goat76 skrev:Jag utgår inte ifrån vilken av väggarna som är kortsida eller långsida, jag tycker det finns andra mer viktiga saker att utgå ifrån, som följande.
1. Vilka av väggarna har inte en dörröppning eller fönster?
2. Vilken av väggarna är mest solid?
3. Om två av rummets väggar är likartade vad gäller punkt 1 och 2, vilken av dessa har eventuella öppningar/dörrar/fönster på vardera sidovägg så långt bort som möjligt från den tänkta högtalarväggen?
Det optimal högtalarväggen är enligt mig den som inte har några fönster eller andra öppningar, helst är den uppbyggd av betong eller annat hårt material och inte gipsskivor, och helst är ingången till rummet i den bakre delen av sidoväggen så långt ifrån högtalarväggen som möjligt eller någonstans efter väggen bakom lyssningsplatsen.
+1 på hela inlägget.
Garanterat dåligt resultat fås genom att använda en högtalarvägg med tunna gipsskivor eller dörr- öppningar på samma vägg. Det påverkar upplevd tonhöjd i basregistret väldigt mycket. Har man sina högtalare placerade på det viset kan en reversering av lyssningsplats och högtalare göra underverk.
Undantag- Ett dämpat rum med dämpad högtalarvägg efter ”öppet fönster” filosofin är inte alls lika känsligt , vilket inte är speciellt konstigt om man tänker efter lite.

Ett sådant rum behöver även högtalare som har lagom nivå för detta i basregistret .
Ett misstag som ofta görs är att man ibland jämför högtalare rakt av som egentligen är avsedda för helt olika rum. Många högtalare är utvecklade för att ha väldigt lite dämpning på högtalarväggen .
Aktiva monitorer från tex Genelec kan ställa in allt detta med dipswitchar så resultatet blir bra oberoende av placering.
Carlsson oa52 låter dåligt utan en riktig vägg att spela mot.