Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-05-05 19:37

Hur gör man för att bli "svensk"? Bara säga upp nuvarande och teckna nytt med samma mail-adress? Vad händer med spellistor och favoriter?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Zzombie » 2021-05-05 23:09

Du får ringa till Jimmi-ponken, har är expert

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-05-06 00:17

Är det inte bara att adressändra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-06 07:49

I värsta fall går det att flytta sina listor mellan två Qobuz-konton mha Soundiiz. Googla för detaljer!

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-05-06 10:54

hifikg skrev:Är det inte bara att adressändra?

kan det vara så enkelt.... Ska testa

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-05-06 12:39

Så enkelt var det inte, tydligen måste man säga upp sitt nuvarande och skapa ett nytt.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Kralle » 2021-05-06 15:45

Kralle skrev:Skickade frågan till supporten. Enligt deras hemsida så är det en funktionalitet som historiskt har funnits.
https://www.qobuz.com/us-en/search

Kan konstatera att de har en usel kundservice med bullshit-svar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-05-06 16:15

LarsF skrev:Så enkelt var det inte, tydligen måste man säga upp sitt nuvarande och skapa ett nytt.


Så mycket för den fria rörligheten inom EU :)
Men varför måste du "flytta"?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-05-06 16:23

hifikg skrev:
LarsF skrev:Så enkelt var det inte, tydligen måste man säga upp sitt nuvarande och skapa ett nytt.


Så mycket för den fria rörligheten inom EU :)
Men varför måste du "flytta"?


Inte nödvändigt, men skulle kännas bättre att vara "svensk" även här :D

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav matssvensson » 2021-05-07 10:50

RogerGustavsson skrev:
matssvensson skrev:
goat76 skrev:
Aningen OT...

Kan ni som gillar bolaget ECM ge några tips på musik i deras bibliotek som inte är så väldigt gles, något mer "utmanande" och mer komplicerat att få till produktionsmässigt vid mixning?

Steve Tibbets - Exploded View innehåller en del distad gitarr.
Jon Hassell - Power Spot innehåller en hel del processade ljud.
Pat Metheny Group - We Live Here innehåller en del täta partier och gitarr.
Pat Metheny/Ornette Coleman - Song X innehåller en del fria partier.
Art Ensemble of Chicago - The Third Decade titelspåret innehåller några klassiska täta AEOC stökpartier och för övrigt en del syntar.

Några snabba favoriter som kanske delvis uppfyller dina önskemål.

mvh, mats

Fast det var inte ECM rakt igenom på de exemplen....

:oops: Skivbolag är så mycket svårare att hålla reda på nu när man inte längre håller i de fysiska skivorna...

Det är tidigare Pat Metheny grejer som finns på ECM, dessa exempel är från Geffen. Sorry.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-16 18:21

Hej,

Efter lyssning mellan Tidal och Qobuz bytte jag direkt till Qobuz. "Allt" låter bättre med Qobuz. Jag blev överraskad över skillnaden. Men lite svårt att peka på vad det är. Har det att göra med dithering tro?

Läste en del i tråden men hittar ingen direkt förklaring på det. En del ligger nog i min okunskap kring hur dithering används. Jag trodde att ex Qobuz och andra som ex Tidal gör någon typ av dithering på allt material de lägger upp och att det kan vara skillnader i hur dithering görs som jag hör. Kan det vara så eller är jag helt ute o cyklar..?

När jag bytt till Qobuz provade jag deras egna windowsapp jämfört med Audirvana. Men hör ingen skillnad. Har visserligen inte gjort en kritisk lyssning, men det verkar inte vara någon större skillnad mellan dessa spelare. Ska tillägga att jag använde Audirvana för Tidal tidigare. Utan uppsampling. Kör i NOS-läge via USB till Pontus II.

/Anders

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-16 20:44

Kör du NOS i DACen utan mjukvaru-uppsampling?

Menar du att dither tillförs lokalt i appen? Mina tester visar att leveransen från Tidal, Qobuz, Spotify Hifi och Deezer är bit perfekt samma när formatet och mastern är samma (såklart, per definition...).

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-16 21:37

Belker skrev:Kör du NOS i DACen utan mjukvaru-uppsampling?


Jo, precis.

Belker skrev:Menar du att dither tillförs lokalt i appen? Mina tester visar att leveransen från Tidal, Qobuz, Spotify Hifi och Deezer är bit perfekt samma när formatet och mastern är samma (såklart, per definition...).


Du gav svar på min fråga :-) Är datat som man får samma på bitnivå från ex Qobuz och Tidal så blir följdfrågan om det kan handla om lokal dithering. Men det motsägs av att jag tycker Qobuz låter lika med Audirvana och Qobuzappen, och att Tidal med samma inställning i Audirvana och DACen däremot inte låter lika. Märkligt. Vore intressant att veta om Qobuz/Tidal alltid gör dithering på filerna som läggs upp på deras servrar. Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).

En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-16 23:18

AndersHa skrev:
Belker skrev:Kör du NOS i DACen utan mjukvaru-uppsampling?


Jo, precis.

Belker skrev:Menar du att dither tillförs lokalt i appen? Mina tester visar att leveransen från Tidal, Qobuz, Spotify Hifi och Deezer är bit perfekt samma när formatet och mastern är samma (såklart, per definition...).


Du gav svar på min fråga :-) Är datat som man får samma på bitnivå från ex Qobuz och Tidal så blir följdfrågan om det kan handla om lokal dithering. Men det motsägs av att jag tycker Qobuz låter lika med Audirvana och Qobuzappen, och att Tidal med samma inställning i Audirvana och DACen däremot inte låter lika. Märkligt. Vore intressant att veta om Qobuz/Tidal alltid gör dithering på filerna som läggs upp på deras servrar. Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).

En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.

Kan man spela Qobuz och Tidal genom Audirvana på samma sätt som man gör med Roon? Om du hör skillnad i så fall är det nog olika mastringar. Alternativt, om du ursäktar, inbillning. Har du ABX-testat blint ordentligt?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-05-17 02:35

AndersHa skrev:Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).

Ja, men dithering görs i mastering hos skivbolagen. Det skiljer inte mellan strömningstjänsterna.

AndersHa skrev:En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.

Spela upp allt material i 24 bitar så är det inte ett bekymmer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-17 09:17

Kan man spela Qobuz och Tidal genom Audirvana på samma sätt som man gör med Roon? Om du hör skillnad i så fall är det nog olika mastringar. Alternativt, om du ursäktar, inbillning. Har du ABX-testat blint ordentligt?


Jo, det var så jag gjorde. Adderade till Qobuz till Audirvana och började lyssna på musikstycken som jag brukar använda för lyssningstester. Upplevde direkt en förbättring qav ljudet (typ wow-effekt - i mitt system) så jag fortsatte lyssna på fler låtar vilket bekräftade upplevelsen. För mig blev då besluteet att avsluta Tidal, vilket jag gjort. Men jag gjorde tyvärr ingen ABX-test så jag kan bara beskriva min upplevelse. Men det verkar vara många andra som delar upplevelsen. Men visst borde det göras ABX-test. Har dock svårt att göra det själv då man behöver köra en serie lyssningsprov med slumpad källa för A resp. B. Men det kanske finns mjukvara för att skapa ABX-tester?

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-17 09:31

pLudio skrev:
AndersHa skrev:Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).

Ja, men dithering görs i mastering hos skivbolagen. Det skiljer inte mellan strömningstjänsterna.

AndersHa skrev:En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.

Spela upp allt material i 24 bitar så är det inte ett bekymmer.


Jag sökte lite kring detta och såg nedanstående,
https://www.reddit.com/r/audiophile/com ... s_view_all

Någon påstår att "The Qobuz track has noise-shaped dither applied and the other is not dithered". Den andra är motsvarande från Tidal. De kanske är helt fel ute - inte vet jag.

Håller nog med om att dithering ett icke-problem med 24 bitar. Jag vill nog tona ner värdet av min test... Det var ett upplevelse som tyvärr är helt ovetenskaplig. Det kan vara så att den musiken jag testade med inte var 24-bitars i Tidal, men den är 24-bitar i Qobuz. Har inte Tidal kvar..

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-17 10:27

AndersHa skrev:
Kan man spela Qobuz och Tidal genom Audirvana på samma sätt som man gör med Roon? Om du hör skillnad i så fall är det nog olika mastringar. Alternativt, om du ursäktar, inbillning. Har du ABX-testat blint ordentligt?


Jo, det var så jag gjorde. Adderade till Qobuz till Audirvana och började lyssna på musikstycken som jag brukar använda för lyssningstester. Upplevde direkt en förbättring qav ljudet (typ wow-effekt - i mitt system) så jag fortsatte lyssna på fler låtar vilket bekräftade upplevelsen. För mig blev då besluteet att avsluta Tidal, vilket jag gjort. Men jag gjorde tyvärr ingen ABX-test så jag kan bara beskriva min upplevelse. Men det verkar vara många andra som delar upplevelsen. Men visst borde det göras ABX-test. Har dock svårt att göra det själv då man behöver köra en serie lyssningsprov med slumpad källa för A resp. B. Men det kanske finns mjukvara för att skapa ABX-tester?

Ja, det är ju nästan omöjligt att testa detta själv på sin kammare. Olika filer kan man testa ABX i t.ex foobar, men här vill vi ju testa hela kedjan s.a.s.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-17 10:30

AndersHa skrev:
pLudio skrev:
AndersHa skrev:Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).

Ja, men dithering görs i mastering hos skivbolagen. Det skiljer inte mellan strömningstjänsterna.

AndersHa skrev:En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.

Spela upp allt material i 24 bitar så är det inte ett bekymmer.


Jag sökte lite kring detta och såg nedanstående,
https://www.reddit.com/r/audiophile/com ... s_view_all

Någon påstår att "The Qobuz track has noise-shaped dither applied and the other is not dithered". Den andra är motsvarande från Tidal. De kanske är helt fel ute - inte vet jag.

Håller nog med om att dithering ett icke-problem med 24 bitar. Jag vill nog tona ner värdet av min test... Det var ett upplevelse som tyvärr är helt ovetenskaplig. Det kan vara så att den musiken jag testade med inte var 24-bitars i Tidal, men den är 24-bitar i Qobuz. Har inte Tidal kvar..

Jag tycker snarare det ser ut som en MQA-fil (typiskt brus i toppen) vs en "ren". Det konstiga är att bilderna visar tvärt om. Har han råkat blanda ihop dem?

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-17 10:37

Jag tycker snarare det ser ut som en MQA-fil (typiskt brus i toppen) vs en "ren". Det konstiga är att bilderna visar tvärt om. Har han råkat blanda ihop dem?


Håller med. Ser ju märkligt ut.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-17 10:41

Belker skrev:Ja, det är ju nästan omöjligt att testa detta själv på sin kammare. Olika filer kan man testa ABX i t.ex foobar, men här vill vi ju testa hela kedjan s.a.s.


Jo, inser att det inte är görbart att göra ABX-test själv för detta case.

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AlbertHall » 2021-05-17 19:53

Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-17 20:10

AlbertHall skrev:Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.

Wow! Mäktigt att ha alla skivor. Tar de inte mycket plats?

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-17 20:18

AlbertHall skrev:Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.


Och jag får nog nöja mig med att jag upplever att Qobuz låter bättre än Tidal. Det är ju trots allt musikupplevelser vi håller på med. Även om min teknikhalva i hjärnan vill veta mera. Den söker svar oavsett hur märkliga eller krångliga saker kan te sig.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav STDI » 2021-05-17 20:47

AndersHa skrev:Och jag får nog nöja mig med att jag upplever att Qobuz låter bättre än Tidal. Det är ju trots allt musikupplevelser vi håller på med. Även om min teknikhalva i hjärnan vill veta mera. Den söker svar oavsett hur märkliga eller krångliga saker kan te sig.

Är du säker på att Qobuz låter bättre än Tidal? Det kan ju vara så att Tidal låter sämre än Qobuz.

Det här är inte bara riktat till dig AndersHa utan en allmän reflektion.

Det jag menar är:
Jag antar att det inte är så lätt att hörbart höja kvalitén. Däremot är det väldigt lätt att försämra kvalitén. Det kan vara genom att "tillverkaren" har gjort något fel. Men det kan också vara att användaren har något "fel" i sin uppspelning, kanske någon inställning. Kan det vara så AndersHa att du har någon inställning för Tidal som gör att du inte får ut max kvalité?

Och därmed en allmän fråga: Hur kan man vara säker på att man har rätta inställningar och förutsättningar för att få ut max?

Som exempel kan jag nämna att jag i andra trådar har sett de som jämfört Spotify och Tidal och Tidal har vunnit. Vid ett tillfälle frågade jag om personen i fråga har Spotify Premium. Svaret var: "Jag har gratisversionen av Spotify".
Det är ju ett "grovt" och tydligt exempel men desto svårare när skillnaderna är små och funderingarna om man har bästa möjliga inställningar gnager.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-05-17 20:56

Det var ju några sidor sen, men man kan undersöka saken: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=70938&start=270#p2175895

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AlbertHall » 2021-05-17 23:02

:roll:
Belker skrev:
AlbertHall skrev:Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.

Wow! Mäktigt att ha alla skivor. Tar de inte mycket plats?


Alla skivor?? Vem vill ha det? Det är ju inget någon hinner, eller vill lyssna på. Jag minns en gång stolle som skröt med att han hade tillgång till 1600 radiokanaler. Jag uppmanade honom att skynda sig hem och lyssna. Livet är kort.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav AndersHa » 2021-05-17 23:48

STDI skrev:Är du säker på att Qobuz låter bättre än Tidal? Det kan ju vara så att Tidal låter sämre än Qobuz.

Det här är inte bara riktat till dig AndersHa utan en allmän reflektion.

Det jag menar är:
Jag antar att det inte är så lätt att hörbart höja kvalitén. Däremot är det väldigt lätt att försämra kvalitén. Det kan vara genom att "tillverkaren" har gjort något fel. Men det kan också vara att användaren har något "fel" i sin uppspelning, kanske någon inställning. Kan det vara så AndersHa att du har någon inställning för Tidal som gör att du inte får ut max kvalité?

Och därmed en allmän fråga: Hur kan man vara säker på att man har rätta inställningar och förutsättningar för att få ut max?


Vad är bättre kvalité?
- En bra fråga!

Är det lägre distortion, mer realistisk dynamik eller en mer musikalisk presentation (en känsla av en holograftisk verklighetsnära musikalisk upplevelse)? Det kan vara allt detta, även om distortion är ett kapitel i sig. Rätt använt kan distortion användas som ett verktyg för musikalitet (kontroversiellt förstås, men min åsikt i alla fall).

Så har Qobuz bättre kvalitet än Tidal? Eller tvärt om kanske? Eller är det ingen skillnad? Jag använde samma spelare (Audirvana) med samma inställningar för Tidal och Qobuz. Känslan är att det finns mer information som gör upplevelsen lite bättre med Qobuz. Vi pratar små nyanser, men för mig blev det tydligt. Det är mycket som påverkar hörbarheten antaget att det är något faktisk skillnad. Men visst blir jag osäker på mig själv... -Var detta en psykoakustisk effekt? Utan ett ABX-test kan jag inte svara på det. Men så här långt finns ingen bra förklaring. Visst kan det i princip vara så att Audirvana hanterar strömmarna från Qobuz och Tidal något olika vilket i så fall skulle förklara det hela.

Även det här med rätt inställningar och förutsättningar för att få ut max kan diskuteras.

Jag kör utan översampling och med en R2R-DAC eftersom jag upplever det renast och mest musikaliskt. Men det finns andra lösningar som ger bättre mätresultat, men vilket är bäst? Jag kör utan signalprocessning, uppsampling mm. Det "orena" jag har är den digitala volymkontrollen som jag använder av bekvämlighetsskäl. Jag vill ha så bra och så få analoga och digitala processsteg i signalkedjan som möjligt. Det är den slutsats jag dragit för att få ut så mycket som möjligt inom de ramar jag har. Om det är något skillnad mellan Qobuz och Tidal såtror jag att en "ren" signalkedja som tillför minimalt brus och har en hög upplösning kan vara mer avslöjande.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-05-19 20:17

Fick en hint om att Neil Youngs album skulle vara fint återgivna på Qobus. Lyssnade på ”Live att Massey Hall” 24/96 och det var verkligen bra. Har sedan tidigare flera varianter av albumet men har nog inte hört det så bra som här.
Frank Zappa ”Sheik Yerbouti” var också fantastisk, 24/96.
Intressant är att album finns i flera versioner på Qobus, och i olika upplösningar. Jättekul att leka med. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Bill50x » 2021-05-19 20:54

sprudel skrev:Intressant är att album finns i flera versioner på Qobus, och i olika upplösningar. Jättekul att leka med. :)

Är det enkelt att hitta denna information eller måste man klicka sig ner i flera lager?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster