Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-09 23:33

Som titeln antyder så har jag vissa problem med skallrande glasdörrar till lyssningsrummet och funderar på vad som kan göras åt problemet. Dörrarna behövs för att stänga ute och inne ljud för att undvika ett lättare "loudness war" med andra familjemedlemmars ljudenheter, så att ta bort dem (dörrarna alltså) är inte ett alternativ.
Jag bor i hyreslägenhet så det är inte heller aktuellt att byta ut dörrarna mot nya.

Vad tror ni om att lägga någon form av transparent silikon, latex-fogmassa eller liknande i skarven mellan glaset och träramen, och isåfall, vilken typ av dessa fungerar bäst för ändamålet?

E8C8849B-66D5-45FD-906F-B464F715FC48.jpeg
E8C8849B-66D5-45FD-906F-B464F715FC48.jpeg (225.86 KiB) Visad 1569 gånger

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav matssvensson » 2020-09-10 00:48

Jag skulle försöka med att skruva bort träramen och sen se vilken typ av fönsterlist du möjligtvis kan få dit runt kanten på helst hela glasskivan, så att den fixeras fast och skallerfritt i öppningen. Därefter ser du vilken typ av list du kan sätta mellan glaset och ramarna innan du skruvar dit dem igen. I den bästa av världar fixerar det glasskivorna och du får dämpande lister mellan glas och ram.

Vill du göra det mer komplicerat modifierar du ramarna och gör plats för isolerglas istället för enkelglaset du har idag. Isolerglas är två ihoplimmade glasskivor med en dämpfilm emellan dem. Dubbelt så tjocka som vanligt glas, men det ser du inte när du monterat dem. Dörren kommer bli tyngre och det är inte gratis, men det blir tyst.

Lämpligt listmaterial hittar du förhoppningsvis i en specialbutik som Kuntzes, om inte något från Bauhaus/clas ohlsson verkar passa. Det kan funka med silikon eller latexfog också. Men OM det inte skulle funka får du ett tufft jobb att försöka testa något annat, när du i princip limmat fast glasskivorna med fogen.

Lycka till.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav Kronkan » 2020-09-10 08:38

Jag skulle själv inte heller använda silikon eftersom det kan vara svårt att få bort spill på själva glaset.

Börja med att identifiera om det är alla rutor så att man exakt vet var det skallrar.

Det behövs inte mycket för att fixera de/den ruta som skallrar. Jag skulle först pröva med någon tejp som enkelt kan tas bort exempelvis svart eltejp. Fästs på baksidan av listen. Bygg på med tejp så att listen klämmer fast rutan. Egentligen behöver man inte ha tejp på hela baksidan av listen.

Jag kan inte garantera att detta är en fungerande metod men det är så jag skulle försöka göra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-10 10:13

matssvensson skrev:Jag skulle försöka med att skruva bort träramen och sen se vilken typ av fönsterlist du möjligtvis kan få dit runt kanten på helst hela glasskivan, så att den fixeras fast och skallerfritt i öppningen. Därefter ser du vilken typ av list du kan sätta mellan glaset och ramarna innan du skruvar dit dem igen. I den bästa av världar fixerar det glasskivorna och du får dämpande lister mellan glas och ram.

Vill du göra det mer komplicerat modifierar du ramarna och gör plats för isolerglas istället för enkelglaset du har idag. Isolerglas är två ihoplimmade glasskivor med en dämpfilm emellan dem. Dubbelt så tjocka som vanligt glas, men det ser du inte när du monterat dem. Dörren kommer bli tyngre och det är inte gratis, men det blir tyst.

Lämpligt listmaterial hittar du förhoppningsvis i en specialbutik som Kuntzes, om inte något från Bauhaus/clas ohlsson verkar passa. Det kan funka med silikon eller latexfog också. Men OM det inte skulle funka får du ett tufft jobb att försöka testa något annat, när du i princip limmat fast glasskivorna med fogen.

Lycka till.

mvh, mats


Tack för tipset. :)

Det här ska jag undersöka lite mer på djupet, jag hade väl dock hoppats på en enklare mer ytlig lösning då problemet inte är jättestort, det visar sig väl mest med vissa djupgående låtar som sätter rummet i rörelse vid vissa frekvenser.

Alla skruvarna är tyvärr överlackade vilket gör det hela aningen bökigt, men det verkar gå att skrapa bort om man är försiktig. När jag får lite tid över ska jag undersöka om jag får lös en glasruta till att börja med så att jag kan se bättre vad som kan/behöver göras, men det verkar som att det befintliga listmaterialet (kanske någon form av silikon) har torkat ut och rammlat bort lite här och var när man tittar lite närmare.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-10 10:27

Kronkan skrev:Jag skulle själv inte heller använda silikon eftersom det kan vara svårt att få bort spill på själva glaset.

Börja med att identifiera om det är alla rutor så att man exakt vet var det skallrar.

Det behövs inte mycket för att fixera de/den ruta som skallrar. Jag skulle först pröva med någon tejp som enkelt kan tas bort exempelvis svart eltejp. Fästs på baksidan av listen. Bygg på med tejp så att listen klämmer fast rutan. Egentligen behöver man inte ha tejp på hela baksidan av listen.

Jag kan inte garantera att detta är en fungerande metod men det är så jag skulle försöka göra.


Alla rutorna skallrar väl litegrann men det är en som är lite värre än övriga, denna har jag redan testat att tejpa fast vilket har gjort det aningen bättre, men det verkar som att det behövs något dämpande material djupare ner i skarven mellan glaset och trälisten, det var därför jag tänkte att silikon som rinner ner lite i skarven skulle kunna vara en lösning.

Jag får nog försöka tackla problemet mer på djupet och se ifall Mats tips att skruva lös listen och se ifall det går att få dit något dämpmaterial av något slag.

Tack för ditt förslag.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav distad » 2020-09-10 11:11

Exakt sådan dörrar har jag också haft i tidigare boende och de är inte kul :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav matssvensson » 2020-09-10 11:50

Kom på en sak till nu, som du kan pröva med. Försök identifiera de lösa ställena där glasrutan skallrar, vilket kanske enklast kan göras genom att trycka på rutan på olika ställen för att få rutan att tystna när det skallrar. Sen kan du försöka kila ner en träbit av lämpligt format mellan glasrutan och listen där det skallrar och se om det hjälper. Tandpetare eller grillpinnar brukar vara enkla saker att testa med.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav Frisk » 2020-09-10 11:57

Först måste jag ju säga, vilka fina dörrar! Tycker kanske de handtagen i teak istället för plast är ytterligare lite snyggare, men även de i plast har definitivt sin charm.ä

Mina innerrutor i fönstren har ungefär samma fastsättning så jag tänker ju spontant på fönsterkitt. Det borde ju räcka på ena sidan av rutan, men vill man vara på säkra sidan går det ju sätta på båda sidor. Kanske riskerar att hårdna med tiden men bör väl inte gå så fort i en miljö som inomhus?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-10 12:06

matssvensson skrev:Kom på en sak till nu, som du kan pröva med. Försök identifiera de lösa ställena där glasrutan skallrar, vilket kanske enklast kan göras genom att trycka på rutan på olika ställen för att få rutan att tystna när det skallrar. Sen kan du försöka kila ner en träbit av lämpligt format mellan glasrutan och listen där det skallrar och se om det hjälper. Tandpetare eller grillpinnar brukar vara enkla saker att testa med.

mvh, Mats


Precis nu innan jag läste ditt inlägg stod jag och tröck med ett finger på den mest problematiska glasrutan. :)

När jag trycker högst upp i vänstra hörnet så upphör vibrationsljudet, frågan är dock ifall mitt tryck påverkar hela dörren? Jag ska se vad som händer om jag hittar en tandpetare eller liknande som ryms som kil mellan glaset och listen i det problematiska området.

Jag har hittat en perfekt test-låt som sätter igång skallret tydligt. :)

Nick Cave & The Bad Seeds - Galleon Ship
https://tidal.com/browse/track/118793759

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-10 12:40

Tack Mats, det hjälpte. :)

Med två tandpetare intryckt i skarven så är nu vibrationsljudet i stort helt eliminerat, man hör det endast när man ställer sig nära dörren, bättre än så behöver det inte bli.

Nu återstår bara att förfina ful-lösningarna en aning. :D

3038957F-11A4-4D65-8656-A0874C0680F4.jpeg
3038957F-11A4-4D65-8656-A0874C0680F4.jpeg (210.32 KiB) Visad 1427 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav Kronkan » 2020-09-10 15:00

goat76 skrev:
Kronkan skrev:Jag skulle själv inte heller använda silikon eftersom det kan vara svårt att få bort spill på själva glaset.

Börja med att identifiera om det är alla rutor så att man exakt vet var det skallrar.

Det behövs inte mycket för att fixera de/den ruta som skallrar. Jag skulle först pröva med någon tejp som enkelt kan tas bort exempelvis svart eltejp. Fästs på baksidan av listen. Bygg på med tejp så att listen klämmer fast rutan. Egentligen behöver man inte ha tejp på hela baksidan av listen.

Jag kan inte garantera att detta är en fungerande metod men det är så jag skulle försöka göra.


Alla rutorna skallrar väl litegrann men det är en som är lite värre än övriga, denna har jag redan testat att tejpa fast vilket har gjort det aningen bättre, men det verkar som att det behövs något dämpande material djupare ner i skarven mellan glaset och trälisten, det var därför jag tänkte att silikon som rinner ner lite i skarven skulle kunna vara en lösning.

Jag får nog försöka tackla problemet mer på djupet och se ifall Mats tips att skruva lös listen och se ifall det går att få dit något dämpmaterial av något slag.

Tack för ditt förslag.


Tack själv. Jag menade också att försöka få bort listen. Man kan ta lite fönsterkitt eller något som osynligt klämmer fast glaset. Det syns på bilden, tycker jag, att det är kitt. Säkert torkat. Fönsterkitt är lätt att torka bort från glas och trä.

Men tandpetare som klämmer fast glaset duger ju fint.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav matssvensson » 2020-09-10 15:24

goat76 skrev:Nick Cave & The Bad Seeds - Galleon Ship
https://tidal.com/browse/track/118793759

Vilken fantastisk testskiva! Omtumlande vacker.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-10 16:24

matssvensson skrev:
goat76 skrev:Nick Cave & The Bad Seeds - Galleon Ship
https://tidal.com/browse/track/118793759

Vilken fantastisk testskiva! Omtumlande vacker.


Ja, det är en bra beskrivning av skivan. :)

Jag gjorde först misstaget att såga detta albumet efter min första lyssning, vilket var i ett flyplan med ett par Sennheiser HD25. Den gör sig helt enkelt inte så bra i ett par hörlurar med minimal soundstage och bruset från två jet-motorer. :)

Användarvisningsbild
rettep
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-03-04
Ort: Siggerud, Norge

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav rettep » 2020-09-14 10:37

Glassene skrangler fordi den gamle kitten har blitt tørr og hard. Skru av listene og løsne forsiktig på glassene. Når de er demontert, skrap bort all gammel kitt fra listene og i døren. Så legger du i f.eks. 2x8mm selvklebende gummilister på begge sider og monterer inn igjen.
Gummilistene holder seg myke og effektive over tid. Ønsker du i tillegg mindre lydgjennomgang kan de eksisterende glassene byttes til 6,38mm laminert Phon ( lyddempende ) eller tykkere ( 8,76 ) hvis det er plass.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-14 11:20

rettep skrev:Glassene skrangler fordi den gamle kitten har blitt tørr og hard. Skru av listene og løsne forsiktig på glassene. Når de er demontert, skrap bort all gammel kitt fra listene og i døren. Så legger du i f.eks. 2x8mm selvklebende gummilister på begge sider og monterer inn igjen.
Gummilistene holder seg myke og effektive over tid. Ønsker du i tillegg mindre lydgjennomgang kan de eksisterende glassene byttes til 6,38mm laminert Phon ( lyddempende ) eller tykkere ( 8,76 ) hvis det er plass.


Tack så mycket för dina tips!

Det blir nog att se över dessa mer noggrant och på djupet vid tillfälle, tillsvidare får det duga med tandpetare. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-14 21:03

goat76 skrev:Som titeln antyder så har jag vissa problem med skallrande glasdörrar till lyssningsrummet och funderar på vad som kan göras åt problemet.



Enkelt: Spela starkare så hör du inte skallret från dörrarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-14 21:12

Max_Headroom skrev:
goat76 skrev:Som titeln antyder så har jag vissa problem med skallrande glasdörrar till lyssningsrummet och funderar på vad som kan göras åt problemet.



Enkelt: Spela starkare så hör du inte skallret från dörrarna.


Kanske inte jag, men de övriga familjemedlemmarna som befinner sig i andra rum blir det ännu värre för, skallret lät nämnligen mycket värre i hallen. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav sprudel » 2020-09-16 07:17

Om det skallrar just där är det enbart den trälisten du behöver ta bort för att applicera en tunn silikonsträng som håller rutan på plats. Det är inte kitt som syns på bilden, det är lack och damm. :D
Skruvarna vetter neråt och det syns aldrig att lite lack ev lossnat när du skruvat på dem. Gör nu så! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2020-09-16 09:56

sprudel skrev:Om det skallrar just där är det enbart den trälisten du behöver ta bort för att applicera en tunn silikonsträng som håller rutan på plats. Det är inte kitt som syns på bilden, det är lack och damm. :D
Skruvarna vetter neråt och det syns aldrig att lite lack ev lossnat när du skruvat på dem. Gör nu så! :)


Ska bli så, sir! :)

Men det får bli en ledig vardag här framöver, om det blir silikon eller annat återstår att se men jag tror det är aningen för tajt för någon list av något slag, men det återstår att se.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skallrande glasdörrar till lyssningsrum

Inläggav sprudel » 2020-09-16 11:49

goat76 skrev:
sprudel skrev:Om det skallrar just där är det enbart den trälisten du behöver ta bort för att applicera en tunn silikonsträng som håller rutan på plats. Det är inte kitt som syns på bilden, det är lack och damm. :D
Skruvarna vetter neråt och det syns aldrig att lite lack ev lossnat när du skruvat på dem. Gör nu så! :)


Ska bli så, sir! :)

Men det får bli en ledig vardag här framöver, om det blir silikon eller annat återstår att se men jag tror det är aningen för tajt för någon list av något slag, men det återstår att se.


Glasmästarna kör med silikon när de fäster rutan i falsen. Tunt. Har renoverat mängder med gamla kulturfönster på mitt hus i Mollösund.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster