Hur sitter ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Zappa » 2020-09-18 07:56

jonasp skrev:Fint! :)


Tackar!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Morello » 2020-09-19 16:33

music4ever har det kaxigaste soffbordet! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: Hur sitter ni?

Inläggav mp3flac » 2020-09-19 17:04

Morello skrev:music4ever har det kaxigaste soffbordet! :)

Tycker även han tar priset för den trevligaste vinylförvaringen.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur sitter ni?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-19 17:25

Jag sitter i soffan vid den gula markeringen, gärna lite nerhasad. Knappt 4 m till högtalarna. Bilden tagen från högtalarsidan (mellan dem).

vardagsrum5.jpg
vardagsrum5.jpg (306.72 KiB) Visad 2153 gånger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Hur sitter ni?

Inläggav shifts » 2020-09-19 19:38

Zappa, vilket kanonrum till vardagsrum!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Kronkan » 2020-09-19 19:54

Har olika alternativ till hur vi sitter. Bilden är gammal och därför stämmer inte detaljerna men sittplatsernas placering är desamma.
Anläggningen är också under förändring. Är man äldre har man ju samlat på sig gamla grejer som går sönder.

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur sitter ni?

Inläggav jonasp » 2020-09-19 20:06

Morello skrev:music4ever har det kaxigaste soffbordet! :)


Det är få förunnat att ha ett lyssningsbord! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Zappa » 2020-09-19 20:14

shifts skrev:Zappa, vilket kanonrum till vardagsrum!


Tack så mycket!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur sitter ni?

Inläggav music4ever » 2020-09-19 23:50

Zappa, mycket snyggt.

Morello skrev:music4ever har det kaxigaste soffbordet! :)


Tackar. Ska snart göra ett nytt försök med ett nytt soffbord, får hoppas det blir ett strå vassare än den jag har nu. :D

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Zappa » 2020-09-20 20:17

music4ever skrev:Zappa, mycket snyggt.


Detsamma och vilken stor spännvidd du har på skivsamlingen med bland annat Exploited!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Hur sitter ni?

Inläggav pinnen » 2020-09-21 15:09

Ahh en Gibson Les Paul goldtop. Har en jag med :)

Gillar verkligen Frisks och Music4evers rum. Härligt att kunna gå all in som Morello skulle ha sagt ;)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur sitter ni?

Inläggav LeifB » 2020-09-21 16:01

RogerGustavsson skrev:Jag sitter i soffan vid den gula markeringen, gärna lite nerhasad. Knappt 4 m till högtalarna. Bilden tagen från högtalarsidan (mellan dem).


Ser ut som ett helt vanligt vardagsrum.
Man blir tvungen att kompromissa.
Gillar inte att sitta så nära en bakvägg.
Vad tycker du?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur sitter ni?

Inläggav LeifB » 2020-09-21 16:09

Tycker dom flesta sitter bekvämt och det verkar som de flesta lyssnar aktivt. Men det finns skrämmande fall där symmetri saknas. Ja kanske inte här där dom flesta är välinformerade hur högtalare bör placeras.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur sitter ni?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-21 19:18

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag sitter i soffan vid den gula markeringen, gärna lite nerhasad. Knappt 4 m till högtalarna. Bilden tagen från högtalarsidan (mellan dem).


Ser ut som ett helt vanligt vardagsrum.
Man blir tvungen att kompromissa.
Gillar inte att sitta så nära en bakvägg.
Vad tycker du?


Det är ett vanligt vardagsrum. Nära vägg, ja. Jag har inga direkta problem med det. Är egentligen det enda som fungerar i det rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur sitter ni?

Inläggav LeifB » 2020-09-21 19:50

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag sitter i soffan vid den gula markeringen, gärna lite nerhasad. Knappt 4 m till högtalarna. Bilden tagen från högtalarsidan (mellan dem).


Ser ut som ett helt vanligt vardagsrum.
Man blir tvungen att kompromissa.
Gillar inte att sitta så nära en bakvägg.
Vad tycker du?


Det är ett vanligt vardagsrum. Nära vägg, ja. Jag har inga direkta problem med det. Är egentligen det enda som fungerar i det rummet.


Har du högtalarna en bit från väggen?
Magneplanar?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur sitter ni?

Inläggav LeifB » 2020-09-21 21:55

Zappa skrev:Jag sitter så här:


Fin uppställning. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur sitter ni?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-22 09:04

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:
Ser ut som ett helt vanligt vardagsrum.
Man blir tvungen att kompromissa.
Gillar inte att sitta så nära en bakvägg.
Vad tycker du?


Det är ett vanligt vardagsrum. Nära vägg, ja. Jag har inga direkta problem med det. Är egentligen det enda som fungerar i det rummet.


Har du högtalarna en bit från väggen?
Magneplanar?


Ja, de står en bra bit ut i rummet, ca 145 cm som mest.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Zappa » 2020-09-22 09:07

LeifB skrev:
Zappa skrev:Jag sitter så här:


Fin uppställning. :)


Tack! :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Prat » 2020-09-28 07:01

Jag drar ut soffan från väggen när jag skall lyssna och se film. Soffan har stått dikt mot vägg men tyckte inte det lät vidare bra trots EQ.
Med huvudet 70 cm från väggen lät det riktigt bra. När soffan står utdragen som på bild har jag huvudet 130 cm från bakväggen.

Bas under 90 Hz får en lägre och ojämnare ljudtrycksnivå mätmässigt och ljudbilden blir mindre, men det märks inte så mycket
och så blir det en väldigt fysisk upplevelse. Låter bäst såhär, tycker jag. Jag hamnar också inom det rekommenderade
avståndet för en 55" 4K TV.

2775.jpg


4K_.jpg

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur sitter ni?

Inläggav E » 2020-09-28 15:13

Genomgående visuellt trevliga rum.

Men jag noterar att det inte är helt ovanligt med en mer eller mindre extremt livlig efterklang, på grund av stora, hårda, nakna golv- och väggytor och tunna textilier. Trivs ni med den rumsakustiken, passar den era högtalare, eller är det någon/något annat som bestämmer detta?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur sitter ni?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-28 15:41

Extremt lång efterklang är det inte men visst finns det eftergifter för andras krav på möblering. Dipoler fungerar ändå någorlunda i livligare rum. Är ingen stum betong någonstans, ganska "träigt" ljud. Inga gipsväggar heller. Hyggligt stor matta på träbjälklag med parkett. Mera matta kan var ogynnsamt vid golvvärme.

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Prat » 2020-09-28 20:23

E skrev:Genomgående visuellt trevliga rum.

Men jag noterar att det inte är helt ovanligt med en mer eller mindre extremt livlig efterklang, på grund av stora, hårda, nakna golv- och väggytor och tunna textilier. Trivs ni med den rumsakustiken, passar den era högtalare, eller är det någon/något annat som bestämmer detta?

Mvh E*


Jag har testat att lägga ut filtar som täckte kala ytor men märkte inte riktigt nån skillnad. Tidigare hade jag profilerat skum bakom högtalarna. När jag tog bort dem märkte jag ingen skillnad. Fem kubikmeter glasull bakom soffan har jag inte testat och lär inte göra det helller pga platsbrist...men jag hade gärna testat. Köket ligger i anslutning och det går inte sätta en dörr emellan.

Möblerna har hamnat på det enda stället som dem rimligtvis kan stå. Öppningen till köket ställer till det rätt rejält och jag misstänker att andra åtgärder inte alls skulle ge samma genomslag.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Zappa » 2020-09-29 00:11

E skrev:Genomgående visuellt trevliga rum.

Men jag noterar att det inte är helt ovanligt med en mer eller mindre extremt livlig efterklang, på grund av stora, hårda, nakna golv- och väggytor och tunna textilier. Trivs ni med den rumsakustiken, passar den era högtalare, eller är det någon/något annat som bestämmer detta?

Mvh E*


Lång efterklang vill åtminstone jag undvika till varje pris, när jag mätte för något år sedan såg efterklangstiden helt acceptabel ut (dvs om mätningen stämmer).
Bilagor
Efterklangsmätning i vardagsrummet.png
Efterklangsmätning i vardagsrummet.png (23.38 KiB) Visad 1689 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur sitter ni?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-29 08:12

Hur mäter man efterklangen på ett korrekt sätt? Jag får en kurva i REW som visar på ungefär det dubbla mot din graf. Då har jag mätt på lyssningsplats. Enligt min erfarenhet fungerar dipoler inget vidare i alltför dämpade miljöer.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Zappa » 2020-09-29 11:32

RogerGustavsson skrev:Hur mäter man efterklangen på ett korrekt sätt? Jag får en kurva i REW som visar på ungefär det dubbla mot din graf. Då har jag mätt på lyssningsplats. Enligt min erfarenhet fungerar dipoler inget vidare i alltför dämpade miljöer.


Jag använde TimDec och mätte också vid lyssningspositionen mha den inbyggda micken i bärbara datorn. Jag passade på att göra en ny mätning, den liknar förra mätningen men ser mindre spretig ut. Intressant att efterklangstiden enligt mätningen ökar efter 5 kHz, kan det stämma eller kan t ex datorfläkten störa?
Bilagor
Efterklangsmätning i vardagsrummet 20-09-29.png
Efterklangsmätning i vardagsrummet 20-09-29.png (23.13 KiB) Visad 1632 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur sitter ni?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-29 11:44

Jag har alltid tyckt att dessa mätningar ger väldigt låga efterklangstider. Stämmer de verkligen? Mätmikrofonernas dynamik begränsar mätningarna en del, kanske ännu mer i genom laptopens inbyggda mick. Både störnivån och den ljudnivå som förmodligen behövs för att ge något som åtminstone ger RT30. RT60 kräver väl åtminstone 70 dB mellan signal och störnivå?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur sitter ni?

Inläggav goat76 » 2020-09-29 12:57

RogerGustavsson skrev:Jag har alltid tyckt att dessa mätningar ger väldigt låga efterklangstider. Stämmer de verkligen? Mätmikrofonernas dynamik begränsar mätningarna en del, kanske ännu mer i genom laptopens inbyggda mick. Både störnivån och den ljudnivå som förmodligen behövs för att ge något som åtminstone ger RT30. RT60 kräver väl åtminstone 70 dB mellan signal och störnivå?


Utöver det kan jag även tänka mig att en inbyggd mikrofon i en laptop är gjord för en relativt nära ljudkälla är anpassad för att minska ljudupptagning från kringmiljön i den mån det går. Alltså med ett ganska riktat upptagningsmönster för en ensam ljudkälla (användaren av datorn) med betoning på frekvenser som förtydligar tal.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur sitter ni?

Inläggav I-or » 2020-09-29 13:25

Om man inte har ett pytterum proppfullt med fibrösa material kommer man aldrig ned i 0,1 s för RT60 och dessutom bör man se ett svagt fall mot högre frekvenser (utan tydliga toppar). Jag skulle inte ens försöka utföra en sådan mätning för slaskändamål med mobil eller bärbar dator. Man måste ha hygglig koll på data även när man mäter med riktig utrustning eftersom algoritmen som räknar fram efterklangstiden ur rådata ibland hamnar helt fel.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur sitter ni?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-29 13:31

RogerGustavsson skrev:Hur mäter man efterklangen på ett korrekt sätt? Jag får en kurva i REW som visar på ungefär det dubbla mot din graf. Då har jag mätt på lyssningsplats. Enligt min erfarenhet fungerar dipoler inget vidare i alltför dämpade miljöer.


Det är svårt eftersom mätstandarden föreskriver att det ska vara ett diffust ljudfält, vilket sällan uppnås i rum av vardagsrumsstorlek som är normalmöblerade. Man måste ha olika högtalarlaceringar, mikplaceringar, etc.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur sitter ni?

Inläggav I-or » 2020-09-29 13:44

Zappa,

Även om det knappast handlar om så pass korta efterklangstider som uppmätts ovan, så bör du med tanke på heltäckningsmattan och de stora gardinerna i ditt trevliga rum ha ganska kort efterklangstid från några kHz och uppåt, kanske ned mot 0,2 s. Längre ned i frekvens lär den dock vara väsentligt längre, för att slutligen komma upp i runt 0,5 s eller så.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster