Moderator: Redaktörer
MacBruce skrev:Notera vänligen, att för hifibruk duger endast Litz-tråd som har snurrats mot en ungmös innanlår! ( Precis som med högklassiga cigarrer.)
RogerGustavsson skrev:MacBruce skrev:Notera vänligen, att för hifibruk duger endast Litz-tråd som har snurrats mot en ungmös innanlår! ( Precis som med högklassiga cigarrer.)
Brukar det inte vara skrynkliga kärringar som rullar cigarrer?
[ Bild ]
jonasp skrev:Finns en tiopotens dyrare kabel för den som så önskar.
https://www.hembioconsult.se/hifi-kabla ... talarkabel
Strmbrg skrev:Grejorna får inte vara jättesnygga. Snarare ska de vara diskreta. Är de jättesnygga så är risken att man sitter och blänger på grunkorna istället för att fokusera på muzaken.
Emanuelgbg skrev:https://www.hificonsult.se/kablar/763-opus-magnum-.html
Här verkar du dock få med en robotdamsugare också..
Strmbrg skrev:Grejorna får inte vara jättesnygga. Snarare ska de vara diskreta. Är de jättesnygga så är risken att man sitter och blänger på grunkorna istället för att fokusera på muzaken.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Grejorna får inte vara jättesnygga. Snarare ska de vara diskreta. Är de jättesnygga så är risken att man sitter och blänger på grunkorna istället för att fokusera på muzaken.
Jag sitter mest o tittar på glödande rör i tystnad och mörker
Helmut skrev:Fick ett mail från Hifi kitt
Tydligen nya kablar på gång:
https://www.hifikit.se/kablar/hogtalark ... libur.html från 9990:- för två gånger två meter och 13990:- för 2 gånger 4 meter.
Finns också.
https://www.hifikit.se/kablar/hogtalark ... mpers.html fyra gånger 25 cm för 3195:-
Självklart ett klart investerings objekt.
Problemet är att Jag är helt övertygad om att spolarna i mina delningsfilet helt klart har en betydligt längre enkelledare, vilket borde innebära att man måste linda om spolarna med Litstråd från Supra. Hittar dessvärre inte litstråd i metervara.
Någon som testat att linda om era delningsfilter med flertrådig litstråd. Skulle det fungera med billig litstråd som används i miljöer som utsätts för vibrationer men inte får gå av. Har en spole med 10 000 meter litstråd med pianotråds kärna den togs fram till Tomahawk missiler som Amerikanare skulle kasta ner på IS krigare.
Funderar på det här med att inget är bättre än den svagaste länken.
Tror att jag ska slå mig på att tillverka högtalarelement med talspolar lindade med litstråd tunna som hårstrån.
Problemet är att elementen skulle bli svindyra men då kan jag göra som en kille som har en hifi butik på Östermalm i Stockholm.
Dom är så bra att när jag flyttar till medelhavskusten kommer jag att ha deras hifi utrustning. Funderar på hur stor skillnaden är på tillverkningskostnaden och vinsten?
Gäller att fixa till det men antalet köpare och vinsten så man har råd att flytta till medelhavet.
Kristian skrev:Helmut skrev:Fick ett mail från Hifi kitt
Tydligen nya kablar på gång:
https://www.hifikit.se/kablar/hogtalark ... libur.html från 9990:- för två gånger två meter och 13990:- för 2 gånger 4 meter.
Finns också.
https://www.hifikit.se/kablar/hogtalark ... mpers.html fyra gånger 25 cm för 3195:-
Självklart ett klart investerings objekt.
Problemet är att Jag är helt övertygad om att spolarna i mina delningsfilet helt klart har en betydligt längre enkelledare, vilket borde innebära att man måste linda om spolarna med Litstråd från Supra. Hittar dessvärre inte litstråd i metervara.
Någon som testat att linda om era delningsfilter med flertrådig litstråd. Skulle det fungera med billig litstråd som används i miljöer som utsätts för vibrationer men inte får gå av. Har en spole med 10 000 meter litstråd med pianotråds kärna den togs fram till Tomahawk missiler som Amerikanare skulle kasta ner på IS krigare.
Funderar på det här med att inget är bättre än den svagaste länken.
Tror att jag ska slå mig på att tillverka högtalarelement med talspolar lindade med litstråd tunna som hårstrån.
Problemet är att elementen skulle bli svindyra men då kan jag göra som en kille som har en hifi butik på Östermalm i Stockholm.
Dom är så bra att när jag flyttar till medelhavskusten kommer jag att ha deras hifi utrustning. Funderar på hur stor skillnaden är på tillverkningskostnaden och vinsten?
Gäller att fixa till det men antalet köpare och vinsten så man har råd att flytta till medelhavet.
Hej!
Att jämföra högtalarkabelns konstruktion/uppbyggnad med konstruktion/uppbyggnad hos spolar i högtalarens delningsfilter tycker jag haltar lite.
Detta med tanke på att man med spolen i filtret vill påverka signalen på ett specifikt sätt (med målet att filtrera vilka frekvenser som tar sig förbi/genom spolen).
I fallet med högtalarkabeln vill man istället att signalen skall vara så opåverkad som möjligt när den kommer fram i andra änden.
Ovanstående gäller för tydlighetens skull under förutsättning att man inte vill påverka signalen med sin högtalarkabel.
/K
I-or skrev:Koenigsegg har oerhört kreativa och drivna ingenjörer som tar fram teknik i absolut framkant, vilket mycket sällan är fallet i hifi-världen. Jag har haft förmånen att bevittna delar av deras tillverkning och de prestanda man pressar fram här är nog närmast att jämföra med flygindustrin (frånsett moderna turbofanmotorer som är tekniska mirakel).
paa skrev:Kan det vara så att vissa kablar är så bra så att dom låter bättre ju längre dom är?
paa skrev:Kan det vara så att vissa kablar är så bra så att dom låter bättre ju längre dom är?
sprudel skrev:Supras signalkabel kan du med fördel byta ut mot BlueJeans cable med krympade kontakter, eller om du är lödkunnig, RG62 och Neutrik kontaktdon. Högtalarkabel byter du mot EKK och knivbananer.
Då har du gjort vad du kan på den sidan.
pontareee skrev:sprudel skrev:Supras signalkabel kan du med fördel byta ut mot BlueJeans cable med krympade kontakter, eller om du är lödkunnig, RG62 och Neutrik kontaktdon. Högtalarkabel byter du mot EKK och knivbananer.
Då har du gjort vad du kan på den sidan.
Jag föredrar CX100 Coax över RG62, tycker den är flexiblare och låter i mina öron minst lika bra (hör ingen skillnad).
sprudel skrev:paa skrev:Kan det vara så att vissa kablar är så bra så att dom låter bättre ju längre dom är?
Det hade vatt nått!![]()
Man inför ju en rad elektriska fel med en så lång kabel av flatkonstruktion, men det var en intressant erfarenhet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster