Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?
Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?
Några andra uppslag?
[ Bild ]
[ Bild ]
ErikAndersson skrev:Focal Grand Utopia kanske?
Stranne skrev:Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...
Strmbrg skrev:Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
Rydberg skrev:Strmbrg skrev:Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
Några speciella? 3.7i?
MorganM skrev:Wilson Audio’s stora högtalare tycker jag låtit bra dom gånger jag hört dom,dock några år sedan.
Stranne skrev:Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?
Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?
Några andra uppslag?
[ Bild ]
[ Bild ]
Intressant frågeställning som även brukar poppa upp i mitt eget huvud då och då. Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...
Tyvärr har jag inte mycket att komma med eftersom jag i princip slutat intressera mig för prylarna sen jag fick till det här hemma med rätt grejer, men inför framtiden vore det trevligt att veta om det finns några bra alternativ.
Strmbrg skrev:Rydberg skrev:Strmbrg skrev:Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
Några speciella? 3.7i?
Ja, jag ”lyssnar inte runt” på högtalare alls. Så de är de enda jag har hört utöver 1.6 de senaste tio åren.
hifikg skrev:De senaste Beolab imponerade på en mässa för några år sedan, tänkbar kandidat om OA52 går upp i rök, fast man får hyvla en hel del läder för att få hem dem.
rajapruk skrev:Stranne skrev:Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?
Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?
Några andra uppslag?
[ Bild ]
[ Bild ]
Intressant frågeställning som även brukar poppa upp i mitt eget huvud då och då. Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...
Tyvärr har jag inte mycket att komma med eftersom jag i princip slutat intressera mig för prylarna sen jag fick till det här hemma med rätt grejer, men inför framtiden vore det trevligt att veta om det finns några bra alternativ.
Stranne, om du vill ta det röda pillret, så kom hem till mig och lyssna lite!
Bill50x skrev:hifikg skrev:De senaste Beolab imponerade på en mässa för några år sedan, tänkbar kandidat om OA52 går upp i rök, fast man får hyvla en hel del läder för att få hem dem.
Lustigt, jag var inte ett dugg imponerad av skapelsen. Men lokalen var stor och det krävdes säkert stora resurser att fylla densamma. Kanske hade låtit bra hemma hos mig?/ B
AlbertHall skrev:Lyssna på Harbeth. De låter naturligt avseende röster och akustiska instrument.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Rydberg skrev: Några speciella? 3.7i?
Ja, jag ”lyssnar inte runt” på högtalare alls. Så de är de enda jag har hört utöver 1.6 de senaste tio åren.
Hur stor är kapaciteten i basregistret hos tex 3.7?
Goldfinger skrev:Response Grand skulle vara klart tänkbara för mig.
Bill50x skrev:hifikg skrev:De senaste Beolab imponerade på en mässa för några år sedan, tänkbar kandidat om OA52 går upp i rök, fast man får hyvla en hel del läder för att få hem dem.
Lustigt, jag var inte ett dugg imponerad av skapelsen. Men lokalen var stor och det krävdes säkert stora resurser att fylla densamma. Kanske hade låtit bra hemma hos mig?
/ B
music4ever skrev:Följer tråden med intresse.
Vore intressant med tips på riktigt bra högtalare, och gärna högtalare som har låg dist och anständig SPL förmåga.
music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.
Tangband skrev:Kanske inte politiskt korrekt att föreslå något sånt här på detta forumet, där man helst inte ska gilla aktiva högtalare
Tangband skrev: till skillnad mot de billigare Linn-högtalarna.
Vinylcalle skrev:Rydberg skrev:Hur stor är kapaciteten i basregistret hos tex 3.7?
Ljudtrycksmässigt inte så stor. Men i rum kan du förvänta dig att -3 dB ligger runt 35 Hz.
Jag spelar ju med föregångaren 3.6 som jag delar aktivt vid 100 Hz med basmoduler. Då ökar man på kapaciteten och undviker att distorsionen i basen kan vara en svagpunkt vid högre ljudtryck hos Magnepan.
Vinylcalle skrev:Rent allmänt tror jag att man antingen gillar det som en planarhögtalare gör eller så har man svårt att begripa dess storhet, om det senare gäller är det bara titta vidare.
Mvh Carl
Strmbrg skrev:”...forumet där man helst inte ska gilla...”
?
Är detta ett socialt forum, där ens position i eller utanför någotslag gruppering är avgörande?
Strmbrg skrev:”...forumet där man helst inte ska gilla...”
?
Är detta ett socialt forum, där ens position i eller utanför någotslag gruppering är avgörande?
JM skrev:Strmbrg skrev:”...forumet där man helst inte ska gilla...”
?
Är detta ett socialt forum, där ens position i eller utanför någotslag gruppering är avgörande?
Alla grupper handlar ytterst om makt och positionering i gruppen.
Även val av högtalare i relation till gruppen handlar om hackordning. Vissa är måna att tillhöra innersta kretsen. De flesta bryr sig inte men blir i andras ögon placerade i hackordning. Andra väljer aktivt att placera sig utanför vilket även detta är en makt markering.
Att prata om makt i den lilla gruppen har länge varit tabu.
JM
FBK skrev:music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.
Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.
Baffel skrev:Inga hornhögtalare som platsar in på listan ?
Några DIY högtalare ? Det skulle ju vara intressant om de mest dugliga och kapabla som figurerar här skulle få en budget på låg säga 100 000 kr och bygga ett par riktiga värstingar . Undra hur pass väl några sådana skulle stå sig mot eliten av de högtalare som tagits upp i denna tråd? En insamling till Peter så får han dra ihop ett gäng och gå banans. Det vore något. Fast det är klart ska man upp och tampas med de bästa högtalarna som finns är ju de man bygger själv inget man smäller ihop på en kafferast direkt. Kräver nog bra mycket mer än 100 000 kr . Tid , tester, RnD osv .
Det finns ju redan en hyfsad känd Ingvar som tidigare varit aktiv på det här forumet som tydligen byggt några riktigt bra högtalare , har jag hört.
Har IÖ tröttnat på det här forumet ? Det var länge sedan han skrev något här .
paa skrev:Det jag hört av Grimm Audio LS1 har imponerat stort på mig.
Deras senaste med med NFB sensor i baselementet ser ut att ha state of the art låg dist!
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:”...forumet där man helst inte ska gilla...”
?
Är detta ett socialt forum, där ens position i eller utanför någotslag gruppering är avgörande?
Alla grupper handlar ytterst om makt och positionering i gruppen.
Även val av högtalare i relation till gruppen handlar om hackordning. Vissa är måna att tillhöra innersta kretsen. De flesta bryr sig inte men blir i andras ögon placerade i hackordning. Andra väljer aktivt att placera sig utanför vilket även detta är en makt markering.
Att prata om makt i den lilla gruppen har länge varit tabu.
JM
Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.
RogerGustavsson skrev:Vinylcalle skrev:Rent allmänt tror jag att man antingen gillar det som en planarhögtalare gör eller så har man svårt att begripa dess storhet, om det senare gäller är det bara titta vidare.
Mvh Carl
Ligger något i det. Misstänker att musiksmaken också har en del i det. Planarhögtalare är kanske inte förstaval om man giller mera "hårdslående musik"?
Morello skrev:paa skrev:Det jag hört av Grimm Audio LS1 har imponerat stort på mig.
Deras senaste med med NFB sensor i baselementet ser ut att ha state of the art låg dist!
Helt missat! Hur låga THD-nivåer talar vi om?
For those who love to have deep understanding of our unique DMF digital motional feedback subwoofer, we offer no less than six white papers by its designer Rob Munnig Schmidt: about how loudspeakers work; about sources of distortion in loudspeaker driver design; about why to avoid bassreflex designs; about acceleration based motional feedback subwoofers; about velocity feedback and why that does not solve the problem; and about how to realize an acceleration feedback subwoofer. Mark that math is not avoided, but no one can present those formulas so clearly like Rob.
https://www.grimmaudio.com/publications ... te-papers/
shifts skrev:Av de högtalare jag på senare tid (inom ett år eller så) lyssnat på och som verkat lovande finns faktiskt Martens nya Parker Trio på listan (https://www.marten.se/products/parker/parker-trio/). Har inte varit särskilt begeistrad i deras andra alster jag hört på tidigare, men skulle gärna lyssna på dem i någon hemmamiljö.
Förutom dem så tycker jag Fink Team Borg (https://www.finkteam.com/borg/) verkar mycket intressant. Den gjorde mycket rätt på Perfect Sense event i Ulfsunda slott i oktober förra året.
DVD-ai skrev:FBK skrev:music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.
Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
Läs det där som om FBK just nu är i full färd med att hypnotisera Music4ever, där dom sitter i en liten hydda ute i den mystiska skogen.
shifts skrev:Av de högtalare jag på senare tid (inom ett år eller så) lyssnat på och som verkat lovande finns faktiskt Martens nya Parker Trio på listan (https://www.marten.se/products/parker/parker-trio/). Har inte varit särskilt begeistrad i deras andra alster jag hört på tidigare, men skulle gärna lyssna på dem i någon hemmamiljö.
Förutom dem så tycker jag Fink Team Borg (https://www.finkteam.com/borg/) verkar mycket intressant. Den gjorde mycket rätt på Perfect Sense event i Ulfsunda slott i oktober förra året.
Morello skrev:Jättesvårt att hitta högpresterande högtalare.
Morello skrev:shifts skrev:Av de högtalare jag på senare tid (inom ett år eller så) lyssnat på och som verkat lovande finns faktiskt Martens nya Parker Trio på listan.
Det måste bero på kabeln
Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.
RJohan skrev:Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.
Nu blir det ännu mer OT: Vårt gruppbetende är minsann väldigt likt chimpansernas. Även där finns det tydligen en och annan fri ande som väljer att stå vid sidan av.
Almen skrev:Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?
Almen skrev:RJohan skrev:Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.
Nu blir det ännu mer OT: Vårt gruppbetende är minsann väldigt likt chimpansernas. Även där finns det tydligen en och annan fri ande som väljer att stå vid sidan av.
Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?
sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?
Bill50x skrev:Almen skrev:Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?
Man kan ju tillhöra gruppen som inte vill vara en del av en grupp. Som en anti-modegrupp där alla ser likadana ut fast tvärtemot rådande mode.
/ B
shaft skrev:Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig....
MacBruce skrev:sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?
Under den senare delen av 70-talet fick jag — pga mina fåtal skriverier i R&T — en massa "fin-element" mig tillskickade "för utvärdering". Bl.a några element från JBL:s distributör. Min "favorit" bland 10-tummare blev, efter lite mätningar, JBL:s LE10A — den med den vita kantupphängningen. Tyvärr torkade ju den upphängningen ut efter ett par år — jag vet inte, hur mätningarna skulle ha sett ut då. Upphängningen byttes senare ut mot något som såg ut som en "vanlig" skumplastupphängning.
Hur som helst fick jag chansen att skicka ett antal högtalare med gratis frakt till och från SPA:s akustik-mätlabb i Borås, tack vare en bekant som var lasbilschaufför. Mätningarna kostade inte så mycket, men SPA tyckte tydligen att återförpackning och återsändandet av mätobjekten var "besvärligt", så fakturorna ökade betänkligt om sådant involverades i uppdraget.
Erbjudandet kom lite oförhappandes, så i de flesta fall stoppade jag helt enkelt in elementen, som jag var intresserad av, i lådor som jag bedömde vara i häradet av vad som var optimalt för dem. Så även för den "delmängd" av en "distorsionsmätning med förhöjd insignal" som bilden nedan visar. Har ännu inte hittat originalprotokollen efter mina senaste två "flytt" till nya lägenheter...
Jag skickade två lådor med JBL-element: LE10A och LE8T. Bilden visar, som sagt, en mätning på LE10A. Båda JBL-elementen visade dock betydligt lägre distorsionssiffror än de andra "fin-element" som ingick i mätserien. Hoppas att JBL har behållit den traditionen.
RJohan skrev:MacBruce skrev:sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?
Under den senare delen av 70-talet fick jag — pga mina fåtal skriverier i R&T — en massa "fin-element" mig tillskickade "för utvärdering". Bl.a några element från JBL:s distributör. Min "favorit" bland 10-tummare blev, efter lite mätningar, JBL:s LE10A — den med den vita kantupphängningen. Tyvärr torkade ju den upphängningen ut efter ett par år — jag vet inte, hur mätningarna skulle ha sett ut då. Upphängningen byttes senare ut mot något som såg ut som en "vanlig" skumplastupphängning.
Hur som helst fick jag chansen att skicka ett antal högtalare med gratis frakt till och från SPA:s akustik-mätlabb i Borås, tack vare en bekant som var lasbilschaufför. Mätningarna kostade inte så mycket, men SPA tyckte tydligen att återförpackning och återsändandet av mätobjekten var "besvärligt", så fakturorna ökade betänkligt om sådant involverades i uppdraget.
Erbjudandet kom lite oförhappandes, så i de flesta fall stoppade jag helt enkelt in elementen, som jag var intresserad av, i lådor som jag bedömde vara i häradet av vad som var optimalt för dem. Så även för den "delmängd" av en "distorsionsmätning med förhöjd insignal" som bilden nedan visar. Har ännu inte hittat originalprotokollen efter mina senaste två "flytt" till nya lägenheter...
Jag skickade två lådor med JBL-element: LE10A och LE8T. Bilden visar, som sagt, en mätning på LE10A. Båda JBL-elementen visade dock betydligt lägre distorsionssiffror än de andra "fin-element" som ingick i mätserien. Hoppas att JBL har behållit den traditionen.
Du har alltså inte de andra kurvorna sparade? Vi vill se ALLT! [...]
FBK skrev:music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.
Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
music4ever skrev:FBK skrev:music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.
Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
För att?
music4ever skrev:FBK skrev:music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.
Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
För att?
PerStromgren skrev::?music4ever skrev:FBK skrev:Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
För att?
Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.
Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses!
PerStromgren skrev::?music4ever skrev:FBK skrev:Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.
För att?
Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.
Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses!
Nattlorden skrev:shaft skrev:Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig....
Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...
Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten...
shaft skrev:Nattlorden skrev:shaft skrev:Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig....
Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...
Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten...
Just tusan - du hade ju sådana Cantons!
Numera är det väl den digitala styrdelen med akustiktillfixningen som gör att de blev en "återvändsgränd" och inte kan uppgraderas väl?
Men jag skall sent glömma (eller aldrig) när de blev demade för mig i Stockholm med en Copland CD-drive samt med ett större Dynamic Precision slutsteg.
Oförglömligt för mig (och min fru).
Men det är ju såklart möjligt att jag hade tyckt annorlunda idag - kanske allt stämde just den dagen?
Nattlorden skrev:shaft skrev:Nattlorden skrev:
Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...
Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten...
Just tusan - du hade ju sådana Cantons!
Numera är det väl den digitala styrdelen med akustiktillfixningen som gör att de blev en "återvändsgränd" och inte kan uppgraderas väl?
Men jag skall sent glömma (eller aldrig) när de blev demade för mig i Stockholm med en Copland CD-drive samt med ett större Dynamic Precision slutsteg.
Oförglömligt för mig (och min fru).
Men det är ju såklart möjligt att jag hade tyckt annorlunda idag - kanske allt stämde just den dagen?
Ja.... dels jobbar den ju (A/D -) DSP - D/A i 44.1 kvalité, så Canton insåg nog att de inte skulle kunna hänge med att bygga ny hårdvara efter hand som folk ville köra högre format än så, dels var mjukvaran för inställningen för DOS, så de skulle också behöva vidareutveckla mjukvaran också.... Så det blev nog mer för dem att bita över än vad de var medvetna om... Så återvändsgränd eller så hade det fått vara en full investeringsväg framåt för dem. När hade du en RS232-port i datorn senast?
Vet att mitt par spelats på någon mässa, fast om de var i Stockholm vet jag inte.
shaft skrev:
Detta var på Hifi-affären som en gång låg i Hötorgshusen. Var det HIFI-Art?? Säkert 15+ år sedan...Tiden går!
Prozac skrev:shaft skrev:
Detta var på Hifi-affären som en gång låg i Hötorgshusen. Var det HIFI-Art?? Säkert 15+ år sedan...Tiden går!
Pause kanske? Som nu ligger på Norrlandsgatan.
FBK skrev:Den som är så intresserad av att jag tror det får söka på forumet på ditt tidigare namn som du använde. Men du har blivit äldre som alla andra så du kanske har ändrat din uppfattning om hur högtalare skall låta.
PerStromgren skrev:Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.
Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses!
music4ever skrev:FBK skrev:Den som är så intresserad av att jag tror det får söka på forumet på ditt tidigare namn som du använde. Men du har blivit äldre som alla andra så du kanske har ändrat din uppfattning om hur högtalare skall låta.
Har du inget att komma med när du påstår något som jag ska göra, så bör du faktiskt hålla igen kakhålet.
Jag har haft 5 st högtalare under min hifi karriär, endast EN av dem har varit Ino.
Strmbrg skrev:Jag tycker att AIK står över allt annat. De står även över andra idrottslag. Det spelar ingen roll att alla personer i AIK är utbytta ett otal gånger under årens lopp, eller om de vinner eller förlorar.
Och att YSL är det enda klädmärke man kan ha.
Uno är fula och Sean Connery är snygg.
Dessutom är Patek Philippe den enda klocka värd namnet. Åtminstone om namnet är Patek Philippe.
Tycker någon emot så tänker jag banne mig ta illa vid mig!
Jag strävar efter att ha känslomässiga direktkopplingar till vissa märken och andra företeelser som exempelvis förstärkartekniker och gummikvaliteter i såna där datumstämplar. Annars är jag inte en hel människa.
Ett angrepp på UNO-ådio är ett angrepp på mig och på hela Warszawapakten.
music4ever skrev:PerStromgren skrev:Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.
Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses!
Jag gillar Ino starkt, det är det bästa jag hört. Det betyder inte att jag inte är öppen att det finns något som är lika bra eller bättre. Är detta verkligen så konstigt? Väljer du bort bättre prylar bara för att?
Strmbrg skrev:Jag tycker att AIK står över allt annat. De står även över andra idrottslag. Det spelar ingen roll att alla personer i AIK är utbytta ett otal gånger under årens lopp, eller om de vinner eller förlorar.
Och att YSL är det enda klädmärke man kan ha.
Uno är fula och Sean Connery är snygg.
Dessutom är Patek Philippe den enda klocka värd namnet. Åtminstone om namnet är Patek Philippe.
Tycker någon emot så tänker jag banne mig ta illa vid mig!
Jag strävar efter att ha känslomässiga direktkopplingar till vissa märken och andra företeelser som exempelvis förstärkartekniker och gummikvaliteter i såna där datumstämplar. Annars är jag inte en hel människa.
Ett angrepp på UNO-ådio är ett angrepp på mig och på hela Warszawapakten.
MichaelG skrev:... Jag förstår inte varför somliga känner behov av att raljera över detta.
FBK skrev:Jag väljer själv när jag öppnar "kakhålet" subjektivisten. Och eftersom du är ett så starkt Ino fan så kan man inte ta dig på allvar när du säger att du kan tänka dig andra högtalare, du får visa det först.
PerStromgren skrev:Nej, då, inte alls. Men så länge du tycker att Ino är det bästa du hört och det finns kapablare system från Ino att köpa, verkar det vara en uppenbar väg att gå om du vill uppgradera.
MichaelG skrev:Fast jag tycker nog inte att music4evers fråga är så konstig. Att han har hittat ett för honom prisvärt högtalarfabrikat ökar ju naturligtvis oddsen för att han ska välja något annat. Men det är ju inte detsamma som att han inte kan vara nyfiken på om det kan finnas annat. Hade han vetat exakt vad som funnits hade han inte behövt fråga. Nu frågar han. Jag förstår inte varför somliga känner behov av att raljera över detta.
music4ever skrev:FBK skrev:Jag väljer själv när jag öppnar "kakhålet" subjektivisten. Och eftersom du är ett så starkt Ino fan så kan man inte ta dig på allvar när du säger att du kan tänka dig andra högtalare, du får visa det först.
Du verkar inte fatta att man inte ska berätta för andra hur de tycker och tänker. Det är kanske för avancerat för dig att förstå. Du hittar på en massa saker som "jag tycker", hur fan kan du pyssla med det? Har du problem eller?
RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?
MacBruce skrev:RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?
P.S. missade detta.
Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...
Strmbrg skrev:Apropå "borta":
Jag har nog varit ganska "borta" mest hela tiden. Tvärliten koll på apparat- och högtalarfabrikanternas inre, hur produktlinjerna har förändrats över årens lopp, namn på "kändisar" inom hifiproduktion, konstruktion och journalistik.
Så, den som är lite småborta kan med detta veta att vederbörande (tyvärr?) inte är helt jävla ensam där borta.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Apropå "borta":
Jag har nog varit ganska "borta" mest hela tiden. Tvärliten koll på apparat- och högtalarfabrikanternas inre, hur produktlinjerna har förändrats över årens lopp, namn på "kändisar" inom hifiproduktion, konstruktion och journalistik.
Så, den som är lite småborta kan med detta veta att vederbörande (tyvärr?) inte är helt jävla ensam där borta.
Jag hänger på mässor o läser blaskor, men inte mycket nytt som fastnar i "kan tänka mig att ha" minnet. Det som gjort det kan jag räkna på ena handens fingrar, åtminstone när det gäller högtalare.
FBK skrev:Jag har slutat med mässor då det bara spelas Jazz och att intresset för att träffas under mässorna har försvunnit. Jag tycker det är en kul grej att även umgås med likasinnade under mässorna. Och jag springer inte längre i butiker, mest för att jag numera köper begagnat då det finns så gott om guldkorn för mindre slant än nytt. Men jag besökte alla butiker häromåret som sålde studio monitorer då jag övergick till det och det vara kul. Sedan fortsätter jag att läsa blaskor för att hänga med lite även på nya produkter och musik.
RogerGustavsson skrev:Har ni aldrig med er "egen" musik till mässor eller besök hos andra?
gcs skrev:Senast spelade jag musik med en toppnivån på 112dBC. Mina högtalare är ett par JBL + en Velodyne DD18. Det märkliga är att nivån inte är ansträngande stark.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Jag har slutat med mässor då det bara spelas Jazz och att intresset för att träffas under mässorna har försvunnit. Jag tycker det är en kul grej att även umgås med likasinnade under mässorna. Och jag springer inte längre i butiker, mest för att jag numera köper begagnat då det finns så gott om guldkorn för mindre slant än nytt. Men jag besökte alla butiker häromåret som sålde studio monitorer då jag övergick till det och det vara kul. Sedan fortsätter jag att läsa blaskor för att hänga med lite även på nya produkter och musik.
Vet inte vilka mässor du har varit på men musikvalet brukar vara det lyssnarna vill höra eller har med sig på de mässor jag har bevistat. Umgänget med andra på mässorna är heller ingen bristvara eller omöjlighet heller. Har genom åren träffat flera av de som håller till på div. audioforum. Ett krux är förstås att man ofta inte känner folk till varken utseende eller namn. Årets mässor i Jönköping och Göteborg uteblev av kända själ.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Jag har slutat med mässor då det bara spelas Jazz och att intresset för att träffas under mässorna har försvunnit. Jag tycker det är en kul grej att även umgås med likasinnade under mässorna. Och jag springer inte längre i butiker, mest för att jag numera köper begagnat då det finns så gott om guldkorn för mindre slant än nytt. Men jag besökte alla butiker häromåret som sålde studio monitorer då jag övergick till det och det vara kul. Sedan fortsätter jag att läsa blaskor för att hänga med lite även på nya produkter och musik.
Vet inte vilka mässor du har varit på men musikvalet brukar vara det lyssnarna vill höra eller har med sig på de mässor jag har bevistat. Umgänget med andra på mässorna är heller ingen bristvara eller omöjlighet heller. Har genom åren träffat flera av de som håller till på div. audioforum. Ett krux är förstås att man ofta inte känner folk till varken utseende eller namn. Årets mässor i Jönköping och Göteborg uteblev av kända själ.
Jag hoppade High End i Stockholm i år av samma skäl. Var jag kanske först med att hoppa en hifimässa i Sverige pga Covid? Budskapet var ju då fortfarande att Covid inte skulle drabba Sverige!
RogerGustavsson skrev:Har ni aldrig med er "egen" musik till mässor eller besök hos andra?
RogerGustavsson skrev:...Ett krux är förstås att man ofta inte känner folk till varken utseende eller namn...
RJohan skrev:MacBruce skrev:RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?
P.S. missade detta.
Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...
För allan del, jag förstår vad du menar. Idag verkar JBL göra allt från 'riktig' HiFi ned till ett digert Elgiganten sortiment (som jag inte vet något om). Det var de riktiga Greg Timbersdesignade jag hänvisar till, med hänsyn till trådens titel då. Fast tydligen har Greg slutat...
Har du alltså varit borta från HiFi-världen i 40 år?
MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig...
MacBruce skrev:RJohan skrev:MacBruce skrev:
P.S. missade detta.
Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...
För allan del, jag förstår vad du menar. Idag verkar JBL göra allt från 'riktig' HiFi ned till ett digert Elgiganten sortiment (som jag inte vet något om). Det var de riktiga Greg Timbersdesignade jag hänvisar till, med hänsyn till trådens titel då. Fast tydligen har Greg slutat...
Har du alltså varit borta från HiFi-världen i 40 år?
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig...
RJohan skrev:MacBruce skrev:RJohan skrev:
För allan del, jag förstår vad du menar. Idag verkar JBL göra allt från 'riktig' HiFi ned till ett digert Elgiganten sortiment (som jag inte vet något om). Det var de riktiga Greg Timbersdesignade jag hänvisar till, med hänsyn till trådens titel då. Fast tydligen har Greg slutat...
Har du alltså varit borta från HiFi-världen i 40 år?
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig...
Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här
JM skrev:RJohan skrev:MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig...
Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här
Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.
JM
MacBruce skrev:RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?
P.S. missade detta.
Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...
JM skrev:RJohan skrev:MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig...
Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här
Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.
JM
Harryup skrev:MacBruce skrev:RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?
P.S. missade detta.
Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...
JBL har genom åren haft olika produktlinjer i olika länder men också att olika distributörer har satsat på olika linjer. Går man i en hifi-butik i Japan hittar man deras studiomonitorer med en del modeller byggda för enbart Japan. JBL har även byggt lite mindre bra högtalare för europa i Danmark. I Sverige hittar du först sen några år tillbaka en del monitorer i hifi-butiker.
RJohan skrev:...
Jag antar att man köpte studiovarianterna genom att gå in i den lokala musikaffären och peka i en katalog och säga 'dom vill jag ha'.
Harryup skrev:Tack för tipset. Känner igen problemet och undrar varför så många på faktiskt verkligen vill spela så högt hemma. Även om det inte uppfattas som högt när det är rätt så distfritt så tycker nog hörselmekanismen att det inte är bra i längden.
Nattlorden skrev:Vill man ha något riktigt bra från JBL finns ju dessa:
https://jblpro.com/en/products/m2
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/shootout-between-jbl-m2-and-revel-salon-2.1844/
Strmbrg skrev:RJohan skrev:...
Jag antar att man köpte studiovarianterna genom att gå in i den lokala musikaffären och peka i en katalog och säga 'dom vill jag ha'.
Så brukar jag göra fortfarande. Provlyssning brukar inte låta sig göras av butikslagermässiga skäl, och att be om att de ska ta hem bara för att jag vill provlyssna brukar inte heller låta sig göras.
JM skrev:Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.
JM
FBK skrev:Här har ni något, ni som gillar att spela starkt. https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 113046.htm Revel ultima studio 36000kr Säljaren skriver: volymen
man kommer upp i utan distortion är ofattbar.
FBK skrev:Okej, nu börjar det bli lite otydligt om hur starkt egentligen är. [...]
sprudel skrev:Njae, allt är relativt. I morse var det 115 dB på lyssningsplats, försteget stod på hälften!!
Fransk disco att spela HÖGT!!!
PerStromgren skrev:Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.
gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.
Det behöver ju inte vara musiken som är huvudboven där..... Ess-ljuden vid högre volymer försvann i ett trollslag hos mig när jag slutade med 100W-förstärkare och gick upp på större slutsteg. Det var "the tipping point" för min del att lyssna lite mer noga på vad folk här på forumet faktiskt erbjöd för visdom och tips. Alltså... i mitt fall förvärrades ess-ljud när slutsteget blev pressat eller i värsta fall klippte... men fram tills jag fick motsatsen bevisad så var jag övertygad om att "det är så det blir när man skruvar upp högt"...
Almen skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.
Det behöver ju inte vara musiken som är huvudboven där..... Ess-ljuden vid högre volymer försvann i ett trollslag hos mig när jag slutade med 100W-förstärkare och gick upp på större slutsteg. Det var "the tipping point" för min del att lyssna lite mer noga på vad folk här på forumet faktiskt erbjöd för visdom och tips. Alltså... i mitt fall förvärrades ess-ljud när slutsteget blev pressat eller i värsta fall klippte... men fram tills jag fick motsatsen bevisad så var jag övertygad om att "det är så det blir när man skruvar upp högt"...
Samma här. Men det gäller inte dem som är övertygade att det inte gäller deras anläggning, eftersom de har mer än tillräckligt av effekt eftersom det gör ont i öronen när de vrider upp.
RogerGustavsson skrev:gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.
gcs skrev:RogerGustavsson skrev:gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.
Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.
PerStromgren skrev:Har ni lyssnat på skivan? Innan jag skrev inlägget lyssnade jag med mina Staxlurar och upplevde samma obehagliga dist i dem också.
jansch skrev:gcs skrev:RogerGustavsson skrev:
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.
Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.
Har du "peak hold" på den?
gcs skrev:RogerGustavsson skrev:gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.
Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.
Nattlorden skrev:Personligen tycker jag det är starkt när jag snittar 95dB i lyssningsposition - speciellt om det är dB(A).
RogerGustavsson skrev:gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.
Johan_Lindroos skrev:gcs skrev:RogerGustavsson skrev:
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.
Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.
Ja men vilken tidsvägning använde du då? (jag gissar att du använde Fast)
Jag kan även nämna att "Fast" har 125 millisekunders integrationstid.
JM skrev:RJohan skrev:MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig...
Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här
Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.
JM
verdad skrev:Denna högtalare tycker jag är tillräckligt bra. Mer än tillräckligt bra faktiskt. Paradigm Persona 9H.
En grymt bra högtalare, anser jag efter att ha lyssnat på dom vid några tillfällen och även på lillebror 7F
https://www.theabsolutesound.com/articl ... udspeaker/
Morello skrev:Lät inte ATC ganska bra på mässan när vi var där?
Morello skrev:Lät inte ATC ganska bra på mässan när vi var där?
music4ever skrev:De såg kul ut. Jag antar att man inte ska spela väldigt starkt med de högtalarna?
Rydberg skrev:music4ever skrev:De såg kul ut. Jag antar att man inte ska spela väldigt starkt med de högtalarna?
Jag har för mig att jag läst att det kan spela väldigt starkt och dessutom har relativt låg dist.
I-or skrev:I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:
https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM
Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.
I-or skrev:I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:
https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM
Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.
music4ever skrev:Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.
Johan_Lindroos skrev:music4ever skrev:Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.
Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
jonasp skrev:Johan_Lindroos skrev:music4ever skrev:Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.
Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.
Medhåll. Redan de mindre modellerna lider av termisk kompression i diskanten.
steveo1234 skrev:Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..
goat76 skrev:steveo1234 skrev:Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..
Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?
goat76 skrev:steveo1234 skrev:Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..
Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?
steveo1234 skrev:goat76 skrev:steveo1234 skrev:
Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..
Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?
Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.
Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.
goat76 skrev:steveo1234 skrev:goat76 skrev:
Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?
Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.
Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.
Kanske är blir frågan lite mindre känslig om vi inriktar oss på fabrikatet Magico istället för Ino?
Magico M9 är deras största högtalare i serien följd av M6, M3 och M2. Alla dessa modeller verkar ha en liknande bestyckning när det kommer till mellanregister och diskantregister, så kanske kan vi anta att begränsningen i dessa register är hyfsat lika mellan dem när det kommer till ljudtryckskapacitet innan de börjar "vackla". Om vi då antar att vi har en potentiell köpare som vill kunna spela rejält starkt MEN utan att passera begränsningen där mellan och diskant registret tydligt börjar dista, vilken av dessa modeller tror du räcker till utan att det i övrig element-bestyckning "eldas för kråkorna"?
Förstår du frågan nu?
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
Johan_Lindroos skrev:Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
De är inte alls liknande, de har ett litet horn framför klotkalotten vilket höjer verkningsgraden strax över delningsfrekvensen. Detta medger att det går att mata elementet med mycket mindre nivå där. Inos filter är mycket branta just under arbetsområdet. Hur Magico har gjort sina filter får man nog spekulera om. Men det är en klotkalott som inte har någon annan akustisk hjälp än ett 180-graders horn, d.v.s. plan baffel.
Goldfinger skrev:Johan_Lindroos skrev:Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?
De är inte alls liknande, de har ett litet horn framför klotkalotten vilket höjer verkningsgraden strax över delningsfrekvensen. Detta medger att det går att mata elementet med mycket mindre nivå där. Inos filter är mycket branta just under arbetsområdet. Hur Magico har gjort sina filter får man nog spekulera om. Men det är en klotkalott som inte har någon annan akustisk hjälp än ett 180-graders horn, d.v.s. plan baffel.
Vilken ordning har Inos filter på diskantsidan?
I-or skrev:Det är tydligt att Magico föredrar bredspridande högtalare, därav frånvaron av horn/vågledare och MTM-arrangemang m.m (MTM- och BMTMB-konstruktioners tydliga nackdelar för den vertikala spridningen har diskuterats ganska många gånger i tidigare trådar). Deras konstruktioner uppvisar trots detta låg distorsion vid höga ljudtrycksnivåer, ibland rekordlåg sådan, p.g.a. mycket hög linjäritet för de specialutvecklade elementen. För distorsionsmästaren Magico S5 kan man dock notera en ganska omfattande termisk kompression för diskantelementet.
FBK skrev:Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.
FBK skrev:Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.
Johan_Lindroos skrev:
Bara för att det har diskuterats "ganska många gånger" tidigare behöver det inte råda konsensus i sakförhållandena. Högtalarna står vanligtvis i ett rum också, och det är högtalare + rum som man hör. Det kan vara lämpligt att resonera kring det som når lyssnaren, och det är inte entydigt att det är "tydliga nackdelar för den vertikala spridningen" som är det rätta svaret.
steveo1234 skrev:Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.
Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.
Belker skrev:Behöver du extra basstöd till i64s?
Hur högt spelar du egentligen? Och blir det verkligen ett balanserat system? Inte minst map det vi talar om ang förhållande boomer-diskant (4-1)? Trodde halva poängen med banantopparna var att slippa separata basstöd.
shifts skrev:music4ever: Gissar att du inte vill tillåta Trentemøller - Chameleon äta all tillgänglig slaglängd.
Morello skrev:jonasp skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.
Medhåll. Redan de mindre modellerna lider av termisk kompression i diskanten.
Hur hög/låg delningsfrekvens har magico valt?
music4ever skrev:Belker skrev:Behöver du extra basstöd till i64s?
Hur högt spelar du egentligen? Och blir det verkligen ett balanserat system? Inte minst map det vi talar om ang förhållande boomer-diskant (4-1)? Trodde halva poängen med banantopparna var att slippa separata basstöd.
Behöver och behöver, det kan vara kul att testa.
Jag tror att på en hel del bastung musik så kommer de hjälpa till att sänka disten.
jonasp skrev:Har du koll på hur starkt du spelar som mest?
music4ever skrev:jonasp skrev:Har du koll på hur starkt du spelar som mest?
Nja, inte direkt. Men jag har bränt säkringar till mina i32s så jag vill ha lite mer headroom.
BellsnWhistles skrev:Men pratar vi säkring till diskanten bara?
Alla gånger jag närmat mig gränsen så är det bas/mellanregistren som protesterat, hörbart i alla fall.
Kraniet skrev:Men för att återgå till topic så är det ju ändå intressant vad få högtalare som faktiskt presenterats i tråden.
Säger det mer om faktiskt eller om HiFi-branschen månne?
Edit: Kanske borde börja med: Vad är en riktigt bra högtalare?
Följdfrågan kanske är: För vem?
Kraniet skrev:Haha ni är ju galna. Måste ju spela nåt vansinnigt högt
Har ni väldigt stora rum och väldigt långt till högtalarna?
goat76 skrev:Man får väl anta att de flesta här valt just de högtalare man själv upplever som riktigt bra.
Mina ATC SCM40 är enligt mig svårslagna och kommer knappast bytas ut i första taget, möjligtvis då inom samma fabrikat. Basen är ren, välartikulerad och ”torr” i positiv bemärkelse. Mellanregistret är det mest naturliga jag hört från en högtalare där röster har en fantastisk närvarokänsla, vilket naturligtvis även gör sig gällande för alla andra ljudinslag. Diskanten märks inte av, den smälter in utan att varken sticka ut eller saknas vilket resulterar i ett homogent helhetsljud.
En till sak vilket sällan diskuteras när det kommer till högtalare är den upplevda dynamiken, ATC är bättre på den punkten än andra högtalare jag lyssnat på, det märks tydligt att de har haft som mål att förena ren HiFi med den bättre dynamiken som annars mest brukar återfinnas inom PA-segmentet. Om man får lov att slänga sig med ord som ”makro-dynamik” så den rent av brutal från dessa högtalare, när exempelvis ett lugnt parti i en klassisk symfoni på en mikrosekund övergår till ett starkt inferno blir man nästintill chockad. Det har jag aldrig upplevt från mina tidigare högtalare även om Linn även de är rätt bra på det ”snabba” ljudet.
Å vänta, en sak till…
Detaljerna som tydliggör ”lokalrymd” och djup i inspelningarna är också på topp, 3D-djupet jag upplever i många inspelningar är även det bland det bästa jag upplevt från ett par högtalare.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Man får väl anta att de flesta här valt just de högtalare man själv upplever som riktigt bra.
Mina ATC SCM40 är enligt mig svårslagna och kommer knappast bytas ut i första taget, möjligtvis då inom samma fabrikat. Basen är ren, välartikulerad och ”torr” i positiv bemärkelse. Mellanregistret är det mest naturliga jag hört från en högtalare där röster har en fantastisk närvarokänsla, vilket naturligtvis även gör sig gällande för alla andra ljudinslag. Diskanten märks inte av, den smälter in utan att varken sticka ut eller saknas vilket resulterar i ett homogent helhetsljud.
En till sak vilket sällan diskuteras när det kommer till högtalare är den upplevda dynamiken, ATC är bättre på den punkten än andra högtalare jag lyssnat på, det märks tydligt att de har haft som mål att förena ren HiFi med den bättre dynamiken som annars mest brukar återfinnas inom PA-segmentet. Om man får lov att slänga sig med ord som ”makro-dynamik” så den rent av brutal från dessa högtalare, när exempelvis ett lugnt parti i en klassisk symfoni på en mikrosekund övergår till ett starkt inferno blir man nästintill chockad. Det har jag aldrig upplevt från mina tidigare högtalare även om Linn även de är rätt bra på det ”snabba” ljudet.
Å vänta, en sak till…
Detaljerna som tydliggör ”lokalrymd” och djup i inspelningarna är också på topp, 3D-djupet jag upplever i många inspelningar är även det bland det bästa jag upplevt från ett par högtalare.
Kör du med sub/subbar till dem? Utsträckningen nedåt i basen verkar ju inte direkt himlastormande med tanke på deras storlek.
goat76 skrev:ATC SCM40 är inte speciellt stora högtalare, som modellbeteckningen vittnar om så är lådorna bara på 40 liter. De är dock slutna högtalare så en viss kapacitetsförlust kanske är att räkna med, men det är kanske det som gör att de är så ”snabba” och välartikulerade i basen.
Ferrum skrev:Jag ägde får några år sedan ett par SCM 100 A dvs aktiva som var riktigt bra, gillade dom skarpt. Köpte beggade eftersom priset annars satte stopp. Vi ser inte många sådana på marknaden så jag gissar att dom som har dom behåller dom.
Ferrum
Ferrum skrev:Jag var på en resa att äga några modeller jag trånat efter i många år men jag ångrar att jag sålde dom. Mitt rum är lite men dämpat (kort efterklang i hela registret till långt ner i basen) och det var absolut inga problem att ha dom där.
Ferrum
Kraniet skrev:Men för att återgå till topic så är det ju ändå intressant vad få högtalare som faktiskt presenterats i tråden.
Säger det mer om faktiskt eller om HiFi-branschen månne?
Edit: Kanske borde börja med: Vad är en riktigt bra högtalare?
Följdfrågan kanske är: För vem?
BellsnWhistles skrev:music4ever skrev:jonasp skrev:Har du koll på hur starkt du spelar som mest?
Nja, inte direkt. Men jag har bränt säkringar till mina i32s så jag vill ha lite mer headroom.
Hmm, funderar på säkringar själv, har inga säkringar idag men jag har spelat pi120s (fullregister) så de bottnat rejält, och delat vid 80 Hz så har inget hittills hänt men nog har jag kännt/hört att saker och ting varit på gränsen.
Men pratar vi säkring till diskanten bara?
Alla gånger jag närmat mig gränsen så är det bas/mellanregistren som protesterat, hörbart i alla fall.
I-or skrev:Den goda utvecklingen i låg-/mellanprissegmentet beror huvudsakligen på en i allmänhet mer vetenskapligt inriktad syn på högtalarutveckling (simulerings-/analysverktyg, mätmetoder och psykoakustik) men även på tillgång till mer avancerade material och produktionsmetoder. Ur min synvinkel har utvecklingen varit relativt jämn de senaste 40 åren eller så även om den har hoppat till ibland när diverse datoriserade mätsystem, FEM/BEM-simuleringar och "spinorama-mätningar" blev etablerade. Ingenjörerna gnetar på och det ger som vanligt resultat.
Tyvärr har high end-segmentet inte alls i lika hög grad anammat detta, utan fortsätter i hög grad att istället satsa på exklusivitet och marknadsföring á la modebranschen, vilket är en av anledningarna till att Type A/IIIi står sig ganska bra idag också.
goat76 skrev:FBK skrev:Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.
Det absolut viktigaste är att de mäter bra!
Bill50x skrev:Jag har svårt för Genelec. I mina öron låter de lite råa.
Har tex lyssnat på Anna-Lotta Larsson två gånger på Audio Concept, första gången genom MBL-högtalare, amdra gången via Genelec. Skillnaden var milsvid, men det är ju även priset. men ingen av kvaliteterna hos MBL fanns kvar i Genelec. I jämförelse lät det bara hårt och distat.
/ B
Empa skrev:Någon JBL kanske?
1400?
Maarten skrev:1400 nästan tvärtom, bra men lite sämre DI: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.27853/
Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.
Kraniet skrev:Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.
[ Bild ]
Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
[ Bild ]
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
KarlXII skrev:När jag kikade på bilden fick jag en flashback till 1981 när vi på rasten smög in på Hifiklubben mellan Norra Real och Odengatan, för att kika på Fostex och Jamohögtalare. Lite i den häraden är de, designmässigt. De låter dock betydligt bättre.
music4ever skrev:En fråga man kan ställa sig är vilken begränsningar man har för en "riktigt bra högtalare"?
Det är ju lika absurt att räkna 30% av marknadens hifihögtalare (dvs över vad man hittar på ICA mm) som "riktigt bra högtalare" som att bara räkna med 0,001% av marknadens högtalare.
Kraniet skrev:Ja går du den helt subjektiva vägen så är alla högtalare potentiellt "riktigt bra"
Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.
Almen skrev:Kraniet skrev:Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.
[ Bild ]
Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
[ Bild ]
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
"Site blocked" för mig, tyvärr.
Kraniet skrev:Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.
Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
[ Bild ]
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
I-or skrev:I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:
https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM
Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.
Almen skrev:Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.
Aha, det visste inte jag. Vem har sagt det, och med vilka argument?
Almen skrev:[
Ganska mycket fissel 150-500 Hz på 1400 enligt Stereophiles mätningar.
Ser inte jätteroligt ut totalt - lite loudnesskurva, där...
Empa skrev:Almen skrev:Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.
Aha, det visste inte jag. Vem har sagt det, och med vilka argument?Almen skrev:[
Ganska mycket fissel 150-500 Hz på 1400 enligt Stereophiles mätningar.
Ser inte jätteroligt ut totalt - lite loudnesskurva, där...
Jag tolkar inte det som att du är positiv baserat på mätningarna du länkar in? Har du hört 1400?
Jag tycker de var väldigt trevliga att lyssna på, fint också med loudnesskurvan, precis vad jag vill ha.
FBK skrev:Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)
Rydberg skrev:FBK skrev:Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)
Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.
FBK skrev:Rydberg skrev:FBK skrev:Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)
Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.
Annars måste det varit kul att gå på denna mässan då den hade mycket godis att lyssna på.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Rydberg skrev:Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.
Annars måste det varit kul att gå på denna mässan då den hade mycket godis att lyssna på.
Har velat åka dit men det är trist musik när man ser youtube-inslagen därifrån. Varför spela musak på de riktigt fina anläggningarna som ställs upp där? TAD har jag aldrig upplevt som slanka.
FBK skrev:Är det samma musik val som på Svenska mässor ?
Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?
Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?
Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?
Några andra uppslag?
[ Bild ]
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Är det samma musik val som på Svenska mässor ?
Av youtube-klippen att döma, ja. Nu gör det förmodligen det enklare att spela in dessa videos när det är lite dynamikbefriad musik.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Är det samma musik val som på Svenska mässor ?
Av youtube-klippen att döma, ja. Nu gör det förmodligen det enklare att spela in dessa videos när det är lite dynamikbefriad musik.
Vi får hoppas att inte hifikg ser detta att vi sågar mäss musiken, är ju ofta Jazz
nuffe skrev:Nä verkligen inte, jazz är ju hur brett som helst!
Almen skrev:nuffe skrev:Nä verkligen inte, jazz är ju hur brett som helst!
Och högt, och lågt!
FBK skrev:Jazz är Jazz, men på olika sätt. Jag klarar inte av en del, men det finns bra också. Så Jazz, är bred musik men det är ändå Jazz.
Almen skrev:4367 ser ju betydligt bättre ut, i så fall.
[ Bild ]
Fig.2 JBL 4367 Studio Monitor, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of sidewall level with woofer (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).
[ Bild ]
Fig.4 JBL 4367 Studio Monitor, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with the complex sum of the nearfield responses plotted below 300Hz.
Lite sjuttiotal över designen, eller...?
[ Bild ]
Rydberg skrev:Kef Blade
jonasp skrev:Jag startade en tråd om Neumann KH 420, det kanske kan vara något för dig Rydberg?
Eller Genelec 8351+W371!
nuffe skrev:Nä verkligen inte, jazz är ju hur brett som helst!
MorganM skrev:Är distorsionen lika låg på Ino Audio pi60s/i32s/i64s?
Nån som har en bild på nån mätning?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kevin_Mitnick och 19 gäster