En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav hifikg » 2020-10-30 23:14

AlbertHall skrev:Idag lyssnar majoriteten bara på syntetisk musik.


Källa på det!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Bill50x » 2020-10-31 00:57

AlbertHall skrev:Idag lyssnar majoriteten bara på syntetisk musik.

Det spelar väl ingen roll hur musiken är framförd och på vilka instrument, huvudsaken är väl att det är musik? Att gnida några hästtagel over en tvinnade senor spända över en trälåda är väl inte mer naturligt att att variera ljudet i några oscillatorer?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav music4ever » 2020-10-31 03:31

Strmbrg skrev:Okej, jag definierar inte mitt "problem" ur ett tekniskt perspektiv.
För min del så handlar det om att slippa distraheras av tillkortakommanden i hur musiken presenteras inför mina höron. Föreligger det tillkortakommanden som renderar i distraktion så vill jag bli av med dem. Föreligger det tillkortakommanden som INTE renderar i distraktion så kan de få fortsätta att föreligga.
Med de åtgärder jag har vidtagit så har distraktionerna minskat avsevärt. Det betyder alltså att jag tycker att det är mer givande att lyssna på musiken.


Varför testade du inte att byta kaffekopparna, måla om väggen eller tvättade kläderna med 60 grader istället för 40 grader, för se om du blev mindre distraherad?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav petersteindl » 2020-10-31 03:34

music4ever skrev:
Strmbrg skrev:Okej, jag definierar inte mitt "problem" ur ett tekniskt perspektiv.
För min del så handlar det om att slippa distraheras av tillkortakommanden i hur musiken presenteras inför mina höron. Föreligger det tillkortakommanden som renderar i distraktion så vill jag bli av med dem. Föreligger det tillkortakommanden som INTE renderar i distraktion så kan de få fortsätta att föreligga.
Med de åtgärder jag har vidtagit så har distraktionerna minskat avsevärt. Det betyder alltså att jag tycker att det är mer givande att lyssna på musiken.


Varför testade du inte att byta kaffekopparna, måla om väggen eller tvättade kläderna med 60 grader istället för 40 grader, för se om du blev mindre distraherad?


Jamen, det gjorde ju Strmbrg redan förra året. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Strmbrg » 2020-10-31 08:56

Jag får väl då lite försynt påpeka att Accuphases tillvägagångssätt för att åstadkomma just ingenting, åtminstone är avsevärt mycket omständligare och kostsammare än exempelvis Entreqs metoder att åstadkomma just ingenting.
En trälåda med jord och smuts, i vilken ett antal kopparplåtar är nedknölade. Vet skäms!

Nä, ska man åstadkomma verkningslösa prylar så ska det åtminstone göras på ett invecklat sätt.
Så det så!

Tvinnat hästtagel flygandes över motvalls hifiteknokrat i dimmig soluppgång... Nä, fy.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Oeldling » 2021-02-21 18:01

Morello skrev:Rent allmänt tycker jag forumet tappat nivå - det är mycket trådar om saker som saknar bäring på ljudåtergivning, vilket denna tråd är ett exempel på.


Kan förstå va du menar för oss mindre ljudmässigt bildade ser nog många detta som mer underhållning än seriöst tråd.

Elektrikern inom mig är inne precis på samma bana på vanlig hemelektronik bör nog knappast en sådan behövas eller göra någon slags skillnad, ungefär lite som hdmi kablar av snabbast standard , ettor och nollor kommer ju knappast bli bättre bild med en kabel som skickar informationen exakt lika snabbt men kostar tio ggr så mycket, det är ju konstaterat i blindtester.

Du får helt enkelt blunda för dessa underhållande men kanske fakta befriade trådar och njuta av mer intressanta trådar. Vi som inte har
den fina kunskapen som du och en del andra besitter ska vara tacksamma att ni finns och svarar flitigt här på forumet det uppskattas verkligen i vilket fall från min sida ! Eloge till er :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Belker » 2021-02-21 18:18

Håller med. Strömbergs trådar är ju kultur, till skillnad från freakshowen på facebook och andra forum, där metafysik tas för verklighet.
Senast redigerad av Belker 2021-02-21 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Strmbrg » 2021-02-21 18:30

Mja, jag tycker nog att det är ganska sjukt det jag håller på med.
Kanske skulle det låta likadant utan den där avancerade strömlådan.
Men jag ids inte undersöka den saken, vilket även det självklart är rätt sjukt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav jansch » 2021-02-21 20:26

Strmbrg skrev:Mja, jag tycker nog att det är ganska sjukt det jag håller på med.
Kanske skulle det låta likadant utan den där avancerade strömlådan.
Men jag ids inte undersöka den saken, vilket även det självklart är rätt sjukt.


Du får hoppas på att det inte låter sämre med strömtillsnyggaren.......

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Harryup » 2021-02-21 23:22

Oeldling skrev:
Morello skrev:Rent allmänt tycker jag forumet tappat nivå - det är mycket trådar om saker som saknar bäring på ljudåtergivning, vilket denna tråd är ett exempel på.


Kan förstå va du menar för oss mindre ljudmässigt bildade ser nog många detta som mer underhållning än seriöst tråd.

Elektrikern inom mig är inne precis på samma bana på vanlig hemelektronik bör nog knappast en sådan behövas eller göra någon slags skillnad, ungefär lite som hdmi kablar av snabbast standard , ettor och nollor kommer ju knappast bli bättre bild med en kabel som skickar informationen exakt lika snabbt men kostar tio ggr så mycket, det är ju konstaterat i blindtester.

Du får helt enkelt blunda för dessa underhållande men kanske fakta befriade trådar och njuta av mer intressanta trådar. Vi som inte har
den fina kunskapen som du och en del andra besitter ska vara tacksamma att ni finns och svarar flitigt här på forumet det uppskattas verkligen i vilket fall från min sida ! Eloge till er :)


Att ta HDMI kablar som referens på något är knappast lämpligt. Det är stora skillnader mellan olika HDMI och inget man behöver gissa något om eftersom det bara är att titta, dock är inte priset en faktor som kvitto på högre och högre kvalité. Finns kombinationer som inte ens ger bild trots att alla är inblandade delar är klara för 4K, dock kan den kabeln ge bild ihop med en annan kombination av identiska apparater. HiFi-apparater har en förmåga att vara individer och man kan inte utesluta att folk som testar kanske har en del upplevelser som känns främmande för andra. Problemet med många (alla?) tester är att man bara har ett exemplar av en apparat.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Oeldling » 2021-03-21 10:46

Är fantastiskt att tycka och uppleva saker olika därför tänker jag inte peka med någon pinne vem som har rätt eller fel för man kan ju uppleva saker olika . Så är livet!

Min upplevelse och fasta uppfattning är att köper en hdmi kabel för låt säga 1000kr som klarar alla möjliga standarder , har högsta möjliga hastigheter och är riktigt välkontakterad kommer en kabel med examotsvarande spec för 10000kr knappast göra någon skillnad. Du skickar information mellan två punkter finns inget i mina ögon som skulle kunna göra någon slags skillnad, när båda har högsta standard teoretiskt för ändamålet .
Så upplever jag det :)

Harryup skrev:
Oeldling skrev:
Morello skrev:Rent allmänt tycker jag forumet tappat nivå - det är mycket trådar om saker som saknar bäring på ljudåtergivning, vilket denna tråd är ett exempel på.


Kan förstå va du menar för oss mindre ljudmässigt bildade ser nog många detta som mer underhållning än seriöst tråd.

Elektrikern inom mig är inne precis på samma bana på vanlig hemelektronik bör nog knappast en sådan behövas eller göra någon slags skillnad, ungefär lite som hdmi kablar av snabbast standard , ettor och nollor kommer ju knappast bli bättre bild med en kabel som skickar informationen exakt lika snabbt men kostar tio ggr så mycket, det är ju konstaterat i blindtester.

Du får helt enkelt blunda för dessa underhållande men kanske fakta befriade trådar och njuta av mer intressanta trådar. Vi som inte har
den fina kunskapen som du och en del andra besitter ska vara tacksamma att ni finns och svarar flitigt här på forumet det uppskattas verkligen i vilket fall från min sida ! Eloge till er :)


Att ta HDMI kablar som referens på något är knappast lämpligt. Det är stora skillnader mellan olika HDMI och inget man behöver gissa något om eftersom det bara är att titta, dock är inte priset en faktor som kvitto på högre och högre kvalité. Finns kombinationer som inte ens ger bild trots att alla är inblandade delar är klara för 4K, dock kan den kabeln ge bild ihop med en annan kombination av identiska apparater. HiFi-apparater har en förmåga att vara individer och man kan inte utesluta att folk som testar kanske har en del upplevelser som känns främmande för andra. Problemet med många (alla?) tester är att man bara har ett exemplar av en apparat.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Oeldling » 2021-03-21 10:49

Strmbrg skrev:Mja, jag tycker nog att det är ganska sjukt det jag håller på med.
Kanske skulle det låta likadant utan den där avancerade strömlådan.
Men jag ids inte undersöka den saken, vilket även det självklart är rätt sjukt.


Den va ju iaf ganska snygg ! Hur är det med placebo effekten ? Om du mest tittar och inte lyssnar blir ljudet bättre då :lol: ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav hifikg » 2021-03-21 10:50

Ingen borde uttala sig om något innan hen har provat ALLA apparater i en tillverkad serie.
Kanske särskilt viktigt när det handlar om mikrotillverkare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Harryup » 2021-03-21 16:57

Oeldling skrev:Är fantastiskt att tycka och uppleva saker olika därför tänker jag inte peka med någon pinne vem som har rätt eller fel för man kan ju uppleva saker olika . Så är livet!

Min upplevelse och fasta uppfattning är att köper en hdmi kabel för låt säga 1000kr som klarar alla möjliga standarder , har högsta möjliga hastigheter och är riktigt välkontakterad kommer en kabel med examotsvarande spec för 10000kr knappast göra någon skillnad. Du skickar information mellan två punkter finns inget i mina ögon som skulle kunna göra någon slags skillnad, när båda har högsta standard teoretiskt för ändamålet .
Så upplever jag det :)

Harryup skrev:
Oeldling skrev:
Kan förstå va du menar för oss mindre ljudmässigt bildade ser nog många detta som mer underhållning än seriöst tråd.

Elektrikern inom mig är inne precis på samma bana på vanlig hemelektronik bör nog knappast en sådan behövas eller göra någon slags skillnad, ungefär lite som hdmi kablar av snabbast standard , ettor och nollor kommer ju knappast bli bättre bild med en kabel som skickar informationen exakt lika snabbt men kostar tio ggr så mycket, det är ju konstaterat i blindtester.

Du får helt enkelt blunda för dessa underhållande men kanske fakta befriade trådar och njuta av mer intressanta trådar. Vi som inte har
den fina kunskapen som du och en del andra besitter ska vara tacksamma att ni finns och svarar flitigt här på forumet det uppskattas verkligen i vilket fall från min sida ! Eloge till er :)


Att ta HDMI kablar som referens på något är knappast lämpligt. Det är stora skillnader mellan olika HDMI och inget man behöver gissa något om eftersom det bara är att titta, dock är inte priset en faktor som kvitto på högre och högre kvalité. Finns kombinationer som inte ens ger bild trots att alla är inblandade delar är klara för 4K, dock kan den kabeln ge bild ihop med en annan kombination av identiska apparater. HiFi-apparater har en förmåga att vara individer och man kan inte utesluta att folk som testar kanske har en del upplevelser som känns främmande för andra. Problemet med många (alla?) tester är att man bara har ett exemplar av en apparat.


När och om jag inte är ens i närheten insatt eller har någon egen erfarenhet av tester av någonting så avhåller jag mig ifrån att tro och tycka alltför mycket.
Man kan ju hoppas att det inte bör göra någon skillnad mellan olika saker som verkar specade långt över vad som rimligen är kraven, men tänk om det t.ex. inte är kabeln som är skillnaden utan att det är apparaterna som kabeln skall förbinda som är känsliga utom vad som rimligen borde vara gångbart. Och kanske just det här exet av billig kabelfunkar eller just det här exet av dyr kabel som funkar. Lätt att tro då att det är en verklig skillnad i ena eller andra riktningen som är sann. Fast det kanske bara gäller mellan de ex man testar. Sen kan det ju vara så att på en bra 55" tv så är det ingen skillnad men om man har 8 m kabel till projektorn som visar en 300" bild så är det skillnad. I någon riktning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Harryup » 2021-03-21 17:00

hifikg skrev:Ingen borde uttala sig om något innan hen har provat ALLA apparater i en tillverkad serie.
Kanske särskilt viktigt när det handlar om mikrotillverkare.


Jag skulle säg att det behöver man ju inte, men man måste förstå att det man testar är det man testar. Man testar inte det man inte testar.
Har du ett objektiv du testar som du inte gillar så är det ju verkligen inte ovanligt att en affär får fram ett annat ex av objektivmodellen som du kan testa och kanske då är kantskärpan på full bländaröppning tillräckligt bra. Om du bara hade haft ett ex att testa så hade ditt omdöme varit olika om du endast fick ettan eller tvåan.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav hifikg » 2021-03-21 17:11

Jag överdrev så klart :)

Men det du skriver är sant. Man vet ju aldrig om man sitter med ett måndagsex eller om man fått ett riktigt lyxbygge för hur ofta jämför man med andra, likadana, högtalare eller elektronik i samma rum etc? Själv vill jag tro att jag haft en jäkla tur. Carlssonhögtalarna är väl mer eller mindre handbyggda och får räknas som mikrotillverkade medan 208:an borde vara mer löpande band tillverkad, eller? Mitt Lodisförsteg är säkert helt unikt, tror inte det finns två exakt likadana lodisar :) Medan slutsteget, trots att det påstås vara handgjort, nog är mer av löpande band sort. Hur dansken är vet jag inte, men jag misstänker att den är lite mer seriemässigt producerad än Holographic och Sybarite. På gott och ont. Riktigt entusiastiska mikrotillverkare provlyssnar kanske varje enskilt bygge och trimmar det till fulländning medan fabrikerna nöjer sig med stickprov.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Baffel » 2021-03-21 17:31

Dagens serieproducerade apparaturer är ju maskinlödda ,med precision, . Har för mig att jag läst om att handlött skulle vara bättre, vet jag inte varifrån det kommer.Det tror jag inte stämmer.

Numera exakt och datastyrt . In i minsta detalj som Sickan skulle sagt. :mrgreen:
https://m.alibaba.com/showroom/precisio ... pment.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav hifikg » 2021-03-21 17:50

Spontant känns det som om robotbyggda konstruktioner skulle kunna hålla en jämnare kvalitet, men en mikrotillverkare har kanske tid att lyssna och klämma på varje enskilt exemplar. Om Pioneer misslyckas med en batch o hanterar reklamationerna på ett bra sätt lär ingen komma ihåg det efter en tid.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Baffel » 2021-03-21 18:01

Så länge det är bra maskiner som löder, bra komponenter och noggrann kvalitetskontroll så ska det ju bli lika bra . Pryttel för pryttel i samma serie. Har svårt att tänka mig något annat.

Obs uttalar mig nu om något jag inte har en aning om. :D Gissar på det bara.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Nya tokigheter på gång: En strömtillsnyggare från Accuph

Inläggav Oeldling » 2021-03-21 22:58

Läste stort test av hdmi kablar för par år sen va nog innan 4k. Då hade ljud och bild bjudit in folk som var representanter för de största tv markerna. Sen blind testa dem olika hdmi kablar tror ingen av dom lyckades se princip någon skillnad alls.

Visst en billig skit hdmi kabel för 59 kr som inte klarar av speccad
Standard kanske det gör någon skillnad men en 2 meters kabel med bra kontakter och högsta speccade av dagens standard kan jag nästan säga 99% att det inte har någon betydelse vilken apparat det är så länge den ska ha en vanlig 4k hdmi kabel kommer inte göra någon skillnad mellan en rejäl rätt speccad kabel för 1000kr eller en för 10.000 den är min uppfattning och vill man.sätta sig in i sånt som stöttar den ideolign finns det hur mycket fakta och experiment på nätet som bekräftar det !

Tillbaka till ämnet är ju fortfarande tillsnyggaren väldigt t snygg :))

Harryup skrev:
Oeldling skrev:Är fantastiskt att tycka och uppleva saker olika därför tänker jag inte peka med någon pinne vem som har rätt eller fel för man kan ju uppleva saker olika . Så är livet!

Min upplevelse och fasta uppfattning är att köper en hdmi kabel för låt säga 1000kr som klarar alla möjliga standarder , har högsta möjliga hastigheter och är riktigt välkontakterad kommer en kabel med examotsvarande spec för 10000kr knappast göra någon skillnad. Du skickar information mellan två punkter finns inget i mina ögon som skulle kunna göra någon slags skillnad, när båda har högsta standard teoretiskt för ändamålet .
Så upplever jag det :)

Harryup skrev:
Att ta HDMI kablar som referens på något är knappast lämpligt. Det är stora skillnader mellan olika HDMI och inget man behöver gissa något om eftersom det bara är att titta, dock är inte priset en faktor som kvitto på högre och högre kvalité. Finns kombinationer som inte ens ger bild trots att alla är inblandade delar är klara för 4K, dock kan den kabeln ge bild ihop med en annan kombination av identiska apparater. HiFi-apparater har en förmåga att vara individer och man kan inte utesluta att folk som testar kanske har en del upplevelser som känns främmande för andra. Problemet med många (alla?) tester är att man bara har ett exemplar av en apparat.


När och om jag inte är ens i närheten insatt eller har någon egen erfarenhet av tester av någonting så avhåller jag mig ifrån att tro och tycka alltför mycket.
Man kan ju hoppas att det inte bör göra någon skillnad mellan olika saker som verkar specade långt över vad som rimligen är kraven, men tänk om det t.ex. inte är kabeln som är skillnaden utan att det är apparaterna som kabeln skall förbinda som är känsliga utom vad som rimligen borde vara gångbart. Och kanske just det här exet av billig kabelfunkar eller just det här exet av dyr kabel som funkar. Lätt att tro då att det är en verklig skillnad i ena eller andra riktningen som är sann. Fast det kanske bara gäller mellan de ex man testar. Sen kan det ju vara så att på en bra 55" tv så är det ingen skillnad men om man har 8 m kabel till projektorn som visar en 300" bild så är det skillnad. I någon riktning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Harryup » 2021-03-21 23:03

Man kan t.ex. ta 10 st Marantz hembiorecievrar av en sen modell. Oavsett anledning kan de bete sig helt olika och skillnaden är säkert ofta i programvaran.
Någon kanske inte går att uppgradera till senaste firmware men när ytterligare en kommer så är alla i fas. Några kanske får problem med ARC. Någon kanske inte går igång när man trycker på fjärren till AppleTv'n fast alla andra gör det. Osv. Osv.
Så förutom rena tillverkningsfel vilka säkert är sällsynta så kan det absolut finnas skillnader i hur moderna apparater beter sig av samma modell. Dessutom så kan dom ju låta olika mellan olika firmwares.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Baffel » 2021-03-21 23:32

OT
Eller fler än 10 stärkare...
One of the best ways to protect your electronics is to keep them separated from other sources of heat

http://stereobarn.com/how-to-prevent-av ... erheating/
Bild från samma sida:
Bilagor
mcintosh-best-surround-sound-system-ever-430x640.jpg
mcintosh-best-surround-sound-system-ever-430x640.jpg (71.85 KiB) Visad 2448 gånger

Användarvisningsbild
DuST
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-10

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav DuST » 2021-07-16 13:36

Efter att ha tröttnat på att vara ute i solen så roade jag mig att läsa den här tråden pga ett allmänt intresse av Accuphase och deras produkter och att strmbrg stod som författare av tråden då hans sätt att argumentera roar mig väldigt mycket mer än normal-aggressionerna en sån här tråd i allmänhet skapar här på Faktiskt. Jag insåg ju hur snabbt "orm-olje" debatten skulle gå igång.
Då jag ej uppfattar Accuphase som ett företag som skulle producera en produkt som har som syfte att "lura" kunden. Det som slår mig efter att ha läst igenom tråden är ju att Accuphase definitivt inte har Sverige som någon prioriterad marknad och att den här ström-renar grunkan kanske har ett tänkt arbetsområde som inte består av Sveriges elnät och våran standard av el som strömmar ur jacket till slutanvändning. Och nu undrar jag bara eftersom min egen kunskap är rätt så begränsad av hur el-nät i tex. asien och mellanöstern kan skilja sig åt i stabilitet gentemot det vi har här i Sverige. Kan det vara så att den här produkten i vissa situationer skulle kunna ge ett mer uppenbart välljud än många av er som anser att den här produkten möjligen kan göra i en anläggning i Sverige? Frågar bara av nyfikenhet och för att möjligen skapa lite klarhet i varför den här produkten existerar utan att den blir klassad som "orm-olja".

MVH DuST
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Strmbrg » 2021-07-16 15:22

Ja! Va kul! Den här tråden flöt upp till ytan igen. Det blir ju ibland så, när gaser bildas. :)
En rimligtvis ganska kvalificerad gissning - killdito eller ej - är att ingen av de som tagit del av den här tråden någonsin har erfarit en ljudupplevelse med en Accuphase strömtillsnyggare i anläggningen. Detta oavsett vilket lands elnät vederbörande är beroende av.

Jag kan hursomhelst meddela att tillsnyggaren har varit permanent inkopplad hela tiden sedan den för första gången inkopplades. Dvs ingen frestelse av att "testa" dess inverkan har renderat i ett sådant "test".
Numera är den dessutom aningens mer undanskuffad bakom höger dipol, sålunda att dess multi-visningsinstrument är lite svårare att se. Det har renderat i att jag gett fasen i att löpande kolla nätdistorsionen på kanske ett halvår. Den informationen - om något - lär ju knappalunda göra något för ljudet. Dvs det lär ju låta som det gör oavsett om jag noterar att för närvarande är nät-THD 2,5% eller 5,5%. Ut-värdet är för övrigt alltid "noll". Åtminstone såpas "noll" som ett analogt visarinstrument kan visa.

När det gäller lureri från Accuphases sida så behöver det ju inte vara så att det föreligger. En tänkbar möjlighet - som kan gälla diverse hifi-tillverkare - är att tillverkaren lurar sig själv. Dvs ont uppsåt föreligger ej, men likafullt kan en produkt vara verkningslös eller till och med destruktiv. Men det har inte tillverkaren förstått.
Att strömtillsnyggaren snyggar till strömmen är för övrigt inte alls någon garanti för att den snyggar till betingelserna för de anslutna apparaterna. Och även om betingelserna verkligen blir gynnade, så betyder det såklart inte att det renderar i någon förbättring av den upplevda musiken.
I vissa fall så vet jag att musiken inte alls förbättras: Philip Glass musik låter lika enformig, mäzzjassen lika trist och Jello lika påfrestande.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav jansch » 2021-07-16 23:18

Strmbrg skrev:Ja! Va kul! Den här tråden flöt upp till ytan igen. Det blir ju ibland så, när gaser bildas. :)
En rimligtvis ganska kvalificerad gissning - killdito eller ej - är att ingen av de som tagit del av den här tråden någonsin har erfarit en ljudupplevelse med en Accuphase strömtillsnyggare i anläggningen. Detta oavsett vilket lands elnät vederbörande är beroende av.

Jag kan hursomhelst meddela att tillsnyggaren har varit permanent inkopplad hela tiden sedan den för första gången inkopplades. Dvs ingen frestelse av att "testa" dess inverkan har renderat i ett sådant "test".
Numera är den dessutom aningens mer undanskuffad bakom höger dipol, sålunda att dess multi-visningsinstrument är lite svårare att se. Det har renderat i att jag gett fasen i att löpande kolla nätdistorsionen på kanske ett halvår. Den informationen - om något - lär ju knappalunda göra något för ljudet. Dvs det lär ju låta som det gör oavsett om jag noterar att för närvarande är nät-THD 2,5% eller 5,5%. Ut-värdet är för övrigt alltid "noll". Åtminstone såpas "noll" som ett analogt visarinstrument kan visa.

När det gäller lureri från Accuphases sida så behöver det ju inte vara så att det föreligger. En tänkbar möjlighet - som kan gälla diverse hifi-tillverkare - är att tillverkaren lurar sig själv. Dvs ont uppsåt föreligger ej, men likafullt kan en produkt vara verkningslös eller till och med destruktiv. Men det har inte tillverkaren förstått.
Att strömtillsnyggaren snyggar till strömmen är för övrigt inte alls någon garanti för att den snyggar till betingelserna för de anslutna apparaterna. Och även om betingelserna verkligen blir gynnade, så betyder det såklart inte att det renderar i någon förbättring av den upplevda musiken.
I vissa fall så vet jag att musiken inte alls förbättras: Philip Glass musik låter lika enformig, mäzzjassen lika trist och Jello lika påfrestande.


Jag tror absolut inte det är lurendrejeri om man hävdar att den "snyggar till" nätspänningen.

Det är ju något som är enkelt mätbart och den visar ju oxå resultatet. Skulle den inte "snygga till" spänningen hade nog redan många varit på tillverkaren som hökar.

Problemet, för både tillverkare och kritiska konsumenter är ju hur mycket nytta den gör för helheten.
Dålig liknelse: Hur slät måste en asfaltväg vara för att t,ex en Lexus is300h eller Audi A8 skall upplevas komfortabel. Får asfalten ha max 0,1mm, 1mm, 3mm ojämnhet?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Tell » 2021-07-17 00:35

Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Strmbrg » 2021-07-17 08:04

Tell skrev:Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!


Undrar hur det skulle gå till att blindtesta med och utan en strömtillsnyggare? Inte minst ett dubbelblindtest vore intressant att veta hur man lägger upp proceduren för.

Nä, den gör säkert ingen större skillnad för ljudet. Eller skillnad hit och skillnad dit... Ingen större förbättring för ljudet, skall det såklart vara.

Kan man inte höra konsekvenserna av lådljud genom membranet, eftersom dämpmaterialet har tagit hand om detta, så lär man nog inte höra inverkan av en grunka som sänker nät-THD från några procent till nära noll.

Vissa tillverkare hittar på tokerier som vilken klåpare somhelst kan klåpa ihop. Trälådor med sand och några kopparplåtar inuti, exempelvis.
Andra tillverkare går till extremer när det gäller fysikaliskt sett betydligt mer seriösa aspekter, såsom onödigt låga S/N-nivåer eller volymkontroller av tämligen invecklat slag.

För den intresserade så ser Accuphases metod för volymreglering ut sålunda. Åtminstone på ett foto.
nedladdning.jpeg
nedladdning.jpeg (9.36 KiB) Visad 1897 gånger


Här är broschyren för den billigaste förförstärkaren, den jag köpte.
https://www.accuphase.com/cat/c-2150_e.pdf

Sammanfattningsvis:
För egen del så är tillfredsställelsen av att - åtminstone ha fått för mig - att det är sjyssta grejor inte en faktor att bortse från. Absolut inte.
Att det kanske är onödigt bra grejor eller - kanske beroende på vem som undersöker dem - inte så himskans bra som de borde vara, det bryr jag mig inte om.
Rent dåliga prylar är det nog inte åtminstone.
Senast redigerad av Strmbrg 2021-07-17 08:36, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav sprudel » 2021-07-17 08:24

Tell skrev:Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!


Där har du grunden till en lämplig analogi med små förändringar i anläggningen. Andra däck på din DKW och du känner det direkt, med en annan person som kört de gamla och jämför med de nya vid ett tillfälle inte har samma höggradiga känslighet. Kända vägar är kända låtar och DKW är din anläggning. Det sitter i hela kroppen på något sätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Bill50x » 2021-07-17 08:30

Baffel skrev:Så länge det är bra maskiner som löder, bra komponenter och noggrann kvalitetskontroll så ska det ju bli lika bra . Pryttel för pryttel i samma serie. Har svårt att tänka mig något annat.

Obs uttalar mig nu om något jag inte har en aning om. :D Gissar på det bara.

Det finns felkällor även vid automatisk tillverkning. Det går ruskigt fort, ca 10-14 komponenter i sekunden plockas och placeras på kortet. Dels kan enskilda komponenter vara felaktiga, ibland hamnar dessa inte riktigt rätt. Fel kan vara av arten att de inte märks vid en vanlig kontroll. Billigare kort testkörs inte, det ryms inte inom budgeten. Och som Harryup skriver, är "prytteln" mjukvarustyrd finns det ytterligare risk för skillnader.

Har egen erfarenhet av olikheter när det gäller vår robotgräsklippare. I den första brändes moderkortet upp i ett åsknedslag och med ny elektronik fungerade den bra. Men GPS-kortet byttes inte och vid denna reparation försvann apparaten i en transport. Den nya vi fick som ersättning dras med vissa fel som förmodligen är mjukvarurelaterade men lika gärna kan vara hårdvarufel på moderkortet.

I korthet: Automatiserad serieproduktion är ingen garant för likartade produkter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav Strmbrg » 2021-07-17 08:49

Nu spårar det ur. Eller åtminstone rejält iväg från den rubricerade manicken, men skit samma. Det brukar ju spåra ur i trådarna.
För att inte sunka till det så är volymratten utförd som mycket snarlik en gängse. Dvs en som på riktigt rent mekaniskt ändrar en resistans. Det fungerar ju helt annorlunda här i praktiken.
Men! För att den som - mot förmodan - får för sig att resa sig ur stolen och hasa fram till apparat-altaret för att reglera volymen (i de 0,5 till 0,2 dB-steg som bjuds) istället för att knappa på fjärren (samma finstegning därest), så har detta utförande på mekaniken tagits fram. Allt enkom i syfte att ernå en sjysst känsla i handhavandet. Väldigt onödigt ur ett musik-lyssnings-perspektiv. Och tämligen knasigt disponerade pengar.

nedladdning (1).jpeg
nedladdning (1).jpeg (7.46 KiB) Visad 1891 gånger


I de svindyraste förstegen är volymkontrollen i ett lite snitsigare utförande än i ovan avbildade från snik-steget jag har.

nedladdning (2).jpeg
nedladdning (2).jpeg (5.94 KiB) Visad 1891 gånger


PS
Det är snarlikt detalj-nördigt det Seiko håller på med i sin Grand Seiko-produktion. Det märks knappt, men lik förbannat är det massor av arbete nedlagt. Något specifikt japanskt kanske. Visarna exempelvis, är inte bockade "plåtbitar" utan för hand slipade metallämnen med extremt fina ytor och kanter. Meningslöst för de flesta och meningsfullt för ett litet fåtal.
Såvitt jag förstått så är även undersidan på visarna blankslipad. Dvs man gör saker som inte ens kan fresta den potentielle konsument som tar med sig luppen till urhandlaren... Mera pur yrkesstolthet och galen integritet, än krassa sälj-åtgärder, skulle jag vilja påstå.

image60.jpeg
image60.jpeg (166.3 KiB) Visad 1887 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2021-07-17 09:24, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster