Vad håller jag på med, EGENTLIGEN, alltså?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Vad håller jag på med, EGENTLIGEN, alltså?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-22 12:59

Alltså, EGENTLIGEN, nog fasen får man en lika givande musikupplevelse ur en enkel anläggning - exempelvis en standardmässig bilstereo med bakgrundsljud och allt - som ur den där tokoptimerade dyranläggningen i det akustikfixade rummet hemma.
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar ”samma” ljud eller alls samma realism etcetera.
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
Att jag likafullt ödar tid och en himskans massa pengar på hemmaljudet för att få en förhöjd MUSIK-upplevelse är ju bara trams. Det är andra lockelser och strävanden det handlar om.
I dessa stunder av reflexion så undrar jag vad jag håller på med.
Egentligen, alltså.

Nä, nu ska jag ut och pinka.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vad håller jag på med, EGENTLIGEN, alltså?

Inläggav petersteindl » 2020-09-22 13:19

Det är skillnad på musikupplevelse och ljudupplevelse. Med det som utgångspunkt kan man föra resonemang vidare. Båda tillhör sfären entertainment.

För musikupplevelse behövs inte ljudupplevelse. Den kan kopplas bort från musikupplevelsen. Men, åstadkoms även ljudupplevelse så kan ljudupplevelsen öka musikupplevelsens totalupplevelse men även minska denna om ljudet i sig är sämre än det önskade. Det är en balansgång.

Ljud i sig är intressant och ibland kul. Det är bara att konfrontera små barn med olika ljud så fås en reaktion som ofta visar på just detta. Det tycks inbyggt i vårt upplevelsesystem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-09-22 14:05

Bra reflektion! Jag funderar på om bilåkande och musik passar väldigt bra ihop. Jag har fått starkaste musikupplevelserna i just bilen. I och för sig var det inte originalljud och upplevelsen peakar vid volymer som ofta låter illa med original-billjud.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-09-22 15:25

P2 har låtit fint i mina senaste bilar.
Gissar på att det handlar om att man sitter i ett pyttemjukisrum fullt med ljud, vetenskapligt uttryckt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-22 15:26

Strmbrg skrev:Alltså, EGENTLIGEN, nog fasen får man en lika givande musikupplevelse ur en enkel anläggning - exempelvis en standardmässig bilstereo med bakgrundsljud och allt - som ur den där tokoptimerade dyranläggningen i det akustikfixade rummet hemma.
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar ”samma” ljud eller alls samma realism etcetera.
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
Att jag likafullt ödar tid och en himskans massa pengar på hemmaljudet för att få en förhöjd MUSIK-upplevelse är ju bara trams. Det är andra lockelser och strävanden det handlar om.
I dessa stunder av reflexion så undrar jag vad jag håller på med.
Egentligen, alltså.

Nä, nu ska jag ut och pinka.

Jag håller inte med :) .
Jag tycker att en bra anläggning ( eller riktigt bra hörlurar ) förhöjer musikupplevelsen och det blir bättre på alla sätt än en sämre anläggning. Detta har sällan något alls med priset på grejorna att göra. Det finns dåliga anläggningar ( ur mitt perspektiv ) som kostar 1 miljon.

Du kanske optimerat ljudet med placeringen av dina högtalare så att det upplevs som mindre musikaliskt än det skulle kunna vara ?

Min erfarenhet är att om musiken återges som en helhet utan att något register sticker ut, - en sådan anläggning är lättare att lyssna länge till och det blir roligare. Det kan i vissa fall innebära att det där stora ”wow-” imponatorljudet med högtalarna placerade kanske en aning för mycket isär ger mindre musikaliskt utbyte än en liten inflyttning av högtalarna , trots att det låter mindre stort, och mindre 3 D och mindre imponerande. Men sammanhanget i mixen kommer fram bättre och det är lättare att höra ”hur” basisten spelar, inte bara ”att” han spelar. :)

Jag har förstås ingen aning hur det låter hemma hos dig, det kanske låter fantastiskt och du kanske borde sitta nöjd ?

Nu är det min tur att gå och pinka....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-22 15:36

petersteindl skrev:Det är skillnad på musikupplevelse och ljudupplevelse. Med det som utgångspunkt kan man föra resonemang vidare. Båda tillhör sfären entertainment.

För musikupplevelse behövs inte ljudupplevelse. Den kan kopplas bort från musikupplevelsen. Men, åstadkoms även ljudupplevelse så kan ljudupplevelsen öka musikupplevelsens totalupplevelse men även minska denna om ljudet i sig är sämre än det önskade. Det är en balansgång.

Ljud i sig är intressant och ibland kul. Det är bara att konfrontera små barn med olika ljud så fås en reaktion som ofta visar på just detta. Det tycks inbyggt i vårt upplevelsesystem.

Mvh
Peter

Håller med, även om en bra anläggning korrekt uppställd kan ge en ganska bra musikalisk upplevelse av ljudet som är inspelat, om musikerna som spelade var musikaliska :) .

Musikupplevelsen inbegriper sådana begrepp som upplevd tonhöjd, melodi, artikulation ( hur musikerna spelar ) och känslosamhet samt rytm. Musik är ljud som ordnats på ett visst sätt i frekvenser. Ju bättre ordning, desto lättare blir det att förstå musiken.
Ett bra liveframträdande av en bra musiker kan göra att musikupplevelsen blir mycket större i verkligheten, på plats live, än genom stereon eftersom alla inspelnings/uppspelningsstegen har försämrat ljudet och därmed upplevd artikulation en aning.

Detta visste du förstås redan, men alla kanske inte vet detta. :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-22 17:50

Skulle vilja vända mig till filmens värld. Får man en lika stor filmupplevelse av att titta på film i mobilen eller surfplattan i fullt dagsljus, som i den högklassiga hemmabion? Jag får inte det. Inte heller får jag samma upplevelse av musik i köksradion eller i bilen, som hemma med en högklassig återgivning. Men därmed inte sagt att det inte går att få en behållning av att lyssna på musik under enklare förhållanden, men samma upplevelse är det inte.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-22 19:19

Det här ämnet blir ju väldigt mycket av tyckande. Men allt kan kanske inte vara fakta.
Å andra sidan kanske det är ganska meningslöst att ”diskutera fakta”. Fakta är ju logiskt sett inte diskuterbart.
Jag är en sån som emellanåt ifrågasätter mig själv. Det kanske inte alla gör. Det innebär ett reflekterande över vad jag håller på med och varför.
Om mitt syfte är att tillgodogöra mig musik så kan nog ”metoden” egentligen vara ”enkel anläggning”.
Så, det måste finnas andra syften utöver musiktillgodogörandet som förklarar mitt engagemang och mina ekonomiska satsningar. Och då talar jag för mig själv och påstår inget om hur det måste ligga till för andra.
God illusion av realism är ett annat syfte. Men erfarenheten visar att det där med realismen har en ganska liten betydelse för musiktillgodogörandet. Jag kan ju lika gärna gnola på intermezzot i Sibelius Kareliasvit om det endast är musiken jag vill ägna mig åt. Lite tillspetsat, men för min del ligger det en del i det.
”Finliret” och optimerandet är lite av en helt annan ”sport”.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-09-22 19:22

Jag håller nog inte heller med. Mina starkaste musikupplevelser har varit live eller med bra hörlurar eller goda hifi-anläggningar i akustiskt välreglerade rum. Eller, när jag tänker efter ordentligt, på diskotek eller privata fester där musiken spelades på sådan volym att den kändes fysiskt i hela kroppen.

Däremot har jag haft få, om ens några, riktigt starka musikupplevelser via tv- eller radioljud. Visst går det att njuta av bra musik förmedlad via en kass återgivning, men det blir aldrig samma sak som väl återgivet ljud eller för den delen riktigt starkt och lågdistorderat ljud.

Därmed inte sagt att man måste ha en superexklusiv anläggning för att kunna njuta fullt ut. Mina prylar har inte kostat mer än en dryg genomsnittlig månadslön efter skatt - sammanlagt - och ändå räcker de fint för starka musikupplevelser.

Fast är man nöjd med en klockradio så är det ju bara att gratulera! Då kommer man ännu billigare undan. Jag har ofta tänkt "vad fan håller jag på med?" när jag snickrat högtalare eller akustikbehandlat lyssningsrum, men jag brukar vid närmare reflektion komma fram till att det handlar i första hand om ett teknik- och ljudintresse i mycket högre grad än ett musikintresse. Jag gillar att spela så att huset skakar, och jag gillar att det är relativt distfritt när jag drar på. Jag gillar känslan av att ha bättre ljud än 99,9% av alla hifi-nissar som sitter och pryl-masturberar med sina uppsamplare, dyrkablar och designhögtalare, trots att jag betalat en bråkdel.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-22 19:38

Morgan skrev:...Jag gillar känslan av att ha bättre ljud än 99,9% av alla hifi-nissar som sitter och pryl-masturberar med sina uppsamplare, dyrkablar och designhögtalare, trots att jag betalat en bråkdel.

Fniss...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 15:32

Jag tillhör också de vars musikupplevelse blir större när samtidigt ljudupplevelsen är bra. Detta gäller såväl live som hemma i musikrummet. (Att det sedan finns välljudande, men intetsägande musik är ju en annan sak.)

Däremot finns det grader även i helvetet. I vårt vardagsrum står en enkel anläggning jag plockat ihop begagnat för några tusenlappar. Den är inte i närheten av min "fin"-anläggning vad gäller transparens, frekvensomfång eller ljudtrycksförmåga, men den gör inte heller något direkt fel. Musik är både njutbart och engagerande via denna anläggning. Och jag saknar inte direkt något när jag lyssnar här. Däremot så förflyttas jag in en bra bit i musiken och musicerandet när jag lyssnar i musikrummet. Men jag har faktiskt filosoferat kring att den enkla anläggningen kanske är good enough den dag jag hamnar på hemmet och inte får ta med stora anläggningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-29 19:33

Strmbrg skrev:...Nä, nu ska jag ut och pinka.

Du kanske skulle lägga några av slantarna på att få en inomhus-WC, nu börjar det snart bli kallt att springa ut ;)
Är WC godkänt enligt Morello förresten?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-29 19:45

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:...Nä, nu ska jag ut och pinka.

Du kanske skulle lägga några av slantarna på att få en inomhus-WC, nu börjar det snart bli kallt att springa ut ;)
Är WC godkänt enligt Morello förresten?

Inomhus-antikisseringsenhet med sekundärfunktion?

Återgå till Generellt om hifi