Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22705
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-09 10:18

Förbättra kan innebära att den har DSP-funktioner av något slag. Med det kan man förändra men det kanske inte alltid innebär förbättra? Däremot kan man skräddarsy lite efter sina egna preferenser.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-01-09 11:52

finns möjlighet med plugin typ Dirac, testade och blev inte imponerad :) men den kan ju vara ren brist på kunskap också. Skrämde katten iaf :)
Synd att den är lite dyr, jag gillar gränsnitet och hade det vart en livstidslicens och att spotify had funnits då hade jag nog slagit till.

zten
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-11

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav zten » 2021-01-09 20:11

hifikg skrev:Vad gör Audirvana för att förbättra ljudet? När jag skulle välja program en gång i tiden lyssnade jag noga på Amarra, Audirvana och en massa annat. Kunde inte höra någon skillnad så jag gick på BitPerfect för 75 spänn. Det har jag använt i många år nu, hoppas de fortsätter supporta det.


Tycks vara så att man fortsatt inte kommer att uppdatera BitPerfect, använde den då jag körde med Apple Music men den stöder inte Flac så den går fetbort. Jo jag gjorde precis som du testade Amarra, Audirvana, Decibel och ett antal andra program och fann då inte heller att det var någon större skillnad, det var mer än fyra år sen. Idag dock hör jag avsevärd skillnad och delar helt
https://darko.audio/2019/05/put-up-or-s ... challenge/
I min anläggning hör jag skillnad, men jag använder oftast Roon, båda programmen stöder Flac, DSD, Tidal och Qobuz. Signalysts HQPlayer använder jag också som standalone men också integrerad i Roon. Det gränssnittet har mer att önska men inställningsmöjligheterna är enastående.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-01-09 23:47

zten skrev:
hifikg skrev:Vad gör Audirvana för att förbättra ljudet? När jag skulle välja program en gång i tiden lyssnade jag noga på Amarra, Audirvana och en massa annat. Kunde inte höra någon skillnad så jag gick på BitPerfect för 75 spänn. Det har jag använt i många år nu, hoppas de fortsätter supporta det.


Tycks vara så att man fortsatt inte kommer att uppdatera BitPerfect, använde den då jag körde med Apple Music men den stöder inte Flac så den går fetbort. Jo jag gjorde precis som du testade Amarra, Audirvana, Decibel och ett antal andra program och fann då inte heller att det var någon större skillnad, det var mer än fyra år sen. Idag dock hör jag avsevärd skillnad och delar helt
https://darko.audio/2019/05/put-up-or-s ... challenge/
I min anläggning hör jag skillnad, men jag använder oftast Roon, båda programmen stöder Flac, DSD, Tidal och Qobuz. Signalysts HQPlayer använder jag också som standalone men också integrerad i Roon. Det gränssnittet har mer att önska men inställningsmöjligheterna är enastående.


Ajdå, har varit orolig för det länge, de har ju inte vett att uppgradera o kamma hem en liten slant då o då. Betalade 75 spänn för många år sedan o det är allt. Vet inte om det är BitPerfect som har problem med Flac, Apple har ju inte implementerat det i Musik/iTunes (men det fungerar i Finder), men det tar några sekunder att göra om till .aiff o när jag köper högupplösta filer köper jag dem som aiff direkt, så det är ett icke-problem. Klart att en app kan påverka ljudet om den har en massa inställningar o andra hyss för sig, men jag vill bara att den ska göra det som BitPerfect gör, ställa in parametrarna rätt oavsett om det är en mp3 fil eller 24/192 o det gör den lilla appen. Helt perfekt. Bit-perfekt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-02-24 23:08

Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Är detta någon ny "blockfunktion" från Qobus sida?
Qobuz är enda sajten som har köp av en av mina favoritartisters album i high resolution, och även album jag inte hittar någon annanstans överhuvudtaget.
Testade med både vpn och proxys.
Fnys.
Finns i.o.f.s. i CD att köpa, men vill helst köpa för nedladdning.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-02-24 23:15

galder skrev:Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Är detta någon ny "blockfunktion" från Qobus sida?
Qobuz är enda sajten som har köp av en av mina favoritartisters album i high resolution, och även album jag inte hittar någon annanstans överhuvudtaget.
Testade med både vpn och proxys.
Fnys.

Gjorde en nyteckning på qobuz för en vecka sen med Vpn från USA och betalar med PayPal, fick inte betalkort direkt att funka. Vpn måste vara aktiv även vid själva ifyllande av betalning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-02-25 00:10

Det var illa... måste genast prova.
BRB

Tillbaka... kom in med VPN aktivt bara för att testa (brukar inte behövas) och köpte Bo Sundströms senaste epos. Gick smidigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-02-25 00:16

galder skrev:Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Är detta någon ny "blockfunktion" från Qobus sida?
Qobuz är enda sajten som har köp av en av mina favoritartisters album i high resolution, och även album jag inte hittar någon annanstans överhuvudtaget.
Testade med både vpn och proxys.
Fnys.
Finns i.o.f.s. i CD att köpa, men vill helst köpa för nedladdning.


Vilket album jagar du? Vill du att jag "köper ut" åt dig?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-02-25 00:27

Hifikg: Det är ju en tanke, lösning jag har funderat på, om än tillfällig, så visst, gärna det. Återkommer imorgon med info vilka album det gäller, och om ditt swishnr, min epost, eller server nedladdningslänk. Tack på förhand. Thumbs up. Artisten kommer också med nytt album den 19 mars. Kan ev. bli aktuellt då med, om jag inte har hittat en lösning tills dess. Hittade idag några mixade album på Beatport.
Testade via Amsterdam, men nekades likväl, när jag försöker registrera mig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-02-25 07:44

hifikg skrev:
galder skrev:Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Är detta någon ny "blockfunktion" från Qobus sida?
Qobuz är enda sajten som har köp av en av mina favoritartisters album i high resolution, och även album jag inte hittar någon annanstans överhuvudtaget.
Testade med både vpn och proxys.
Fnys.
Finns i.o.f.s. i CD att köpa, men vill helst köpa för nedladdning.


Vilket album jagar du? Vill du att jag "köper ut" åt dig?


Haha! Langning av musik till vuxna utan leg! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-02-25 14:51

Sprudel: Abstinensbesvären var för svåra så Hifikg förbarmade sig över mig.

Idag testade jag med annan VPN-tjänst (Protonvpn) bara för att testa. Kopplade upp mig via USA, men det blev samma resultat igen. Se bild nedan.

Qobuz is currently available in 12 countries

Austria
Belgium
France
Germany
Ireland
Italy
Luxembourg
Netherlands
Spain
Switzerland
United Kingdom
USA

Har uteslutande använt mobilen, då jag ominstallerade laptopen och då inte återställde vpn-tjänsten där. Det är lite knepigt att få det att fungera på server OS'et på den. (men starttiden är nu 4 sek på denna snart 10år lågspecade gamla laptop).
Knepigt att det inte finns någon annan aktör som erbjuder nedladdning av album. Men skivbolagen är kanske rädda för att det skall ske omfattande illegal kopiering, eller nå't.
Vetetusan hur jag skall lösa detta.

Bild

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frisk » 2021-02-25 15:49

Mitt fungerar som sagt tidigare från Schweiz men inte usa. Dock lite olika utbud, en svensk skiva jag köpte fanns på amerikanska men inte schweiziska...
Jag kan handla utan VPN men hade VPN vid registrering.
Hd-tracks 7.digital bandcamp etc finns ju också att handla album från.

Jag blir ju lite nyfiken på vad det är för artist.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-02-25 19:00

Galder får berätta själv vad det var för musik han trånade efter. Tänker förstås kolla kvaliteten noga innan jag skickar den vidare ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-02-25 20:05

Kan väl stilla nyfikenheten om en av mina musikfavoriter. Tanken är ju att gå över till köpta album istället för streaming, så detta är den första artisten jag började med. Förutom ett intressant experimentalalbum (kanske man kan kalla det) med cello-musik. Artist Helen Money (artistnamn), album: Atomic

Jay-Jay Johansson
Album inköpta igår och idag.
Kings Cross
Bury the hatchet
Smoke
Timmy Timid vs Jay-Jay Johansson
Poison
Opium
Lia

Inköpsställen: Beatport, Bandcamp, Qobuz
Får se nu hur det blir av detta med tanke på svårigheterna med Qobuz. Alternativet med CD, vill jag helst inte befatta mig med, pga lathet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-02-25 20:29

Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frisk » 2021-02-25 20:47

goat76 skrev:Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?

Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!

Edit:
Gick in och kollade, svår sida att hitta något alls på, kan någon guida mig till butiken?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-02-25 20:54

Frisk skrev:
goat76 skrev:Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?

Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!


Nej, jag talar bara om streaming, att köpa musik tilltalar knappast den stora skaran och är nog inte ett speciellt starkt ”vapen” i konkurrensen.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frisk » 2021-02-25 23:30

goat76 skrev:
Frisk skrev:
goat76 skrev:Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?

Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!


Nej, jag talar bara om streaming, att köpa musik tilltalar knappast den stora skaran och är nog inte ett speciellt starkt ”vapen” i konkurrensen.

Ok, jag streamar bara internt. Vad som slår och inte med avseende på extern streaming tror jag beror till väldigt stor del på hur väl hårdvaran hanterar de olika tjänsterna. Där vet jag inte vad som idag finns inbyggt och fungerar bäst och är mest framtidssäkert i moderna maskiner.

Skulle jag teckna en streamingtjänst skulle jag välja en där jag kan köpa den skiva jag vill behålla för framtiden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-02-25 23:37

Frisk skrev:
goat76 skrev:
Frisk skrev:Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!


Nej, jag talar bara om streaming, att köpa musik tilltalar knappast den stora skaran och är nog inte ett speciellt starkt ”vapen” i konkurrensen.

Ok, jag streamar bara internt. Vad som slår och inte med avseende på extern streaming tror jag beror till väldigt stor del på hur väl hårdvaran hanterar de olika tjänsterna. Där vet jag inte vad som idag finns inbyggt och fungerar bäst och är mest framtidssäkert i moderna maskiner.

Skulle jag teckna en streamingtjänst skulle jag välja en där jag kan köpa den skiva jag vill behålla för framtiden.


Tecknar du dig för Qobuz, ca 300 euro för ett år, så får du kraftfulla rabatter vid köp. Jag är lite i valet o kvalet då Qobuz är stället jag köper mest musik på f n, så troligen skulle det löna sig att byta bort Apple Music. Men det är inte lika bekvämt för mig...
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frisk » 2021-02-25 23:45

hifikg skrev:
Frisk skrev:
goat76 skrev:
Nej, jag talar bara om streaming, att köpa musik tilltalar knappast den stora skaran och är nog inte ett speciellt starkt ”vapen” i konkurrensen.

Ok, jag streamar bara internt. Vad som slår och inte med avseende på extern streaming tror jag beror till väldigt stor del på hur väl hårdvaran hanterar de olika tjänsterna. Där vet jag inte vad som idag finns inbyggt och fungerar bäst och är mest framtidssäkert i moderna maskiner.

Skulle jag teckna en streamingtjänst skulle jag välja en där jag kan köpa den skiva jag vill behålla för framtiden.


Tecknar du dig för Qobuz, ca 300 euro för ett år, så får du kraftfulla rabatter vid köp. Jag är lite i valet o kvalet då Qobuz är stället jag köper mest musik på f n, så troligen skulle det löna sig att byta bort Apple Music. Men det är inte lika bekvämt för mig...


Intressant! Jag tänkte skriva en sån önskan i tidigare post, men kanske mer en pot på streamingtjänsten. Så man i alla fall får behålla kanske en skiva i månaden eller så utöver det man har tillgång till att bara lyssna på. För stunden lyssnar jag nog periodvis inte ens på ett album i månaden, då bär det emot att betala för ett abonnemang att lyssna hur mycket man vill. Skulle det ändå innebära att jag fick behålla ett album i månaden skulle jag överväga det ändå. Som en skivprenumeration med provlyssning mellan "köpen".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-02-26 02:08

https://bleep.com/bleep-exclusives

Också ett ställe där man kan köpa downloads. Sortimentet är ganska begränsat, men ett o annat skoj har de. Bokmärker för framtida botanisering.
Imorgon ska jag berätta om Schiller och Summer in Berlin.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Qobuz numera i Sverige!

Inläggav mhr1229 » 2021-03-09 16:01

Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige!

Inläggav Harryup » 2021-03-09 17:07

mhr1229 skrev:Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?


Har faktiskt aldrig haft problem med någon streaming app. Dock så har jag 650/50 i hastighet så det borde finnas plats. Har väldigt sällan problem med streaming av video som görs hela tiden då TV'n går. Kanske nån gång per månad.

/Harry Up

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige!

Inläggav goat76 » 2021-03-09 19:06

mhr1229 skrev:Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?


Jag försökte nyss registrera mig för en testperiod hos Qobuz, men när jag hade fyllt i mina uppgifter och gick vidare för att registrera mig kom följande meddelande upp: "To sign-up you need to be invited to the list of testers"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-03-09 19:27

Ja, det verkar inte riktigt klart än. Appen finns fortfarande inte att ladda ned, trots att de hävdar att den nu ska finnas.
En märklig sak hände i fredags. Frida Hyvönens nya fanns för ett ögonblick. Jag lade den till favoriter, så den kom in i mitt albumbibliotek i Roon. En stund senare var den borta från Qobuz och står inte att finna när man söker. Länken är trasig men albumet finns kvar som ”bild”. Säkert en rättighetsfråga. I Roon finns den kvar dock och spelar! Roon verkar inte plocka från samma länk eller nåt. Mysko.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2021-03-09 20:53

Jag ser Dream of Independence och kan spela den.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-03-09 21:00

Vilket land är du reggad från? Jag är Amerikan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2021-03-09 21:04

England

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-03-09 21:07

Det förklarar nog att vi ser olika utbud. Men det är ju ändå konstigt att jag kan spela den från roon!

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Qobuz numera i Sverige!

Inläggav mhr1229 » 2021-03-09 23:46

Harryup skrev:
mhr1229 skrev:Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?


Har faktiskt aldrig haft problem med någon streaming app. Dock så har jag 650/50 i hastighet så det borde finnas plats. Har väldigt sällan problem med streaming av video som görs hela tiden då TV'n går. Kanske nån gång per månad.

/Harry Up

Tror inte det är brist på bandbredd. Har 250/100 och det hjälper att starta om appen. Skumt!
Frilansskribent i Hifi & Musik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JanneX och 11 gäster