I-or skrev:Just de modeller som nämns ovan har jag inte hört, men 804 Diamond har jag tyvärr utsatts för
https://www.stereophile.com/content/bowers-amp-wilkins-804-diamond-loudspeaker-measurements.
804:an uppvisar ett ganska tydligt mätmässigt släktskap med 802 D3, som frekvensgångstoppen runt 10 kHz och den läskiga spridningsdalen runt 2 kHz, även om den mäter (ännu) något sämre. Detta faktiskt så till den grad att JA dristar sig till lite inlindad kritik.

PERSONLIGEN Har jag svårt att se Stereophiles mätningar som seriösa.
Först och främst använder de mikrofoner som inte är avsedda för mätningar, därutöver blandar dom närfältsmätningar och "frifältsmätningar". Det uppstår då en mängd frågor framörallt hur man mäter en basrefexport utan inverkan från bashögtalaren.
Exempel på sådant jag inte förstår:
- om man använder en mic som är definierad som "pressure" hur vet man då hur den uppförsig i frifält?
- om man mäter de olika ljudkällorna (basreflexport, bas, diskant) separat - hur adderar man kurvorna? Tar man hänsyn till ljudkällornas fas? Vet man om att även mic:en och mätförstärkare vrider fasen, främst i lägre registret?
- när basreflexporten är aktiv, hur isolerar man påverkan från baselementet vid mätning och tvärt om? Avståndet mellan port och bas är ju så litet att port och bas samverkar för en plan vågfront (på lååååångt avstånd) med hänsyntagen till fasskillnader
- närfältsmätning - hur gör man det av en basport? Inne iröret? Hur plan är vågfronten där med turbulens? Hur ljämn är vågfronten generellt vid dessa mätningar? Tar man förgivet att alla membran rör sig helt kolvformigt?
- Båda mic-tillverkarna visar frekvenskurvor som är "smooth:ade för att man skall få en"uppfattning" om frekvensgång (och i ena fallet "pressure)' , DPA mic:en har mikrofongaller (heter det så på svenska?) som ska jämna ut övre registret då mic:en börjar diskanthöja p g a att våglängden blir liten - frifältet störs. Finns ingen möjlighet att kurvan då kan vara så "elegant" utan rejäl "smooth:ing".... eller är dessa mic:ar överlägsna alla professionella mätmic:ar?
- Det finns många fler frågor man kan ställa, och massor av fel man kan göra.....
Är det någon som kan förklara för mej varför dessa mätningar trots allt är trovärdiga?
Ju mer man mäter inser man vilka misstag man kan göra.... grundförutsättningen är dock en mätutrustning där alla brister och egenheter är väl definierade.