Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Strmbrg » 2020-10-28 14:56

Ibland får jag för mig att lyssna på lite annat än ”klassiskt”.
Nu senast blev det Emerson Lake and Palmer.
Utan att vara specifik nu så vill jag ändå sammanfatta det hela sålunda:
Jag skulle fanimig byta hobby om det vore så att ”popmusik” var det jag gillade.
Det spelar ingen större roll om det är en platta på Tidal eller en CD. Det låter dötrist ljudmässigt!
Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela.
De flesta ”klassiska” inspelningar är ju hästlängder från de ideal (eller brist på ideal) som ligger till grund för pop-inspelningar. Platt, hårt och allmänt obehagligt.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-05 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 15:02

Ja, visst är det så. Det är väl ungefär i storleksordningen en av hundra populärmusikfonogram som låter riktigt bra och kanske ett på tusen som håller absolut högsta standard. Inom jazzmusiken står det betydligt bättre till vill jag påstå - tack och lov!

Det finns iofs ganska mycket taffliga produktioner med konstmusik också, men artefakterna brukar vara mindre elakartade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Strmbrg » 2020-10-28 16:13

Med tanke på hur tråkigt och onyanserat mycket tycks låta, så kan jag hysa stor förståelse för att man kan avfärda såväl M Scalare som Strömtillsnyggare som tämligen verkningslösa och onödiga prylar.
Den typen av förbättringar som de ger är ju som att servera Big Mac på silverfat. Det hjälper ju liksom inte alls.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav ottovonkopp » 2020-10-28 16:33

Jag som gillar pop\rock överväger att byta intresse helt klart. Har försökt att byte genre men det funkar inte för mig. Blir mest att man sätter på SR P4 istället medans man gör annat. Kanske är det åldern?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 16:39

Strmbrg skrev:Med tanke på hur tråkigt och onyanserat mycket tycks låta, så kan jag hysa stor förståelse för att man kan avfärda såväl M Scalare som Strömtillsnyggare som tämligen verkningslösa och onödiga prylar.
Den typen av förbättringar som de ger är ju som att servera Big Mac på silverfat. Det hjälper ju liksom inte alls.


Ja, var det dit du ville komma. :D

Å andra sidan är konstmusik tämligen anslagstransientfattig musik, vilket i sig ställer lägre krav på dynamisk förmåga - samtidigt är ju terassdynamiken ibland avsevärd.

Goda/snygga produktioner är inte alltid bra testmaterial och vice versa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Almen » 2020-10-28 16:53

Sätt på lite Steely Dan eller Donald Fagen, vetja!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 16:55

På tidigt utgåva på kompaktskiva nota bene!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Tangband » 2020-10-28 17:08

Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Tangband » 2020-10-28 17:11

Strmbrg skrev:Med tanke på hur tråkigt och onyanserat mycket tycks låta, så kan jag hysa stor förståelse för att man kan avfärda såväl M Scalare som Strömtillsnyggare som tämligen verkningslösa och onödiga prylar.
Den typen av förbättringar som de ger är ju som att servera Big Mac på silverfat. Det hjälper ju liksom inte alls.


Kan du ge något exempel på en skiva som du tycker låter illa då ?
Jag tycker nog att det finns några pop- skivor som låter ganska bra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 17:28

Det är helt otroligt vad det låter illa om dagens popproduktioner, även akustiska instrument låter stendöda eller konstgjorda. Komprimering/limitering är förstås ett allmänt problem, men syntetiseringen av nästan alla instrument är också en katastrof både ljudmässigt och musikaliskt. En annan förklaring ligger i att man oftast har rationaliserat bort ljudteknikerna och dessutom har många av dagens producenter ingen större vana vid akustiska instrument.

Och vad hände med orkestrering, stämsång, variationer o.s.v.? Många alster på hitlistorna hade tidigare enormt komplicerade, varierade och mångfacetterade mixar, kolla t.ex. denna genomgång av en av 1982 års största hits, Totos Rosanna med inte mindre än 13 musiker:

https://www.youtube.com/watch?v=QLoh8zHjGUI
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 17:29

Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ


Den plattan låter ovanligt bra för en icke-audiofilbolagsproduktion och är dessutom Totos klart mest välljudande.
Senast redigerad av I-or 2020-10-28 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Ogjort » 2020-10-28 17:31

Morello skrev:


Å andra sidan är konstmusik tämligen anslagstransientfattig musik, vilket i sig ställer lägre krav på dynamisk förmåga - samtidigt är ju terassdynamiken ibland avsevärd.


Hur tänker du då? Blir lite nyfiken.
En pianosonat = anslagstransientfattig? Eller en pianokonsert, för den delen...
Kvartett för Marimbor? Harpa, klangspel, rörklockor, trummor, triangel (!).
Slagverkskonserter....

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 17:32

Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .


Den låter adekvat, men se upp för "remasters". Jag gissar att Spotify bara erbjuder skräputgåvorna som ingalunda skall nyttjas för att bedöma albumet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 17:36

Remastern för just denna låt har 6 dB lägre toppfaktor än förstautgåvan. Dessutom har någon "stjärna" kladdat på ekvaliseringen också.

Pamela.jpg
Pamela.jpg (42.53 KiB) Visad 3257 gånger
Senast redigerad av I-or 2020-10-28 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Ogjort » 2020-10-28 17:40

I-or skrev: men syntetiseringen av nästan alla instrument är också en katastrof både ljudmässigt och musikaliskt.


Rena "syntetiska" ljud, är ofta det som låter bäst men:
Det är verkligen ett stort problem att hitta instrumentsamplingar som ljudkvalitetsmässigt matchar eget inspelat material.
Det är en enorm bristvara.

Ska det låta helt ok - måste man fixa sina egna samples. Men det tar sån tid, så det blir sällan gjort.

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav AlbertHall » 2020-10-28 17:50

Kan bara hålla med. Pop låter skit, både på fonogram, TV och i verkligheten.
Man får intrycket av att det strävas mot det hjärndöda samhället.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 17:54

Mja, nu är det ju förstås inte rena syntljud jag ogillar, utan diverse misslyckade försök att syntetisera akustiska instrument. Enkla samplingar fungerar bara för vissa instrument och tillräckligt avancerad sampling för att få med alla nyanser av de svårare instrumenten är mycket ovanlig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 18:01

I-or skrev:Remastern för just denna låt har 6 dB lägre toppfaktor än förstautgåvan. Dessutom har någon "stjärna" kladdat på ekvaliseringen också.

Pamela.jpg


Knappast förvånande - tror jag har detta album i två exemplar av äldre datum. Väldigt bra band för övrigt; Jeff Porcaro (trummor) är ju en överdängare av sällan skådat slag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 18:04

Ja, en mycket skicklig trummis (brukar räknas som världens mest framgångsrika studiotrummis), men tyvärr knarkade han ihjäl sig 1992. En annan kul sak med bandet är att den nuvarande sångaren Joseph Williams är son till filmmusikgiganten John Williams.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 18:07

I-or skrev:Ja, en mycket skicklig trummis (brukar räknas som världens mest framgångsrika studiotrummis), men tyvärr knarkade han ihjäl sig 1992. En annan kul sak med bandet är att den nuvarande sångaren Joseph Williams är son till filmmusikgiganten John Williams.


Nej, det där stämmer inte. Visst gillade att han att kröka och dra några linor, men han avled i en hjärtattack efter att att ha arbetat i trädgården.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav distad » 2020-10-28 18:10

Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ

Jag gillade den skarpt med jag har alltid varit ett Toto fan. Och den skivan låter bra tycker jag i mina datorrigg.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 18:11

Morello skrev:
I-or skrev:Ja, en mycket skicklig trummis (brukar räknas som världens mest framgångsrika studiotrummis), men tyvärr knarkade han ihjäl sig 1992. En annan kul sak med bandet är att den nuvarande sångaren Joseph Williams är son till filmmusikgiganten John Williams.


Nej, det där stämmer inte. Visst gillade att han att kröka och dra några linor, men han avled i en hjärtattack efter att att ha arbetat i trädgården.


Det där var den officiella förklaringen, det har sedermera framkommit att frånfället kunde härledas till kokainmissbruket även om hjärtinfarkt var den slutgiltiga dödsorsaken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Strmbrg » 2020-10-28 18:11

Det blir ju tvärtrist om man bara kan spela några få vax med någorlunda behållning, typ några Steely Dan, någon gammal Michael Jackson, lite Dire Straits och kanske ett tjugotal ytterligare.
Jag kom att reagera på detta igår, då jag hade suttit och spisat ELP i bilen under dagen. Minns inte vilka plattor det var, men de jag spelade lät riktigt bra. Jag spelade inte över bilstereon, utan med Tidal på telefonen in i Chord Hugo2 och vidare in i Boses sladdförsedda bullerdämpande höronpluppar.
Det lät ganska maffigt och jag blev engagerad i musiken.
Väl hemma igår kväll ville jag fortsätta lyssna på ELP. Slutsteget är avyttrat så det blev över Stax-lursystemet.
Det lät rejält "fattigt".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 18:16

I-or skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:Ja, en mycket skicklig trummis (brukar räknas som världens mest framgångsrika studiotrummis), men tyvärr knarkade han ihjäl sig 1992. En annan kul sak med bandet är att den nuvarande sångaren Joseph Williams är son till filmmusikgiganten John Williams.


Nej, det där stämmer inte. Visst gillade att han att kröka och dra några linor, men han avled i en hjärtattack efter att att ha arbetat i trädgården.


Det där var den officiella förklaringen, det har sedermera framkommit att frånfället kunde härledas till kokainmissbruket även om hjärtinfarkt var den slutgiltiga dödsorsaken.


Ja, det är väl inte helt klarlagt. Har läst att han skulle haft medfött hjärtproblem som i kombination med kokain (som är blodtryckshöjande och åderförkalkande) till sist ledde till en infarkt, men att "knarka ihjäl sig" tycker jag mer låter som en överdos snarare än en indirekt konsekvens. Hur som helst var han mycket skicklig och uppskattad. Förutom att han krökade och drog linor, så rökte han tämligen generöst av vanlig tobak, vilket även det ökar risken för infarkt. Han satt inte sällan och rökte en cigarrett samtidigt som han spelade. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 18:29

Ptja, om en gravt alkoholiserad person dog någorlunda nykter av en stroke eller en hjärtinfarkt skulle jag nog säga att han hade supit ihjäl sig. Hur som helst, knarkandet (som tydligen var värre än många har velat medge) hjälpte inte till och han var en av tre Toto-medlemmar med ganska omfattande missbruksproblem. En personlig tragedi förstås och dessutom har vi alla gått miste om en massa bra musik.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-10-28 18:36

Som en liten utmaning angående det dåliga tillståndet för dagens pop både rent produktionsmässigt och ljudkvalitetsmässigt, utmanar jag Faktiskt-medlemmarna att hitta något som låter hyfsat på dagens Spotify Top 50 Sweden-lista (Dreams 2004 Remaster med Fleetwood Mac på plats 49 räknas ej).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Olle99 » 2020-10-28 20:41


Ja klassisk musik är ju många instrument inblandade i och tror jag oxå spännande att lyssna på , tjusningen med t.ex only a hobo är ju att man måste ju bara sjunga med ha ha ha :D :D :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Strmbrg » 2020-10-28 21:47

Yellowjackets låter bra. Men det blir ju lite inskränkt och sådan musik lessnar man ju på ganska snart.
https://tidal.com/album/7254960
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-10-28 23:16

I-or skrev:Ptja, om en gravt alkoholiserad person dog någorlunda nykter av en stroke eller en hjärtinfarkt skulle jag nog säga att han hade supit ihjäl sig. .


Tänker du på analogöverdängaren Bob Widlar? :D

Jag utgår givetvis från att du vet vem han var, men för övriga:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Widlar
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav hifikg » 2020-10-28 23:35

Apple Music Pop (har inte tillgång till Spotify), hyggliga fonogram, inget som hamnar i listan över audiofila mästerverk, men inte katastrof

Bron - Lykke Li
Fingers Crossed - Agnes
Terapi - Miss Li
Come Give Me Love - First Aid Kit
Håll Käften och Försvinn - Myra Granberg (med äkta analogknaster)
Ansikte - Daniella Rathana (fast varning för Eilish-liknande effekter som inte passar alla)
Mad at Disney - Salem Ilese
Vi va bara barn - Emil Gustafsson & Felicia Takman
Don´t - Gracey
Who´s Laughing Now - Ava Max
Zombie - Miley Cyrus (återigen soundet från Eilish, hata eller älska... jag har lärt mig uppskatta, åtminstone stundvis)
Take Care of You - Ella Henderson
Tick Tock - Clean Bandit

och kanske har Dua Lipa lyssnat på OA52 när hon skapade låten "Levitating" som jag nog vill höra med basstöd :)

Finns säkert fler fast jag lyssnar så sällan på pop så jag kan inte genren. Musiken ska (tycker jag) avlyssnas till rytmiska rörelser på ett packat dansgolv när man är lagom intoxinerad, upprymd och i ett glatt sällskap. Att bara sitta ensam i sweetspot o lyssna på pop tar bort några dimensioner för mig, fast numera är det väl mest ångorna av gamla minnen, he he, gubben skakar sällan rumpa på dansgolven numera. Om ni lovar att inte säga det till någon så händer det ibland att jag går igång i sådan grad att jag solodansar i mörkret ;)

Och har man bestämt sig för att en genre är värdelös så blir den kanske det. Bättre att gå in med öppet sinne. Inte lätt för alla, jag vet. Jag avstår, än så länge, en del genrer själv.
En gång i tiden var jag inte särskilt förtjust i jazz, det ändrade sig på en halvtimma, i en gammal Opel med en enda högtalare, en vacker dag kanske jag står där med kepsen bakofram o diggar hip-hop.
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hifikg, tandren och 26 gäster