Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:
Frågan är om dessa ungefärligheter accepteras, och om man då stannar där. Eller om man, som "exakthetssträvare" fortsätter där bortom i ett nytt syfte. Syftet att nå längre än den "98,5-iga" likheten.
Det vill säga: Signalens beskaffenhet blir viktigare än själva upplevelsen av musiken.
FBK skrev:Det ska liksom vara kul att lyssna på musik, annars så tappar jag intresset.
E skrev:Om lyssnarna i ett test har svårt att avgöra vad som är live respektive återgivet, då är man väl åtminstone ganska nära exakt. Skillnader som inte är hörbara av människor behöver man kanske inte bry sig så mycket om.FBK skrev:Det ska liksom vara kul att lyssna på musik, annars så tappar jag intresset.
Självklart. Och ju mer olika olika fonogram låter, desto roligare blir det enligt mig. Det uppnås genom utrustning/lyssningsrum som tillför så litet sameness/färgning/förvrängning som möjligt. (Vilket också bör vara målet med lyssningen i studions kontrollrum.)
Mvh E*
E skrev:Menar du att alla typer av brister i återgivningen är enkla att "höra igenom" dvs att hörseln enkelt kan kompensera för dem?
Eller håller du med om att brister kan maskera skillnader mellan olika programmaterial?
Mvh E*
E skrev:Det gäller tyvärr i varierande grad samtliga hörlurar och högtalare som jag hittills har levt med. Exemplen är legio och överflödiga.
E skrev:Vad sameness är är knappast subjektivt.
Men okej. Mina första hörlurar, eller bland de första iallafall, var ett par Yamaha "supra-aural" (på örat? Alltså inte circumaural) med kraftig hängmatta. Något mindre hängmatta hade mina Beyerdynamic DT-770 pro.
Morello skrev:Har ni glömt bort de svenska orden för att beskriva fenomenet?
E skrev:Det gäller tyvärr i varierande grad samtliga hörlurar och högtalare som jag hittills har levt med. Exemplen är legio och överflödiga. Om du är av annan uppfattning så är detta mycket mer intressant.
Mvh E*
goat76 skrev:Det var det jag var lite ute efter, alla högtalare och all återgivning färgar, bara olika.
goat76 skrev:En så kallad neutral högtalare har även den sin ljudkaraktär för även om den har en rak frekvensgång så kan den trots det ha en ljus eller mörk karaktär,
goat76 skrev:och även om man spelar denna neutrala högtalare i olika rum så kommer även det ge olika färgningar av rummets karaktär.
goat76 skrev:På så vis sätts såklart ett visst "skimmer" över allt som spelas, men skillnaderna mellan inspelningarna kvarstår, de följer väl bara med karaktären lika mycket oavsett hur den ser ut?
E skrev:goat76 skrev:Det var det jag var lite ute efter, alla högtalare och all återgivning färgar, bara olika.
Vad är det jag har påstått då? Att allt bidrar med olika grad av sameness och att olika typer (och grader) av fel är olika lätta att acceptera och "höra igenom". En del utrustning färgar så litet att det hamnar under hörbarhetsgränserna.goat76 skrev:En så kallad neutral högtalare har även den sin ljudkaraktär för även om den har en rak frekvensgång så kan den trots det ha en ljus eller mörk karaktär,
En så kallad neutral högtalare som har en mörk eller ljus karaktär?goat76 skrev:och även om man spelar denna neutrala högtalare i olika rum så kommer även det ge olika färgningar av rummets karaktär.
Visst, rummet är en av de viktigaste komponenterna i en högfidelitiv återgivning. Såväl att välja rätt högtalare för rummet som att möblera/behandla rummet klokt, är viktigt. Man vill inte ha ett rum som bidrar med en massa tråkig sameness. (Att det sedan låter olika beroende på om man har hatt eller inte, eller hur man väljer att utforma loge-halvan av rummet, det behöver inte nödvändigtvis ha så mycket med hur man uppfattar återgivningen att göra.)goat76 skrev:På så vis sätts såklart ett visst "skimmer" över allt som spelas, men skillnaderna mellan inspelningarna kvarstår, de följer väl bara med karaktären lika mycket oavsett hur den ser ut?
Om det rör sig om små, linjära fel som är lätta att vänja sig vid och att "höra igenom".
Mvh E*
Morello skrev:Visst, alla högtalare tillför mer eller mindre stora artefakter, men man kan väl ändå ha som ambition att minimera dem?
Morello skrev:Visst, alla högtalare tillför mer eller mindre stora artefakter, men man kan väl ändå ha som ambition att minimera dem?
goat76 skrev:
Hur exakt rak kurva ska det vara för att en högtalare ska få kallas neutral, menar du att två neutral högtalare inte kan uppfattas låta mörkare eller ljusare jämfört med varandra?
Här är en intressant artikel om hur olika personer kan uppfatta en högtalare låta ganska olika, trots att de båda högtalarna ändå måste anses vara neutrala. Titta inte bara på mätningarna utan läs även hur Atkinson upplever skillnaderna vid lyssning.
https://www.stereophile.com/content/tale-two-speakers
jonasp skrev:goat76 skrev:
Hur exakt rak kurva ska det vara för att en högtalare ska få kallas neutral, menar du att två neutral högtalare inte kan uppfattas låta mörkare eller ljusare jämfört med varandra?
Här är en intressant artikel om hur olika personer kan uppfatta en högtalare låta ganska olika, trots att de båda högtalarna ändå måste anses vara neutrala. Titta inte bara på mätningarna utan läs även hur Atkinson upplever skillnaderna vid lyssning.
https://www.stereophile.com/content/tale-two-speakers
Artikeln är bra, men som tidigare påpekats så kan även två högtalare med exakt samma frekvensgång rakt fram uppfattas som olika klingande, beroende på deras spridningsegenskaper, distorsionsegenskaper, resonanta beteenden som inte omedelbart syns i frekvensgången med mera.
Med andra ord: ingen högtalarkonstruktör tittar på bara frekvensgången rakt fram. Även om den är dominerande för upplevelsen finns det mer att titta på för att kartlägga högtalarens egenskaper.
Jag vill också påpeka att 1-2 dB mer över ett så bredbandigt område som 3-16 kHz är STOR skillnad. Dessutom, när jag tittar på direktljudskurvan för Revel ser jag direkt att den troligen överbetonar sibilanser (en topp vid 5-7 kHz). Detta brukar drabba kvinnoröster mer än mansröster, vilket Atkinson skriver. Det är inga jättestora överraskningar i artikeln, om vi säger så.
goat76 skrev:Atkinsons mätningar brukar väl vara en sammanställning av mätningar från flertalet vinklar?
goat76 skrev:Du vill alltså inte kalla Revels högtalare för neutral?
jonasp skrev:goat76 skrev:Atkinsons mätningar brukar väl vara en sammanställning av mätningar från flertalet vinklar?
Ja och nej: han brukar ju mäta både närfält, samt fjärrfält (50 tum) i ett stort antal vinklar, samt slutligen mäta klangen i sitt rum. Man kan utläsa en hel del information genom att titta på mätningarna som helhet. Artikeln du länkade till innehåller ju inte den fullständiga mätuppsättningen - det kanske finns på stereophiles hemsida för båda högtalarna men jag har inte tittat närmare på mätningarna.
Oavsett vilket måste man titta på helheten om man ska skaffa sig en uppfattning bara från mätningarna.goat76 skrev:Du vill alltså inte kalla Revels högtalare för neutral?
Nu tar vi det lilla lugna här! Jag har vare sig mätt eller lyssnat på högtalaren i fråga själv, så jag vill helst inte säga vare sig bu eller bä. Vad jag däremot kan säga att den enda Revelhögtalare jag lyssnat på en längre stund (performa f50) verkar vara en riktigt bra högtalare.
Däremot tycker jag mätningarna och några av Atkinsons kommentarer stämmer väl överens.
goat76 skrev:Men nog kan vi väl ändå enas om att både KEF LS50 och Revel M106 måste räknas som neutrala högtalare?
Min poäng var att en neutral högtalare jämfört med en annan neutral högtalare ändå kan låta rätt olika, det finns ett "fönster" för variation även om de på mätprotokollet ser rätt likt ut.
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles, Bing [Bot] och 17 gäster