Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-11-10 21:54

Nej, det är fasvridning och knäppar hos vinyl som driver upp spetsfaktorn. I en rimligt högklassig DA/AD-omvandling sker inte något sådant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 21:57

knegen skrev:Jag har slängt iväg frågan och inväntar svar. Iaf så har följande utrustning använts som kanke kan ge ledtrådar: RTM LPR 90, Studer B67, 15 ips och digitalisering från det till ADC Korg MR-1000.
Fast jag antar att mastern är ett analogt band? Nån som har mer info? Glitchen(eller rättare sagt orsak till missljud) finns förresten inte på kopian heller utan har uppstått vid konvertering.

Från en forumtråd: "No, Bob Ludwig did a digital pre-master of the analog recording tapes (Ampex) in the US because they couldn't take analogue tapes through airport scanners or something. They took the digital pre-master from Ludwig then to Chab in France who mastered together with Thomas Bangalter the 88.2 HD version and from those they made adaptions for vinyl, cd and itunes. "


En sak man kan utröna av den informationen är att det knappast handlar om olika mix-varianter för vardera slutformat. De evetuellt ljudliga skillnaderna för de olika slutformaten har i så fall uppkommit vid mastring och härstammar därmed mest troligtvis från samma 2-kanalsmix.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 22:06

Morello skrev:Nej, det är fasvridning och knäppar hos vinyl som driver upp spetsfaktorn. I en rimligt högklassig DA/AD-omvandling sker inte något sådant.


Men för att spela in från en vinylskiva så har det knappast endast handlat om en AD-omvandlare i kedjan, eller hur?

I kedjan har det naturligtvis funnits en vinylskiva, en pickup, ett RIIA-steg o.s.v som alla har bidragit till hur vinyl-rippen ser ut.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-11-10 22:07

"Frågan är då hur de digitala utgåvorna skulle kunna se ut i DR database om även de först genomgick den analoga uppspelningsutrustningen innan de digitaliserades på nytt, troligtvis kommer även de se mer dynamikrika ut i mätningarna likt vinyl-ripparna."

Vad menade du med detta?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-10 22:08

Här är svar från källan: "The master was recorded in the studio in digital (32 \ 96) ... I have it ... without compression ... I just adapted it for recording on tape ... recorded on tape for softness and digitized ... everything. The same (similar) copy was used for vinyl mastering ... with its own nuances."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-10 22:14

Morello skrev:"Frågan är då hur de digitala utgåvorna skulle kunna se ut i DR database om även de först genomgick den analoga uppspelningsutrustningen innan de digitaliserades på nytt, troligtvis kommer även de se mer dynamikrika ut i mätningarna likt vinyl-ripparna."

Vad menade du med detta?


Ja det var bara löst spekulerande så där har du en poäng. :D

Men huvudspåret och det jag verkligen ville ha sagt var att vinyl-rippen, trots sin till synes imponerande dynamik, i många fall härstammar från exakt samma master som de digitala utgåvorna, men de digitala utgåvorna visar i DR database den sanna dynamiken som verkligen finns på spåren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 23:39

Tack, knegen, mycket intressant. Där har vi alltså bakgrunden till den analoga mastern. Även om jag gärna hade sett en digital master är den analoga bandspelaren inte mycket att gnälla om. Denna version låter oerhört mycket bättre än CD-versionen. DSD-skräpet bryr jag mig inte om, det låter precis likadant nedsamplat till 44,1 kHz / 16 bitar.

Enligt Wikipedia är albumet inspelat både digitalt och analogt: "The sessions were recorded simultaneously onto Ampex reels and as Pro Tools tracks; Daft Punk and Guzauski would then listen to each recording in both analogue and digital iterations, deciding which of the two they preferred. Subsequently, the elements were edited by the duo with Pro Tools in a manner similar to how they would work with samples."
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-10 23:42

Fixat till total ohörbarhet efter några minuter i Matlab, glitchen är numer historia:

GbMfix.jpg
GbMfix.jpg (29.84 KiB) Visad 3076 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-11 00:57

Belker skrev:Vi ser fram emot en putsad 24/88,2 I-or release! :D

Men dra inte ner basen! :wink:


Om någon I-or skulle göra något bleve det 16/44,1 eftersom det låter exakt likadant. 8)

Du skulle bli förvånad över hur mycket jag lyfter basen på nästan alla album med modern musik som jag har. Det får dock inte bli någon entonig tjockisbas som på RAM-CD:n. Det är lustigt att jag häromdagen satt och kollade på hur mycket basen borde sänkas i 50 Hz-tersbandet på de tre problemlåtarna utan att man förstör det musikaliska uttrycket (vilket kräver massor av bas). Jag kom fram till ca 2 dB och så visade det sig att detta nog var precis vad Dumligist-grabbarna hade tänkt sig.

Dock låter basen ännu bättre utan tokkompressionen också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-11 01:13

I-or skrev:
Belker skrev:Vi ser fram emot en putsad 24/88,2 I-or release! :D

Men dra inte ner basen! :wink:


Om någon I-or skulle göra något bleve det 16/44,1 eftersom det låter exakt likadant. 8)

Du skulle bli förvånad över hur mycket jag lyfter basen på nästan alla album med modern musik som jag har. Det får dock inte bli någon entonig tjockisbas som på RAM-CD:n. Det är lustigt att jag häromdagen satt och kollade på hur mycket basen borde sänkas i 50 Hz-oktavbandet på de tre problemlåtarna utan att man förstör det musikaliska uttrycket (vilket kräver massor av bas). Jag kom fram till ca 2 dB och så visade det sig att detta nog var precis vad Dumligist-grabbarna hade tänkt sig.

Dock låter basen ännu bättre utan tokkompressionen också.


Är det inte mer troligt att basen på CD-versionen är den tilltänkta och att den sänkts för att anpassas till vinylens begränsningar och problemet med "stereo-bas" på det formatet?

Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-11 01:39

knegen skrev:Här är svar från källan: "The master was recorded in the studio in digital (32 \ 96) ... I have it ... without compression ... I just adapted it for recording on tape ... recorded on tape for softness and digitized ... everything. The same (similar) copy was used for vinyl mastering ... with its own nuances."


Mastring är min gissning (se ovan om relativ direktöverföring från den digitala studiomastern för DSD-versionen). DSD-versionen har en klart annan ekvalisering över hela frekvensspektrumet som inte direkt tyder på att den skulle vara vinyloptimerad, bara mer balanserad. Basen är inte vinyloptimerad (mono) på DSD-versionen.

Dock är det lika mycket avsaknaden av tokkompression som en sänkning av nivån i 50 Hz-tersbandet som gör att det fungerar fullt ut.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-11 01:41

goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?

Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-11 10:50

knegen skrev:
goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?

Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.


Jag antar att det är CD-versionen jag lyssnar på hos Tidal och att det inte är den vinyl-anpassade versionen. Jag tycker dock att det låter bra och tycker inte basen är varken för stark eller otydlig, utan är rätt välbalanserad för musikstilen. Nu är inte detta min huvudsakliga typ av musik så jag kommer nog inte göra några ansträngningar för att hitta en annan version.

I en intervju med producenten så framgick det hur noga bandmedlemmarna var med hur de ville ha det, de var med vid hela mixningen där de bearbetade varje enskild låt fram tills de själva var helt nöjda innan de gick vidare till nästa låt. Därför har jag svårt att se att de lämnade över allt till mastringen utan ingående beskrivning vad de ville och inte ville skulle göras korrigeringsmässigt, så någon "lathet" tror jag inte det fanns utrymme för i en produktion som kostade över 1 miljon dollar och tagit flera år.



What was the mixing process like?
"We mixed the album at Conway Studios in Los Angeles over the summer. The studio had another Pro Tools room in addition to the control room that we were using, so the guys in Daft Punk could add elements to the mixes, listen to what I’d done, edit, or make other final tweaks, and then get the changes to me right away in the control room. It was a very collaborative process.

We actually worked on a song until it was done, so the schedule was nice and relaxed. Some days were long, a few were short, and when they were happy with how a song sounded, we were done. I didn’t have to do a single recall on the whole album. It was a dream project."

https://www.uaudio.com/blog/artist-inte ... -guzauski/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-11-11 11:04

Mycket tid och stor budget skapar utrymme för klåfingrighet och lekstuga. De bästa produktionerna jag hört är de enkla - minimalt med kvalitetsutrustning och ett minimum av kompetent personal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-11 11:14

Morello skrev:Mycket tid och stor budget skapar utrymme för klåfingrighet och lekstuga. De bästa produktionerna jag hört är de enkla - minimalt med kvalitetsutrustning och ett minimum av kompetent personal.


Jag håller i huvudsak med dig men det gäller nog främst dokumenterande inspelningar där det redan finns ett komplett och genomarbetat färdigt material.

Inom den här mer producerade musiken som i mångt och mycket skapas under själva inspelnings-/mixnings-processen så är det ett helt annat tänk.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Conan » 2020-11-11 12:58

knegen skrev:
goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?

Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.


...eller taskig monitorlyssning med tunn återgivning i basen? :wink:

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav knegen » 2020-11-11 17:50

Conan skrev:
knegen skrev:
goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?

Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.


...eller taskig monitorlyssning med tunn återgivning i basen? :wink:


Det är möjligt. Det var bara en spekulation då en nivåsänkning skedde i ett brett område. Hursomhelst så låter DSD'n mycket bättre.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-11 18:20

knegen skrev:
Conan skrev:
knegen skrev:Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.


...eller taskig monitorlyssning med tunn återgivning i basen? :wink:


Det är möjligt. Det var bara en spekulation då en nivåsänkning skedde i ett brett område. Hursomhelst så låter DSD'n mycket bättre.


Men det där med monitorlyssning med tunn basåtergivning går ju tvärt emot vinylmastern, vilken nog mest troligtvis gjordes med samma lyssning.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Olle99 » 2020-11-11 18:34

Bild
Giant Last of the runaways , skruva på I'm a Believer ( det är alltså inte Neil Diamond's låt ) hittade min gamla cd , tycker det är bra ljud :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav shifts » 2020-11-11 19:25

Har redan nämnt denna i tråden, men vet inte hur välkänd den är: https://www.discogs.com/Dadawa-Sister-D ... se/2900421

Kunde inte hitta på Tidal, så saknas säkert på Qobuz och Spotify också. Kinesisk pop. Överdriven bas, men trevlig att lyssna högt på även om där finns presenshöjning med lite essande som följd.

Kan leverera ett spår eller två för provsmak till en eller två hugade som kan massvisa eller missvisa grafer och omdöme i tråden. Har en MasVis-graf på ett spår och Allpassed-grafen är snörrät.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav music4ever » 2020-11-12 00:51

Brukar varje vecka lyssna på "discover weekly" på spotify. Brukar finna en del bra musik via det. Idag när jag drog på det så fick jag byta låt efter 15 sekunder. Jag vet att Baroness har sunkigt ljud men detta var verkligen too much.
https://open.spotify.com/track/0qV5H8ttAXxb1An0rmG2bw?si=oWUu0f2gQlGItdCYLXbInQ

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-12 10:27

Olle99 skrev:[ Bild ]
Giant Last of the runaways , skruva på I'm a Believer ( det är alltså inte Neil Diamond's låt ) hittade min gamla cd , tycker det är bra ljud :)


Vilken diskant-fest det där var! :D

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Olle99 » 2020-11-12 16:04

:) Haha jag gillar introt på I'm a Believer :)

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Skrivbordet » 2020-11-13 16:46

Varför spelar man inte in live direkt i studion utan någon processing. Med några omtagningar borde man väl få EN bra inspelning?
Varför processas det överhuvudtaget? Är det en tvingande nödvändighet att göra det p g a det sätt som en produktion blir till på? T ex att man inte har alla musiker i studion samtidigt eller ens i samma studio.
Denna med Povel R är gammal och inte hifi, inspelad live i studion, och vilken spelglädje. Jag tycker den är härlig att lyssna på; det svänger!

https://www.youtube.com/watch?v=yt04no2MKfw

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-13 16:58

Ja Dann Huff kan spela gura och jag lyssnade sönder den skivan med min walkman när det begav sig. Mkt energi i övre registret dock, betydligt mer än Seventhone

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav hcl » 2020-11-13 20:07

Skrivbordet skrev:Varför spelar man inte in live direkt i studion utan någon processing. Med några omtagningar borde man väl få EN bra inspelning?
Varför processas det överhuvudtaget? Är det en tvingande nödvändighet att göra det p g a det sätt som en produktion blir till på? T ex att man inte har alla musiker i studion samtidigt eller ens i samma studio.
Denna med Povel R är gammal och inte hifi, inspelad live i studion, och vilken spelglädje. Jag tycker den är härlig att lyssna på; det svänger!

https://www.youtube.com/watch?v=yt04no2MKfw

Utan processning? Jag vågar påstå att en överväldigande majoritet av de inspelningar de flesta betraktar som bra har genomgått mer eller mindre kraftig processning. Det måste givetvis inte göras några stora åtgärder, men mycket i det vi förknippar med bra inspelningar vore nära nog möjligt att få till utan processning (exempelvis väldigt nära rösttagningar, inspelningar med trummor med ett grymt ”klipp” utan att de fullständigt dominerar över alla andra instrument mm). Det innebär dock inte att det inte går spela in musikerna som om det vore ”live”. Flera av de inspelningar vi gjort har gjorts just på det sättet och det ger en helt annan samspelthet än då musikerna spelar var ch en för sig (till klick eller redan gjorda tagningar). Det mesta som spelades in fram t.o.m. 60-talet gjordes just så och många av de inspelningarna har onekligen ofta något att sträva efter. Även dessa inspelningar hade processades dock, men direkt i samband med inspelningen istället som fota nu, i efterhand.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav StefanL » 2020-11-13 20:33

Jag som är Metal-head, jag sväljer mycket för min musiksmak.

Jagar hellre musik som får mina känslor svalla, oavsett inspelningkvalitet,

FFDB, SA och andra har usel kvalitet, men det de spelar är otroligt.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-13 20:42

hcl skrev:
Skrivbordet skrev:Varför spelar man inte in live direkt i studion utan någon processing. Med några omtagningar borde man väl få EN bra inspelning?
Varför processas det överhuvudtaget? Är det en tvingande nödvändighet att göra det p g a det sätt som en produktion blir till på? T ex att man inte har alla musiker i studion samtidigt eller ens i samma studio.
Denna med Povel R är gammal och inte hifi, inspelad live i studion, och vilken spelglädje. Jag tycker den är härlig att lyssna på; det svänger!

https://www.youtube.com/watch?v=yt04no2MKfw

Utan processning? Jag vågar påstå att en överväldigande majoritet av de inspelningar de flesta betraktar som bra har genomgått mer eller mindre kraftig processning. Det måste givetvis inte göras några stora åtgärder, men mycket i det vi förknippar med bra inspelningar vore nära nog möjligt att få till utan processning (exempelvis väldigt nära rösttagningar, inspelningar med trummor med ett grymt ”klipp” utan att de fullständigt dominerar över alla andra instrument mm). Det innebär dock inte att det inte går spela in musikerna som om det vore ”live”. Flera av de inspelningar vi gjort har gjorts just på det sättet och det ger en helt annan samspelthet än då musikerna spelar var ch en för sig (till klick eller redan gjorda tagningar). Det mesta som spelades in fram t.o.m. 60-talet gjordes just så och många av de inspelningarna har onekligen ofta något att sträva efter. Även dessa inspelningar hade processades dock, men direkt i samband med inspelningen istället som fota nu, i efterhand.


På tal om processande...

Lyssna på låten "Take Five" med Dave Brubeck från skivan Time Out från 1959.
https://tidal.com/browse/track/2809488

Riktigt bra inspelade trummor med ett mycket naturligt ljud och en fantastisk närvarokänsla. Men hur fick de fram denna fantastiska rumsliga klang vid "trum-solot"?
Jo man spelade in trummorna som vanligt och sedan spelade man upp truminspelningen med en mono-högtalare i studions lager-rum och spelade in det med en mikrofon som man sedan mixade in i låten.

Fantastiskt att man redan 1959 processade fram ett önskat sound. :)

"The boom one hears on the drums on Take Five would actually be the 30th street echo chamber of which they only had the one, a small cemented storage room with a speaker and a U47 inside receiving the send and an Ampex 2 track receiving the return to smooth it out, which was also equalized to taste, probably with a Pultec. This signal chain was, in part, the "sound" of the 30th Street studios (the Church), and invented by Frank Laico and Mitch Miller as well, to some extent. It's also what prompted EMI engineers to go all the way to the US to see how Columbia achieved its reverberation quality."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-13 20:58

StefanL skrev:Jag som är Metal-head, jag sväljer mycket för min musiksmak.

Jagar hellre musik som får mina känslor svalla, oavsett inspelningkvalitet,

FFDB, SA och andra har usel kvalitet, men det de spelar är otroligt.


Har du något förslag på Metal som du tycker är bra både musikmässigt och ljudmässigt?

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav StefanL » 2020-11-13 21:09

goat76 skrev:
StefanL skrev:Jag som är Metal-head, jag sväljer mycket för min musiksmak.

Jagar hellre musik som får mina känslor svalla, oavsett inspelningkvalitet,

FFDB, SA och andra har usel kvalitet, men det de spelar är otroligt.


Har du något förslag på Metal som du tycker är bra både musikmässigt och ljudmässigt?


Jag gillar exempelvis Metallicas alster från Black Album och framåt. Även Justice for all är bra.

Beast in black också bra, die by the blade exempelvis.

Avenged svenfold - hail to the king

Five finger death punch - Inside out
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster