JM skrev:sprudel skrev:Låna hem eller lyssna hos någon som har en bra rörförstärkare som EAR, Leben eller liknande och lyssna själv.
Tycker du att det spelar bra så go for it!
Skit fullständigt i vad andra säger, det är du som ska lyssna. Våga lyssna och tänk själv.

Har lyssnat på och ägt drygt ett 30-tal rörslutsteg/förförstärkare. Nu har jag nu en Perka konstrukton med push-pull med 300b, några Mark III, några DYI försteg mm. Bra rörförstärkare är förföriska. Det låter extremt bra. Men ljudet filtreras.
Misstänker att udda och jämn distorsion skall låta olika är en skröna.
Hittar inga stödjande studier.JM
Nä!
Du hittar inga stödjande studier för du letar på fel ställe.
Grundläggande psykoakustik räcker helt enkelt inte till. Som exempel kan man också studera harmonilära och dess fysikaliska grunder.
- om du bara har jämna övertoner kommer dessa att förstärka harmonin då de bildar oktaver på grundtonen. T.ex låga strängen E = 82,41 Hz på gitarren bildar 2:ton e = 164,8 Hz och 4:e ton e1 = 329,6 Hz. Alltså 3 oktaver av samma ton - perfekt harmoni. Det låter alltså RENT men ljusare med inblandning av övertonerna.*
- Om vi nu tar en udda överton till E = 82,41 Hz, vi lägger till 3:e övertonen som då blir 247,23 Hz hamnar vi mellan b och c1 (mellan 246,9Hz och 261,6 Hz). Alltså ett dåligt stämt b. Frågan är då hur du tycker det låter......*
- Om du nu spelar musik där det då tillförs ostämt "skräp" som tillför andra toner enligt ovan, från varje enskild ton, kommer du då uppfatta det likadant som jämna övertoner som skapar perfekt harmoni i alla lägen oavsett tonart?
* Detta är ingen nyhet utan har varit känt i åratal ( var det Newton?) . Vårt sätt att uppleva harmonier bygger på hur ofta "nollgenomgångarna" synkroniseras i tonerna. 1:a oktaven har nollgenomgång varje gång grundtonen går igenom "0", kvint oftare än ters och därför låter kvint mer harmonisk. Maj7 toner (t.ex. C och Cb) behöver 11 hela perioder av grundtonen innan de möts igen (räknade jag rätt???) och därför låter det disharmonisk men ändå inte fel. En ostämd ton möter aldrig (?) grundtonen och låter falskt.
Nu är det ju så att många musikinstrument genererar mycket udda övertoner, t,ex blåsinstrumet, därför låter dom "vasst". Varför då.... 3:e tons dist låter vasst! Nu behöver jag nog inte skriva varför 2a tons dist låter mjukt/runt/varmt......
Ditt diagram i tidigare inlägg om maskering är i sig korrekt - för enskilda toner, men stämmer alltså inte för musik när vår förmåga att uppfatta harmonier OCH vår förmåga att fokusera på vissa ljud spelar roll. (Tänkte inte fördjupa mej i det just nu, men det ifrågasätter också diagrammet och dess brister).