Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 00:14

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:
1. Att vi diskuterar våra intryck borde inte ha undgått någon. Att jag är mer noggrann med att tydliggöra vad jag menar än många andra betyder inte att det finns någon objektivitet.
2. Jag har redan förklarat detta med "entonsbasen" och har t.o.m. illustrerat vad jag menar med diagram. Om du fortfarande inte förstår kan jag inte göra mer.
3. Jag har inte påstått att något har skett av misstag, tvärtom.
4. Ja, allt är med största sannolikhet fullt medvetet utfört.


1. Du har sagt själv att du vägrar prata om ditt egna subjektiva tycke.

2. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta för "entonsbas", tycker det är en ganska tydlig "textur" så vi ser nog olika på den definationen.

3. Jag fick intrycket att du med hyfsad bestämdhet hävdat att låtarna har fel nivå på bastonerna. Hur kan det då vara fel om artisterna valt denna nivå med avsikt?

4. De val som gjorts i mixen tillhör därmed den konstnärliga friheten, det finns alltså inget rätt eller fel. Då är vi överens men jag har inte tolkat dina tidigare inlägg som så. :)


Lägg ned halmgubbarna nu, det börjar bli tröttsamt. Alla som på riktigt är intresserade av vad jag har skrivit kan gå tillbaka och läsa mina tidigare inlägg.


Jag är på riktigt intresserad och trodde inte att detta var något annat än en seriös diskussion. Jag blir ??? på din reaktion...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav petersteindl » 2020-11-10 01:09

Låter det här trist? Jag lyssnar via tuben. Jag gillar det. :)



Personligen gillar jag även musik som är förtätad. Tippar att man inte kan få en Crestfaktor som är hög, men ändå. Det intressanta med totalförtätad musik är att om man trots detta kan få en kopiös mängd detaljer och speciellt musikaliska detaljer så det ganska krävande för en stereo.

Jag såg Anna live på Circus för en herrans massa år sedan. Tror det är nästan 10 år sedan. Då har jag för mig att hennes syster var med. De var förband till Lykke Li om jag inte minns fel. Hon spelade piano eller synt och sjöng med sin syrra. Då var hon helt okänd. Redan då tänkte jag att von Hausswolff kommer gå om rubbet av andra unga artister. Det var något som etsade sig fast i hennes stil som var en slags sökande stil. Det finns vissa drag av en modern/nutida variant av Kate Bush.

Undrar om orgeln är ett instrument som attraherar musiker som är sökande i sin framtoning? En annan typisk musikalisk sökare var Bo Hansson som också spelade keyboard/orgel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 01:21

Belker skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:
Det är relativt lågfrekventa knäppar (många samples långa) som oftast egentligen knastrar samtidigt i båda kanalerna, men med olika nivå, vilket leder till att det omväxlande låter vänster-höger eller tvärtom. Av utseendet att döma är de klart syntetiska.

Ca 7 sekunder in:

Contact1time.jpg


Mer inzoomat:

Contact2time.jpg


De knäppningar jag tror Belker talar om startar 01:00 (1 minut) in i låten i höger kanal, nästa knäppning som är lite svagare circa en halv sekund efter i vänster kanal och en ännu svagare 01:01 i höger kanal. Dessa återkommer varje gång i det korta samplet av orgeln som verkar vara endast 7-8 sekunder långt vilket upprepas gång på gång.

Stämmer!

BTW:


Jag letade låten Contact för att analysera den själv men fick den där usla CD-versionen som är totalt södermastrad, den versionen verkar dock inte ha de där knäppningarna vilket kanske innebär att de inte ska vara kvar. Dock verkar ju versionen på Tidal och DSD trots sina små knäppningar vara att föredra då dessa inte verkar vara lika hårt mastrade.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-10 01:29

goat76 skrev:Jag letade låten Contact för att analysera den själv men fick den där usla CD-versionen som är totalt södermastrad, den versionen verkar dock inte ha de där knäppningarna vilket kanske innebär att de inte ska vara kvar. Dock verkar ju versionen på Tidal och DSD trots sina små knäppningar vara att föredra då dessa inte verkar vara lika hårt mastrade.


Jag hör knäppningarna på spotify genom datorhögtalarna. Volym 8 av 100.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 01:37

Syntetiserade knäppningar finns på CD-versionen, men de låter och ser sannolikt annorlunda ut på DSD-versionen som är betydligt mindre komprimerad, jag återkommer angående detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 01:41

knegen skrev:
goat76 skrev:Jag letade låten Contact för att analysera den själv men fick den där usla CD-versionen som är totalt södermastrad, den versionen verkar dock inte ha de där knäppningarna vilket kanske innebär att de inte ska vara kvar. Dock verkar ju versionen på Tidal och DSD trots sina små knäppningar vara att föredra då dessa inte verkar vara lika hårt mastrade.


Jag hör knäppningarna på spotify genom datorhögtalarna. Volym 8 av 100.


Då finns alltså knäppningarna på versionerna på Spotify, Tidal och enligt Belker på DSD-versionen.

Den jag hittade för analys hade som sagt inte knäppningarna vilket verkar vara den version I-or analyserat. Om så är fallet vet vi fortfarande inte hur dessa knäppningar ser ut i spårets "vågformer". :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 01:43

I-or skrev:Syntetiserade knäppningar finns på CD-versionen, men de låter och ser sannolikt annorlunda ut på DSD-versionen som är betydligt mindre komprimerad, jag återkommer angående detta.


Okej, blir intressant att se.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Nattlorden » 2020-11-10 09:47

petersteindl skrev:Låter det här trist? Jag lyssnar via tuben. Jag gillar det. :)

[ YouTube ]


Personligen gillar jag även musik som är förtätad. Tippar att man inte kan få en Crestfaktor som är hög, men ändå. Det intressanta med totalförtätad musik är att om man trots detta kan få en kopiös mängd detaljer och speciellt musikaliska detaljer så det ganska krävande för en stereo.

Jag såg Anna live på Circus för en herrans massa år sedan. Tror det är nästan 10 år sedan. Då har jag för mig att hennes syster var med. De var förband till Lykke Li om jag inte minns fel. Hon spelade piano eller synt och sjöng med sin syrra. Då var hon helt okänd. Redan då tänkte jag att von Hausswolff kommer gå om rubbet av andra unga artister. Det var något som etsade sig fast i hennes stil som var en slags sökande stil. Det finns vissa drag av en modern/nutida variant av Kate Bush.

Undrar om orgeln är ett instrument som attraherar musiker som är sökande i sin framtoning? En annan typisk musikalisk sökare var Bo Hansson som också spelade keyboard/orgel.


Fantastiskt bra i min bok. Får dock en vilja att lägga det närmre facket progressiv rock än pop.... finns det någon mellangenré?

Gillar man orgel likt Hansson&Karlsson så finns ju både "Sagor&Swing" och "Trummor&Orgel" som för den unika konstellationen vidare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav shifts » 2020-11-10 10:01

Apropå Sagor & Swing har de gjort lite spelningar på sistone. Kan gissa att något nytt är i görningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 12:27

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:
De knäppningar jag tror Belker talar om startar 01:00 (1 minut) in i låten i höger kanal, nästa knäppning som är lite svagare circa en halv sekund efter i vänster kanal och en ännu svagare 01:01 i höger kanal. Dessa återkommer varje gång i det korta samplet av orgeln som verkar vara endast 7-8 sekunder långt vilket upprepas gång på gång.

Stämmer!

BTW:


Jag letade låten Contact för att analysera den själv men fick den där usla CD-versionen som är totalt södermastrad, den versionen verkar dock inte ha de där knäppningarna vilket kanske innebär att de inte ska vara kvar. Dock verkar ju versionen på Tidal och DSD trots sina små knäppningar vara att föredra då dessa inte verkar vara lika hårt mastrade.


Jag får ta tillbaka det jag sa igår angående att knäppningarna inte finns på den söndermastrade CD-versionen, jag lyssnade nog bara på för låg volym igår kväll för att höra dem. :)

Nu har jag analyserat dessa knäppningar mer ingående i min DAW och de hör definitivt inte till musiken och borde rimligtvis ha editerats bort innan skivsläpp kan jag tycka, faktiskt riktigt konstigt i.o.m att det är en sådan stor produktion.

Felen ser precis ut på det viset som jag misstänkte att de skulle se ut. Om de hade varit medvetna effekter för att skapa något slags "vinylknaster" så hade de inte sett så där markant mycket vassare ut vågformen, de hade varit betydligt trubbigare men trots det ändå låtit ganska snarlika dessa icke tilltänkta knäppningarna.

Bilderna är tillräcklig inzoomade för att tydligt visa hur onaturligt vassa dessa är jämfört med de andra transient-topparna. De är definitivt inte en tilltänkt och medveten del i produktionen.

Första knäppningen inringad:
Första knäppningen.png
Första knäppningen.png (71.33 KiB) Visad 2963 gånger


Andra knäppningen inringad:
Andra knäppningen.png
Andra knäppningen.png (100.89 KiB) Visad 2963 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Belker » 2020-11-10 12:31

Jag tror det ska föreställa nåt sorts statiskt rymdknäpp. Det passar ju in i låten då. Det är så svagt att den gemene lyssnaren inte störs, men ändå en typiskt anal Daft Punk grej. Inte en chans att det är omedvetet. Det är ju hur lätt som helst att höra och hur lätt som helst att tvätta bort, om de hade velat.

Ps. Snyggt att du hittade den! Jag försökte som hastigast igår i Audacity, men tji. Men det är ju liksom inte mitt jobb heller...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 12:43

Belker skrev:Jag tror det ska föreställa nåt sorts statiskt rymdknäpp. Det passar ju in i låten då. Det är så svagt att den gemene lyssnaren inte störs, men ändå en typiskt anal Daft Punk grej. Inte en chans att det är omedvetet. Det är ju hur lätt som helst att höra och hur lätt som helst att tvätta bort, om de hade velat.

Ps. Snyggt att du hittade den! Jag försökte som hastigast igår i Audacity, men tji. Men det är ju liksom inte mitt jobb heller...


Men dessa spikar är definitiva fel som krypit sig in vid produktionen. Men även jag har svårt att se att något sådant har gått oupptäckt genom hela produktionskedjan, så antagligen lät de dem vara kvar med flit då de kanske tyckte att det passade in i låten.

Hade det varit en musikproduktion av mer akustiskt slag så hade dessa fel garanterat tagits bort. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Belker » 2020-11-10 12:49

Självklart! Ja, det är ju mycket möjligt att de hamnat där av en slump, men att de aktivt valt att behålla dem. Tror iaf jag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 18:21

Nu har jag lyssnat på den inofficiella DSD:n och denna låter, inte oväntat, mycket bättre än CD-versionen. Förutom den betydligt lägre kompressionen är klangbalansen klart annorlunda och tack och lov har någon vänlig själ med hörseln i behåll reducerat "entonsbasen" betydligt (eller kanske snarare inte skapat den vid mastring). Nivån i 50 Hz-tersbandet har reducerats med ca 2 dB jämfört med medelnivån i övre basen / mellanregistret (125 Hz-tersbandet t.o.m. 1000 Hz-tersbandet) för de problematiska låtarna:

LYtD.jpg
LYtD.jpg (30.35 KiB) Visad 2885 gånger


DiR1.jpg
DiR1.jpg (30.31 KiB) Visad 2885 gånger


Cont.jpg
Cont.jpg (29.27 KiB) Visad 2885 gånger


Samtliga låtar på albumet har här en bättre (subjektivt och objektivt jämnare) klangbalans över hela registret. Alla som gillar detta album bör alltså se till att få tag på DSD:n, skillnaderna är inte små. (Notera att det finns en liten "glitch" vid 3:53 i Giorgio by Moroder, en aning högre brusnivå och lite hörbara bandekon här och där - detta är en ganska "rå" version.) För de som tvekar inför jättestorleken på DSD-filerna kan jag meddela att det går utmärkt att sampla ned till 44.1 kHz / 16 bitar.

En lång tråd, men något mycket trevligt kom ut av allt detta!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Belker » 2020-11-10 18:42

JA, det var riktig julafton när jag fick denna! Glitchen på Moroder har jag också undrat över. Vad kan den bero på? Och varför är bruset så högt? Och vad är det för röster man hör i bakgrunden vid på 2.30 på Touch?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 18:53

Men finns det ens en officiell DSD-version av det här albumet?

När jag letat runt lite så hittar jag bara information om en vinyl-rip som gjorts till DSD-filer. Om så är fallet så borde vinyl-versionen möjligen vara en mindre skadad master och vinyl-ripen borde då låta ungefär lika bra som den och DSD-filerna som i sin tur har gjorts av vinyl-ripen. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 18:54

Belker skrev:JA, det var riktig julafton när jag fick denna! Glitchen på Moroder har jag också undrat över. Vad kan den bero på? Och varför är bruset så högt? Och vad är det för röster man hör i bakgrunden vid på 2.30 på Touch?


Det är en rå version, så man har inte jobbat bort de små bristerna under efterproduktionen. "Glitchen" vete katten hur de har fått till, låter som en rejäl störning av digital typ (en bit som satte sig på tvären som det brukar heta). "Rösterna" i Touch är ett bandeko från sången som kommer någon sekund senare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 18:57

Jag blev upplyst av knegen om att det tydligen finns en LP-version och en inofficiell masterbandversion på DSD. Detta är masterbandversionen. Det finns ingen officiell DSD såvitt jag vet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 19:15

Här är den rackarns "glitchen". Det ser ut som fel vid A/D-omvandlingen. Den går nog att fixa rätt snyggt.

GbMglitch.jpg
GbMglitch.jpg (29.02 KiB) Visad 2844 gånger


Albumet har en liten gnutta DC-offset också som man kan plocka bort när man ändå håller på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Belker » 2020-11-10 19:33

Vi ser fram emot en putsad 24/88,2 I-or release! :D

Men dra inte ner basen! :wink:

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-10 19:44

I-or skrev:
Belker skrev:JA, det var riktig julafton när jag fick denna! Glitchen på Moroder har jag också undrat över. Vad kan den bero på? Och varför är bruset så högt? Och vad är det för röster man hör i bakgrunden vid på 2.30 på Touch?


Det är en rå version, så man har inte jobbat bort de små bristerna under efterproduktionen. "Glitchen" vete katten hur de har fått till, låter som en rejäl störning av digital typ (en bit som satte sig på tvären som det brukar heta). "Rösterna" i Touch är ett bandeko från sången som kommer någon sekund senare.


Enligt uppladdaren så har glitchen uppkommit pga av ett fel på masterbandet(analogt), men "mixaren" säger sig inte känna till glitchen överhuvudtaget. Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 19:47

Detta är definitivt ett fel på den digitala sidan, med största sannolikhet i A/D-omvandlaren. Fel på den analoga sidan ser helt annorlunda ut.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-10 19:53

I-or skrev:Detta är definitivt ett fel på den digitala sidan, med största sannolikhet i A/D-omvandlaren. Fel på den analoga sidan ser helt annorlunda ut.

Jo, det låter helt digitalt, men enligt uppladdaren så är det analoga bandet felkällan. "Mixaren" säger säg inte känna till problemet. Då återstår torrenten. För övrigt undrar jag också varför DSD har så himla låg nivå?

"...kan jag meddela att det går utmärkt att sampla ned till 44.1 kHz / 16 bitar." Stämmer bra. Glöm inte dither vid konvertering.
Senast redigerad av knegen 2020-11-10 20:05, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Zappa » 2020-11-10 19:58

I-or skrev:Nu har jag lyssnat på den inofficiella DSD:n och denna låter, inte oväntat, mycket bättre än CD-versionen. Förutom den betydligt lägre kompressionen är klangbalansen klart annorlunda och tack och lov har någon vänlig själ med hörseln i behåll reducerat "entonsbasen" betydligt (eller kanske snarare inte skapat den vid mastring). Nivån i 50 Hz-tersbandet har reducerats med ca 2 dB jämfört med medelnivån i övre basen / mellanregistret (125 Hz-tersbandet t.o.m. 1000 Hz-tersbandet) för de problematiska låtarna:


Jag provade att frekvenskorrigera Get Lucky igår men blev inte helt satisfierad med resultatet. Den påtagligt dånande basen (som grädde på moset lät extra entonig hos mig pga en rumsrensons vid 50 Hz!) försvann med ett ovanligt offensivt ingrepp vid 50 och 60 Hz men det lät för ljust. Jag dämpade sedan en del kring 1 kHz samt bländade ner diskanten från 5 kHz och uppåt. Jag var fortfarande inte nöjd och gav sedan upp. Jag får försöka få tag i DSD:n istället, tack för tipset. :)
Bilagor
Get Lucky utan och med EQ.png
Get Lucky utan och med EQ.png (102.77 KiB) Visad 2816 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav petersteindl » 2020-11-10 20:08

I-or skrev:Här är den rackarns "glitchen". Det ser ut som fel vid A/D-omvandlingen. Den går nog att fixa rätt snyggt.

GbMglitch.jpg


Albumet har en liten gnutta DC-offset också som man kan plocka bort när man ändå håller på.


Vad jag förstår så är DC-offset ett rackartyg som helst inte borde vara där.

Jag har sett hur Bertil Alving kan fixa sådant glitchskräp. Han zoomar utav h-e och går bara in med en penna på skärmen och ritar den form han vill ha. Pliff, så försvinner skräpet. Någon annan skillnad hörs inte. Det är några år sedan.
Han har proffsprogram. Kanske de billigare programmen har sådant idag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Belker » 2020-11-10 20:27

Zappa skrev:
I-or skrev:Nu har jag lyssnat på den inofficiella DSD:n och denna låter, inte oväntat, mycket bättre än CD-versionen. Förutom den betydligt lägre kompressionen är klangbalansen klart annorlunda och tack och lov har någon vänlig själ med hörseln i behåll reducerat "entonsbasen" betydligt (eller kanske snarare inte skapat den vid mastring). Nivån i 50 Hz-tersbandet har reducerats med ca 2 dB jämfört med medelnivån i övre basen / mellanregistret (125 Hz-tersbandet t.o.m. 1000 Hz-tersbandet) för de problematiska låtarna:


Jag provade att frekvenskorrigera Get Lucky igår men blev inte helt satisfierad med resultatet. Den påtagligt dånande basen (som grädde på moset lät extra entonig hos mig pga en rumsrensons vid 50 Hz!) försvann med ett ovanligt offensivt ingrepp vid 50 och 60 Hz men det lät för ljust. Jag dämpade sedan en del kring 1 kHz samt bländade ner diskanten från 5 kHz och uppåt. Jag var fortfarande inte nöjd och gav sedan upp. Jag får försöka få tag i DSD:n istället, tack för tipset. :)

Visar inte detta med tydlighet en ”brist” med Masvis? Bastung musik ser ut som olyssningsbara rektangelkorvar. Med lite eq ser det mindre komprimerat ut. Det är väl en chimär, för dynamik återskapas inte så lätt. Är det därför vinyl får bättre poäng på DR database?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 21:09

I-or skrev:Jag blev upplyst av knegen om att det tydligen finns en LP-version och en inofficiell masterbandversion på DSD. Detta är masterbandversionen. Det finns ingen officiell DSD såvitt jag vet.


Nu har jag grävt lite efter information om denna inspelning och någon "riktig" DSD kan inte ha gjorts på denna produktion. ProTools har använts vid inspelning och mixningningen har gjorts både med analogt mixerbord och digitalt i ProTools. Sen har materialet bearbetats i ProTools och det programmet har aldrig haft något stöd för DSD, så grundmaterialet och bearbetningen har hela tiden varit och gjorts i 96 kHz.

Det blir med andra ord lite som att konvertera om en lågupplöst mp3 till en flac-fil och kalla den högupplöst. :)

Men ovanstående utesluter ju inte att DSD-varianten har undgått den där mastringen som CD-versionen har utsatts för, kanske härstammar DSD-filerna från vinylmastern?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Belker » 2020-11-10 21:22

Det intressanta här är inte DSD, utan att det är att det verkar handla om ett digitaliserat masterband. Kan vara vinylmastern. Knegen har grävt fram mer info som han kanske vill dela. Att någon vill slösa disk på att digitalisera till DSD verkar löjligt, men vad vet jag, det kanske finns nån poäng.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-10 21:31

Jag har slängt iväg frågan och inväntar svar. Iaf så har följande utrustning använts som kanke kan ge ledtrådar: RTM LPR 90, Studer B67, 15 ips och digitalisering från det till ADC Korg MR-1000.
Fast jag antar att mastern är ett analogt band? Nån som har mer info? Glitchen(eller rättare sagt orsak till missljud) finns förresten inte på kopian heller utan har uppstått vid konvertering.

Från en forumtråd: "No, Bob Ludwig did a digital pre-master of the analog recording tapes (Ampex) in the US because they couldn't take analogue tapes through airport scanners or something. They took the digital pre-master from Ludwig then to Chab in France who mastered together with Thomas Bangalter the 88.2 HD version and from those they made adaptions for vinyl, cd and itunes. "

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 21:44

Belker skrev:
Zappa skrev:
I-or skrev:Nu har jag lyssnat på den inofficiella DSD:n och denna låter, inte oväntat, mycket bättre än CD-versionen. Förutom den betydligt lägre kompressionen är klangbalansen klart annorlunda och tack och lov har någon vänlig själ med hörseln i behåll reducerat "entonsbasen" betydligt (eller kanske snarare inte skapat den vid mastring). Nivån i 50 Hz-tersbandet har reducerats med ca 2 dB jämfört med medelnivån i övre basen / mellanregistret (125 Hz-tersbandet t.o.m. 1000 Hz-tersbandet) för de problematiska låtarna:


Jag provade att frekvenskorrigera Get Lucky igår men blev inte helt satisfierad med resultatet. Den påtagligt dånande basen (som grädde på moset lät extra entonig hos mig pga en rumsrensons vid 50 Hz!) försvann med ett ovanligt offensivt ingrepp vid 50 och 60 Hz men det lät för ljust. Jag dämpade sedan en del kring 1 kHz samt bländade ner diskanten från 5 kHz och uppåt. Jag var fortfarande inte nöjd och gav sedan upp. Jag får försöka få tag i DSD:n istället, tack för tipset. :)

Visar inte detta med tydlighet en ”brist” med Masvis? Bastung musik ser ut som olyssningsbara rektangelkorvar. Med lite eq ser det mindre komprimerat ut. Det är väl en chimär, för dynamik återskapas inte så lätt. Är det därför vinyl får bättre poäng på DR database?


Jag har påpekat det förr, man kan inte rakt av bedömma olika musikstycken efter Crest-värdet, ju mer bastung musiken är desto lägre kommer Crestfaktorn i regel bli. Detta innebär ju inte att den bastunga låten skulle vara av sämre kvalitet än den tunnare låten, så det blir lite knasigt att värdesätta olika låtar efter Crestfaktorn.
Det enda raka är egentligen bara att kontrollera att mixen inte har överskridit nollvärdet och limiterats, och därifrån utgå ifrån att musiken till största del låter så som skaparna hörde den i studiomixen.


För att en vinylmaster för det första ens ska kunna analyseras för DR database så måste den rippas, det innebär ju att den spelats in under uppspelning och den slutgiltiga digitala filen kommer därmed få de med uppspelningen analoga toppar vilket innebär att vinyl-rippen i digital form kommer se mer dynamisk ut, fastän vinyl-versionen mycket väl kan ha varit samma master och som de digitala utgåvorna.

Frågan är då hur de digitala utgåvorna skulle kunna se ut i DR database om även de först genomgick den analoga uppspelningsutrustningen innan de digitaliserades på nytt, troligtvis kommer även de se mer dynamikrika ut i mätningarna likt vinyl-ripparna. :)

MEN, chansen finns ju att det gjordes en specifik och mindre komprimerad vinylmaster för Random Access Memories, men det går inte så lätt att avgöra genom att kolla på vinyl-ripparna av det albumet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster