Varför placera högtalare mot kortsida?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Varför placera högtalare mot kortsida?

Inläggav JonasB » 2020-10-07 17:00

Jag har läst i ett antal trådar att många föredrar att ha högtalarna placerade mot en kortsida. Vad är anledningen till det?
Om rummet är litet så innebär det att högtalarna står väldigt nära sidoväggarna, är det bra?
Om rummet är stort hamnar lyssningsplatsen ofta en bit/bra bit från väggen bakom lyssningsplats. Så har jag själv och har delvis löst problemet med utsläckning med en basmodul mot "bakväggen". Men basen låter fortfarande bäst skapligt nära bakväggen.

Användarvisningsbild
distad

Re: Varför placera högtalare mot kortsida?

Inläggav distad » 2020-10-07 17:13

I mitt förra boende så hade jag först högtalarna emot kortsida men en jäkla massa basproblem, sedan vände jag på steken och körde långsida emot långsida och då blev det lite bättre, men avsevärt svårare att få till surroundhögtalarna då soffan stod emot bakväggen. Det är ett problem att få till surroundljudet med soffan emot bakvägg. Skall man följa mallarna för hur högtalarna SKA placerar så behöv avstånd till bakväggen. i Nästa boende (2021/2022) så kommer jag försöka komma på någon egen lösning även om det inte stämmer med hur det ska placeras då jag antingen tänker köra 7.1 eller 5.2.1 (atmos)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 18:29

Jag utgår inte ifrån vilken av väggarna som är kortsida eller långsida, jag tycker det finns andra mer viktiga saker att utgå ifrån, som följande.

1. Vilka av väggarna har inte en dörröppning eller fönster?
2. Vilken av väggarna är mest solid?
3. Om två av rummets väggar är likartade vad gäller punkt 1 och 2, vilken av dessa har eventuella öppningar/dörrar/fönster på vardera sidovägg så långt bort som möjligt från den tänkta högtalarväggen?

Det optimal högtalarväggen är enligt mig den som inte har några fönster eller andra öppningar, helst är den uppbyggd av betong eller annat hårt material och inte gipsskivor, och helst är ingången till rummet i den bakre delen av sidoväggen så långt ifrån högtalarväggen som möjligt eller någonstans efter väggen bakom lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-07 18:41

goat76 skrev:Jag utgår inte ifrån vilken av väggarna som är kortsida eller långsida, jag tycker det finns andra mer viktiga saker att utgå ifrån, som följande.

3. Om två av rummets väggar är likartade vad gäller punkt 1 och 2, vilken av dessa har eventuella öppningar/dörrar/fönster på vardera sidovägg så långt bort som möjligt från den tänkta högtalarväggen?

Det optimal högtalarväggen är enligt mig den som inte har några fönster eller andra öppningar, helst är den uppbyggd av betong eller annat hårt material och inte gipsskivor, och helst är ingången till rummet i den bakre delen av sidoväggen så långt ifrån högtalarväggen som möjligt eller någonstans efter väggen bakom lyssningsplatsen.

Mitt rum hade två ingångar, en på långsida och en på kortsida, men väggen var så bred så jag hade inga problem att ställa upp riggen utan att det kom för nära dörren, och jag har bara bott i lite äldre hus 50-80tal och väggarna i 80-talshuset är rena granitväggarna, stenhårda att borra i. Angående det där med placering av surroundhögtalarna ska jag nog starta en tråd om då det är ett stort problem när man är tvungen att ha soffan emot väggen pga plats brist.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-07 19:26

goat76 skrev:Jag utgår inte ifrån vilken av väggarna som är kortsida eller långsida, jag tycker det finns andra mer viktiga saker att utgå ifrån, som följande.

+1 på hela inlägget.

Garanterat dåligt resultat fås genom att använda en högtalarvägg med tunna gipsskivor eller dörr- öppningar på samma vägg. Det påverkar upplevd tonhöjd i basregistret väldigt mycket. Har man sina högtalare placerade på det viset kan en reversering av lyssningsplats och högtalare göra underverk.

Undantag- Ett dämpat rum med dämpad högtalarvägg efter ”öppet fönster” filosofin är inte alls lika känsligt , vilket inte är speciellt konstigt om man tänker efter lite. :) Ett sådant rum behöver även högtalare som har lagom nivå för detta i basregistret .

Ett misstag som ofta görs är att man ibland jämför högtalare rakt av som egentligen är avsedda för helt olika rum. Många högtalare är utvecklade för att ha väldigt lite dämpning på högtalarväggen .
Aktiva monitorer från tex Genelec kan ställa in allt detta med dipswitchar så resultatet blir bra oberoende av placering.

Carlsson oa52 låter dåligt utan en riktig vägg att spela mot.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-10-07 19:32

Så ingen av er strävar efter att ha soffan nära väggen? Själv hade jag kanske klarat mig med enbart fullregister-högtalarna istället för tre basmoduler. Dels på grund av gratisförstärkningen som blir, vilket säkert motsvarar basmodulernas kapacitet, men även en mer jämn återgivning.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-07 19:36

JonasB skrev:Så ingen av er strävar efter att ha soffan nära väggen? Själv hade jag kanske klarat mig med enbart fullregister-högtalarna istället för tre basmoduler. Dels på grund av gratisförstärkningen som blir, vilket säkert motsvarar basmodulernas kapacitet, men även en mer jämn återgivning.

Jag har det men det beror på att jag inte har något val :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-07 19:54

FBK skrev:

Mitt rum hade två ingångar, en på långsida och en på kortsida, men väggen var så bred så jag hade inga problem att ställa upp riggen utan att det kom för nära dörren, och jag har bara bott i lite äldre hus 50-80tal och väggarna i 80-talshuset är rena granitväggarna, stenhårda att borra i. Angående det där med placering av surroundhögtalarna ska jag nog starta en tråd om då det är ett stort problem när man är tvungen att ha soffan emot väggen pga plats brist.

Har du funderat över ifall du verkligen behöver ha lyssningsplatsen så nära bakre väggen?

Själv har jag inte något jättestort lyssningsrum, högtalarväggen är långsidan av ett rum på 4,25 x 5,10 meter. Högtalarna är framlyssnade var de låter allra bäst vilket är relativt långt från högtalarväggen, 1,05 cm ut till högtalarens frontbaffel. Jag föredrar en relativt liten liksidig lyssningstriangel där avståndet mellan högtalarna är 2,05 meter och samma avstånd från vardera högtalare till lyssningsplatsen.

Ovanstående för med sig flera fördelar som jag ser det. Dels blir direktljudet från högtalarna hyfsat dominerande över rummets reflexer och samtidigt får jag ett avstånd till väggen bakom med 1,35 meter, vilket även det fördröjer reflexerna från bakre vägg samtidigt som det löser problemet med surroundhögtalarnas avstånd till lyssningsplats.
Utöver det får jag även ett mer passande (HD-)tittaravstånd till TV,n. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-08 08:06

Tangband skrev:
JonasB skrev:Så ingen av er strävar efter att ha soffan nära väggen? Själv hade jag kanske klarat mig med enbart fullregister-högtalarna istället för tre basmoduler. Dels på grund av gratisförstärkningen som blir, vilket säkert motsvarar basmodulernas kapacitet, men även en mer jämn återgivning.

Jag har det men det beror på att jag inte har något val :wink:

Det är nog så för de flesta som har soffan nära vägg. I princip är förmodligen merparten av landets vardagsrum möblerade med en soffa intill vägg.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-10-08 09:44

Jag är fullkomligt allergisk mot att ha ett fönster eller en dörr bakom mig. Om där finns en dörr måste den vara låsbar. Om där finns ett fönster måste det ha tjocka gardiner eller persienner. Antagligen är jag en ovanligt nervöst lagd människa. :)

On topic: Om man spelar på längden i rummet kommer man i allmänhet flytta ner den lägsta resonansen något tiotal Hz - exakt hur mycket beror förstås på, och det beror på mycket, för att parafrasera en annan skribent här. Att spela på bredden innebär i allmänhet att både högtalare och lyssnare kommer sitta utanför rumsellipsen, vilket gör att man kommer uppleva en generell bashöjning. Öppningar och mjuka väggar deformerar ellipsen, och det måste man ta hänsyn till. Högtalare som utformats för att stå nära vägg kan fungera särskilt väl när man spelar på rummets kortaste längd. Utmärkta resonemang om detta i den här tråden: viewtopic.php?t=7847
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-10-13 18:38

Morgan skrev:Jag är fullkomligt allergisk mot att ha ett fönster eller en dörr bakom mig. Om där finns en dörr måste den vara låsbar. Om där finns ett fönster måste det ha tjocka gardiner eller persienner. Antagligen är jag en ovanligt nervöst lagd människa. :)

On topic: Om man spelar på längden i rummet kommer man i allmänhet flytta ner den lägsta resonansen något tiotal Hz - exakt hur mycket beror förstås på, och det beror på mycket, för att parafrasera en annan skribent här. Att spela på bredden innebär i allmänhet att både högtalare och lyssnare kommer sitta utanför rumsellipsen, vilket gör att man kommer uppleva en generell bashöjning. Öppningar och mjuka väggar deformerar ellipsen, och det måste man ta hänsyn till. Högtalare som utformats för att stå nära vägg kan fungera särskilt väl när man spelar på rummets kortaste längd. Utmärkta resonemang om detta i den här tråden: viewtopic.php?t=7847

Det där var lite väl avancerat för mig :)

En parantes:
Det verkar som att min föstärkare inte delar frontarna när jag använder pure direct. Detta medför att både frontar och två basmoduler fram "överröstar" den ensamma modulen bakom lyssningsplats. Det blir därför en mer ojämn återgivning vid lyssningsplats och skapligt jämn närmare väggen. När jag inte använder pure direct blir resultatet bättre (2/3 fram och 1/3 bak).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-10-14 18:59

Jag har högtalarna mot långsidan eftersom rummet inte medger annat om jag inte vill ha en soffa mitt i rummet..
Funkar bra tycker jag. Men har du möjlighet att dra ut soffan ca 20cm så gör det ganska mycket. Jag har hyllor bakom soffan och bakom lyssningsplats har jag en böjd masonit. Gör det något bättre.
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi