Måla CD-kanterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Måla CD-kanterna?

Inläggav olaume » 2020-10-19 16:45

För sådär 25 år sedan satt vi på våra kammare och målade kanterna på CD-skivorna gröna. Några år senare gapskrattade vi åt alltsammans.
Nu händer det att jag lyssnar igenom gamla skivor i hyllan, egentligen för att jämföra två spelare, och jag slås av att de målade skivorna faktiskt låter förbaskat bra. Sannolikt drar jag på mig en del nya gapskratt med detta. Jag har iofs inte exakt samma skivor i målat respektive omålat utförande och kan därför inte göra något blindtest, men rent spontant tycker jag att dessa skivor låter påfallande bra. Jag vill även minnas att målning var en av de få åtgärder på skivorna där det faktiskt gick att mäta fram en viss, om än extremt liten, skillnad i felkorrigeringar. När jag googlar ser jag att jag inte är ensam i världen https://positive-feedback.com/Issue43/green_pen.htm
Så nu får jag lust att återuppta färgkluddandet. Kruxet är bara att dessa gröna pennor numera är som bortblåsta från marknaden, och att sitta med hobbyfärg och pensel känns trots allt som överkurs. Någon som har något tips?

Användarvisningsbild
pingvinen

Re: Måla CD-kanterna?

Inläggav pingvinen » 2020-10-19 16:57

olaume skrev:För sådär 25 år sedan satt vi på våra kammare och målade kanterna på CD-skivorna gröna. Några år senare gapskrattade vi åt alltsammans.
Nu händer det att jag lyssnar igenom gamla skivor i hyllan, egentligen för att jämföra två spelare, och jag slås av att de målade skivorna faktiskt låter förbaskat bra. Sannolikt drar jag på mig en del nya gapskratt med detta. Jag har iofs inte exakt samma skivor i målat respektive omålat utförande och kan därför inte göra något blindtest, men rent spontant tycker jag att dessa skivor låter påfallande bra. Jag vill även minnas att målning var en av de få åtgärder på skivorna där det faktiskt gick att mäta fram en viss, om än extremt liten, skillnad i felkorrigeringar. När jag googlar ser jag att jag inte är ensam i världen https://positive-feedback.com/Issue43/green_pen.htm
Så nu får jag lust att återuppta färgkluddandet. Kruxet är bara att dessa gröna pennor numera är som bortblåsta från marknaden, och att sitta med hobbyfärg och pensel känns trots allt som överkurs. Någon som har något tips?

Peter Belt har gått bort, men hans produkter lever kvar. Jag köper mina här https://www.mackenziehifi.com/pwb-rainbow-foil-38-p.asp :D

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-19 17:12

pingvinen skrev:
olaume skrev:För sådär 25 år sedan satt vi på våra kammare och målade kanterna på CD-skivorna gröna. Några år senare gapskrattade vi åt alltsammans.

Peter Belt har gått bort, men hans produkter lever kvar. Jag köper mina här https://www.mackenziehifi.com/pwb-rainbow-foil-38-p.asp :D

Jodå, Peter Belt var i en klass för sig med säkerhetsnålar i gardinerna. Men när det gäller målning av skivorna finns en fullt rationell förklaring, att det absorberar reflekterat ljus från lasern som annars kan studsa runt i skivan. Sedan kan man hävda att det saknar betydelse, men grunden är åtminstone inte övernaturlig.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-10-19 21:14

Jag har för mig det var han som sålde pennorna att måla CD kanterna med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-19 22:54

pingvinen skrev:Jag har för mig det var han som sålde pennorna att måla CD kanterna med.

Duger det inte bara med vanliga tuschpennor av permanenttyp?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-19 23:04

Bill50x skrev:
pingvinen skrev:Jag har för mig det var han som sålde pennorna att måla CD kanterna med.

Duger det inte bara med vanliga tuschpennor av permanenttyp?

/ B

Hur tusan skulle ormoljebranschen överleva då!? Tuschpennan bör komma från ett institut i Schweiz och givetvis vara kryobehandlad!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-19 23:33

Bäst var att måla kanterna medurs. Då ökades dynamiken med 13 dB. Målade man kanterna moturs så minskade dynamiken med 2,5 dB. Det beror på rotationen. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-19 23:52

petersteindl skrev:Bäst var att måla kanterna medurs. Då ökades dynamiken med 13 dB. Målade man kanterna moturs så minskade dynamiken med 2,5 dB. Det beror på rotationen. 8)

Fast om man höll skivan uppochner kunde det bli ännu bättre, men det gäller att koll på jupiters ascendent!!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-20 02:04

Målade man lite fel så kunde man kompensera detta genom att ha 2 extra säkerhetsnålar i gardinerna samt sätta 2 kryss av viss tejp på fönsterrutornas nedre vänstra hörn.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-20 08:13

Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-20 08:16

Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.

Att tvätta bort vattenfast tusch gör nog större skada än att behålla det. För övrigt spelar man väl inte CD, man rippar dem och arkiverar dem.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-20 08:54

Nu händer det att jag lyssnar igenom gamla skivor i hyllan, egentligen för att jämföra två spelare, och jag slås av att de målade skivorna faktiskt låter förbaskat bra.

Det beror säkert på att dessa CD-skivor, om de är från 80-tal och tidigt 90-tal* inte är berörda av tokmastringen, som inleddes någon gång mitten på 90-talet.

It's the mastering, stupid! :)

*) Visst var det längre se'n man målade kanterna - typ 35 år sedan?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 08:59

Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.

Blev ljudet bättre efter tvätt? Den roterande massan torde om inte annat ha reducerats, vilket möjligen kan inverka på hastighetskorrektionen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-20 09:01

Strmbrg skrev:

Blev ljudet bättre efter tvätt? Den roterande massan torde om inte annat ha reducerats, vilket möjligen kan inverka på hastighetskorrektionen.

Väger alla kompaktskivor exakt lika mycket annars? Finns det en sådan standard? Gissar att svaret är nej och att cd-spelaren kan hantera skillnaden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 09:04

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:

Väger alla kompaktskivor exakt lika mycket annars? Finns det en sådan standard? Gissar att svaret är nej och att cd-spelaren kan hantera skillnaden.

Möjligen finns det ett intervall inom vilket skivans vikt måste befinna sig. Adderar man en skivtallrik så kanske viktvariationer mellan skivor blir mindre avgörande. Alltså jag smådummar mig lite nu. Tekniska, fysikaliska skillnader behöver såklart inte ha en analogi i musikupplevelseskillnader.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-20 09:24

Strmbrg skrev:

Skivorna fungerar naturligtvis lika bra med eller utan grön färg, men man vill ju inte att folk skall fatta misstanke om att man blivit helt knasig. :mrgreen: Det är enda anledningen till att böset tvättades bort.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 09:28

Åhå! Socialt känsligt alltså.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-20 09:32

Strmbrg skrev:Åhå! Socialt känsligt alltså.

Nädå, men den gröna färgen påminner mig om allt knas i branschen och sådant vill jag helst slippa när jag spisar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-20 09:33

Morello skrev:Skivorna fungerar naturligtvis lika bra med eller utan grön färg, men man vill ju inte att folk skall fatta misstanke om att man blivit helt knasig. :mrgreen: Det är enda anledningen till att böset tvättades bort.

Men, det kan ju vara kvällens snackis över ett par pilsner! Tänk att få skratta i goda vänners lag och berätta hur korkade "folk" är... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 09:34

Morello skrev:
Strmbrg skrev:Åhå! Socialt känsligt alltså.

Nädå, men den gröna färgen påminner mig om allt knas i branschen och sådant vill jag helst slippa när jag spisar.

Jaha, så den enda anledningen var inte den enda.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 09:36

Istället för att fokusera på och ha roligt åt korkadhet, så borde man ägna sin mentala kapacitet åt mer konstruktiva aktiviteter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-20 09:42

Håller helt med. Lyteskomik tycker jag direkt illa om.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-10-20 10:36

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:

Det är väl Svalander som erbjuder kant svarvning, antar att det ska vara för viktfördelningen och därmed stabilare rotation.

MorganM

Inläggav MorganM » 2020-10-20 10:43

Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Har även provat att lägga skivan på en aluminiumfolie från köket (dubbelvikt).Det är skillnad!

Lite input på skillnaderna:
Målad ytterkant med vattenfast touchpenna:Ljudet låter mer centrerat,tajtare bas.Låter lite som omastrade gamla skivor.Mer svärta mellan instrument/sångare.
Skivan liggandes på folie i 15sek innan uppspelning:Låter mer dynamiskt,spelar lite mer på en.Tappar lugnet lite.

Prova gärna!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-20 10:57

MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Har även provat att lägga skivan på en aluminiumfolie från köket (dubbelvikt).Det är skillnad!

Målad ytterkant med vattenfast touchpenna:Ljudet låter mer centrerat,tajtare bas.Låter lite som omastrade gamla skivor.Mer svärta mellan instrument/sångare.
Skivan liggandes på folie i 15sek innan uppspelning:Låter mer dynamiskt,spelar lite mer på en.Tappar lugnet lite.

Prova gärna!

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-10-20 10:59

Här finns en tidigare diskussion, och omröstning om grönmålade kanter:
viewtopic.php?p=188144
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-20 11:24

MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'

Prova gärna!

Det är nog dig vi behöver testa. :mrgreen: Alltså om du klarar av statistiskt säkerställd blindtest på det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-20 11:37

paa skrev:Här finns en tidigare diskussion, och omröstning om grönmålade kanter:
viewtopic.php?p=188144

Ah, det var en gammal fin tråd!

Där finns också en historisk kommentar, där det rätta svaret låg mitt emellan TS:s antagande om 25 år och min uppskattning till 35.

DTH » mån 16 jan, 2006 13:49 skrev:Var kommer då just denna lögn ifrån?

En exakt ursprungskälla är såvitt jag vet inte bekant, men riktig spridning fick detta under CES 1990 med första kända publicering i ICE's (International CD Exchange newsletter) marsutgåva samma år. Ursprungligen hävdades att man skulle använda en "Eberhard Faber Design Art Marker No. 255" för bästa resultat.

Myten om att kunna förbättra ljudet på en Audio-CD genom tweaks går alltså in på sitt sextonde år...

Och nu är det 30...
Senast redigerad av Almen 2020-10-20 13:03, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-10-20 11:44

Lite OT kanske men Peter Belt var tidigare nämnd i tråden. Bla sålde han en gukka som man skulle smörja in säkringarna med. Under min tid i England fick jag reda på att det var vanlig kopparpasta. Jag inbillar mig att priset var något lägre från en biltillbehörsbutik1 :(
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-20 12:53

Såg i ett Youtubeklipp om cryofrysta NOS rör . Som om det på något sätt skulle förändra karaktären på rören. Dessutom hur tusan vet man om de verkligen varit cryofrysta?

Dyrare än icke cryofrysta var de i alla fall :)

Apropå ormolja

https://youtu.be/ZyqJp_anLeg

Nästa

Återgå till Generellt om hifi