Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-15 07:48

Med min tråd om bristfälligt fungerande, nytillverkade och ganska dyra CD-spelare som grund, så har denna tanke föresvävat mig:

Kan det möjligen vara så - i dagens "multi-sysslande, yt-skummande, ständigt mobil-stirrande, mentalt splittrade bråttom-samhälle" - att man "bara gör saker", utan att ta det lite lugnt och fundera några varv extra, prova och låta det "verka fram" en färdig och i alla tänkta avseenden fungerande apparat? (Eller vad det nu är man råkar ägna sig åt för något.)

Jag får en oroande känsla av att människor i gemen - nu syftar jag inte alls bara på den lilla hifi-branschen såklart - numera är så fladdriga, splittrade och stirriga att de inte förmår att tänka ens de allra enklaste struktur-tankar. Typ "Vad vill jag åstadkomma - hur når jag dit?" eller "Kommer den här lösningen att fungera - ur alla aspekter?" eller "Vill jag känna stolthet över slutresultatet - eller vill jag bara bocka av och rusa vidare?" "Ta för givet eller vara lite skeptisk?.."

Allting går så fort och är så mycket på samma gång, att väldigt mycket blir fel - varvid väldigt mycket energi sedan måste läggas på att hantera alla de fel som uppstått för att allt gick så fort - för att man hade så bråttom - för att man var så splittrad och inte hade ro att sätta sig ner och föra ens det enklaste resonemang utan istället genast kastade sig in i att bli klar och kunna "bocka av".  För att det var så mycket annat som tryckte på: (Bakomliggande kö-pip på telefonen, plingelipling från diverse appar för sociala medier, tvätten som måste plockas ur, träningen, handla till grillfesten till helgen, ringa mormor, förhandla om lånen, bråka med en hantverkare, ungarna... ekonomin... 

Att med mobilen ständigt klämd mellan axel och öra - med grav risk för sensträckning - pulsa genom ungarnas leksaker i köket, inte missa gymmet... samtidigt som man skall sköta sitt arbete (vad det nu består i)...

Ja, jag har tänjt ut perspektiven en hel del i förhållande till trådrubriken. Men det är med avsikt. Ty jag tror att alltsammans hänger samman. 
Även om det hänger samman på väldigt tunna trådar emellanåt...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Conan » 2020-09-15 08:17

Skulle gissa att dina dåliga CD-spelare/drivverk bara lite grand har att göra med dagens stressade liv folk lever. Vad det nog handlar om är mera att produktion och utveckling har lagts ut till andra länder. När då mindre företag som Tangent och Pro-ject ska infoga en CD-spelare i sortimentet så är det väldigt lite frågan om egen utveckling. Man kontaktar en OEM (original equipment manufacturer) i Kina, skickar över några krav till dem (varav de mer specifika kraven nog handlar om design) och sen förhandlar man pris. Någon månad senare kommer det ett antal pallar med spelare.

Nu, förhoppningsvis, kör man lite tester på dessa spelarna. Oj, spelarna spelar visst inte upp låtarna utan avbrott!

"- Prebens! Prebens, kom hit! Hade du specat till kineserna att låtarna skulle spelas utan avbrott?"
"- Aj fan jag gjorde ju inte det. Var ingen som sa att det skulle vara ett krav."

"- Hej, Kina-OEM, spelarna vi fick spelar inte utan avbrott. Går det att fixa?"
"- Näää, det var ju inget krav från er. Då skulle ni haft drivverket Xiang ho II och programvara och chipsetet stora marschen III. Det kan ni få i nästa beställning."
"- Ok men vi avvaktar."

Stolthet och känsla för den egna produkten var du inne på. Nä, det finns nog inget sånt tyvärr.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav hifikg » 2020-09-15 08:28

Conan skrev:...Stolthet och känsla för den egna produkten var du inne på. Nä, det finns nog inget sånt tyvärr.


Varierar nog en del. Lådorna till duettorna ståtar med texten "Made in USA By Craftsmen who care" men så är de inte tryckta i år precis. Annars tycker jag att det är trist att inte ens ganska dyra produkter får service när de kommit lite till åren. Jag är mer irriterad på den där firman i Alingsås än min polare som drabbades av eländet. Och då hävdar de att det ska vara en fördel att all produktion sker i Sverige. Handlade f ö också om en "CD-spelare" när jag tänker på saken.

Många försäljare är däremot ganska duktiga på att hantera reklamationer. Inget tjafs, ny produkt omgående. Blir antagligen billigast så.
Bilagor
9723_lador.jpg
9723_lador.jpg (33.48 KiB) Visad 2105 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav peterh » 2020-09-15 09:02

Strmbrg skrev:Med min tråd om bristfälligt fungerande, nytillverkade och ganska dyra CD-spelare som grund, så har denna tanke föresvävat mig:

Kan det möjligen vara så - i dagens "multi-sysslande, yt-skummande, ständigt mobil-stirrande, mentalt splittrade bråttom-samhälle" - att man "bara gör saker", utan att ta det lite lugnt och fundera några varv extra, prova och låta det "verka fram" en färdig och i alla tänkta avseenden fungerande apparat? (Eller vad det nu är man råkar ägna sig åt för något.)

Jag får en oroande känsla av att människor i gemen - nu syftar jag inte alls bara på den lilla hifi-branschen såklart - numera är så fladdriga, splittrade och stirriga att de inte förmår att tänka ens de allra enklaste struktur-tankar. Typ "Vad vill jag åstadkomma - hur når jag dit?" eller "Kommer den här lösningen att fungera - ur alla aspekter?" eller "Vill jag känna stolthet över slutresultatet - eller vill jag bara bocka av och rusa vidare?" "Ta för givet eller vara lite skeptisk?.."

Allting går så fort och är så mycket på samma gång, att väldigt mycket blir fel - varvid väldigt mycket energi sedan måste läggas på att hantera alla de fel som uppstått för att allt gick så fort - för att man hade så bråttom - för att man var så splittrad och inte hade ro att sätta sig ner och föra ens det enklaste resonemang utan istället genast kastade sig in i att bli klar och kunna "bocka av".  För att det var så mycket annat som tryckte på: (Bakomliggande kö-pip på telefonen, plingelipling från diverse appar för sociala medier, tvätten som måste plockas ur, träningen, handla till grillfesten till helgen, ringa mormor, förhandla om lånen, bråka med en hantverkare, ungarna... ekonomin... 

Att med mobilen ständigt klämd mellan axel och öra - med grav risk för sensträckning - pulsa genom ungarnas leksaker i köket, inte missa gymmet... samtidigt som man skall sköta sitt arbete (vad det nu består i)...

Ja, jag har tänjt ut perspektiven en hel del i förhållande till trådrubriken. Men det är med avsikt. Ty jag tror att alltsammans hänger samman. 
Även om det hänger samman på väldigt tunna trådar emellanåt...

En träffande beskrivning av verkligheten.

Men så blir det billigt också! Och när det är dags för att ta fram nästa produkt så hyr man in ett par nya konsulter.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav distad » 2020-09-15 09:30

peterh skrev:
Strmbrg skrev:Med min tråd om bristfälligt fungerande, nytillverkade och ganska dyra CD-spelare som grund, så har denna tanke föresvävat mig:

Kan det möjligen vara så - i dagens "multi-sysslande, yt-skummande, ständigt mobil-stirrande, mentalt splittrade bråttom-samhälle" - att man "bara gör saker", utan att ta det lite lugnt och fundera några varv extra, prova och låta det "verka fram" en färdig och i alla tänkta avseenden fungerande apparat? (Eller vad det nu är man råkar ägna sig åt för något.)

Jag får en oroande känsla av att människor i gemen - nu syftar jag inte alls bara på den lilla hifi-branschen såklart - numera är så fladdriga, splittrade och stirriga att de inte förmår att tänka ens de allra enklaste struktur-tankar. Typ "Vad vill jag åstadkomma - hur når jag dit?" eller "Kommer den här lösningen att fungera - ur alla aspekter?" eller "Vill jag känna stolthet över slutresultatet - eller vill jag bara bocka av och rusa vidare?" "Ta för givet eller vara lite skeptisk?.."

Allting går så fort och är så mycket på samma gång, att väldigt mycket blir fel - varvid väldigt mycket energi sedan måste läggas på att hantera alla de fel som uppstått för att allt gick så fort - för att man hade så bråttom - för att man var så splittrad och inte hade ro att sätta sig ner och föra ens det enklaste resonemang utan istället genast kastade sig in i att bli klar och kunna "bocka av".  För att det var så mycket annat som tryckte på: (Bakomliggande kö-pip på telefonen, plingelipling från diverse appar för sociala medier, tvätten som måste plockas ur, träningen, handla till grillfesten till helgen, ringa mormor, förhandla om lånen, bråka med en hantverkare, ungarna... ekonomin... 

Att med mobilen ständigt klämd mellan axel och öra - med grav risk för sensträckning - pulsa genom ungarnas leksaker i köket, inte missa gymmet... samtidigt som man skall sköta sitt arbete (vad det nu består i)...

Ja, jag har tänjt ut perspektiven en hel del i förhållande till trådrubriken. Men det är med avsikt. Ty jag tror att alltsammans hänger samman. 
Även om det hänger samman på väldigt tunna trådar emellanåt...

En träffande beskrivning av verkligheten.

Men så blir det billigt också! Och när det är dags för att ta fram nästa produkt så hyr man in ett par nya konsulter.

Mycket träffande beskrivning av verkligheten skulle jag säga, riktigt bra skrivet tycker jag!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav PerStromgren » 2020-09-15 09:38

Men Strömmis, du är ju själv en del av ett system i ditt yrkesliv. Hur gör ni där? Är ni noggranna i alla lägen, eller gör ni som de flesta, tar genvägar där ni tror att det funkar ändå? Jag vet inget om just ert arbete, men drar slutsatser av det jag ser i andra branscher.

Mjukvarubaserade produkter har fördelen att kunna fixas rätt smidigt i fält, vilket fått många företag att ta chanser för att kunna vara först ut till marknaden. En sådan chans är att förkorta konstruktionstiden och testtiden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-15 10:23

PerStromgren skrev:Men Strömmis, du är ju själv en del av ett system i ditt yrkesliv. Hur gör ni där? Är ni noggranna i alla lägen, eller gör ni som de flesta, tar genvägar där ni tror att det funkar ändå? Jag vet inget om just ert arbete, men drar slutsatser av det jag ser i andra branscher.
...


Jag är inget lysande undantag.
Möjligen försöker jag kanske reflektera lite mer än en del andra kanske gör. Samtidigt behöver jag bli mycket bättre själv på strukturerat ”en-sak-i-taget-och-i-rätt-ordning-tänkandet”.
Så, syftet med det jag beskriver här ovan är inte att förhäva mig själv genom att trycka ner andra. Jag försöker däremot beskriva hur jag upplever att människor tenderar att bete sig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-15 10:27

Spara tid, förresten?..
Vad ska den sparade tiden användas till?..
-Ska den användas till att försöka rätta till de fel som uppstod just därför att man ville spara tid?..

-Eller är tidssparande något man eftersträvar utan att man funderat på varför?..
8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav E » 2020-09-15 10:58

En annan fråga man kan ställa sig är hur mycket man hinner lära sig från hur lyckad föregående modell blev. Hur hanterar man att en aktuell modell blev väldigt framgångsrik och uppskattad om man i kommande modell redan har spikat en hel trave med förändringar (av vilka hälften är förändringar för förändringens skull) dvs planekonomi? De goda egenskaperna riskerar att bli något som köpare får leta efter på begagnatmarknaden i stället.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Conan » 2020-09-15 11:20

Men vad innebär det för ett mindre företag att ta fram en CD-spelare i sitt sortiment? Vi tar företaget Bästa Audio i Säffle med 5 anställda, varav 3 jobbar med tekniken och produktionen av prylarna.

Alt 1 (ta fram själva)

- Skaffa kompetens att bygga CD-spelare
- Anställa konsult
- Kravställa, skissa på modeller, kontakta underleverantörer på elektronik och mekanik
- Första prototypen, testa delkomponenter, tillverka labbruskor,
- Testa testa testa, omdesign, nya modeller
- Andra prototypen, test test test...
- Tillverka första produktionsexet, testa testa, nån liten ändring
- Säkerställa produktionsvolymer & tillverkningskapacitet
- Emballage, manualer...
- Tillverka första delserien
- Testa testa
- Marknasdsföring, kontakt med distributörer & handlare
- Nu löper det på!
- Har säkert glömt 10 viktiga delsteg... :)

Alt 2 (köpa OEM)

- Kontakta OEM i Kina. kravställa, speca design och pris
- Vänta 2 månader på pall med 1000 st färdigemballerade och med manualer i.
- Testa. Går det att sälja prylarna utan att skämmas alltför mycket?
- Marknadsföring, kontakt med distributörer & handlare
- Nu löper det på!

Vad kostar Alt 1? 5 miljoner för 500 spelare? Utpris i butik 25 000:-. Säljer man ens 500 spelare till kund? Kanske blir det värsta förlusten? Tid från ide till färdig produkt: 2 år.

Alt 2 då? 1,1 miljon för 1000 spelare. Pris i butiken 4 995:- säljer som smör. Det är ju svenska grejer! :) Tid från ide till färdig produkt: 3 månader.

Siffror bara tagna ur luften, men det belyser skillnaderna och svårigheterna att tillverka själva.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Bill50x » 2020-09-15 11:38

Conan skrev:Siffror bara tagna ur luften, men det belyser skillnaderna och svårigheterna att tillverka själva.

Förstår exemplet. Men alla drivs inte av att stå för en bra produkt, ibland är den snöda vinningen drivkraften. Men man kan ju undra varför inkomstmaximerarna ägnar sig åt hifi, det torde vara enklare och billigare att ta fram en app som några miljoner brukare är villiga att betala 20 spänn för...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-15 11:53

Bill50x skrev:
Conan skrev:Siffror bara tagna ur luften, men det belyser skillnaderna och svårigheterna att tillverka själva.

Förstår exemplet. Men alla drivs inte av att stå för en bra produkt, ibland är den snöda vinningen drivkraften. Men man kan ju undra varför inkomstmaximerarna ägnar sig åt hifi, det torde vara enklare och billigare att ta fram en app som några miljoner brukare är villiga att betala 20 spänn för...

/ B

Ja om det egentliga syftet är att tjäna mycket pengar, varför alls göra det i just i den lilla lilla hifi-pölen?
För oss som är nördigt intresserade av hifi så är det ingen liten pöl utan ett stort hav. Men sett ur ett gemene-man-perspektiv så är det en pöl. Kanske till och med en pöl som inte ens finns i det gemena medvetandet?
”HIFI?? Vad är det?..”
Nä, jag tror att ledningen för många av de nya ”OEM-hifi-märkena” inte ens reflekterat över frågan vad de håller på med och varför. De tycker kanske bara att det är en kul grej.
Inget fel i det, om det nu är så, men man ska kanske inte utgå från att allt alltid är så jätte-genomtänkt och strukturerat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav pingvinen » 2020-09-15 16:28

1. har du tänkt igenom din trådstart ordentligt, och alla reaktioner du skulle kunna få, så att det inte blir några obehagliga överraskningar efteråt och märkliga invändningar att besvara? :D

2. Jag håller med dig, och sticker ut hakan och lägger till "det finns inga oförutsedda händelser". Sådana händelser ingår att identifiera i en riskkakyl. Få personer jag nämner detta för håller med mig. "Nä, men om jag får en dyr tandläkarrräkning, om tvättmaskinen går sönder, om bilen måste servas..". Allt detta är enkelt förutsebart enligt mig, kanske inte exakt NÄR det inträffar, men att det över tid kommer att inträffa. Och eftersom någon rabblade upp dessa händelser så är de ju identifierade, och inte oförutsedda längre. De finns ju fan de som tycker att hyresavin varje månad är en oförutsedd händelse. Så jag håller med dig att i härochnukulturen där kortsiktigt tänkande råder så kommer en baksmälla efteråt. Tråkigt när kunden får ta smällen, och inte leverantören som borde varit mer långsiktig i sitt tänk (naturligtvis ska även kunder tänka långsiktigt förbi inköpsögonblicket och fundera på produktens hela livscykel). Hur svårt kan det vara?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Conan » 2020-09-15 16:34

Bill50x skrev:
Conan skrev:Siffror bara tagna ur luften, men det belyser skillnaderna och svårigheterna att tillverka själva.

Förstår exemplet. Men alla drivs inte av att stå för en bra produkt, ibland är den snöda vinningen drivkraften. Men man kan ju undra varför inkomstmaximerarna ägnar sig åt hifi, det torde vara enklare och billigare att ta fram en app som några miljoner brukare är villiga att betala 20 spänn för...

/ B


Det är inte bara vinstmaximering kanske utan en fråga om att kunna erbjuda nåt med egna märkesloggan på. Bättre Ljud i Säffle kanske har haft slutsteg på "menyn" sen 80-talet. Vill man expandera verksamheten kanske det inte funkar att försöka sälja dubbelt så många slutsteg per år, utan det ligger väl nära till hands att också ta fram ett försteg, men varför inte också en CD-spelare? Ekonomiska risken att ta fram en helt egen spelare som kanske eller kanske inte bär sig, är då väldigt mycket större än att köpa en OEM-maskin från Kina.

Ta drakarna som Yamaha, Sony och Pioneer. Man la ner avdelningarna för utveckling och tillverkning av LP-spelare typ 1990 men nu säljer vinyler bra igen och då vill man återigen ha en LP-spelare med egna loggan på. Sätter dom sig och utvecklar en ny serie LP-spelare från grunden, ev. med deras gamla, fina modeller som grund? Nej det gör dom inte utan man ringer en kinesisk OEM som heter Hanpin. Dessa erbjuder ett sortiment OEM-spelare som med mindre kosmetiska justeringar gör att det vips finns en LP-spelare från Pioneer igen att köpa.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav juanth » 2020-09-15 16:48

Jo de provas så att de inte håller för länge.

Det började för rätt länge sedan när glödlampstillverkare insåg att de hade för bra produkter.

Glödlampskonspirationen-> :idea:

https://youtu.be/KdOa292oNgI
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-15 17:40

pingvinen skrev:1. har du tänkt igenom din trådstart ordentligt, och alla reaktioner du skulle kunna få, så att det inte blir några obehagliga överraskningar efteråt och märkliga invändningar att besvara? :D

2. Jag håller med dig, och sticker ut hakan och lägger till "det finns inga oförutsedda händelser". Sådana händelser ingår att identifiera i en riskkakyl. Få personer jag nämner detta för håller med mig. "Nä, men om jag får en dyr tandläkarrräkning, om tvättmaskinen går sönder, om bilen måste servas..". Allt detta är enkelt förutsebart enligt mig, kanske inte exakt NÄR det inträffar, men att det över tid kommer att inträffa. Och eftersom någon rabblade upp dessa händelser så är de ju identifierade, och inte oförutsedda längre. De finns ju fan de som tycker att hyresavin varje månad är en oförutsedd händelse. Så jag håller med dig att i härochnukulturen där kortsiktigt tänkande råder så kommer en baksmälla efteråt. Tråkigt när kunden får ta smällen, och inte leverantören som borde varit mer långsiktig i sitt tänk (naturligtvis ska även kunder tänka långsiktigt förbi inköpsögonblicket och fundera på produktens hela livscykel). Hur svårt kan det vara?


Punkt 1
Nä jag har inte planerat det jag skriver i syfte att slippa besvärliga reaktioner eller så. Eftersom jag endast är intresserad av att resonera kring hur det kan ligga till, så får väl reaktionerna bli vad de blir. Jag struntar i den sociala biten så gott jag kan.

Punkt 2
Mja, huruvida det finns oförutsedda händelser eller ej beror väl på vad man menar med "finns". Teoretiskt kan man såklart tänka att det borde gå att tänka på allt och slippa överraskningar.
Men vi lever ju i en praktik, och alla människor är imperfekta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav petersteindl » 2020-09-15 20:59

Strmbrg skrev:Med min tråd om bristfälligt fungerande, nytillverkade och ganska dyra CD-spelare som grund, så har denna tanke föresvävat mig:

1. Kan det möjligen vara så - i dagens "multi-sysslande, yt-skummande, ständigt mobil-stirrande, mentalt splittrade bråttom-samhälle" - att man "bara gör saker", utan att ta det lite lugnt och fundera några varv extra, prova och låta det "verka fram" en färdig och i alla tänkta avseenden fungerande apparat? (Eller vad det nu är man råkar ägna sig åt för något.)

2. Jag får en oroande känsla av att människor i gemen - nu syftar jag inte alls bara på den lilla hifi-branschen såklart - numera är så fladdriga, splittrade och stirriga att de inte förmår att tänka ens de allra enklaste struktur-tankar.
Typ
2a. "Vad vill jag åstadkomma - hur når jag dit?" eller 
2b. "Kommer den här lösningen att fungera - ur alla aspekter?" eller
2c. "Vill jag känna stolthet över slutresultatet - eller
2d. vill jag bara bocka av och rusa vidare?"
2e. "Ta för givet eller vara lite skeptisk?.."

3. Allting går så fort och är så mycket på samma gång, att väldigt mycket blir fel - varvid väldigt mycket energi sedan måste läggas på att hantera alla de fel som uppstått för att allt gick så fort - för att man hade så bråttom - för att man var så splittrad och inte hade ro att sätta sig ner och föra ens det enklaste resonemang utan istället genast kastade sig in i att bli klar och kunna "bocka av". 

4. För att det var så mycket annat som tryckte på: (Bakomliggande kö-pip på telefonen, plingelipling från diverse appar för sociala medier, tvätten som måste plockas ur, träningen, handla till grillfesten till helgen, ringa mormor, förhandla om lånen, bråka med en hantverkare, ungarna... ekonomin... 

5. Att med mobilen ständigt klämd mellan axel och öra - med grav risk för sensträckning - pulsa genom ungarnas leksaker i köket, inte missa gymmet... samtidigt som man skall sköta sitt arbete (vad det nu består i)...

Ja, jag har tänjt ut perspektiven en hel del i förhållande till trådrubriken. Men det är med avsikt. Ty jag tror att alltsammans hänger samman. 
Även om det hänger samman på väldigt tunna trådar emellanåt...


Jag har satt dina olika hypoteser i bullet-form och numrerat dessa bullets.

1. Om det är så som din hypotes 1 antar, så innebär det att framtagning av produkter sker stokastiskt/slumpmässigt och inte deterministiskt/intelligent. Kanske. Men jag tror inte det. Tror det finns en viss tanke bakom produkter.

2. Samma svar som i 1.
2a. Vad man vill åstadkomma vet nog de flesta, åtminstone ungefärlig. Man skulle kunna tänka sig att man inte har någon susning om det är en båt man vill bygga eller en cykelpedal eller kattmat och med slumpens hjälp råkade det 'Pliff' bli en rymdraket. Fast sannolikheten för detta är nog rätt låg.
2b. Här vill jag säga att ingen vet. Ingen känner ens till vad alla aspekter innefattar. Man kan begränsa hypotesen genom att säga alla aspekter man själv känner till. Men även där tror jag att aspekterna man känner till utökas under arbetets pågående.
2c. Stolthet gällande hantverk finns bara i Japan och i Italien, vad jag känner till. Artisan = hantverkare. Då handlar det om yrkesstolthet. Sedan finns det undantag i varje övrigt land.
Redan i namnet artisan/artist/konstnär/yrkesman/specialist/expert/proffs/mästare så framstår det som något annat än i namnet hantverkare/hantlangare/underhuggare/knegare/biträde/lakej/dräng/amatör. Vem har mest yrkesstolthet, lakejen eller mästaren?
2d. Man vill få sitt pröjs och rusa vidare.
2e. Man är skeptisk och tar inget för givet och därför bryr man sig inte.

3. Fel, de hanteras inte, det som händer är efter principen att slänga ut barnet med badvattnet. Man lanserar produkten med felen.

4. Njaee, det tror jag inte. Du skriver ekonomin. Leta efter parametrar som styr ekonomin. Return on Investment. Deadlines. Konkurrenter som är hack i häl.

5. Jag tror inte det begränsar. Om det gör det så har den personen fått sparken för länge sedan. Kinesiska arbetare bor på kibbutzer och besöker sin familj en gång per år, på det kinesiska nyåret. Även anställda i USA får sparken om de inte är fokuserade på jobbet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav hcl » 2020-09-16 07:45

Conan skrev:Men vad innebär det för ett mindre företag att ta fram en CD-spelare i sitt sortiment? Vi tar företaget Bästa Audio i Säffle med 5 anställda, varav 3 jobbar med tekniken och produktionen av prylarna.

Alt 1 (ta fram själva)

- Skaffa kompetens att bygga CD-spelare
- Anställa konsult
- Kravställa, skissa på modeller, kontakta underleverantörer på elektronik och mekanik
- Första prototypen, testa delkomponenter, tillverka labbruskor,
- Testa testa testa, omdesign, nya modeller
- Andra prototypen, test test test...
- Tillverka första produktionsexet, testa testa, nån liten ändring
- Säkerställa produktionsvolymer & tillverkningskapacitet
- Emballage, manualer...
- Tillverka första delserien
- Testa testa
- Marknasdsföring, kontakt med distributörer & handlare
- Nu löper det på!
- Har säkert glömt 10 viktiga delsteg... :)

Alt 2 (köpa OEM)

- Kontakta OEM i Kina. kravställa, speca design och pris
- Vänta 2 månader på pall med 1000 st färdigemballerade och med manualer i.
- Testa. Går det att sälja prylarna utan att skämmas alltför mycket?
- Marknadsföring, kontakt med distributörer & handlare
- Nu löper det på!

Vad kostar Alt 1? 5 miljoner för 500 spelare? Utpris i butik 25 000:-. Säljer man ens 500 spelare till kund? Kanske blir det värsta förlusten? Tid från ide till färdig produkt: 2 år.

Alt 2 då? 1,1 miljon för 1000 spelare. Pris i butiken 4 995:- säljer som smör. Det är ju svenska grejer! :) Tid från ide till färdig produkt: 3 månader.

Siffror bara tagna ur luften, men det belyser skillnaderna och svårigheterna att tillverka själva.

Säkert någorlunda rimligt. Dock saknar jag en väsentlig punkt under den översta uppräkningen och det är att ungefär samtidigt som de första enheterna går i produktion måste man antingen slutköpa komponenter till alla enheter man tror sig kunna sälja (och ev. reparera) eller konstruera in ersättare för de komponenter som inte produceras längre.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav peterh » 2020-09-16 08:54

Conan skrev:Men vad innebär det för ett mindre företag att ta fram en CD-spelare i sitt sortiment? Vi tar företaget Bästa Audio i Säffle med 5 anställda, varav 3 jobbar med tekniken och produktionen av prylarna.

Alt 1 (ta fram själva)

- Skaffa kompetens att bygga CD-spelare
- Anställa konsult
- Kravställa, skissa på modeller, kontakta underleverantörer på elektronik och mekanik
- Första prototypen, testa delkomponenter, tillverka labbruskor,
- Testa testa testa, omdesign, nya modeller
- Andra prototypen, test test test...
- Tillverka första produktionsexet, testa testa, nån liten ändring
- Säkerställa produktionsvolymer & tillverkningskapacitet
- Emballage, manualer...
- Tillverka första delserien
- Testa testa
- Marknasdsföring, kontakt med distributörer & handlare
- Nu löper det på!
- Har säkert glömt 10 viktiga delsteg... :)

Alt 2 (köpa OEM)

- Kontakta OEM i Kina. kravställa, speca design och pris
- Vänta 2 månader på pall med 1000 st färdigemballerade och med manualer i.
- Testa. Går det att sälja prylarna utan att skämmas alltför mycket?
- Marknadsföring, kontakt med distributörer & handlare
- Nu löper det på!

Vad kostar Alt 1? 5 miljoner för 500 spelare? Utpris i butik 25 000:-. Säljer man ens 500 spelare till kund? Kanske blir det värsta förlusten? Tid från ide till färdig produkt: 2 år.

Alt 2 då? 1,1 miljon för 1000 spelare. Pris i butiken 4 995:- säljer som smör. Det är ju svenska grejer! :) Tid från ide till färdig produkt: 3 månader.

Siffror bara tagna ur luften, men det belyser skillnaderna och svårigheterna att tillverka själva.


Ovanstående stämmer nog bara i ett anorektiskt toppstyrt företag.
Ett seriöst företag har redan folk med bred kompetens, de har redan labbat med olika lösningar
för CD spelare. Det som behövs är att bestämma sig för vilken man skall rekommendera ledningen
att välja. Tekniker behöver tid och resurser att labba med egna ideer, det är så de riktigt
framgångsrika produkerna uppstår. Ledningen skall tolerera detta och i slutändan ta för sig
och välja ut produkter att satsa vidare på.
Inga konsulter behövs kompetensen finns inom företaget. Och kompetenser stannar inom
företaget då inga konsulter slutar och tar med sig kunskap.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav goat76 » 2020-09-16 10:41

Det är en ganska tydlig trend även här på Faktiskt med köp av diverse billiga produkter som säkert ger hyfsat bra prestanda, men det är slit-och-släng produkter som man knappast kan förvänta sig någon support, riktig garanti eller att de i längden ens håller. Kanske är även elsäkerheten för dessa produkter en sak man får erfara när hemmet brinner upp?
Kanske är det sistnämda obefogat och kanske är produkterna så extremt billiga att det bara är att köpa tio nya (och bidra till världen allt mer växande soptippar) och ändå komma billigare undan än att köpa en etablerad europeisk produkt med god support och förlängda garantier.

Med exempelvis dagens streaming-spelare så är det viktigt att företaget håller den uppdaterad för nya tjänster och även fortsätter göra så med de äldre modellerna även efter att ett ny produkt har lanserats, därför är jag ytterst osäker på ifall jag skulle vilja ha en sådan produkt från något av alla de företagen som i pricip varje år lanserar en ny modell.
Att hålla apparaterna uppdaterade för nya tjänster och streamingplattformar kräver arbete och support långt efter att man redan fått betalt för apparaten, kanske verkar priset på exempelvis en streamer från Linn initialt väldigt högt men då bör man räkna in att de håller den uppdaterad för dig som kund i nästan hur länge som helst. Deras första streamers från 2007 uppdaras fortfarande med samma funktioner som de senaste, det är väl bara uppspelning av DSD-filer som de äldre spelarna inte hade hårdvaran att kunna spala upp.
Kanske kan man hitta prestandamässigt likvärdiga och billigare produkt av något kinesiskt fabrikat, men några uppdateringar eller bugg-fixar kommer inte att ske, supporten upphörde antagligen innan apparaten ens lämnade fabriken.

På senaste tid har min receiver, en Marantz sr6004 från 2010 börjat försätta sig i säkerhetsläge, det är dock lätt att fixa genom att hålla in tre fysiska knappar på apparaten. Men idag när den stängde av sig poppade det oroväckande högt från högtalarna så nu är det dags för en ny receiver och det luta mot en Marantz nr1510, får se om den kommer leva lika länge?

-----------------------------------------

Jag var runt förra året för att hitta en sån där "Dramaten"-matvagn av bättre slag till min mamma då hennes gamla hade gått sönder i ena plasthjulet, men oavsett vilka butiker jag än gick till så var det uppenbart att det satt samma plasthjul på i princip alla vagnarna oavsett prisklass.
Det jag hade hoppats på var att hitta en vagn med hjul av högre kvalitet, kanske med sånna där hjul med riktiga ekrar och gummidäck som finns på vissa gedigna barnvagnar. Men icke, det slutade med att jag köpte en slit-och-släng vagn som Coop reade ut för endast 69 kr, den hade ändå samma hjul som vagnarna för 700-800 kr så livslängden är nog densamma.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav dewpo » 2020-09-16 12:01

goat76 skrev: ...
-----------------------------------------

Jag var runt förra året för att hitta en sån där "Dramaten"-matvagn av bättre slag till min mamma då hennes gamla hade gått sönder i ena plasthjulet, men oavsett vilka butiker jag än gick till så var det uppenbart att det satt samma plasthjul på i princip alla vagnarna oavsett prisklass.
Det jag hade hoppats på var att hitta en vagn med hjul av högre kvalitet, kanske med sånna där hjul med riktiga ekrar och gummidäck som finns på vissa gedigna barnvagnar. Men icke, det slutade med att jag köpte en slit-och-släng vagn som Coop reade ut för endast 69 kr, den hade ändå samma hjul som vagnarna för 700-800 kr så livslängden är nog densamma.

Bara för skoj skull så sökte jag på dra-maten väskor :D Det var inte svårt alls att hitta en modell med kraftigare hjul :twisted:
https://www.plusvardag.se/vardagspraktiskt-1/shoppingvagnar/shoppingvagn-royal-svart-off-white
Bild

Felet är nog bara att du förväntade dig att finna en för 700-800 kr.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav petersteindl » 2020-09-16 12:20

Har inte Louis Vuitton en snygg och bra sådan för det facila priset av 15000 € :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav goat76 » 2020-09-16 12:24

dewpo skrev:
goat76 skrev: ...
-----------------------------------------

Jag var runt förra året för att hitta en sån där "Dramaten"-matvagn av bättre slag till min mamma då hennes gamla hade gått sönder i ena plasthjulet, men oavsett vilka butiker jag än gick till så var det uppenbart att det satt samma plasthjul på i princip alla vagnarna oavsett prisklass.
Det jag hade hoppats på var att hitta en vagn med hjul av högre kvalitet, kanske med sånna där hjul med riktiga ekrar och gummidäck som finns på vissa gedigna barnvagnar. Men icke, det slutade med att jag köpte en slit-och-släng vagn som Coop reade ut för endast 69 kr, den hade ändå samma hjul som vagnarna för 700-800 kr så livslängden är nog densamma.

Bara för skoj skull så sökte jag på dra-maten väskor :D Det var inte svårt alls att hitta en modell med kraftigare hjul :twisted:
https://www.plusvardag.se/vardagspraktiskt-1/shoppingvagnar/shoppingvagn-royal-svart-off-white
[ Bild ]

Felet är nog bara att du förväntade dig att finna en för 700-800 kr.


Tack för tipset. :)

Det fanns ingen gräns på 700-800 kr från min sida, det fanns bara inte andra alternativ i de lokala affärerna, och dessa lite dyrare var det ingen märkbart högre kvalitet på.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav MacBruce » 2020-09-16 13:33

petersteindl skrev:Har inte Louis Vuitton en snygg och bra sådan för det facila priset av 15000 € :)


SvT:s Antikrundan hade ju en tävling där det gällde för besökarna att bedöma, vilken av ett antal "designer-väskor" som borde betinga högst pris. Designer-etiketterna var förstås dolda för de tävlande.

En billig "no-name" plastväska från 60-talet hamnade bland de högst värderade, om den inte rent av "vann". (Såg inte programmet själv).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav guldfisk » 2020-09-17 09:55

Jupp. Bra shoppingvagnar görs av Andersen. Vi köpte nyligen en eftersom minsta barnet inte längre åker barnvagn och vi handlar inom gångavstånd. Fungerar också som pirra för lättare saker upp till 50 kg. Två långsjalar, som hittat :mrgreen:

https://sakta.se/produkt/royal-hydro-lu ... ppingvagn/
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-17 12:52

Faktiskt - off track as usual.
Eller Fuck dist, som vi säger i Tyskland.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav E » 2020-09-17 16:11

Alla produkter provas för att säkerställa att de tål en dramaten-transport. I varje fall på luftgummihjul.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav Anders J » 2020-09-17 19:01

Den där dramaten ser ju riktigt bra ut. Besläktat med detta har jag retat mig på alla dessa rullväskor med pyttesmå hjul/rullar. Om man i huvudsak behöll ytterdimensionerna på väskan men satte hjul med den diameter och den spårvidd som väskans storlek i övrigt medger så skulle man ju få helt annan väghållning och bättre köregenskaper.

Men det kanske finns det med?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav E » 2020-09-17 19:20

Jag har fantiserat om en väska med punschrullar. Även känd som dammsugare. Oj vad tokigt det blev! 8O

Scania-säkringar alltså.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Provas inte produkter innan de sätts i produktion?

Inläggav guldfisk » 2020-09-20 21:20

Nu fick jag (lite) dåligt samvete.

Min erfarenhet från yrkeslivet - IT inom större företag - pekar på att de flesta inom både verksamhet och IT uppenbarligen inte kan eller vill göra rätt saker på rätt vis, åtminstone om det kräver analys och verifiering. Det vill till yttre tryck och bra upparbetade rutiner för att hålla en nivå att vara stolt över. Eller en stark "lead".
...perspektiv...


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 10 gäster