Fy fasen vad illa det låter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 08:55

...om viss musik på streamingtjänsterna!

Ingen nyhet för flertalet av er misstänker jag. Jag har ju såklart läst beklaganden på diverse fora om hur fina inspelningar komprimeras och överstyrs på exempelvis Spotify och Tidal.
Jag lyssnar ju nästan bara på klassiskt och har uppenbarligen klarat mig från att höra hur eländigt det kan vara med annan musik.
Igår kväll fick jag för mig att lyssna på Herbie Hancock "Round Midnight".

https://tidal.com/track/25688884

Jag har den på CD, förvisso inte spelbar numera eftersom jag saknar spelare. Men jisses, så här minns jag den inte! 
Tjockt, resonant, grumligt...

Det är två saker jag inte begriper:

Varför sabbas musiken? Jag menar, Herbie Hancock är ju knappast musik som behöver komprimeras och "loudnessas" för att överrösta bullriga miljöer och funka på dåliga radioutsändningar.
Varför tycks klassisk musik slippa undan den här sabotageverksamheten när annan smal musik som exempelvis Herbies drabbas?

Det gick ju inte att lyssna på det! Jag blev nojig direkt och fick först för mig att jag hade problem med resonanser och funderade reflexmässigt på att flytta på högtalarna. Jag besinnade mig när jag insåg att jag nog snarare behöver skaffa mig en CD-spelare om jag skall kunna lyssna på lite annat än klassiskt emellanåt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav juanth » 2020-09-11 09:18

Så förfärligt låter den väl inte?

Tidal brukar inte försämra. Handlar nog mer om vilken utgåva de fått av bolaget. Men som sagt, inte är detta någon katastrof vad det gäller dynamik?

Spotify däremot jobbar ofta i fel riktning.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 09:22

juanth skrev:Så förfärligt låter den väl inte?

Tidal brukar inte försämra. Handlar nog mer om vilken utgåva de fått av bolaget. Men som sagt, inte är detta någon katastrof vad det gäller dynamik?

Spotify däremot jobbar ofta i fel riktning.


Nä, inte dynamiken kanske. Inte just här. Men det låter tjockt och resonant. Man hör knappt om det är ett instrument eller en människa som kör melodislingan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav juanth » 2020-09-11 09:34

Att högdynamisk kvalitativ musik degraderas av både skivbolag och streamingtjänster och till och med artister är att likna vid att gå runt på ett konstmuseum med en sprayburk.
Vem kunde ana att något så märkligt skulle komma att genomsyra en hel konstart under decennier?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Morello » 2020-09-11 09:37

Strmbrg skrev:
juanth skrev:Så förfärligt låter den väl inte?

Tidal brukar inte försämra. Handlar nog mer om vilken utgåva de fått av bolaget. Men som sagt, inte är detta någon katastrof vad det gäller dynamik?

Spotify däremot jobbar ofta i fel riktning.


Nä, inte dynamiken kanske. Inte just här. Men det låter tjockt och resonant. Man hör knappt om det är ett instrument eller en människa som kör melodislingan.



Det är nog som så att Tidal fått en vandaliserad utgåva - "remaster".

Tidal och Spotify saknar ordning och det finns inte några katalognummer eller dyl. Det och en del annat gör jag att jag bojkottar tjänsterna och handlar riktiga fonogram istället.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav matssvensson » 2020-09-11 09:53

Det kanske är din M-Scaler som har något fuffens för sig med Herbie? :mrgreen:

Skämt åsido, jag förundras också över varför musik jag tänker inte någonsin kommer slåss om uppmärksamheten i det breda kanalflödet ändå ska behöva utsättas för ljudförstörande loudnesshysteri. Inkompetenta slentrianbeslut antar jag.

Själv använder jag bara Tidal för att hitta ny musik. När jag vill ha musik att lyssna på försöker jag leta upp bästa möjliga version efter Pekkas riktlinjer (original CD från 80/90-tal, högupplöst till CD kvalitet för nya skivor eller LP). Jag skulle aldrig våga lita på strömning för någon favoritmusik, där filen nästa dag kan vara ersatt av någon remastrad greatest hits TV-shop version.

Mina CD skivor rippade jag till hårddisk innan spelaren ersattes av nätverksspelaren.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav goat76 » 2020-09-11 10:07

Strmbrg skrev:
juanth skrev:Så förfärligt låter den väl inte?

Tidal brukar inte försämra. Handlar nog mer om vilken utgåva de fått av bolaget. Men som sagt, inte är detta någon katastrof vad det gäller dynamik?

Spotify däremot jobbar ofta i fel riktning.


Nä, inte dynamiken kanske. Inte just här. Men det låter tjockt och resonant. Man hör knappt om det är ett instrument eller en människa som kör melodislingan.


Det kommer låta likadant om du jämför CDn med samma master som tillhandahålls från skivbolaget.

Tidal har ofta flera versioner av samma skiva men det förutsätter att antingen skivbolaget själva har tillhandahållit alla dessa versioner, antingen självmant eller efter påtryckningar från Tidal.

Det kan nog vara "företags-politiskt" svårt för stora skivbolag att tillhandahålla äldre versioner, för då tvingas de "erkänna" att deras senaste master, den enda versionen de för närvarande säljer, är sämre än den gamla versionen som utgått från deras egna försäljningskanaler.
Att tillhandahålla äldre versioner till streamingtjänsterna är för skivbolagen lite som att göra reklam för något som nu endast finns tillgängligt på andrahandsmarknaden, vilket företag skulle göra det?
Nej, så funkar det inte, de måste ju upprätthålla den senaste versionen som den bästa, bolags-cheferna kanske t.o.m tror det eftersom de inte nödvändigtvis är audiofiler.

Om jag skulle råka gilla en speciell årsmodell av BMW 325, säg 2008-års modell, så hade det väl varit ganska absurt ifall jag klagade på min lokala bilhandlare (Tidal) att de år 2020 inte tillhandahåller versionen från 2008? :D

Så klaga på skivbolaget istället, varför försämrar de deras produkter och marknadsför dem som bättre?
Svaret är att de ser att marknaden är mättad på originalet och vill återigen införa en ny version, en ny version som de kan sälja till samma kunder under falsk marknadsföring att produkten nu har blivit bättre. Därför har musikindustrin hittat på fenomenet "re-master" och det har fungerat mycket bra (för dem) i många år, det är väl först på senare år som den stora skaran hifi-nördar har börjat inse att de faktiskt fått sämre produkter än originalet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-11 10:15

Om det är via en streamingtjänst med hög kvalitet eller på CD spelar mindre roll. Det är vilken utgåva man får tag i. På streamingtjänsterna kan man åtminstone lyssna på det innan. För de allra flesta finns ingen sådan möjlighet i butik som säljer fonogram.

Just Herbie Hancock letade jag efter för rätt många år sedan. Landade på en riktigt tidig inspelning (1963-65) där ljudet var bra jämfört med senare utgåvor. Denna var utgiven 1994. Senare inspelningar från tidigt 70-tal med elpiano/synt är inte roliga.

Sovrade även bland olika utgivningar av Harry Belafonte at Carnegie Hall. Där var ljudet varierande på olika utgåvor. Köpte två CD utgivna 1988-92 eller så.

Testade igår en av de där samlingslistorna Tidal visar. De slänger ihop något som anknyter till något du lyssnat på. Jag hade lyssnat på en del pianomusik. Öppnade en lista kallad "Piano Spheres". Där fick man ha volymkontrollen inom räckhåll! Inte bara ljudnivån varierade utan även ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Morello » 2020-09-11 10:17

Det finns åtskilliga utgåvor av detta album:

https://www.discogs.com/Herbie-Hancock- ... ster/47870

Jag skulle satsa på en tidig kompaktskiva eller i förekommande fall LP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 10:23

Alltså, visst, det kanske inte alls är Tidal som är skurken. Det jag vill komma till och som Morello är inne på, är att det är omöjligt att ha koll på vad streamingtjänsterna laddar upp.
Så, varför görs det dåliga versioner av ett välljudande album?
Varför räcker det inte med den bra versionen?
Varför hålla på och pilla? Syfte?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav goat76 » 2020-09-11 10:32

matssvensson skrev:Det kanske är din M-Scaler som har något fuffens för sig med Herbie? :mrgreen:

Skämt åsido, jag förundras också över varför musik jag tänker inte någonsin kommer slåss om uppmärksamheten i det breda kanalflödet ändå ska behöva utsättas för ljudförstörande loudnesshysteri. Inkompetenta slentrianbeslut antar jag.

Själv använder jag bara Tidal för att hitta ny musik. När jag vill ha musik att lyssna på försöker jag leta upp bästa möjliga version efter Pekkas riktlinjer (original CD från 80/90-tal, högupplöst till CD kvalitet för nya skivor eller LP). Jag skulle aldrig våga lita på strömning för någon favoritmusik, där filen nästa dag kan vara ersatt av någon remastrad greatest hits TV-shop version.

Mina CD skivor rippade jag till hårddisk innan spelaren ersattes av nätverksspelaren.


Håller med.

De flesta av oss som skriver här på Faktiskt föddes knappast under streaming-eran, så de flesta av oss har väl redan det mesta av originalen eller de bästa versionerna av den musiken vi alltid gillat i vårat befintliga musik-bibliotek.
Vi som sedermera följt med i utvecklingen har redan för minst 10-15 år sedan gått över till hårddisk-baserad lagring/backup/uppspelning och har därmed rippat dessa "bästa versionerna" till det personliga musikbiblioteket.

Man är ju inte låst till streamingtjänsterna nu heller, ifall man intresserar sig för ett album som skivbolaget inte tillhandahållit till Tidal i bästa version så är det bara att köpa just den till sitt eget musikbibliotek.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav goat76 » 2020-09-11 10:49

Strmbrg skrev:Alltså, visst, det kanske inte alls är Tidal som är skurken. Det jag vill komma till och som Morello är inne på, är att det är omöjligt att ha koll på vad streamingtjänsterna laddar upp.
Så, varför görs det dåliga versioner av ett välljudande album?
Varför räcker det inte med den bra versionen?
Varför hålla på och pilla? Syfte?


Sälja såklart.

Dels finns det en musikindustri och denna är helt ointresserad av ljudkvalitet, en produkt som går att sälja gång på gång i ny förpackning är ren vinst oavsett dess kvalitet. Dels finns det en liten skara människor på jorden som kallar sig för audiofiler, deras ljudmässiga smak är helt oviktigt så länge det går att lura på dem samma produkt i ny förpackning, helst flera gånger.

Varför har du gjort din egna skivsamling otillgänglig och numera bara förlitar dig på vad skivbolagen tillhandahåller streamingtjänsterna, det är den stora frågan?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-11 10:53

Ja, varför måste det låta illa? Det verkar inte finnas någon som svarar på det hos skivbolagen. Inte ens rättsmålet i USA där ett Michael Jackson album togs upp ändrade något. Michael Fremer har en Youtube-video där han berättar. https://www.youtube.com/watch?v=6qHvOaU ... alogPlanet
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-09-11 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Morello » 2020-09-11 10:53

Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-11 10:55

Eller så rippar han sina CD.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav hifikg » 2020-09-11 11:01

Vilka streamingtjänster låter kunderna söka på skivbolag? Apple Music anger skivbolag, men det verkar inte vara sökbart, eller så har jag missat något som den nybörjare jag är. Tänkte också använda streaming för urval, men inser att viss musik kommer jag ändå bara att lyssna på några få gånger när den är ny och sedan ytterst sällan. O så fick jag p-böter häromdagen, ytterligare en orsak att streama ett par månader!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 11:17

Jag har nyss lagt bud på en halvformats Yamahaspelare på Tradera.
Som sagt, den klassiska musiken tycks hålla utmärkt ljudkvalitet på Tidal. Men om jag någon gång vill lyssna på en annan genre så verkar det som lotteri.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav distad » 2020-09-11 11:18

Morello skrev:Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.

Instämmer verkligen! Varför måste det ena utesluta det andra? :? . Har verkar som de flesta ha fastnat på de här streamingtjänsterna och då går det inte att använda en CD-spelare. Jag kommer aldrig sluta spela CD bara för att det finns streaming. Och nu verkar också Tidal inte vara felfria.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav distad » 2020-09-11 11:20

Strmbrg skrev:Jag har nyss lagt bud på en halvformats Yamahaspelare på Tradera.
Som sagt, den klassiska musiken tycks hålla utmärkt ljudkvalitet på Tidal. Men om jag någon gång vill lyssna på en annan genre så verkar det som lotteri.

Har den digital utgång så kan du väl använda din Dac så får du riktigt bra ljud.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav hifikg » 2020-09-11 11:21

FBK skrev:
Morello skrev:Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.

Instämmer verkligen! Varför måste det ena utesluta det andra? :? . Har verkar som de flesta ha fastnat på de här streamingtjänsterna och då går det inte att använda en CD-spelare. Jag kommer aldrig sluta spela CD bara för att det finns streaming. Och nu verkar också Tidal inte vara felfria.


Räcker väl med en CD-läsare så man kan rippa sina plastbitar. Har en kasse framför mig som jag inte tagit tag i än, men idag har jag frigjort tid!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Morello » 2020-09-11 11:29

Strmbrg skrev:Jag har nyss lagt bud på en halvformats Yamahaspelare på Tradera.
Som sagt, den klassiska musiken tycks hålla utmärkt ljudkvalitet på Tidal. Men om jag någon gång vill lyssna på en annan genre så verkar det som lotteri.



Välkommen tillbaka till de riktiga fonogrammens värld. :D

Yamaha har en trevlig pjäs som heter CD-S2000
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Morello » 2020-09-11 11:31

RogerGustavsson skrev:Eller så rippar han sina CD.


Ofta vill man ju läsa i boken som ligger i asken, så då skall de läsas in etc. Länge leve de riktiga fonogrammen. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 11:40

Nåväl, det mesta av sådant som jag vill lyssna på går utmärkt att lyssna på via Tidal. Tveklöst!
Det märkliga är att smala artister som exempelvis Herbie drabbas av slaskiga versioner av bra original. Ingen slölyssnare vill väl ändå lyssna på Herbie i lurar på tunnelbanan eller i joggingspåret. Jag fattar inte syftet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav hifikg » 2020-09-11 11:44

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Eller så rippar han sina CD.


Ofta vill man ju läsa i boken som ligger i asken, så då skall de läsas in etc. Länge leve de riktiga fonogrammen. :D


Apple Music bjuckar på the lyrics samtidigt som man enjoyar. Icke mandatory så klart.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Morello » 2020-09-11 11:52

Heter det inte mandatorisk? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 11:54

Självklart olika från person rill person, men för egen del så går egentligen multisysslande bort när jag skall lyssna seriöst på musik.
Så snart jag slutar läsa samtidigt som musiken ljuder så förändras ljudupplevelsen och fler detaljer framstår klart.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav goat76 » 2020-09-11 11:56

FBK skrev:
Morello skrev:Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.

Instämmer verkligen! Varför måste det ena utesluta det andra? :? . Har verkar som de flesta ha fastnat på de här streamingtjänsterna och då går det inte att använda en CD-spelare. Jag kommer aldrig sluta spela CD bara för att det finns streaming. Och nu verkar också Tidal inte vara felfria.


Nu gör du samma misstag som många andra här, du jämför en streamingtjänst med ett format. En streamingtjänst är inte ett format, det är en distributionsform som tillhandahåller samma version av ett album som du kan gå och köpa nytt på CD, skibolagen tillhandahåller inte heller de äldre versionerna för nyköp i butik vad gäller CD-formatet.
Däremot tillhandahåller faktiskt många skivbolag flertalet versioner av samma album vilket faktisk är ett steg bättre än det de erbjuder i fysiskt format.

Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.

Andrahandsmarknaden såväl som det befintliga musikbiblioteket (man redan har i sin ägo) bör inte blandas in i jämförelsen mellan formaten CD och musikfil på hårddisk. Andrahandsmarknaden är lika mycket tillgänglig för den som väljer att rippa musiken från CDn som den är för den som lyssnar direkt på CDn, samma sak gäller det befintliga egna musikbiblioteket.

Man kan säga så här, att köpa en ny CD, alltså den rådande mastern som skivbolaget tillhandahåller musikaffären, är inte mindre felfri än utbudet Tidal erbjuder, snarare sämre p.g.a att Tidal har ofta har flertalet versioner av samma album.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav ottovonkopp » 2020-09-11 12:07

Strmbrg skrev:Alltså, visst, det kanske inte alls är Tidal som är skurken. Det jag vill komma till och som Morello är inne på, är att det är omöjligt att ha koll på vad streamingtjänsterna laddar upp.
Så, varför görs det dåliga versioner av ett välljudande album?
Varför räcker det inte med den bra versionen?
Varför hålla på och pilla? Syfte?


Jag lyssnar uteslutande på pop\rock (strömmad flac) och har hittills inte stött på en remaster som låter bättre än första cd utgåvan.

Ja, man kan verkligen undra vad syftet är.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav LeifB » 2020-09-11 12:26

Kul att höra att cd spelaren lever fortfarande.
Skönt att höra att cd formatet lever.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav distad » 2020-09-11 14:21

Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.

Inte? Han är ju missnöjd med hur det låter på Tidal, det är ingen hårddisk. Sedan att folk lagrar sin musik på hårddisk för att slippa CD-spelaren är en annan sak.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _Stefan_ och 19 gäster