Moderator: Redaktörer
knegen skrev:Jag har slängt iväg frågan och inväntar svar. Iaf så har följande utrustning använts som kanke kan ge ledtrådar: RTM LPR 90, Studer B67, 15 ips och digitalisering från det till ADC Korg MR-1000.
Fast jag antar att mastern är ett analogt band? Nån som har mer info? Glitchen(eller rättare sagt orsak till missljud) finns förresten inte på kopian heller utan har uppstått vid konvertering.
Från en forumtråd: "No, Bob Ludwig did a digital pre-master of the analog recording tapes (Ampex) in the US because they couldn't take analogue tapes through airport scanners or something. They took the digital pre-master from Ludwig then to Chab in France who mastered together with Thomas Bangalter the 88.2 HD version and from those they made adaptions for vinyl, cd and itunes. "
Morello skrev:Nej, det är fasvridning och knäppar hos vinyl som driver upp spetsfaktorn. I en rimligt högklassig DA/AD-omvandling sker inte något sådant.
Morello skrev:"Frågan är då hur de digitala utgåvorna skulle kunna se ut i DR database om även de först genomgick den analoga uppspelningsutrustningen innan de digitaliserades på nytt, troligtvis kommer även de se mer dynamikrika ut i mätningarna likt vinyl-ripparna."
Vad menade du med detta?
Belker skrev:Vi ser fram emot en putsad 24/88,2 I-or release!
Men dra inte ner basen!
I-or skrev:Belker skrev:Vi ser fram emot en putsad 24/88,2 I-or release!
Men dra inte ner basen!
Om någon I-or skulle göra något bleve det 16/44,1 eftersom det låter exakt likadant.
Du skulle bli förvånad över hur mycket jag lyfter basen på nästan alla album med modern musik som jag har. Det får dock inte bli någon entonig tjockisbas som på RAM-CD:n. Det är lustigt att jag häromdagen satt och kollade på hur mycket basen borde sänkas i 50 Hz-oktavbandet på de tre problemlåtarna utan att man förstör det musikaliska uttrycket (vilket kräver massor av bas). Jag kom fram till ca 2 dB och så visade det sig att detta nog var precis vad Dumligist-grabbarna hade tänkt sig.
Dock låter basen ännu bättre utan tokkompressionen också.
knegen skrev:Här är svar från källan: "The master was recorded in the studio in digital (32 \ 96) ... I have it ... without compression ... I just adapted it for recording on tape ... recorded on tape for softness and digitized ... everything. The same (similar) copy was used for vinyl mastering ... with its own nuances."
goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?
knegen skrev:goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?
Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.
Morello skrev:Mycket tid och stor budget skapar utrymme för klåfingrighet och lekstuga. De bästa produktionerna jag hört är de enkla - minimalt med kvalitetsutrustning och ett minimum av kompetent personal.
knegen skrev:goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?
Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.
Conan skrev:knegen skrev:goat76 skrev:Eller om man vänder på frågeställningen, vad skulle kunna vara orsaken till att man höjer basen på CD:n till nivåer man inte hade önskat sig ha från början?
Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.
...eller taskig monitorlyssning med tunn återgivning i basen?
knegen skrev:Conan skrev:knegen skrev:Lathet? "Mixarns" gissning är att nivån sänkts i vokoder/röstområdet pga av dem vassa(på gränsen) sibilanterna och sen har man kompenserat runt om. På DSD'n har sibilanterna manuellt korrigerats.
...eller taskig monitorlyssning med tunn återgivning i basen?
Det är möjligt. Det var bara en spekulation då en nivåsänkning skedde i ett brett område. Hursomhelst så låter DSD'n mycket bättre.
Olle99 skrev:[ Bild ]
Giant Last of the runaways , skruva på I'm a Believer ( det är alltså inte Neil Diamond's låt ) hittade min gamla cd , tycker det är bra ljud
Skrivbordet skrev:Varför spelar man inte in live direkt i studion utan någon processing. Med några omtagningar borde man väl få EN bra inspelning?
Varför processas det överhuvudtaget? Är det en tvingande nödvändighet att göra det p g a det sätt som en produktion blir till på? T ex att man inte har alla musiker i studion samtidigt eller ens i samma studio.
Denna med Povel R är gammal och inte hifi, inspelad live i studion, och vilken spelglädje. Jag tycker den är härlig att lyssna på; det svänger!
https://www.youtube.com/watch?v=yt04no2MKfw
hcl skrev:Skrivbordet skrev:Varför spelar man inte in live direkt i studion utan någon processing. Med några omtagningar borde man väl få EN bra inspelning?
Varför processas det överhuvudtaget? Är det en tvingande nödvändighet att göra det p g a det sätt som en produktion blir till på? T ex att man inte har alla musiker i studion samtidigt eller ens i samma studio.
Denna med Povel R är gammal och inte hifi, inspelad live i studion, och vilken spelglädje. Jag tycker den är härlig att lyssna på; det svänger!
https://www.youtube.com/watch?v=yt04no2MKfw
Utan processning? Jag vågar påstå att en överväldigande majoritet av de inspelningar de flesta betraktar som bra har genomgått mer eller mindre kraftig processning. Det måste givetvis inte göras några stora åtgärder, men mycket i det vi förknippar med bra inspelningar vore nära nog möjligt att få till utan processning (exempelvis väldigt nära rösttagningar, inspelningar med trummor med ett grymt ”klipp” utan att de fullständigt dominerar över alla andra instrument mm). Det innebär dock inte att det inte går spela in musikerna som om det vore ”live”. Flera av de inspelningar vi gjort har gjorts just på det sättet och det ger en helt annan samspelthet än då musikerna spelar var ch en för sig (till klick eller redan gjorda tagningar). Det mesta som spelades in fram t.o.m. 60-talet gjordes just så och många av de inspelningarna har onekligen ofta något att sträva efter. Även dessa inspelningar hade processades dock, men direkt i samband med inspelningen istället som fota nu, i efterhand.
StefanL skrev:Jag som är Metal-head, jag sväljer mycket för min musiksmak.
Jagar hellre musik som får mina känslor svalla, oavsett inspelningkvalitet,
FFDB, SA och andra har usel kvalitet, men det de spelar är otroligt.
goat76 skrev:StefanL skrev:Jag som är Metal-head, jag sväljer mycket för min musiksmak.
Jagar hellre musik som får mina känslor svalla, oavsett inspelningkvalitet,
FFDB, SA och andra har usel kvalitet, men det de spelar är otroligt.
Har du något förslag på Metal som du tycker är bra både musikmässigt och ljudmässigt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster