Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav gcs » 2020-11-09 18:37

RogerGustavsson skrev:
gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284


Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.


Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav jansch » 2020-11-09 18:47

gcs skrev:
RogerGustavsson skrev:
gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284


Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.


Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.


Har du "peak hold" på den?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 18:51

PerStromgren skrev:Har ni lyssnat på skivan? Innan jag skrev inlägget lyssnade jag med mina Staxlurar och upplevde samma obehagliga dist i dem också.


Betvivlar inte att där är dist... kommentaren gällde att det blev för jobbigt vid hög volym.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav gcs » 2020-11-09 19:02

jansch skrev:
gcs skrev:
RogerGustavsson skrev:
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.


Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.


Har du "peak hold" på den?


Ja det finns. Med lite tur så kan man även mäta under 30dB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-09 19:06

gcs skrev:
RogerGustavsson skrev:
gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284


Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.


Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.



Ja men vilken tidsvägning använde du då? (jag gissar att du använde Fast)
Jag kan även nämna att "Fast" har 125 millisekunders integrationstid.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2020-11-09 19:18

Nattlorden skrev:Personligen tycker jag det är starkt när jag snittar 95dB i lyssningsposition - speciellt om det är dB(A).

Jag mätte med någon enklare mätare en gång och jag kom upp i runt 93-94db, men då var det jäkla högt. Och så högt kan man inte spela en låt ens utan att granen ovanpå klagar.
Hon klagar när man ser en film och har dragit på lite och då är inte talet jätte högt utan det är basen som är pådragen som jag vill ha den.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav sprudel » 2020-11-09 19:53

RogerGustavsson skrev:
gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284


Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.


Jag bor som sagt inte i lägenhet, men det hörs nog utomhus ändå.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav gcs » 2020-11-09 19:54

Johan_Lindroos skrev:
gcs skrev:
RogerGustavsson skrev:
Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.


Integrationstiden: Fast 125µsek. Slow 1 sek. Sampling time 200ggr/sek.



Ja men vilken tidsvägning använde du då? (jag gissar att du använde Fast)
Jag kan även nämna att "Fast" har 125 millisekunders integrationstid.

Jag har försökt att läsa innantill och tycker personligen att 125µsek. är väl snabbt. Jag skulle tro att sanningen är 125msek. Jag har nu lyssnat och kollat så att jag skriver rätt. Jag spelade ett kort stycke av första spåret med Mel Tormé - Too strong (close) for comfort. Kanske 30 sekunder.
Ljudnivåmätaren visade vid fast 104dBC och 116dBC vid slow. Märkligt tycker jag då det borde vara tvärt om.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-11 09:46

JM skrev:
RJohan skrev:
MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)


Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här :wink:

Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.

JM


Nu har jag experimenterat. Det verkar fungera till en viss del, i alla fall. Jag tog i ordentligt och dämpade alla tidiga reflexer, alltså sida, bakom och golv (så gott det nu går med ett gäng kuddar). En intressant iaktagelse är att det trots att jag sitter på ungefär halva avståndet och spelar på samma volym, låter det svagare. Mindre reflexer som driver upp den upplevda ljudstyrkan. Det blir ju också, knappast oväntat, mer 'precision' i ljudet, åt hållet som ett par bra lurar. En negativ effekt är att det verkar som det är en som en dockteater framför en, men man kan ju inte få allt. Däremot krävs det fortfarande gles musik med tillfälliga toppar för att örat inte ska protestera. Men då slipper man ju höra på LW mästrad Madånna :wink:
Jag håller på och experimenterar med SUB/SAT system och har haft problem med 'bluddrig' bas, jag hade redan spårat det till satelliterna. Nu försvann det, en oväntad och positiv effekt!

Som sagt, tack igen för tipset.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav verdad » 2020-11-21 19:19

Denna högtalare tycker jag är tillräckligt bra. Mer än tillräckligt bra faktiskt. Paradigm Persona 9H.

En grymt bra högtalare, anser jag efter att ha lyssnat på dom vid några tillfällen och även på lillebror 7F

https://www.theabsolutesound.com/articl ... udspeaker/
"Som nytt, fast bättre"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Tangband » 2020-11-21 20:35

verdad skrev:Denna högtalare tycker jag är tillräckligt bra. Mer än tillräckligt bra faktiskt. Paradigm Persona 9H.

En grymt bra högtalare, anser jag efter att ha lyssnat på dom vid några tillfällen och även på lillebror 7F

https://www.theabsolutesound.com/articl ... udspeaker/


Ser ju läcker ut :)
Häftigt galler för mid och diskant

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-12-11 13:41

Vad tror ni om ATC, t.ex. ATC SCM50 PSLT?

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2020-12-11 13:48

Lät inte ATC ganska bra på mässan när vi var där?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2020-12-11 14:30

Jag har lyssnat på ATC här i Stockholm på en mässa, och det jag reagerade på vad att de olika modellerna hade lite olika sound, fanns liksom ingen röd tråd genom modellprogramet utan några modeller lät mycket bra medan andra bara sådär.
Kommer i alla fall ihåg att den mindre stativaren var en positiv överraskning och att de två största modellerna lät mycket bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-12 13:44

Rydberg skrev:Vad tror ni om ATC, t.ex. ATC SCM50 PSLT?

[ Bild ]


Jag tycker de allmänt sett brukar inte gå så djupt för sin respektive storlek. Låter lite "högtalare" också. Inte lika flexibla inställningsmöjligheter som Genelec har när det gäller de aktiva versionerna.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Tangband » 2020-12-12 17:21

Som redan nämnts tidigare. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur det egentligen låter hemma med högtalare som avlyssnas på mässor :) .

Vill slå ett slag för Genelec 8340 som är en rätt ny två-vägs monitor med klass D steg 2*150 watt och dsp filter. Pris ungefär 25000 :- paret. Riktig bas ned till 30 Hz i rum vilket är väldigt bra för en så liten högtalare. Helt galet bra återgivning för övrigt.
De nya modellerna från Genelec med klass D låter helt fantastiskt. Jag hyrde ju lille-brodern 8330 för mätningar i somras och den lät grymt bra.

viewtopic.php?f=9&t=70644&hilit=Genelec+8330

Peak spl för 8340 med två högtalare : 118 dB enlig Genelec som brukar speca konservativt.

https://www.genelec.com/8340a

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-12-12 18:14

Morello skrev:Lät inte ATC ganska bra på mässan när vi var där?


Jag blev inte missnöjd över ATC i Jönköping direkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-12-12 21:47

Morello skrev:Lät inte ATC ganska bra på mässan när vi var där?

Minns inte, vet att vi lyssnade på PMC också som lät hyggligt.

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Baffel » 2020-12-12 22:06

Väck inte den I-or som sover. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2022-05-03 11:25

Vad tror ni om Finkteam Borg? Den verkar inte gå särdeles djupt men kan ju komplettera med infra Y-4

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-03 13:13

De såg kul ut. Jag antar att man inte ska spela väldigt starkt med de högtalarna?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2022-05-03 13:35

music4ever skrev:De såg kul ut. Jag antar att man inte ska spela väldigt starkt med de högtalarna?

Jag har för mig att jag läst att det kan spela väldigt starkt och dessutom har relativt låg dist.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2022-05-03 13:55

Det hela blir ju en definitionsfråga - hur starkt är "väldigt starkt" samt vilket frekvensområde avses? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Goldfinger » 2022-05-03 14:00

Den är snäll i lasten med en minimum impedans om 6,5 ohm.
Men delning vid 1,6 khz för en 10 tummare, upplevs tydlig riktverkan med påtagligt begränsad sweetspot?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-03 14:18

Rydberg skrev:
music4ever skrev:De såg kul ut. Jag antar att man inte ska spela väldigt starkt med de högtalarna?

Jag har för mig att jag läst att det kan spela väldigt starkt och dessutom har relativt låg dist.


Möjligt de kan men de lär vara begränsad av mängden och storleken av elementen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-03 14:42

I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:

https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM

Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2022-05-03 14:51

Här har vi ett riktigt bra och prisbilligt försteg:

https://www.stereophile.com/content/eng ... eamplifier
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2022-05-03 15:07

I-or skrev:I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:

https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM

Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.

Tack för "analysen" :)
Class only looks like arrogance from below.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav JM » 2022-05-03 15:40

I-or skrev:I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:

https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM

Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.

Hur kan du utifrån LTAS mätningar dra slutsatser hur vi uppfattar ljudet? Finns det några studier från etablerade källor som styrker dina slutsatser?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-03 15:50

Vänligen studera Toole om mitt ord inte räcker. Upp till ca 500 Hz överensstämmer LTAS-resultat vanligen väl med perceptionen och uppåt 1 kHz har man ett övergångsområde, där direktljudet blir allt viktigare för klangbestämningen. När spridningsproblemen ligger så pass lågt som i det här fallet (startar vid 1 kHz), kan man utgå ifrån att man erhåller hörbara problem i vissa fall.

Ingenting av ovanstående är speciellt märkligt eftersom det är just i ovan nämnda frekvensområden som hörseln börjar att erhålla god riktningsbestämning i reflektiv miljö, speciellt via ILD (Interaural Level Difference, d.v.s. nivåskillnad mellan öronen), när huvudets dimensioner motsvarar ca 1/2 våglängd. Detta medför att hörseln kan börja att hyggligt separera intrycken från direktljud och reflekterat dito, d.v.s. LTAS-resultaten får mindre betydelse.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 19 gäster