För några år sedan dök det upp en kul grej. man kunde på en skala ställa in en pil och på ena sidan hörde man Jenny och på den andra sidan hörde man Laura. Ställde man pilen på mitten kunde man höra Jenny när man tittade på namnet Jenny, tittade man på namnet Laura kunde man efter en stund höra namnet Laura.
La märke till att om man ställde pilen i mitten och gick runt i rummet kunde man tydligt att det på vissa ställen fanns Jenny platser och flyttade man på sig hörde man Laura. Ibland räckte det att man flyttade huvudet några centimeter för att skifta mellan Laura och Jenny.
Funderar på om det finns några andra fenomen man kan använda för att ställa in akustiken. Oftast använder man olika instrument för att ställa in akustiken.
Tänkte mig att man sätter på sig hörlurar och på datorn ställer in pilen så att man hör Laura och Jenny beroende på vad man vill höra. Därefter kopplar man in högtalarna och promenerar runt i rummet. Perfekt akustik skulle då innebära att man höra Laura respektive Jenny beroende på vilket namn man lyssnar efter.
Själv spelar jag in några toner över varandra och sedan rör jag mig i rummet och försöker uppskatta nivån på ljudnivån mellan tonerna.
Någon som har förslag på hur man skulle kunna använda Jenny Laura fenomenet till att ställa in akustiken och var man ska hänga upp akustikplattor. Har testat att använda equaliser för att få det perfekta ljudet men upplever att man ställer in resonansen och så lyssnar man på direktljudet från högtalarna och då låter det skit.