2-kanal (CD) genom AVR

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

2-kanal (CD) genom AVR

Inläggav LageB » 2020-09-02 22:14

Hejsan alla,

Nu var det ett antal år sean jag höll på med HiFi och jag är himla ringrostig. Hoppas få råd här angående några VÄLDIGT fundamentala saker...

Om man har en modern AVR (funderar nu på att köpa Denon X3700) och önskar köra CD-signal (2-kanal) till AVR:en och få ljud ut till samtliga 5.1 högtalare - Visst kan AVR:en åstadkomma detta genom någon typ av simulering/konvertering av 2-kanalssignalen - finns det olika tekniker för detta?
Kan denna konvertering i så fall låta bra, eller blir det bara apa..? Önskar gärna utnyttja samtliga högtalare "för mera rymd", om detta nu är möjligt.
Går det i så fall även t.om konvertera till Atmos 5.1.2, typ?

Alla synpunkter uppskattas

Mvh
LageB

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: 2-kanal (CD) genom AVR

Inläggav LageB » 2020-09-03 11:09

Ursäkta jag ställde himla dum fråga tidigare :oops: . Efter att ha masserat mitt kortminne (med betoning på kort), så inser jag att det självklart går att lyssna surround med konverterad 2-kanalskälla. Jag gjorde det ju ofta själv, med min gamla anläggning.

-1- Synpunkter upmixing:
Jag fortfarande dock intresseard av att höra era/någons kommentarer hur ni upplever ljudkvalitet genom AVR:s upmixing av 2-kanalsljud till surround :)

-2- Dolby tar bort "center spread"
När jag googlar om Upmixing/DSU, så tycks Dolby nyligen infört försämringar som degraderar ljudupplevelsen när man upixar 2-kanal till surroundformat genom eliminering av s.k "center spread". Har ni hört om detta problem? - (eller är det ett "icke-problem" tycker ni?)
Se länk: https://www.audioholics.com/audio-techn ... olby-music
Återigen, så himla tacksam för era kommentarer..

Tack på förhand :D

LageB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: 2-kanal (CD) genom AVR

Inläggav Almen » 2020-09-03 11:58

Rekommenderar DTS Neo, det tycker jag brukar låta bra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: 2-kanal (CD) genom AVR

Inläggav LageB » 2020-09-04 10:47

Almen skrev:Rekommenderar DTS Neo, det tycker jag brukar låta bra.


Noterat rekommendationen Almen, tack! :)
/ LageB


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster