B&W 800-serie frekvensgång

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-11-13 11:25

Morello skrev:Det saknas cirka en dekad i diagrammet.

Den där mätningen gjorde inte Ingvar, antar jag? Han brukar ju mäta med gammaldags apparat och med mycket mindre glättning.


Morello,

Öhman gjorde mätningen (det vore utomordentligt skrymtaktigt att skriva om hans mätning men visa en bild på någon annans mätning, inte sant?) i syfte att möjligen dimensionera en basabsorbent men han kom fram till att det var överflödigt. Jag tyckte det var kul att dela bilden då det såg extraordinärt bra ut i basen. Särskilt med tanke på ett relativt litet rum, därtill med egenhändigt dimensionerade och påtagligt anorektiska kvartvågsabsorbenter, tankeväckande tycker jag!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav PerStromgren » 2020-11-13 11:26

Zappa skrev:
Morello skrev:Det saknas cirka en dekad i diagrammet.

Den där mätningen gjorde inte Ingvar, antar jag? Han brukar ju mäta med gammaldags apparat och med mycket mindre glättning.


Morello,

Öhman gjorde mätningen (det vore utomordentligt skrymtaktigt att skriva om hans mätning men visa en bild på någon annans mätning, inte sant?) i syfte att möjligen dimensionera en basabsorbent men han kom fram till att det var överflödigt.


Vilket mik-avstånd använde han? Eller är det flera, summerade, mätningar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-11-13 11:32

PerStromgren skrev:
Zappa skrev:
Morello skrev:Det saknas cirka en dekad i diagrammet.

Den där mätningen gjorde inte Ingvar, antar jag? Han brukar ju mäta med gammaldags apparat och med mycket mindre glättning.


Morello,

Öhman gjorde mätningen (det vore utomordentligt skrymtaktigt att skriva om hans mätning men visa en bild på någon annans mätning, inte sant?) i syfte att möjligen dimensionera en basabsorbent men han kom fram till att det var överflödigt.


Vilket mik-avstånd använde han? Eller är det flera, summerade, mätningar?


Bilden visar en mätning (9 sek lång sekvens enligt min tolkning) mha rosa brus vid lyssningspositionen, mikavståndet till högtalarna är ~270 cm.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav goat76 » 2020-11-13 12:07

Zappa skrev:
Morello skrev:Det saknas cirka en dekad i diagrammet.

Den där mätningen gjorde inte Ingvar, antar jag? Han brukar ju mäta med gammaldags apparat och med mycket mindre glättning.


Morello,

Öhman gjorde mätningen (det vore utomordentligt skrymtaktigt att skriva om hans mätning men visa en bild på någon annans mätning, inte sant?) i syfte att möjligen dimensionera en basabsorbent men han kom fram till att det var överflödigt. Jag tyckte det var kul att dela bilden då det såg extraordinärt bra ut i basen. Särskilt med tanke på ett relativt litet rum, därtill med egenhändigt dimensionerade och påtagligt anorektiska kvartvågsabsorbenter, tankeväckande tycker jag!


Men hade det då inte varit bättre med en annan skala i vertikal-led för att förtydliga eventuella fel, nu ser det ju mer ut som en förskönande mätning?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav I-or » 2020-11-13 12:40

Tack, Zappa!

Mätningen är gjord med FFT som har summerats till 1/6 oktavband, vilket gör att det ser lite jämnare ut än det brukar. Basen är oavsett detta generellt sett mycket jämn, men den ca 10 dB djupa dalen vid dryga 60 Hz utgör förstås ett visst problem.

Utöver detta ser fallet om ca 6-7 dB vid ca 3 kHz lite märkligt ut. Jag skulle tro att det är riktverkan för det ganska stora baselementet som spökar i den övre delen av passbandet. Högtalare som uppträder på detta sätt brukar tendera att prestera mycket olika i varierande akustiska miljöer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav I-or » 2020-11-13 12:55

goat76 skrev:
Men kanske bör man börja fundera över om det inte läggs oproportionerligt mycket vikt vid hur det ser ut vid mätningar, då det nästan alltid av recensenten uppfattas låta bra trots vissa avvikelser i mätkurvorna. :)

Stereophiles recensioner tycker jag är välbalanserade och ärliga just p.g.a att själva lyssningen görs innan recensenten fått ta del av mätningarna, det gör att hans lyssningsomdöme inte färgas av "förväntanseffekter".
Bara man läser lite mellan raderna så kan man med lätthet även urskilja de sämre egenskaperna, jag tycker även skribenterna ofta är riktigt duktiga att ge en målande beskrivning av de olika ljudaspekterna de hör i den valda musiken vilket gör det lätt att värdera det mot vad jag själv uppskattar och värdesätter i ljudåtergivningen.

På audiosciensreviews forum uppstår riktigt konstiga diskussioner ibland där jämförelserna är så ingrottade i mätkurvor att personerna helt verkar glömma bort att exempelvis en liten minihögtalare aldrig kommer kunna prestera lika bra som den större bra i ett stort lyssningsrum, att en viss högtalare är gjord för en nära vägg placering eller andra specifika aspekter man bör ta hänsyn till. Därför tycker jag det är av stor vikt att mätningarna vägs upp mot en riktig lyssning i ett för högtalaren passande rum med nogrannt anpassad placering där de presterar så som de är tänkta att göra, och självklart i stereouppställning.

OBS! Detta var bara en allmän reflektion över deras tester av högtalare och har ingenting med just högtalarna från B&W att göra. :)


Den där "målande beskrivningen" är tyvärr ofta utförd av en totalt färgblind person. Detta kan man konstatera efter att dels ha hört samma högtalare som de och dels genom att notera att de inte tycks höra ens de allra värsta mätmässiga återgivningsfelen. Det slutgiltiga beviset på detta är att hifi-recensenter har visat sig vara usla lyssnare i Harmans stora blindtester, endast underträffade av personer helt utan lyssningsvana.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-11-13 13:01

I-or skrev:Tack, Zappa!

Mätningen är gjord med FFT som har summerats till 1/6 oktavband, vilket gör att det ser lite jämnare ut än det brukar. Basen är oavsett detta generellt sett mycket jämn, men den ca 10 dB djupa dalen vid dryga 60 Hz utgör förstås ett visst problem.

Utöver detta ser fallet om ca 6-7 dB vid ca 3 kHz lite märkligt ut. Jag skulle tro att det är riktverkan för det ganska stora baselementet som spökar i den övre delen av passbandet. Högtalare som uppträder på detta sätt brukar tendera att prestera mycket olika i varierande akustiska miljöer.


I-or, tack för informationen och tolkningen, du är frikostig som vanligt, det uppskattas! Ja, utsläckningar i basen är väl svårt att helt övervinna. Men jag har MYCKET hellre en dal än en topp vid drygt 60 Hz! Här kommer en mätning (10 Hz smoothing) som jag själv har genomfört idag med TombStone. Miken (som är en Line Audio OM1) var placerad i lyssningspositionen, vilket innebär ~270 cm till högtalarna. :)
Bilagor
Lyssningsposition, smoothing 10 Hz.png
Lyssningsposition, smoothing 10 Hz.png (43.48 KiB) Visad 2518 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Morello » 2020-11-13 13:15

I-or skrev: Det slutgiltiga beviset på detta är att hifi-recensenter har visat sig vara usla lyssnare i Harmans stora blindtester, endast underträffade av personer helt utan lyssningsvana.


Icke desto mindre klarar de av att höra skillnader på elektriskt ekvivalenta (ifråga om L, C,R och linjäritet) kablar! 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-11-13 13:16

Morello skrev:
I-or skrev: Det slutgiltiga beviset på detta är att hifi-recensenter har visat sig vara usla lyssnare i Harmans stora blindtester, endast underträffade av personer helt utan lyssningsvana.


Icke desto mindre klarar de av att höra skillnader på elektriskt ekvivalenta (ifråga om L, C,R och linjäritet) kablar! 8)


:mrgreen:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav goat76 » 2020-11-13 13:17

I-or skrev:
goat76 skrev:
Men kanske bör man börja fundera över om det inte läggs oproportionerligt mycket vikt vid hur det ser ut vid mätningar, då det nästan alltid av recensenten uppfattas låta bra trots vissa avvikelser i mätkurvorna. :)

Stereophiles recensioner tycker jag är välbalanserade och ärliga just p.g.a att själva lyssningen görs innan recensenten fått ta del av mätningarna, det gör att hans lyssningsomdöme inte färgas av "förväntanseffekter".
Bara man läser lite mellan raderna så kan man med lätthet även urskilja de sämre egenskaperna, jag tycker även skribenterna ofta är riktigt duktiga att ge en målande beskrivning av de olika ljudaspekterna de hör i den valda musiken vilket gör det lätt att värdera det mot vad jag själv uppskattar och värdesätter i ljudåtergivningen.

På audiosciensreviews forum uppstår riktigt konstiga diskussioner ibland där jämförelserna är så ingrottade i mätkurvor att personerna helt verkar glömma bort att exempelvis en liten minihögtalare aldrig kommer kunna prestera lika bra som den större bra i ett stort lyssningsrum, att en viss högtalare är gjord för en nära vägg placering eller andra specifika aspekter man bör ta hänsyn till. Därför tycker jag det är av stor vikt att mätningarna vägs upp mot en riktig lyssning i ett för högtalaren passande rum med nogrannt anpassad placering där de presterar så som de är tänkta att göra, och självklart i stereouppställning.

OBS! Detta var bara en allmän reflektion över deras tester av högtalare och har ingenting med just högtalarna från B&W att göra. :)


Den där "målande beskrivningen" är tyvärr ofta utförd av en totalt färgblind person. Detta kan man konstatera efter att dels ha hört samma högtalare som de och dels genom att notera att de inte tycks höra ens de allra värsta mätmässiga återgivningsfelen. Det slutgiltiga beviset på detta är att hifi-recensenter har visat sig vara usla lyssnare i Harmans stora blindtester, endast underträffade av personer helt utan lyssningsvana.


Jag tar ju inte vilken skribent som helst på orden, man har ju genom att läsa flertalet recensioner bildat sig en uppfattning om personen i fråga brukar värdesätta liknande saker som mig själv, det bästa sättet att komma fram till det är när de beskriver diverse ljusegenskaper på högtalare jag själv har egna erfarenheter av.
Man lär sig med tiden att tolka dessa texter och de ”målande” beskrivningar som görs av för mig kända skribenter och användare jag vet värdesätter liknande saker, man blir helt enkelt bättre på att tolka det som skrivs likt man blir bättre på att tolka mätningar ifall man är benägen att hellre läsa in den informationen. Underskatta inte det skrivna ordet, för mig ger det en bättre insikt i de bra och dåliga egenskaperna, faktiskt mer än mätningarna som sällan ger en komplett bild av hur det verkligen låter. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav sprudel » 2020-11-13 14:08

I-or skrev:Det slutgiltiga beviset på detta är att hifi-recensenter har visat sig vara usla lyssnare i Harmans stora blindtester, endast underträffade av personer helt utan lyssningsvana.


Har du länk?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Almen » 2020-11-13 14:25

Gogla på Sean Olive/Floyd Toole blind listening tests harman. Typ. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav I-or » 2020-11-13 14:47

Bra Almen, då dyker detta dokument upp: https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf. Se sidan 9.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav sprudel » 2020-11-13 16:23

I-or skrev:Bra Almen, då dyker detta dokument upp: https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf. Se sidan 9.


Det var en längre artikel, får bli helgläsning av den, tackar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav miaber » 2020-11-13 16:36

sprudel skrev:
I-or skrev:Bra Almen, då dyker detta dokument upp: https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf. Se sidan 9.


Det var en längre artikel, får bli helgläsning av den, tackar. :)

Hur som helst, väldigt intressant.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-11-13 16:56

miaber skrev:
sprudel skrev:
I-or skrev:Bra Almen, då dyker detta dokument upp: https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf. Se sidan 9.


Det var en längre artikel, får bli helgläsning av den, tackar. :)

Hur som helst, väldigt intressant.


+1
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Tangband » 2020-11-13 22:39

Hela Harman-grejen syftar till att få fram metoder för att konstruera den högtalare som flest människor gillar, och därmed bli en kommersiell framgång. Det visas på det sätt deras blindtester genomförs. Det finns ingen referens av riktig akustiskt framförd musik, utan referensen är en högtalare !

Att gilla något betyder inte att det är mer korrekt, eller ens så som det lät vid inspelningen.

Det betyder egentligen inte mer än att 1 miljon dyngbaggar gillar gödsel. Den gödsel som föredras av flest dyngbaggar är alltså bäst.

Samtidigt är en stor del av sammanställningen Toole/Olive gjort väldigt bra . All forskning har gjorts av andra långt före dem, men det finns nog inga som sammanfört forskningen lika lättfattligt , i en och samma bok.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav jonasp » 2020-11-13 23:00

Tangband skrev:Hela Harman-grejen syftar till att få fram metoder för att konstruera den högtalare som flest människor gillar, och därmed bli en kommersiell framgång. Det visas på det sätt deras blindtester genomförs. Det finns ingen referens av riktig akustiskt framförd musik, utan referensen är en högtalare !

Att gilla något betyder inte att det är mer korrekt, eller ens så som det lät vid inspelningen.

Det betyder egentligen inte mer än att 1 miljon dyngbaggar gillar gödsel. Den gödsel som föredras av flest dyngbaggar är alltså bäst.

Samtidigt är en stor del av sammanställningen Toole/Olive gjort väldigt bra . All forskning har gjorts av andra långt före dem, men det finns nog inga som sammanfört forskningen lika lättfattligt , i en och samma bok.


Det här är inte bara svepande generaliseringar utan dessutom en rätt stark misskreditering av det arbete som gjorts i Harman-gruppen. Det är inte bara en misskreditering, du hävdar dessutom att författarna Olive och Floyd m fl inte skulle förstå vad ljudåtergivning är, att man inte bryr sig om ursprungshändelsen. Till råga på allt säger du att "All forskning har gjorts av andra långt före dem", dvs du anklagar dem för plagiat.

Det här är extremt magstarkt. Jag tänker inte be om källa, eftersom du uppenbarligen fabulerar. Men det vore kanske rimligt att komma med lite bättre underbyggda påståenden innan man sågar och misskrediterar en hel forskargrupp på det där sättet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav miaber » 2020-11-16 15:40

Tangband skrev:Hela Harman-grejen syftar till att få fram metoder för att konstruera den högtalare som flest människor gillar, och därmed bli en kommersiell framgång. Det visas på det sätt deras blindtester genomförs. Det finns ingen referens av riktig akustiskt framförd musik, utan referensen är en högtalare !

Att gilla något betyder inte att det är mer korrekt, eller ens så som det lät vid inspelningen.

Det betyder egentligen inte mer än att 1 miljon dyngbaggar gillar gödsel. Den gödsel som föredras av flest dyngbaggar är alltså bäst.

Samtidigt är en stor del av sammanställningen Toole/Olive gjort väldigt bra . All forskning har gjorts av andra långt före dem, men det finns nog inga som sammanfört forskningen lika lättfattligt , i en och samma bok.


Den gödseln är väl bäst för dyngbaggarna? borde dom ge sig på hummer istället, eller vad menar du?
Jag håller inte med i något av det du skriver.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-12-21 18:54

Eventuellt är det här främst intressant för I-or som tidigare efterfrågat oberoende mätningar av Ino Audio. Jag har återigen(!) gjort mätningar av Ino Audio pi60 men med REW den här gången. Miken är en Line Audio OM1 och den var placerad i lyssningspositionen (soffan fick stå kvar), vilket innebär ~270 cm till högtalarna. Grafen visar mätningar av vänster och höger högtalare, medelvärdet av dessa kurvor samt en psykoakustisk utjämning (mha medelvärdeskurvan).
Bilagor
201221 lyssningsposition 1-12 smoothing.jpg
201221 lyssningsposition 1-12 smoothing.jpg (240.81 KiB) Visad 1995 gånger
Senast redigerad av Zappa 2020-12-21 19:31, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-21 19:17

Om man får önska sig en graf så hade jag velat se dist, mätt på en något högre volym, som tas från medelvärdesbildning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Tangband » 2020-12-21 22:29

Zappa skrev:Eventuellt är det här främst intressant för I-or som tidigare efterfrågat oberoende mätningar av Ino Audio. Jag har återigen(!) gjort mätningar av Ino Audio pi60 men med REW den här gången. Miken är en Line Audio OM1 och den var placerad i lyssningspositionen (soffan fick stå kvar), vilket innebär ~270 cm till högtalarna. Grafen visar mätningar av vänster och höger högtalare, medelvärdet av dessa kurvor samt en psykoakustisk utjämning (mha medelvärdeskurvan).

Intressant. :)
Vad har du använt för signal ? Är det sinussvep eller brus ? Rosa eller vitt ?

Du har i princip bara mätt rummets bidrag på 2,7 meters avstånd. Du är långt från critical distance, som brukar vara omkring en meter i normala rum.

Jag skulle därför vilja se en mätning från en enda högtalare, den andra helt avstängd, på 1 meters avstånd med miken pekandes mellan diskant och boomer.
Kan du använda gating så ställ in den på 5 ms.

Du kan även använda medelvärdesfunktionen tillsammans med rosa brus i 40 sekunder och rotera miken långsamt i en 30 cm stor cirkel framför högtalaren, 1 meter ifrån .

Spara då kurvorna stabiliserat sig.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-12-21 22:55

Tangband skrev:
Zappa skrev:Eventuellt är det här främst intressant för I-or som tidigare efterfrågat oberoende mätningar av Ino Audio. Jag har återigen(!) gjort mätningar av Ino Audio pi60 men med REW den här gången. Miken är en Line Audio OM1 och den var placerad i lyssningspositionen (soffan fick stå kvar), vilket innebär ~270 cm till högtalarna. Grafen visar mätningar av vänster och höger högtalare, medelvärdet av dessa kurvor samt en psykoakustisk utjämning (mha medelvärdeskurvan).

Intressant. :)
Vad har du använt för signal ? Är det sinussvep eller brus ? Rosa eller vitt ?

Du har i princip bara mätt rummets bidrag på 2,7 meters avstånd. Du är långt från critical distance, som brukar vara omkring en meter i normala rum.

Jag skulle därför vilja se en mätning från en enda högtalare, den andra helt avstängd, på 1 meters avstånd med miken pekandes mellan diskant och boomer.
Kan du använda gating så ställ in den på 5 ms.

Du kan även använda medelvärdesfunktionen tillsammans med rosa brus i 40 sekunder och rotera miken långsamt i en 30 cm stor cirkel framför högtalaren, 1 meter ifrån .

Spara då kurvorna stabiliserat sig.


Tangband,

det är sinussvep, fyra svep per mätning. Jag har mätt en högtalare i taget, därtill har jag medelvärdesräknat L + R med funktionen ”Average the Responses” i REW främst för att visa hur basen summerar. På sidan fyra i den här tråden ser du en mätning jag gjorde på 50 cm avstånd med samma högtalare, där finns även Morellos mätning på pi60s med en Earthworks M50.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-12-21 23:00

Fanfaktiskt skrev:Om man får önska sig en graf så hade jag velat se dist, mätt på en något högre volym, som tas från medelvärdesbildning.


Jag ska nog inte bistå med mätningar av distorsionen. Sådana mätningar har jag aldrig genmfört, risken för knasiga mätningar är nog överhängande . :oops:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Tangband » 2020-12-21 23:04

Zappa skrev:
Tangband skrev:
Zappa skrev:Eventuellt är det här främst intressant för I-or som tidigare efterfrågat oberoende mätningar av Ino Audio. Jag har återigen(!) gjort mätningar av Ino Audio pi60 men med REW den här gången. Miken är en Line Audio OM1 och den var placerad i lyssningspositionen (soffan fick stå kvar), vilket innebär ~270 cm till högtalarna. Grafen visar mätningar av vänster och höger högtalare, medelvärdet av dessa kurvor samt en psykoakustisk utjämning (mha medelvärdeskurvan).

Intressant. :)
Vad har du använt för signal ? Är det sinussvep eller brus ? Rosa eller vitt ?

Du har i princip bara mätt rummets bidrag på 2,7 meters avstånd. Du är långt från critical distance, som brukar vara omkring en meter i normala rum.

Jag skulle därför vilja se en mätning från en enda högtalare, den andra helt avstängd, på 1 meters avstånd med miken pekandes mellan diskant och boomer.
Kan du använda gating så ställ in den på 5 ms.

Du kan även använda medelvärdesfunktionen tillsammans med rosa brus i 40 sekunder och rotera miken långsamt i en 30 cm stor cirkel framför högtalaren, 1 meter ifrån .

Spara då kurvorna stabiliserat sig.


Tangband,

det är sinussvep, fyra svep per mätning. Jag har mätt en högtalare i taget, därtill har jag medelvärdesräknat L + R med funktionen ”Average the Responses” i REW främst för att visa hur basen summerar. På sidan fyra i den här tråden ser du en mätning jag gjorde på 50 cm avstånd med samma högtalare, där finns även Morellos mätning på pi60s med en Earthworks M50.


Tack !
Har läst nyss, och den mäter ju fint. :)

Den lilla peaken vid 5600 Hz torde kanske bero på mikhållarens kant ? Eller använde du ett långt rör ?
Senast redigerad av Tangband 2020-12-21 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Tangband » 2020-12-21 23:12

Morello skrev:1 meter på referensaxeln utomhus, Högtalare: Morello "Die referenz".

Släng gärna i den i grafen också. :D


Verkligen sjukt bra :) . I Genelec - klass !

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-12-21 23:18

Tangband skrev:
Zappa skrev:
Tangband skrev:Intressant. :)
Vad har du använt för signal ? Är det sinussvep eller brus ? Rosa eller vitt ?

Du har i princip bara mätt rummets bidrag på 2,7 meters avstånd. Du är långt från critical distance, som brukar vara omkring en meter i normala rum.

Jag skulle därför vilja se en mätning från en enda högtalare, den andra helt avstängd, på 1 meters avstånd med miken pekandes mellan diskant och boomer.
Kan du använda gating så ställ in den på 5 ms.

Du kan även använda medelvärdesfunktionen tillsammans med rosa brus i 40 sekunder och rotera miken långsamt i en 30 cm stor cirkel framför högtalaren, 1 meter ifrån .

Spara då kurvorna stabiliserat sig.


Tangband,

det är sinussvep, fyra svep per mätning. Jag har mätt en högtalare i taget, därtill har jag medelvärdesräknat L + R med funktionen ”Average the Responses” i REW främst för att visa hur basen summerar. På sidan fyra i den här tråden ser du en mätning jag gjorde på 50 cm avstånd med samma högtalare, där finns även Morellos mätning på pi60s med en Earthworks M50.


Tack !
Har läst nyss, och den mäter fint. :)

Den lilla peaken vid 5600 Hz torde kanske bero på mikhållarens kant ? Eller använde du ett långt rör ?


Jag använde ett enkelt mikrofonstativ med bom. Mikrofonhållaren har en godstjocklek på ~ 3 mm.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/mikrofoner-tillbehor/mikrofonstativ-adaptrar/mikrofonstativ-med-bom-p24284
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Zappa » 2020-12-21 23:46

Tangband skrev:
Morello skrev:1 meter på referensaxeln utomhus, Högtalare: Morello "Die referenz".

Släng gärna i den i grafen också. :D


Verkligen sjukt bra :) . I Genelec - klass !


Ja, det ser fint ut som väntat, definitivt mer linjärt än t ex B&W 800 Diamond. :) Så här mäter min bärbara, plutthögtalare utomhus. Toppen kring 4,7 kHz har jag korrigerat efter mätningen.
Bilagor
Min högtalare, mätning utomhus.jpg
Min högtalare, mätning utomhus.jpg (520.73 KiB) Visad 1870 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TommyW och 11 gäster