Klarhet - eller ett visst "sound" - eller bara skillnader?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Klarhet - eller ett visst "sound" - eller bara skillnader?

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 08:43

Jag har kommit till den fas där jag inte är ute efter ett "sound".

En förbättring av apparaturen skall syfta till en förbättrad klarhet. En del kallar det transparens, men jag tycker att klarhet är ett bättre och mer konkret ord. Någon kanske associerar 'klarhet' med höjning i vissa delar av mellan- och diskantregister, men det är inte alls det jag menar.

Jag har de senaste åren upptäckt vad just klarhets-ökning kan innebära. Innan jag upptäckte det så var förvirringen betydligt större.
Då handlade det ganska mycket om förändring. Det handlade om skillnader. Lite oavsett vad skillnaderna bestod i. Vad det är som skiljer var inte lika viktigt som att det skiljer...

Fokuset låg på skillnader. Och med det även på ranking. Den är bättre än den osv... Men är det bra då? Eller är det bara bättre, fast fortfarande dåligt?..
Fokuset låg inte på att närma sig något specifikt, något som jag definierat själv.
Det var mest bara ett evinnerligt jämförande. Ett evinnerligt fokus på skillnader.

Kombinationen Chord digitalapparatur, Accuphase-förstärkeri och Magneplanar-högtalare i ett någorlunda nogsamt arrangerat rum, har lett mig in i insikten om vad klarhet kan innebära.
Och att just klarhet är något som är mycket viktigt för just mitt musiklyssnande. Med den påtagligt ökade klarheten, så har jag slutat att lyssna på ljudet (bas, diskant, toppar och dalar etc...).
Jag lyssnar numera inte på hur anläggningen låter utan på hur klart musiken framträder. Kanske har fokus redan nu hamnat mer på klarhetsbegränsningar hos fonogrammen än hos anläggningen?
Jag utesluter inte att det är så.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Re: Klarhet - eller ett visst "sound" - eller bara skillnade

Inläggav hcl » 2020-09-26 09:01

Om du med klarheten syftar på att den återgivna musiken är lättillgänglig ur ett uppfatterbarhetsperspektiv så låter det som ett bra läge. Trevligt!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 09:03

hcl skrev:Om du med klarheten syftar på att den återgivna musiken är lättillgänglig ur ett uppfatterbarhetsperspektiv så låter det som ett bra läge. Trevligt!

Ja, jag tror nog att din formulering träffar ganska bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 14:59

Men att du inte längre bryr dig så mycket om den klangliga presentationen (om jag förstår dig rätt) betyder inte det bara att du inte längre har några störande fel inom den klangliga domänen? Vilket du såklart ska vara glad för i så fall. Själv brydde jag mig om anläggningens klang när jag hade störande färgningar. När jag kom till rätta med dessa, tänker jag inte längre på det. Däremot kan jag notera att olika inspelningar låter klanglikt olika. En del bättre som jag hellre lyssnar på och en del sämre som jag undviker. Inte minst när jag botaniserar på Spotify för att hitta goda inspelningar av olika klassiska verk. Det är slående hur himla bra en inspelning av ett verk kan låta och samtidigt hur dåligt en annan inspelning av samma verk kan låta.

Hög klarhet (eller transparens som jag föredrar att kalla det) ÄR fantastiskt. Jag har haft klanglikt goda högtalare under många år, men först när jag skaffade de jag har nu, så kom jag åt musikens själ. Jag tror det beror på betydligt lägre dist inte minst vid hög effekt jämfört med tidigare. Vid riktigt goda inspelningar får jag intrycket av att ALLT hörs. Autenciteten ökar markant när alla, ibland nästan mikroskopiska bi-ljud hörs vid sidan om själva instrumenten. Det är nästan som om själva rummet andas.

Återgå till Generellt om hifi