Strmbrg skrev:Alltså, EGENTLIGEN, nog fasen får man en lika givande musikupplevelse ur en enkel anläggning - exempelvis en standardmässig bilstereo med bakgrundsljud och allt - som ur den där tokoptimerade dyranläggningen i det akustikfixade rummet hemma.
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar ”samma” ljud eller alls samma realism etcetera.
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
Att jag likafullt ödar tid och en himskans massa pengar på hemmaljudet för att få en förhöjd MUSIK-upplevelse är ju bara trams. Det är andra lockelser och strävanden det handlar om.
I dessa stunder av reflexion så undrar jag vad jag håller på med.
Egentligen, alltså.
Nä, nu ska jag ut och pinka.
Jag håller inte med

.
Jag tycker att en bra anläggning ( eller riktigt bra hörlurar ) förhöjer musikupplevelsen och det blir bättre på alla sätt än en sämre anläggning. Detta har sällan något alls med priset på grejorna att göra. Det finns dåliga anläggningar ( ur mitt perspektiv ) som kostar 1 miljon.
Du kanske optimerat ljudet med placeringen av dina högtalare så att det upplevs som mindre musikaliskt än det skulle kunna vara ?
Min erfarenhet är att om musiken återges som en helhet utan att något register sticker ut, - en sådan anläggning är lättare att lyssna länge till och det blir roligare. Det kan i vissa fall innebära att det där stora ”wow-” imponatorljudet med högtalarna placerade kanske en aning för mycket isär ger mindre musikaliskt utbyte än en liten inflyttning av högtalarna , trots att det låter mindre stort, och mindre 3 D och mindre imponerande. Men sammanhanget i mixen kommer fram bättre och det är lättare att höra ”hur” basisten spelar, inte bara ”att” han spelar.
Jag har förstås ingen aning hur det låter hemma hos dig, det kanske låter fantastiskt och du kanske borde sitta nöjd ?
Nu är det min tur att gå och pinka....