Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Qobuz

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-04 11:35

Är Qobuz numera tillgängligt i Sverige utan att "luras" via VPN? Såg att What Hifi ansåg att Tidal Hifi var att föredra och att Qobuz fick nöja sig med en placering långt ner på listan: https://www.whathifi.com/best-buys/stre ... g-services

Vet inte om deras intryck av utbudet är korrekt. Tidal tycker jag har mycket fokus på genrer jag själv inte är så intresserad av pop/hihop etc. "Qobuz isn't quite as pop-heavy as its closest rivals." Tidal har låst in sig med MQA, som What Hifi tycker låter bäst av någon anledning (det är ju brittiskt om inte annat). Qobuz kör ju FLAC rakt av utan krångel.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2023-01-07 14:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-04 11:58

Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav shifts » 2020-10-04 14:04

Det är bara vid registreringen man behöver luras med VPN. När kontot är skaffat är det bra att spela på vad jag vet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-04 14:37

goat76 skrev:Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se. :)


Utbudet kan man förstås test innan man bestämmer sig för abonnemang. Tidal sägs ha 60 miljoner låtar och Qobuz 55, vilket verkar vara fler än andra tjänster, fast det kan nog vara svårt att kontrollera.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2020-10-04 14:55

Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-04 15:04

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se. :)


Utbudet kan man förstås test innan man bestämmer sig för abonnemang. Tidal sägs ha 60 miljoner låtar och Qobuz 55, vilket verkar vara fler än andra tjänster, fast det kan nog vara svårt att kontrollera.


För min del handlar det om ifall en fransk streamingtjänst har lika bra utbud av just mindre kända amerikanska alternativa rockband, vilket jag oftast lyssnar på. Tidal, Spotify och Apple Music är de mer etablerade streamingtjänsterna i USA och är därmed troligtvis de plattformar de mindre amerikanska banden och bolagen väljer att tillhandahålla sin musik på. Av dessa streamingtjänster är Tidal den enda med lossless-kvalitet, så för mig är valet enkelt p.g.a det.

De stora artisterna är jag alldeles säker på att man hittar på alla plattformar så ifall man lyssnar mest på sånt så kan man basera valet av streamingtjänst mer på hur man tycker att tjänsten är handhavandemässigt och ljudmässigt.

Det hade varit kul om man kunde bläddra runt i Qobuz bibliotek redan nu och se om jag hittar det mesta av den musik jag är intresserad av.
Qobuz verkar vara billigare per månad än Tidal och förhoppningsvis har de en bättre sökmotor, men som sagt så hänger det på ifall de har mitt önskade utbud. Ljudkvaliten har de iallafall.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2020-10-04 15:11

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se. :)


Utbudet kan man förstås test innan man bestämmer sig för abonnemang. Tidal sägs ha 60 miljoner låtar och Qobuz 55, vilket verkar vara fler än andra tjänster, fast det kan nog vara svårt att kontrollera.


För min del handlar det om ifall en fransk streamingtjänst har lika bra utbud av just mindre kända amerikanska alternativa rockband, vilket jag oftast lyssnar på. Tidal, Spotify och Apple Music är de mer etablerade streamingtjänsterna i USA och är därmed troligtvis de plattformar de mindre amerikanska banden och bolagen väljer att tillhandahålla sin musik på. Av dessa streamingtjänster är Tidal den enda med lossless-kvalitet, så för mig är valet enkelt p.g.a det.

De stora artisterna är jag alldeles säker på att man hittar på alla plattformar så ifall man lyssnar mest på sånt så kan man basera valet av streamingtjänst mer på hur man tycker att tjänsten är handhavandemässigt och ljudmässigt.

Det hade varit kul om man kunde bläddra runt i Qobuz bibliotek redan nu och se om jag hittar det mesta av den musik jag är intresserad av.
Qobuz verkar vara billigare per månad än Tidal och förhoppningsvis har de en bättre sökmotor, men som sagt så hänger det på ifall de har mitt önskade utbud. Ljudkvaliten har de iallafall.

Nu vet jag inte hur obskyra band du lyssnar på, men mitt intryck av Qobuz är att de i mycket större utsträckning pushar för
amerikansk indie jämfört med Tidal. Jag har upptäckt jättemycket ny americana mm på senaste tiden. Återigen, det kan bero på att Qobuz tror att jag är amerikan. Tidal vet att jag är svennebanan.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-04 15:13

Belker skrev:Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.


Men är det verkligen ett problem att de har MQA i utbudet då de ändå har samma musik i vanlig FLAC i CD-kvalitet?

Jag har ändå inte någon MQA-avkodare i min streamer och Linn har varit ganska tydliga med att de har samma uppfattning som mig vad gäller MQA-formatet.
Att Tidal tillhandahåller det formatet varken stör eller påverkar min lyssning, MEN(!) det har visat sig vara en bra grej trotts allt då skivbolag i vissa fall verkar tillhandahålla en bättre master till Tidal än till Spotify just för att Tidal ska kunna tillhandahålla dessa album i MQA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-04 15:16

Belker skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Utbudet kan man förstås test innan man bestämmer sig för abonnemang. Tidal sägs ha 60 miljoner låtar och Qobuz 55, vilket verkar vara fler än andra tjänster, fast det kan nog vara svårt att kontrollera.


För min del handlar det om ifall en fransk streamingtjänst har lika bra utbud av just mindre kända amerikanska alternativa rockband, vilket jag oftast lyssnar på. Tidal, Spotify och Apple Music är de mer etablerade streamingtjänsterna i USA och är därmed troligtvis de plattformar de mindre amerikanska banden och bolagen väljer att tillhandahålla sin musik på. Av dessa streamingtjänster är Tidal den enda med lossless-kvalitet, så för mig är valet enkelt p.g.a det.

De stora artisterna är jag alldeles säker på att man hittar på alla plattformar så ifall man lyssnar mest på sånt så kan man basera valet av streamingtjänst mer på hur man tycker att tjänsten är handhavandemässigt och ljudmässigt.

Det hade varit kul om man kunde bläddra runt i Qobuz bibliotek redan nu och se om jag hittar det mesta av den musik jag är intresserad av.
Qobuz verkar vara billigare per månad än Tidal och förhoppningsvis har de en bättre sökmotor, men som sagt så hänger det på ifall de har mitt önskade utbud. Ljudkvaliten har de iallafall.

Nu vet jag inte hur obskyra band du lyssnar på, men mitt intryck av Qobuz är att de i mycket större utsträckning pushar för
amerikansk indie jämfört med Tidal. Jag har upptäckt jättemycket ny americana mm på senaste tiden. Återigen, det kan bero på att Qobuz tror att jag är amerikan. Tidal vet att jag är svennebanan.


Om det stämmer in även för min musiksmak så är Qobuz riktigt intressant, kanske man borde trolla lite med VPN och köra med amerikansk address. Hmm... :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2020-10-04 15:19

Problemet med MQA är att det är ett proprietärt system som ska bojkottas. Qobuz får samma master fast på riktigt högupplöst. Om ett album finna som MQA finns det alltid högupplöst även på Qobuz, så att det skulle ligga några extra kvaliteter i just MQA köper inte jag.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2020-10-04 15:23

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:
För min del handlar det om ifall en fransk streamingtjänst har lika bra utbud av just mindre kända amerikanska alternativa rockband, vilket jag oftast lyssnar på. Tidal, Spotify och Apple Music är de mer etablerade streamingtjänsterna i USA och är därmed troligtvis de plattformar de mindre amerikanska banden och bolagen väljer att tillhandahålla sin musik på. Av dessa streamingtjänster är Tidal den enda med lossless-kvalitet, så för mig är valet enkelt p.g.a det.

De stora artisterna är jag alldeles säker på att man hittar på alla plattformar så ifall man lyssnar mest på sånt så kan man basera valet av streamingtjänst mer på hur man tycker att tjänsten är handhavandemässigt och ljudmässigt.

Det hade varit kul om man kunde bläddra runt i Qobuz bibliotek redan nu och se om jag hittar det mesta av den musik jag är intresserad av.
Qobuz verkar vara billigare per månad än Tidal och förhoppningsvis har de en bättre sökmotor, men som sagt så hänger det på ifall de har mitt önskade utbud. Ljudkvaliten har de iallafall.

Nu vet jag inte hur obskyra band du lyssnar på, men mitt intryck av Qobuz är att de i mycket större utsträckning pushar för
amerikansk indie jämfört med Tidal. Jag har upptäckt jättemycket ny americana mm på senaste tiden. Återigen, det kan bero på att Qobuz tror att jag är amerikan. Tidal vet att jag är svennebanan.


Om det stämmer in även för min musiksmak så är Qobuz riktigt intressant, kanske man borde trolla lite med VPN och köra med amerikansk address. Hmm... :)

Gört! Och gillar du amerikanskt kan det ju vara en stor fördel att regga som amerikan, så du får tips baserat på det. OVPN med USA-server och postnummer från New York använde jag.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hcl » 2020-10-04 15:24

Belker skrev:Problemet med MQA är att det är ett proprietärt system som ska bojkottas.

+1
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-04 15:30

Belker skrev:Problemet med MQA är att det är ett proprietärt system som ska bojkottas. Qobuz får samma master fast på riktigt högupplöst. Om ett album finna som MQA finns det alltid högupplöst även på Qobuz, så att det skulle ligga några extra kvaliteter i just MQA köper inte jag.


Jag håller med, jag hoppas inte att du fick uppfattningen att jag gillar formatet. Det är bara ännu ett försök att få oss att betala för musiken än en gång, med dagens bandbredd finns det inte heller någon större vits att inte bara streama de höglösta filerna direkt i sitt ursprung, det blir omöjligen bättre än det. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-04 16:25

Med VPN och Tyskland ibockat gick jag in på Qobuz.com. Det går att titta vad som finns nedladdningsbart. Knappade in "Tages" den svenska 60-talsgruppen och visst fanns de med. Peps, Lill-Babs, Anita Lindbom, Jill Johnsson, Thore Skogman, Gnesta-Kalle fanns också. Det går kanske att göra liknande genom at välja ett annat land i VPN?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-04 16:37

Har man väl reggat ett konto behöver man inte använda VPN längre. Jag är reggad som en tysk gubbe som reser runt mycket i världen :) Betalar via paypal, kanske skulle de stoppa mig om jag betalade med ett svenskt kort av något slag. Det gjorde HD Tracks, men med paypal fungerade det igen.
Qobuz är dyrare än AppleMusic (99 kronor i månaden vs 3000 per år om man väljer max upplösning + rabatt på nedladdningar) å andra sidan ligger väl inte AppleMusic på mer än 256 kbps, eller har någon fått ut bättre någon gång?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-05 12:34

En fråga till er som använder Qobuz streamingtjänst, streamer de allt de har till försäljning eller är det två helt skilda bibliotek där dessa skiljer i utbudet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2020-10-05 16:31

Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-05 23:24

Harryup skrev:Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.


Vilken kvalitet får man då? Och hur skiljer det sig från att köpa fonogrammet?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-05 23:33

hifikg skrev:
Harryup skrev:Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.


Vilken kvalitet får man då? Och hur skiljer det sig från att köpa fonogrammet?


Minst CD-kvalitet eller ännu högre upplösning i 24-bit, Qobuz kör inte med något lägre än det. Det skiljer sig inte alls från ursprungsformatet du köper.
Senast redigerad av goat76 2020-10-05 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-05 23:38

goat76 skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.


Vilken kvalitet får man då? Och hur skiljer det sig från att köpa fonogrammet?


Minst CD-kvalitet eller ännu högre upplösning i 24-bit, Qobuz kör inte med något lägre än det. Det skiljer sig inte alls från ursprungsformatet.


Kan man spara offline-filerna? Låter ju som ett riktigt kap. De har ett abonnemang som ger rabatt på köp, men då känns det ganska onödigt, eller tänker jag fel?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-05 23:46

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Vilken kvalitet får man då? Och hur skiljer det sig från att köpa fonogrammet?


Minst CD-kvalitet eller ännu högre upplösning i 24-bit, Qobuz kör inte med något lägre än det. Det skiljer sig inte alls från ursprungsformatet.


Kan man spara offline-filerna? Låter ju som ett riktigt kap. De har ett abonnemang som ger rabatt på köp, men då känns det ganska onödigt, eller tänker jag fel?


Du tänker fel på en punkt tycker jag, om du vill säkerställa tillgången till dina absoluta favoritalbum så bör du köpa dem eftersom utbudet kan ändras när som helst.
Nu är inte det hela världen för ifall något försvinner från deras utbud så kan du nog i de flesta fall hitta den versionen på annat sätt, t ex andra försäljningsställen på nätet för digitala filer eller i fysiskt format på Discogs för rippning. Allt går att få tag på... :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-05 23:53

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Minst CD-kvalitet eller ännu högre upplösning i 24-bit, Qobuz kör inte med något lägre än det. Det skiljer sig inte alls från ursprungsformatet.


Kan man spara offline-filerna? Låter ju som ett riktigt kap. De har ett abonnemang som ger rabatt på köp, men då känns det ganska onödigt, eller tänker jag fel?


Du tänker fel på en punkt tycker jag, om du vill säkerställa tillgången till dina absoluta favoritalbum så bör du köpa dem eftersom utbudet kan ändras när som helst.
Nu är inte det hela världen för ifall något försvinner från deras utbud så kan du nog i de flesta fall hitta den versionen på annat sätt, t ex andra försäljningsställen på nätet för digitala filer eller i fysiskt format på Discogs för rippning. Allt går att få tag på... :)


Tänker om jag sparar musiken jag gillar offline. Kan jag inte behålla de filerna då? Vad blir det för format? Online streaming använder jag för grovgallring nu och i väntan på att nedladdningar ska gå att köpa, eller att grannen skaffar dem o delar med sig. Upplever hörbar skillnad till streamingens nackdel när jag lyssnar i lyssningsrummet. I hörlurar är det nog inte lika tydligt o jag har ändå inte plats för 24/192 filer i min iPhone.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-06 00:03

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Kan man spara offline-filerna? Låter ju som ett riktigt kap. De har ett abonnemang som ger rabatt på köp, men då känns det ganska onödigt, eller tänker jag fel?


Du tänker fel på en punkt tycker jag, om du vill säkerställa tillgången till dina absoluta favoritalbum så bör du köpa dem eftersom utbudet kan ändras när som helst.
Nu är inte det hela världen för ifall något försvinner från deras utbud så kan du nog i de flesta fall hitta den versionen på annat sätt, t ex andra försäljningsställen på nätet för digitala filer eller i fysiskt format på Discogs för rippning. Allt går att få tag på... :)


Tänker om jag sparar musiken jag gillar offline. Kan jag inte behålla de filerna då? Vad blir det för format? Online streaming använder jag för grovgallring nu och i väntan på att nedladdningar ska gå att köpa, eller att grannen skaffar dem o delar med sig. Upplever hörbar skillnad till streamingens nackdel när jag lyssnar i lyssningsrummet. I hörlurar är det nog inte lika tydligt o jag har ändå inte plats för 24/192 filer i min iPhone.


Jag tror inte Qobuz har offline-läge för PC, MAC eller annan ”stationär” plattform, de gör nog som Tidal och kör det läget endast i deras mobil-app sär de kan låsa filen till deras plattform med mindre risk att folk kan flytta dessa filer till egen hårddisk. Annars hade ju en massa folk bara tagit ett abonnemang i en månad och sparat allt de är intresserade av på hårddisk och sedan sagt upp abonnemanget. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-06 00:54

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Du tänker fel på en punkt tycker jag, om du vill säkerställa tillgången till dina absoluta favoritalbum så bör du köpa dem eftersom utbudet kan ändras när som helst.
Nu är inte det hela världen för ifall något försvinner från deras utbud så kan du nog i de flesta fall hitta den versionen på annat sätt, t ex andra försäljningsställen på nätet för digitala filer eller i fysiskt format på Discogs för rippning. Allt går att få tag på... :)


Tänker om jag sparar musiken jag gillar offline. Kan jag inte behålla de filerna då? Vad blir det för format? Online streaming använder jag för grovgallring nu och i väntan på att nedladdningar ska gå att köpa, eller att grannen skaffar dem o delar med sig. Upplever hörbar skillnad till streamingens nackdel när jag lyssnar i lyssningsrummet. I hörlurar är det nog inte lika tydligt o jag har ändå inte plats för 24/192 filer i min iPhone.


Jag tror inte Qobuz har offline-läge för PC, MAC eller annan ”stationär” plattform, de gör nog som Tidal och kör det läget endast i deras mobil-app sär de kan låsa filen till deras plattform med mindre risk att folk kan flytta dessa filer till egen hårddisk. Annars hade ju en massa folk bara tagit ett abonnemang i en månad och sparat allt de är intresserade av på hårddisk och sedan sagt upp abonnemanget. :)


Ett sådant abonnemang kunde jag betala för i evinnerliga tider o då blir det nästan rätt, för då har jag faktiskt rätt till filerna så att säga, åtminstone att lyssna på dem. Det kommer trots allt ett o annat nytt vax.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2020-10-06 06:42

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Tänker om jag sparar musiken jag gillar offline. Kan jag inte behålla de filerna då? Vad blir det för format? Online streaming använder jag för grovgallring nu och i väntan på att nedladdningar ska gå att köpa, eller att grannen skaffar dem o delar med sig. Upplever hörbar skillnad till streamingens nackdel när jag lyssnar i lyssningsrummet. I hörlurar är det nog inte lika tydligt o jag har ändå inte plats för 24/192 filer i min iPhone.


Jag tror inte Qobuz har offline-läge för PC, MAC eller annan ”stationär” plattform, de gör nog som Tidal och kör det läget endast i deras mobil-app sär de kan låsa filen till deras plattform med mindre risk att folk kan flytta dessa filer till egen hårddisk. Annars hade ju en massa folk bara tagit ett abonnemang i en månad och sparat allt de är intresserade av på hårddisk och sedan sagt upp abonnemanget. :)


Ett sådant abonnemang kunde jag betala för i evinnerliga tider o då blir det nästan rätt, för då har jag faktiskt rätt till filerna så att säga, åtminstone att lyssna på dem. Det kommer trots allt ett o annat nytt vax.


Om du hör en försämring med streaming så är det isåfall för att Apple Music streamar i lossy format AAC 256, med Qobuz kommer streamen låta likadant som en lokalt lagrad fil, förutsatt att det är samma version.

Kanske att du skulle fortsätta med abonnemanget men det hjälper inte då en massa andra människor hade tokladdat offline-innehåll bara för att sedan kunna säga upp abonnemanget.
Jag vet inte exakt hur offline-läget fungerar hos streamingtjänsterna, men jag antar att inom den egna appen har de full kontroll över hur många gånger du lyssnar på låtarna och att denna information sedan rapporteras in när man nästa gång går online i appen, det är så artisterna får betalt. Enda alternativet till det är att köpa låtarna för en klumpsumma om man vill kunna göra vad man vill med filerna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-06 10:57

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Jag tror inte Qobuz har offline-läge för PC, MAC eller annan ”stationär” plattform, de gör nog som Tidal och kör det läget endast i deras mobil-app sär de kan låsa filen till deras plattform med mindre risk att folk kan flytta dessa filer till egen hårddisk. Annars hade ju en massa folk bara tagit ett abonnemang i en månad och sparat allt de är intresserade av på hårddisk och sedan sagt upp abonnemanget. :)


Ett sådant abonnemang kunde jag betala för i evinnerliga tider o då blir det nästan rätt, för då har jag faktiskt rätt till filerna så att säga, åtminstone att lyssna på dem. Det kommer trots allt ett o annat nytt vax.


Om du hör en försämring med streaming så är det isåfall för att Apple Music streamar i lossy format AAC 256, med Qobuz kommer streamen låta likadant som en lokalt lagrad fil, förutsatt att det är samma version.

Kanske att du skulle fortsätta med abonnemanget men det hjälper inte då en massa andra människor hade tokladdat offline-innehåll bara för att sedan kunna säga upp abonnemanget.
Jag vet inte exakt hur offline-läget fungerar hos streamingtjänsterna, men jag antar att inom den egna appen har de full kontroll över hur många gånger du lyssnar på låtarna och att denna information sedan rapporteras in när man nästa gång går online i appen, det är så artisterna får betalt. Enda alternativet till det är att köpa låtarna för en klumpsumma om man vill kunna göra vad man vill med filerna.


Absolut. Apple streamar i lite hemlig kvalitet, men ibland kan man se att det är 256 kbps, så streaming i CD-kvalitet eller högre lockar, särskilt om jag kan spara ner filerna på ett säkert sätt också, men det är nog bara att glömma av de skäl du anger ovan. Att streama högupplösta filer, kan det innebära större risk för avbrott? Det är inte alltid jag sitter med 250 Mbit fiber. I lyssningsrummet kör jag f n trådlöst o kommer kanske "bara" upp i hälften en bra dag. Ute på stan är det 4G som gäller.
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frisk » 2020-10-06 23:23

Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.

Så det tycks spela viss roll var man är registrerad mot viket kort man betalar med.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-06 23:29

Frisk skrev:Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.

Så det tycks spela viss roll var man är registrerad mot viket kort man betalar med.


Jag är registrerad som tysk o betalar via Paypal. HD Tracks blockade mig efter några år när de upptäckte mitt svenska kort i samband med ett supportärende, men då gick jag över till Paypal o sedan dess har det varit frid o fröjd.
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frisk » 2020-10-06 23:33

hifikg skrev:
Frisk skrev:Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.

Så det tycks spela viss roll var man är registrerad mot viket kort man betalar med.


Jag är registrerad som tysk o betalar via Paypal. HD Tracks blockade mig efter några år när de upptäckte mitt svenska kort i samband med ett supportärende, men då gick jag över till Paypal o sedan dess har det varit frid o fröjd.


Det funkade inte på Qobuz, tvärnit i betalningen även via PayPal, samt "vanligt" visa liksom kreditkort. Försökte ändra land på PayPal men det var inte enkelt görbart...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-10-06 23:35

Frisk skrev:
hifikg skrev:
Frisk skrev:Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.

Så det tycks spela viss roll var man är registrerad mot viket kort man betalar med.


Jag är registrerad som tysk o betalar via Paypal. HD Tracks blockade mig efter några år när de upptäckte mitt svenska kort i samband med ett supportärende, men då gick jag över till Paypal o sedan dess har det varit frid o fröjd.


Det funkade inte på Qobuz, tvärnit i betalningen även via PayPal, samt "vanligt" visa liksom kreditkort. Försökte ändra land på PayPal men det var inte enkelt görbart...


Hmm... är ett tag sedan jag handlade på Qobuz, senaste Krall var en hundring billigare på HD Tracks, måste testa känner jag.

Slog till på Suzanne Vega, henne har jag inte hört något nytt från på länge :)
Gick utmärkt
Bilagor
Skärmavbild 2020-10-06 kl. 23.34.32.png
Skärmavbild 2020-10-06 kl. 23.34.32.png (232.38 KiB) Visad 7690 gånger
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 19 gäster