Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-11-25 19:07

Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-25 19:09

Bjoernen skrev:Tycker nog att Qobuz låter lite bättre än TIDAL på dom skivor jag har jämfört med!


Har du jämfört med samma album på CD? Jag hör ingen skillnad på dessa spår:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/

Överst alla fem i samma fil. Därefter fem separata spår av samma låt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-25 19:10

hifikg skrev:Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.


Qobuz är väl franskt? Det finns flera album hos Tidal som är utgråade och inte tillgängliga i Sverige.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2020-11-25 19:15

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.


Qobuz är väl franskt? Det finns flera album hos Tidal som är utgråade och inte tillgängliga i Sverige.


Är de? Jag reggade mig som Tysk-KG o får all info på tyska. Warum denn?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-25 19:28

https://en.wikipedia.org/wiki/Qobuz

Fast den behöver nog uppdateras eftersom de olika abonnemangen ser annorlunda ut nu. Qobuz är grundat innan Spotify.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Bjoernen » 2020-11-25 19:55

RogerGustavsson skrev:
Bjoernen skrev:Tycker nog att Qobuz låter lite bättre än TIDAL på dom skivor jag har jämfört med!


Har du jämfört med samma album på CD? Jag hör ingen skillnad på dessa spår:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/

Överst alla fem i samma fil. Därefter fem separata spår av samma låt.

Nä jag jämförde två eller tre album mot TIDAL men tyvärr så saknade Qobuz en hel del skivor som jag gärna vill ha så jag struntar i att byta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Harryup » 2020-11-25 19:56

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.


Qobuz är väl franskt? Det finns flera album hos Tidal som är utgråade och inte tillgängliga i Sverige.


Har du något exempel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-25 20:48

Exempel album som blivit spärrade med tiden:
https://tidal.com/browse/album/36290128
https://tidal.com/browse/album/27838088

Har man dem i en spellista blir det så här:
spellista.jpg
spellista.jpg (79.5 KiB) Visad 3177 gånger


Ibland är det så att de finns under titel etc. Hade några album med Karl Jenkins som faovriter. När firade han 75 år försvann länkarna men kunde återfinnas med lite nya titlar. Likadant med Ella & Louis " Summertime" https://tidal.com/browse/album/32029884 och Håkan Hagegård https://tidal.com/browse/album/4712273. Den senare verkar ha dykt upp igen fast med, inbillar jag mig, lite sämre ljud som https://tidal.com/browse/album/69398686. Även Verdi "Requiem" med Barenboim/Harteros/Garanca/Kaufmann m.fl och La Scala Orkestern på Decca.

Frifrall
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-11-24

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frifrall » 2020-11-26 11:21

Är det någon som lyckats lägga till appen på en ios-enhet?

Frifrall
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-11-24

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Frifrall » 2020-11-26 11:21

Är det någon som lyckats lägga till appen på en ios-enhet?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Rydberg » 2021-01-01 18:23

Belker skrev:Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.

Jag gjorde samma byte idag, från TIDAL till Qobuz. Av ca 10000 låtar fanns 150 inte på Qobuz, mest svenskt verkade som. Spontant låter det bättre än TIDAL.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-01-01 18:34

Rydberg skrev:
Belker skrev:Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.

Jag gjorde samma byte idag, från TIDAL till Qobuz. Av ca 10000 låtar fanns 150 inte på Qobuz, mest svenskt verkade som. Spontant låter det bättre än TIDAL.


Intressant. Vill du utveckla bättre?
Gott Nytt År också! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Rydberg » 2021-01-01 19:49

Nja, bara ett intryck att det lät luftigare på nått sätt. Inget jag har testat speciellt mycket så bara ett intryck.

Gott Nytt År! :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-01 20:19

Lyssna och tyck med andra ord? Var ingen som pekade ut några skillnader i min tråd om Tidal via olika överföringssätt och jämfört med CD:n. Detta trots att det finns de som hävdar tydliga skillnader baserat på vilka komponenter som används för streaming eller CD-uppspelning.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Rydberg » 2021-01-01 21:05

RogerGustavsson skrev:Lyssna och tyck med andra ord?
Faktiskt.io, Sverige tråkigaste forum!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-01-02 20:50

Lyssna och tyck är precis vad de flesta lyssnare gör när de lyssnar på musik, oavsett det är irl eller inspelat.
Hur gör du? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-01-05 13:39

En anledning så god som någon att välja Qobuz:

Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav STDI » 2021-01-05 13:42

Den finns ju även på Spotify. Låter den verkligen bättre på Qobuz?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-01-05 13:43

STDI skrev:Den finns ju även på Spotify. Låter den verkligen bättre på Qobuz?

Lyssnar någon verkligen på den?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Morello » 2021-01-05 14:09

Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Morello » 2021-01-05 14:10

sprudel skrev:Lyssna och tyck är precis vad de flesta lyssnare gör när de lyssnar på musik, oavsett det är irl eller inspelat.
Hur gör du? :)


Det kan vara bra att skilja på att å ena sidan spisa skivor och att å andra sidan att utvärdera apparater eller dyl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-01-05 14:41

Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.

https://deltaw.org/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-01-05 14:58

pLudio skrev:
Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.

https://deltaw.org/

Räcker det inte med att till att börja med kolla checksum i masvis? Vill minnas att jag gjorde det på CD, Tidal och Qobuz på någon obskyr låt som garanterat inte släppts ut som remaster. CD och Qobuz gav samma. Tidal avvek. Yttrrligare en anledning att undvika Tidal, således. Har Tidal kanske vattenmärkt? Jag har bara provat nulltest i Audacity, men det är väldigt svårt att linjera upp samples korrekt. Kanske länken ovan är bättre.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-01-05 16:13

Belker skrev:
pLudio skrev:
Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.

https://deltaw.org/

Räcker det inte med att till att börja med kolla checksum i masvis?

Jo.
Belker skrev:Vill minnas att jag gjorde det på CD, Tidal och Qobuz på någon obskyr låt som garanterat inte släppts ut som remaster. CD och Qobuz gav samma. Tidal avvek. Yttrrligare en anledning att undvika Tidal, således. Har Tidal kanske vattenmärkt? Jag har bara provat nulltest i Audacity, men det är väldigt svårt att linjera upp samples korrekt. Kanske länken ovan är bättre.

Ja, det är meningen i alla fall. Kolla flikarna X-Correlated och Matched för att se hur bra det gick. Kan manuellt justeras med Process -> Manual Adjustments men justering av offset:en syns konstigt nog inte i X-Correlated utan bara i Matched (bug?). Börja med Trim Front om det skiljer mycket.

DeltaWave är också smidig för att jämföra hi-res filer med CD.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

zten
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-11

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav zten » 2021-01-07 12:12

Frifrall skrev:Är det någon som lyckats lägga till appen på en ios-enhet?

Jag fick till en "workaround" med hjälp av Amarras IOS app, blir ett köp i appen men efter det så kan man logga in på Tidal eller Qobuz.
Jag hade ett gammalt Qobuz konto som jag gjort uppehåll på en längre tid, men aktiverade mig igen och fick fem månader till en kostnad av en, vet inte om de har någon drive nu, men nästa betalning i juni:)
Ska utvärdera och se om det låter likvärdigt med Tidal och om utbudet uppfyller mina krav.
Tyckte inte om Qobus-appen på OSX men jag använder inte heller Tidal där, men den fungerar iaf bättre.
Använder Audirvana där man kan använda båda båda streamingtjänsterna. Du får också ett betydligt bättre ljud.
Det gäller naturligtvis också också Roon.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-01-07 18:12

Vad gör Audirvana för att förbättra ljudet? När jag skulle välja program en gång i tiden lyssnade jag noga på Amarra, Audirvana och en massa annat. Kunde inte höra någon skillnad så jag gick på BitPerfect för 75 spänn. Det har jag använt i många år nu, hoppas de fortsätter supporta det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-01-07 18:27

Blev också nyfiken, så jag laddade ner en testversion, väldigt svårt att testa då det låser DAC så man kan inte ha ett annat program som använder den samtidigt :(
annars snyggt och så, saknar spotify dock

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav jonasp » 2021-01-07 18:46

Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.


Va? Men det går ju inte, då tar vi ju reda på hur det faktiskt förhåller sig! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-01-08 16:45

LarsF skrev:Blev också nyfiken, så jag laddade ner en testversion, väldigt svårt att testa då det låser DAC så man kan inte ha ett annat program som använder den samtidigt :(
annars snyggt och så, saknar spotify dock


Fast om skillnaden vore uppenbar skulle den väl märkas ändå? Jag höll på ganska länge med olika utvärderingsversioner hit o dit men kunde omöjligt hitta någon fördel, förutom att en del hade ganska snygga gränssnitt.
Bilagor
audirvana_9974.jpg
audirvana_9974.jpg (21.22 KiB) Visad 2637 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav LarsF » 2021-01-08 17:48

Låter lite orimligt att den skulle förbättra ljudet, får gå tills testperiodens slut.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster