Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-05 12:48

Belker skrev:Nej, automatiskt, men det spelar ingen roll. Det är helt enkelt så att det saknas musik på Tidal och Qobuz, som finns på Spotify.


Det är väl mycket möjligt att Spotify p.g.a sin dominans har ett större utbud än både Tidal och Qobuz, men vi kan inte med fullständig säkerhet veta hur det hade sett ut om vi gjorde det omvända, alltså om vi hade haft Tidal i över 10 år och sedan konverterat över till Spotify. Kanske hade det även då visat sig saknas album hos Spotify? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-05 12:52

Sökfunktionerna verkar inte vara topp någonstans och det gör att en del musik inte hittas utan vidare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-06 18:39

Fick svar beträffande hur få inbjudan till testning.

Dear customer,

Thank you for your interest in Qobuz. We are very grateful for your involvement in the Qobuz adventure.

Our platform is not yet available in your country. As soon as it will be, we will communicate officially.

Stay tuned!

Qobuz Team

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-06 18:55

Vad skumt, de har priser i SEK o allt nu och är det inte några som hoppat på? Jag tänkte avvakta till jag kommer in i en period med gott om tid för lyssning för att välja mellan Qobuz o Apple. Har Qobuz en egen app? Att ha en app för streaming o en för lyssning må väl vara hänt kan jag tänka mig. Är sugen på att köpa högupplösta vax för halva priset :)

Någon kanske kan langa?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-04-06 22:01

Qobuz har en egen app. I varje fall till Android. Men ännu inte släppt.
Uppmanar du till lagbrott: langning. Fy...
De som har kunnat regga är som jag har uppfattat det sådana som tidigare har varit reggade via vpn (annat land).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2021-04-06 23:38

Qobuz har appar till Mac/Pc och ios också.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Lassej » 2021-04-12 23:09

Nu har jag haft svenskt konto sedan 1:a april (nej, inget aprilskämt) men kopplingen mellan roon och Qobuz har inte fungerat. Förrän nu. Idag kom även det igång. Har testat att streama lite 24/192 och det funkade fint.

Just nu lirar jag lite Ana och vi ser här att jag nu har två versioner i roon. Tidal & Qobuz. Den nedersta som nu är primär version är Qobuz.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-13 00:01

galder skrev:Qobuz har en egen app. I varje fall till Android. Men ännu inte släppt.
Uppmanar du till lagbrott: langning. Fy...
De som har kunnat regga är som jag har uppfattat det sådana som tidigare har varit reggade via vpn (annat land).


Lagbrott o lagbrott, att köpa ut musik och skänka bort eller sälja är väl alltid tillåtet, förutsatt att man inte behåller kopior själv, men det har jag ingen kännedom om. Så klart. Nära polare kan dela även om de behåller kopior själv. Tjena kompis!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-04-13 07:50

nu kan man ladda ner appen till IOS iaf :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-13 08:14

LarsF skrev:nu kan man ladda ner appen till IOS iaf :)

Yes! Kollade för en halvtimme sen, men jag scrollade inte så långt. Trodde i min enfald att den skulle hamna överst.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Lassej » 2021-04-13 23:20

Belker skrev:
LarsF skrev:nu kan man ladda ner appen till IOS iaf :)

Yes! Kollade för en halvtimme sen, men jag scrollade inte så långt. Trodde i min enfald att den skulle hamna överst.


Hamnade överst hos mig :wink:

Har nu även hunnit köra Qobuz via roon. Funkar perfekt.

Har dock upptäckt att vissa album som är High Res via mitt engelska konto inte är det via det svenska nya kontot. T.ex. Eagles "Hotel California". Kanske har med rättigheter att göra? Eller så är inte allt klart med den svenska integrationen än?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-15 00:01

Det verkar som om det går att köpa fonogram nu.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-15 00:18

solhaga skrev:Det verkar som om det går att köpa fonogram nu.


Och det går även nu att registrera sig för en testperiod av deras streamingtjänst, vilket jag precis gjort. :)

Qobuz verkar fungera bra i Linn Kazoo.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Lassej » 2021-04-15 00:49

Och det går även att uppdatera till Sublime och då får man även bra rabatt när man köper musik vilket jag gör så det lönar sig för mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-15 08:25

Är sugen på Sublime, men... om jag kan streama stabilt i 24/192, behöver jag verkligen lagra fonogrammen själv då? Hmm...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav solhaga » 2021-04-15 10:00

Det enda som är på minussidan nu har egentligen inte med Qobuz direkt att göra, men JRiver MC vägrar att göra en Qobuz-integration.
De tycker att Tidal, Qobuz mfl är dagsländor.

Så jag får väl titta på Roon då, det är ju många som talar varmt om den 8).
Det enda där är om jag kan få till mina nödvändiga DSP-inställningar; åtta kanalers aktiv system med HP, LP och fördröjningar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-15 11:34

Sitter här och jämför Tidal och Qobuz både vad gäller sortiment och ljudkvalitet. Jag ska inte göra några förhastade slutsatser då jag trots allt har en hel månad på mig att testa Qobuz gratis, men några upptäckter har jag redan gjort.

Lite som jag misstänkte så är sortimentet av mindre amerikanska rock- och punkband bättre hos Tidal, antagligen för att de är mer vanligt förekommande där(?). Hittills är det väl omkring ett tiotal band jag upptäckt saknas hos Qobuz som annars finns i min sparade artistlista på Tidal, vilket är aningen oroande.

Ljudkvalitsmässigt tycker jag mig märka att Qobuz nog låter aningen renare än Tidal. Man får lyssna väldigt koncentrerat för att höra det då det är väldigt subtila skillnader till en början, men dessa små skillnader tycker jag gör att helheten blir aningen mindre beslöjad vilket för relativt gles musik blir mest tydligt då den extra renheten framhäver små detaljer som exempelvis lokalklang i inspelningarna.


Jag har två exempellåtar som jag ska ge lite detaljerad beskrivning på vad jag upplever som skillnader, båda är avskalade inspelningar med piano vilket är ett ypperligt instrument att höra renheten på, utöver det är det en basgång i ena låten vilket kan avslöja "dovhet" och i den andra sång där man kan avgöra rumslighet/reverbsvans.
Det skulle vara intressant om ni andra som Belker, Roger med fler kan ta er tid för koncentrerad lyssning på dessa två låtar för att se om även ni hör vad jag tycker mig höra. :)

Låt 1: Visa Från Utanmyra med Jan Johanson från skivan Jazz På Svenska
Hos både Tidal och Qobuz är denna låt i formatet FLAC 16-bit/44.1kHz.

Låten börjar med en ensam bas som på Tidal låter aningen dovare än på Qobuz, skillnaden är ytterst liten så man måste nog ha möjligheten att göra snabba låtbyten för att upptäcka det. Samma sak gäller pianot som av samma orsak låter aningen mindre beslöjat vilket gör att det helhetsmässigt blir lite mer rent och separerat, rumsligheten blir lite tydligare.


Låt 2: Galleon Ship med Nick Cave & The Bad Seeds (Live at Alexandra Palace, 2020) från skivan Idiot Prayer
Hos Tidal är formatet FLAC 16-bit/44.1kHz, hos Qobuz FLAC 24-bit/96kHz.

Samma beslöjande lilla dovhet återfinns här hos Tidal jämfört med Qobuz vilker man märker vid snabba låtbyten, pianots toner är aningen klarare hos Qobuz vilket framhäver lite bättre djup i inspelningen. Samma sak tycker jag mig märka på sången som har en tydligare rymd runt om sig, "reverb-svansen" hörs tydligare och mindre beslöjat.


Jag ska nog tids nog leta fram ytterligare exempel för att säkerställa att det hela inte har med ren inbillning att göra. Hittills har Tidal för mig en liten "edge" vad gäller utbudet, men Qobuz verkar av någon anledning låta aningen bättre, tycker jag. Vad tycker ni? :)

Om det nu är en verklig skillnad jag hör så verkar det inte ha att göra med upplösning, isåfall måste det ligga i skillnader i konverteingen, kanske användande av olika typer av dither?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-15 13:38

Nu gick det att fixa en testmånad hos Qobuz! Blir inte riktig klok på hur man söker... Där man hos Tidal får mängder med träffar på en sökfras ger Qobuz helt ovidkommande svar. Har du eller någon annan tips hur man söker?

Sådana jämförelser du gjort kan bero på vilken version tjänsten fått. Jag gjorde en testfil för ett bra tag sedan på olika sätt att strömma en och samma fil och med samma spår rippat från CD. (Den var svår att hitta hos Qobuz! Titeln är avkortad på den låten.)
En del har tidigare gjort tydliga uttalanden om vad som händer beroende på i vilken miljö det strömmas men det är ännu så länge bara Ogjort som rapporterat.
viewtopic.php?p=2173313#p2173313

Filerna
viewtopic.php?p=2138515#p2138515

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-15 14:17

RogerGustavsson skrev:Nu gick det att fixa en testmånad hos Qobuz! Blir inte riktig klok på hur man söker... Där man hos Tidal får mängder med träffar på en sökfras ger Qobuz helt ovidkommande svar. Har du eller någon annan tips hur man söker?

Sådana jämförelser du gjort kan bero på vilken version tjänsten fått. Jag gjorde en testfil för ett bra tag sedan på olika sätt att strömma en och samma fil och med samma spår rippat från CD. (Den var svår att hitta hos Qobuz! Titeln är avkortad på den låten.)
En del har tidigare gjort tydliga uttalanden om vad som händer beroende på i vilken miljö det strömmas men det är ännu så länge bara Ogjort som rapporterat.
viewtopic.php?p=2173313#p2173313

Filerna
viewtopic.php?p=2138515#p2138515


Jag använder Linn Kazoo för både Tidal och Qobuz, därav samma gränssnitt så jag märker inte av någon direkt skillnad vid sökning annat än att sökresultaten kommer lite i olika ordning.

Jag har nu jämfört ljudet på rätt många album av mindre kända slag, vilka jag vet att det inte finns olika versioner av. De skillnader jag nämnde mellan Tidal och Qobuz kvarstår där Tidal låter en liten aning ”tjockare”, det är dock inte alltid till fördel för Qobuz då jag i vissa lägen föredragit ett par album på Tidal.
Det enda jag kan tänja mig är att förändringarna möjligtvis skett vid konverteringen beroende på vilken typ av dither som använts, om noise-shaping har använts eller kanske avsaknaden av det ena och/eller det andra?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2021-04-15 14:18

Nu är vi ju alla olika men kostnaden för Tidal och Qobuz och Roon är ju typ 3 CD i månaden. Är för min del billigare än en vanlig skivmånad för mig tidigare.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-15 15:03

goat76 skrev:Sitter här och jämför Tidal och Qobuz både vad gäller sortiment och ljudkvalitet. Jag ska inte göra några förhastade slutsatser då jag trots allt har en hel månad på mig att testa Qobuz gratis, men några upptäckter har jag redan gjort.

Lite som jag misstänkte så är sortimentet av mindre amerikanska rock- och punkband bättre hos Tidal, antagligen för att de är mer vanligt förekommande där(?). Hittills är det väl omkring ett tiotal band jag upptäckt saknas hos Qobuz som annars finns i min sparade artistlista på Tidal, vilket är aningen oroande.

Ljudkvalitsmässigt tycker jag mig märka att Qobuz nog låter aningen renare än Tidal. Man får lyssna väldigt koncentrerat för att höra det då det är väldigt subtila skillnader till en början, men dessa små skillnader tycker jag gör att helheten blir aningen mindre beslöjad vilket för relativt gles musik blir mest tydligt då den extra renheten framhäver små detaljer som exempelvis lokalklang i inspelningarna.


Jag har två exempellåtar som jag ska ge lite detaljerad beskrivning på vad jag upplever som skillnader, båda är avskalade inspelningar med piano vilket är ett ypperligt instrument att höra renheten på, utöver det är det en basgång i ena låten vilket kan avslöja "dovhet" och i den andra sång där man kan avgöra rumslighet/reverbsvans.
Det skulle vara intressant om ni andra som Belker, Roger med fler kan ta er tid för koncentrerad lyssning på dessa två låtar för att se om även ni hör vad jag tycker mig höra. :)

Låt 1: Visa Från Utanmyra med Jan Johanson från skivan Jazz På Svenska
Hos både Tidal och Qobuz är denna låt i formatet FLAC 16-bit/44.1kHz.

Låten börjar med en ensam bas som på Tidal låter aningen dovare än på Qobuz, skillnaden är ytterst liten så man måste nog ha möjligheten att göra snabba låtbyten för att upptäcka det. Samma sak gäller pianot som av samma orsak låter aningen mindre beslöjat vilket gör att det helhetsmässigt blir lite mer rent och separerat, rumsligheten blir lite tydligare.


Låt 2: Galleon Ship med Nick Cave & The Bad Seeds (Live at Alexandra Palace, 2020) från skivan Idiot Prayer
Hos Tidal är formatet FLAC 16-bit/44.1kHz, hos Qobuz FLAC 24-bit/96kHz.

Samma beslöjande lilla dovhet återfinns här hos Tidal jämfört med Qobuz vilker man märker vid snabba låtbyten, pianots toner är aningen klarare hos Qobuz vilket framhäver lite bättre djup i inspelningen. Samma sak tycker jag mig märka på sången som har en tydligare rymd runt om sig, "reverb-svansen" hörs tydligare och mindre beslöjat.


Jag ska nog tids nog leta fram ytterligare exempel för att säkerställa att det hela inte har med ren inbillning att göra. Hittills har Tidal för mig en liten "edge" vad gäller utbudet, men Qobuz verkar av någon anledning låta aningen bättre, tycker jag. Vad tycker ni? :)

Om det nu är en verklig skillnad jag hör så verkar det inte ha att göra med upplösning, isåfall måste det ligga i skillnader i konverteingen, kanske användande av olika typer av dither?

Visa från utanmyra finns i två exemplar på Qobuz. Dessa är bit perfekt identiska. Jämförde dessa med Tidal, även där bit perfekt. Du har något fel i uppackningen alternativt inbillar dig. Jag använde DeltaWave för analys.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-15 15:28

Belker skrev:
goat76 skrev:Sitter här och jämför Tidal och Qobuz både vad gäller sortiment och ljudkvalitet. Jag ska inte göra några förhastade slutsatser då jag trots allt har en hel månad på mig att testa Qobuz gratis, men några upptäckter har jag redan gjort.

Lite som jag misstänkte så är sortimentet av mindre amerikanska rock- och punkband bättre hos Tidal, antagligen för att de är mer vanligt förekommande där(?). Hittills är det väl omkring ett tiotal band jag upptäckt saknas hos Qobuz som annars finns i min sparade artistlista på Tidal, vilket är aningen oroande.

Ljudkvalitsmässigt tycker jag mig märka att Qobuz nog låter aningen renare än Tidal. Man får lyssna väldigt koncentrerat för att höra det då det är väldigt subtila skillnader till en början, men dessa små skillnader tycker jag gör att helheten blir aningen mindre beslöjad vilket för relativt gles musik blir mest tydligt då den extra renheten framhäver små detaljer som exempelvis lokalklang i inspelningarna.


Jag har två exempellåtar som jag ska ge lite detaljerad beskrivning på vad jag upplever som skillnader, båda är avskalade inspelningar med piano vilket är ett ypperligt instrument att höra renheten på, utöver det är det en basgång i ena låten vilket kan avslöja "dovhet" och i den andra sång där man kan avgöra rumslighet/reverbsvans.
Det skulle vara intressant om ni andra som Belker, Roger med fler kan ta er tid för koncentrerad lyssning på dessa två låtar för att se om även ni hör vad jag tycker mig höra. :)

Låt 1: Visa Från Utanmyra med Jan Johanson från skivan Jazz På Svenska
Hos både Tidal och Qobuz är denna låt i formatet FLAC 16-bit/44.1kHz.

Låten börjar med en ensam bas som på Tidal låter aningen dovare än på Qobuz, skillnaden är ytterst liten så man måste nog ha möjligheten att göra snabba låtbyten för att upptäcka det. Samma sak gäller pianot som av samma orsak låter aningen mindre beslöjat vilket gör att det helhetsmässigt blir lite mer rent och separerat, rumsligheten blir lite tydligare.


Låt 2: Galleon Ship med Nick Cave & The Bad Seeds (Live at Alexandra Palace, 2020) från skivan Idiot Prayer
Hos Tidal är formatet FLAC 16-bit/44.1kHz, hos Qobuz FLAC 24-bit/96kHz.

Samma beslöjande lilla dovhet återfinns här hos Tidal jämfört med Qobuz vilker man märker vid snabba låtbyten, pianots toner är aningen klarare hos Qobuz vilket framhäver lite bättre djup i inspelningen. Samma sak tycker jag mig märka på sången som har en tydligare rymd runt om sig, "reverb-svansen" hörs tydligare och mindre beslöjat.


Jag ska nog tids nog leta fram ytterligare exempel för att säkerställa att det hela inte har med ren inbillning att göra. Hittills har Tidal för mig en liten "edge" vad gäller utbudet, men Qobuz verkar av någon anledning låta aningen bättre, tycker jag. Vad tycker ni? :)

Om det nu är en verklig skillnad jag hör så verkar det inte ha att göra med upplösning, isåfall måste det ligga i skillnader i konverteingen, kanske användande av olika typer av dither?

Visa från utanmyra finns i två exemplar på Qobuz. Dessa är bit perfekt identiska. Jämförde dessa med Tidal, även där bit perfekt. Du har något fel i uppackningen alternativt inbillar dig. Jag använde DeltaWave för analys.


Jag tycker du borde ta och lyssna istället, olika typer av dither med eller utan noise-shaping alternerar inte filerna på ett sådant vis att det sker förändringar av bits.

Fel i uppackningen, det är ju samma uppspelningskedja i båda fallen, vad menar du skiljer dem åt?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-15 15:41

Ja, jag vet inte, det var bara ett förslag till att de låter olika. Att något olika sker i din avspelning. Är det inte det du själv menar med noise shape och dither? Det sker väl inte på råfilen från källorna? Det sker väl i din dac? Och det borde rimligtvis hanteras lika på identiska dataströmmar?

Lyssna kommer jag inte göra, för det är meckigt att ordna med DB ABX och jag kommer ändå inte höra skillnad.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-15 16:29

Belker skrev:Ja, jag vet inte, det var bara ett förslag till att de låter olika. Att något olika sker i din avspelning. Är det inte det du själv menar med noise shape och dither? Det sker väl inte på råfilen från källorna? Det sker väl i din dac? Och det borde rimligtvis hanteras lika på identiska dataströmmar?

Lyssna kommer jag inte göra, för det är meckigt att ordna med DB ABX och jag kommer ändå inte höra skillnad.


Jag talar om den dither, med eller utan noise-shaping, som eventuellt Tidal eller Qobuz lägger på när de anpassar och behandlar ljudfilerna för deras respektive musikbibliotek. Vad som sker i min uppspelning är ju densamma och gör inte att två identiska filer låter olika.

Jag är inte ute efter att få dig att göra något djupgående ABX-test, jag ville bara veta ifall du hör det jag beskriver och då räcker det att du bara lägger dessa låtar från Tidal respektive Qobuz i följd i Roon och lyssnar. Sen kan vi kanske gå vidare med mer seriösa tester. Men vi återgår väl till att bara vara tråkiga. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-15 17:07

Ok, jag ska fullyssna :wink:

Men om de lägger dither borde det ju synas i analysen? Så här ser Tidal vs Qobuz ut, du/ni kanske kan se något i detta som skulle göra att det låter olika:

DeltaWave v1.0.61, 2021-04-15T17:03:00.0553984+02:00
Reference: Visa Från UtanmyraFolkvisor Q2.flac[L] 12074580 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
Comparison: 1 Visa Från UtanmyraTidal.flac[L] 12074580 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
Settings:
Gain:True, Remove DC:True
Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -160dB
Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
Non-Linear drift Correction:False
Upsample:False, Window:Hann
Spectrum Window:Hann, Spectrum Size:32768
Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:4096, Spectrogram Steps:2048
Dither:False
Trim Silence:True
Enable Simple Waveform Measurement: False

Discarding Reference: Start=0s, End=0s
Discarding Comparison: Start=0s, End=0s

Initial peak values Reference: -0,855dB Comparison: -0,855dB
Initial RMS values Reference: -20,685dB Comparison: -20,685dB

Null Depth=6,511dB
Trimming 1354 samples at start and 127122 samples at the end that are below -90,31dB level

X-Correlation offset: 0 samples
Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

Drift computation quality, #1: Excellent (0μs)


Trimmed 18 samples ( 0,408163ms) front, 0 samples ( 0,00ms end)


Final peak values Reference: -0,855dB Comparison: -0,855dB
Final RMS values Reference: -20,639dB Comparison: -20,639dB

Gain= 0dB (1x) DC=0 Phase offset=0ms (0 samples)
Difference (rms) = -400dB [-400dBA]
Correlated Null Depth=300dB [300dBA]
Clock drift: 0 ppm


Files are a bit-perfect match at 16 bits


---- Phase difference (full bandwidth): 0°
0-10kHz: 0,00°
0-20kHz: 0,00°
0-24kHz: 0,00°
Timing error (rms jitter): 0sec

RMS of the difference of spectra: ¤¤¤dB
DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
Median=-300dB
Max=-153,5dB Min=-300dB

1% > -300,0dB
10% > -300,0dB
25% > -300,0dB
50% > -300,0dB
75% > -300,0dB
90% > -159,55dB
99% > -156,54dB

PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
RMS=-∞dBFS
Median=-∞
Max=-∞

99%: -∞
75%: -∞
50%: -∞
25%: -∞
1%: -∞

gn=1, dc=0, dr=0, of=0

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-04-15 18:12

Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits

Inte mycket att diskutera.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-15 18:13

pLudio skrev:
Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits

Inte mycket att diskutera.

Nej, jag tycker inte det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-15 18:22

pLudio skrev:
Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits

Inte mycket att diskutera.


Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-15 18:28

goat76 skrev:
pLudio skrev:
Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits

Inte mycket att diskutera.


Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället. :)

Jag ska lyssna senare ikväll. Varken JanJ eller Cave gör ont att höra. Fram till dess betraktar jag det som att sätta CDn på repeat och tycka det låtar olika varannan gång. :wink:

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-04-15 19:25

goat76 skrev:
pLudio skrev:
Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits

Inte mycket att diskutera.

Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället. :)

Olika tags för normalisering?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster