Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Ogjort » 2021-04-26 18:25

goat76 skrev:Jag testar just nu att spela några låtar genom Qobuz-appen på min PC och strömförbrukningen ligger i stort sett konstant på "Very high", CPU-användningen pendlar mellan 4% till 6% och GPU:n runt 2,5%.

Tidal kan jag inte jämföra med då jag inte har det längre, men när jag spelar samma album streamat från Qobuz men spelar upp det med Linn Kazoo ligger Linns program konstant på "Very low", CPU-användningen ligger hela tiden på endast 0.1% och även GPU:n på 0.1%.

Appen från Qobuz drar helt klart onödigt mycket resurser.

En skillnad jag märkt mellan Tidal och Qobuz är att när jag pausade musiken för ett längre avbrott i Linn Kazoo med Tidal och sedan startade uppspelningen igen, då avbröts musiken efter en stund och jag tvingades starta om låten från början. Samma sak verkar inte ske med Qobuz genom Kazoo och musiken fortsätter spela utan att det sker några avbrott, så någon skillnad är det mellan Tidal och Kazoo trots att det är samma uppspelningprogram, Linn Kazoo drar oavsett knappt några resurser alls.


Kör jag Tidal får jag blott en marginellt ökad processorbelastning - så det här verkar oroväckande.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-26 19:14

Ja, det är det! Ska se vad deras support kan ge för råd.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-26 19:19

Undrar hur det är med deras app till telefonerna, där blir det ju ännu mer kritiskt om den drar onödigt mycket ström?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hcl » 2021-04-26 20:34

Efter ett par dagar nu med Qobuz så är i varje fall jag rätt nöjd. Dom har ett enormt utbud av klassisk musik. Mycket mer än man någonsin kommer hinna lyssna igenom under en livstid :|
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav dewpo » 2021-04-26 20:52

goat76 skrev:Undrar hur det är med deras app till telefonerna, där blir det ju ännu mer kritiskt om den drar onödigt mycket ström?


Kanske lite OT men det finns flera program till Android som klarar Qobuz :D
Läs här =>
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=71993
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-26 21:10

dewpo skrev:
goat76 skrev:Undrar hur det är med deras app till telefonerna, där blir det ju ännu mer kritiskt om den drar onödigt mycket ström?


Kanske lite OT men det finns flera program till Android som klarar Qobuz :D
Läs här =>
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=71993


Jag kör iPhone. :)

Testade att köra Qobuz-appen en längre stund och telefonen höll sig sval hela tiden, den verkar således inte lida av samma problem likt de desktop-appen har.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-26 21:30

I iPhone kan man ju se vilken app som drar batteri. Listas i Batteri i inställningar.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-04-26 22:15

Gäller även i Android

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2021-04-26 23:11

Va mycket strul och funderingar ni har. Har spelat med Qobuz i mer än 2 år kanske 3 genom Roon och har aldrig haft något strul alls. Har aldrig ens behövt fundera över om något är konstigt.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Mats » 2021-04-26 23:25

Harryup skrev:Va mycket strul och funderingar ni har. Har spelat med Qobuz i mer än 2 år kanske 3 genom Roon och har aldrig haft något strul alls. Har aldrig ens behövt fundera över om något är konstigt.

Samma här, fast ”bara” sen i december. Deras android-app funkar bra, kör via Roon i hemmet. Inga problem alls.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-26 23:31

Harryup skrev:Va mycket strul och funderingar ni har. Har spelat med Qobuz i mer än 2 år kanske 3 genom Roon och har aldrig haft något strul alls. Har aldrig ens behövt fundera över om något är konstigt.


För mig som använder Qobuz i Linn Kazoo så är det inte heller några problem, men för dem som har tänkt sig att använda Qobuz egna desktop applikation för Windows så drar den onödigt mycket resurser till synes helt i onödan, vilket i värsta fall kan suga batterier eller varva upp fläktar. Qobuz borde såklart se över detta.

Qobuz fungerar hittills helt problemfritt för mig, lika stabilt som Tidal och utbudet tycker jag är bra.
Jag tror du övertolkar "strulet" en aning... :)

Frifrall
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-11-24

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frifrall » 2021-04-27 00:33

Mitt största problem med Qobuz är att det saknas för mycket musik. Att det saknas obskyr amerikansk death metal kan jag förstå, även om samma skivor finns på såväl Tidal som Spotify. Men när det saknas saker som till exempel samtliga skivor av Sault blir jag fundersam. De toppade ändå årsbästalistor hos såväl The Guardian och Pitchfork 2020. När det rör sig om så pass hypeade nya akter som lyser med sin frånvaro börjar jag undra hur pass bra koll man har.

Jävligt många låtar som försvann från mina listor också. Jag gillar Qobuz mer än Tidal rent spontant. Fast det blir en väl hård kompromiss att förlora så här mycket musik. Spotify HiFi where are you?

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav matssvensson » 2021-04-27 01:20

Frifrall skrev:Men när det saknas saker som till exempel samtliga skivor av Sault blir jag fundersam. De toppade ändå årsbästalistor hos såväl The Guardian och Pitchfork 2020. När det rör sig om så pass hypeade nya akter som lyser med sin frånvaro börjar jag undra hur pass bra koll man har.

Håller med. Detta irriterar. Av den anledningen kommer jag fortsätta köpa och ladda ner musik, för att ha full kontroll över musiken jag gillar och samtidigt ge mer till artisterna. Det får bli någon form av snikabonnemang på Spotify/Deezer/Bandcamp för att kunna upptäcka ny musik som inte letat sig till Qobuz än. Jag får ändå intrycket av att Qobuz har en anständig bakkatalog och bredare utbud i fler genrer.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hcl » 2021-04-27 07:40

Frifrall skrev:Mitt största problem med Qobuz är att det saknas för mycket musik. Att det saknas obskyr amerikansk death metal kan jag förstå, även om samma skivor finns på såväl Tidal som Spotify. Men när det saknas saker som till exempel samtliga skivor av Sault blir jag fundersam. De toppade ändå årsbästalistor hos såväl The Guardian och Pitchfork 2020. När det rör sig om så pass hypeade nya akter som lyser med sin frånvaro börjar jag undra hur pass bra koll man har.

Jävligt många låtar som försvann från mina listor också. Jag gillar Qobuz mer än Tidal rent spontant. Fast det blir en väl hård kompromiss att förlora så här mycket musik. Spotify HiFi where are you?

Vem är det som inte har koll tänker du? Qobuz? Jag gissar att det snarare är vissa vissa aggregatörer som inte har avtal om uppladdning till Qobuz. Det är dom som i så fall inte förstått vilka aktörer som är av intresse att publicera sin musik hos.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav radelius » 2021-04-27 08:17

Finns ECM-inspelningar på Qobus?

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Kralle » 2021-04-27 08:27

Går det, liksom hos Spotify, att filtrera på skivbolag?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-27 08:32

Ja och ja.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Kralle » 2021-04-27 09:56

Bytte nu från Tidal till Qobuz.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-27 10:24

radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?


Aningen OT...

Kan ni som gillar bolaget ECM ge några tips på musik i deras bibliotek som inte är så väldigt gles, något mer "utmanande" och mer komplicerat att få till produktionsmässigt vid mixning?

Orsaken till frågan är att ECM verkar vara väldigt respekterat av er som ett skivbolag som sätter stor vikt vid ljudkvalitet, därför skulle jag gärna vilja höra hur de "reder ut" en tätare mix med stökigare arrangemang vilket jag kan analysera och förhoppningsvis ta lärdom av, gärna något med inslag av instrument som inte är alltför rena i sin natur som lite distade gitarrer eller liknande.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav radelius » 2021-04-27 11:15

Tja inte vet jag om de är outstanding vad gäller inspelningar mixningar men de har för j-a bra artister i sitt stall. Kommer inte på rak arm på någon riktigt tät inspelnong men The art ensemble of Chicago har generellt mycket på gång samtidigt

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-27 12:29

radelius skrev:Tja inte vet jag om de är outstanding vad gäller inspelningar mixningar men de har för j-a bra artister i sitt stall. Kommer inte på rak arm på någon riktigt tät inspelnong men The art ensemble of Chicago har generellt mycket på gång samtidigt


Den ska jag leta upp och lyssna på, tack! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-27 12:30

goat76 skrev:
radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?


Aningen OT...

Kan ni som gillar bolaget ECM ge några tips på musik i deras bibliotek som inte är så väldigt gles, något mer "utmanande" och mer komplicerat att få till produktionsmässigt vid mixning?

Orsaken till frågan är att ECM verkar vara väldigt respekterat av er som ett skivbolag som sätter stor vikt vid ljudkvalitet, därför skulle jag gärna vilja höra hur de "reder ut" en tätare mix med stökigare arrangemang vilket jag kan analysera och förhoppningsvis ta lärdom av, gärna något med inslag av instrument som inte är alltför rena i sin natur som lite distade gitarrer eller liknande.


Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-27 12:41

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?


Aningen OT...

Kan ni som gillar bolaget ECM ge några tips på musik i deras bibliotek som inte är så väldigt gles, något mer "utmanande" och mer komplicerat att få till produktionsmässigt vid mixning?

Orsaken till frågan är att ECM verkar vara väldigt respekterat av er som ett skivbolag som sätter stor vikt vid ljudkvalitet, därför skulle jag gärna vilja höra hur de "reder ut" en tätare mix med stökigare arrangemang vilket jag kan analysera och förhoppningsvis ta lärdom av, gärna något med inslag av instrument som inte är alltför rena i sin natur som lite distade gitarrer eller liknande.


Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.


Jag misstänkte väl att det var på det viset, men jag hopades att de kanske hade frångått konceptet på något album och gett ut något lite mer rivigt och tätt. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-27 14:27

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.


Jag misstänkte väl att det var på det viset, men jag hopades att de kanske hade frångått konceptet på något album och gett ut något lite mer rivigt och tätt. :)


Det finns en del album med "rivigare" musik. Det är ju främst jazz men även klassisk musik på ECM. Sedan finns det en del modern konstmusik som t.ex. Steve Reich.

Personligen är jag mera åt jazz och klassiskt och där verkar Qobuz ha mera än Tidal. Om man nu bara kommer förbi den där höga CPU-belastningen... Det är så vitt jag kan se grafiken som drar igång det hela. Lägger man ner Qobuz till aktivitetsfältet är lasten som vanligt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-27 15:11

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.


Jag misstänkte väl att det var på det viset, men jag hopades att de kanske hade frångått konceptet på något album och gett ut något lite mer rivigt och tätt. :)


Det finns en del album med "rivigare" musik. Det är ju främst jazz men även klassisk musik på ECM. Sedan finns det en del modern konstmusik som t.ex. Steve Reich.

Personligen är jag mera åt jazz och klassiskt och där verkar Qobuz ha mera än Tidal. Om man nu bara kommer förbi den där höga CPU-belastningen... Det är så vitt jag kan se grafiken som drar igång det hela. Lägger man ner Qobuz till aktivitetsfältet är lasten som vanligt.


Har du testat om det blir någon förbättring med "Dark mode"-läget aktiverat?
Om du trycker på ditt användarnamn högst upp till höger så finns det ett reglage du kan ändra så att programmet körs med svart bakgrund istället för vit.

Av någon anledning så verkar Qobuz desktop-app dra mindre resurser än igår, vet inte varför?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-27 17:15

Har testat det också. Det verkar som CPU användandet är knutet till bildvisningen av appen. Har även kört på min stationära PC och där ser det lite annorlunda ut.


Svar från supporten nyss:

Hello

Thank you very much for your message.

We have forwarded the note and feedback to the product team so that it can be considered for upcoming developments.

In some cases, certain discographies are distributed by providers with whom Qobuz has not yet entered into an agreement, while in other cases some albums or artists have changed distributors and therefore these products may not be available in the catalogue for the moment.

If you want to submit your demand to add missing artists, albums or tracks we encourage you to fill this survey that will reach directly our catalogue department team: https://airtable.com/shrWFlthbAGjTSuJu

If you have any other questions or concerns, please feel free to contact us at any time.

Best regards,

Qobuz Customer Service

Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav galder » 2021-04-27 17:25

Lågspecat grafikkort?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-27 18:47

Nja, varför ska grafiken dra så mycket i Qobuz och inte i Tidal eller Spotify? Det är ju bara en stillbild? I Tidal kan man köra video utan problem.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-27 19:26

Samma dator som du hade problem med lånad miniDSP?

Nu var det väl i och för sig fler som hade samma problem med Qobuz. Ni som har problem kan väl kolla om ni hittar någon gemensam nämnare. Dator, modell, program, grafikkort osv osv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2021-04-27 19:35

Det är ungefär det här som utspelar sig i denna dialog som gör att jag personligen inte vill ha någon dator som uppspelare i stereon. Däremot kan man ju tänka sig att man väljer musik på en dator och skickar "jobbet" till en streamer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster