Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-08 05:05

RJohan skrev:
MacBruce skrev:
RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?


P.S. missade detta.

Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...


För allan del, jag förstår vad du menar. Idag verkar JBL göra allt från 'riktig' HiFi ned till ett digert Elgiganten sortiment (som jag inte vet något om). Det var de riktiga Greg Timbersdesignade jag hänvisar till, med hänsyn till trådens titel då. Fast tydligen har Greg slutat...

Har du alltså varit borta från HiFi-världen i 40 år?


Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 07:59

MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)


Det där var tråkigt att läsa.
Jag fick direkt en association till Beethoven. Han fick ju efter att hörselskadan tilltog mot dövhet, hålla tillgodo med att läsa partitur och föreställa sig ur dessa hur det var ämnat att låta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-08 08:29

MacBruce skrev:
RJohan skrev:
MacBruce skrev:
P.S. missade detta.

Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...


För allan del, jag förstår vad du menar. Idag verkar JBL göra allt från 'riktig' HiFi ned till ett digert Elgiganten sortiment (som jag inte vet något om). Det var de riktiga Greg Timbersdesignade jag hänvisar till, med hänsyn till trådens titel då. Fast tydligen har Greg slutat...

Har du alltså varit borta från HiFi-världen i 40 år?


Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)


Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här :wink:

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav JM » 2020-11-08 10:07

RJohan skrev:
MacBruce skrev:
RJohan skrev:
För allan del, jag förstår vad du menar. Idag verkar JBL göra allt från 'riktig' HiFi ned till ett digert Elgiganten sortiment (som jag inte vet något om). Det var de riktiga Greg Timbersdesignade jag hänvisar till, med hänsyn till trådens titel då. Fast tydligen har Greg slutat...

Har du alltså varit borta från HiFi-världen i 40 år?


Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)


Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här :wink:

Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-08 10:48, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-08 10:34

JM skrev:
RJohan skrev:
MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)


Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här :wink:

Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.

JM


Aha! Tack för tipset, ska jag prova. Jag har några uppsättningar minimonitorer i samlingen och de stora Lansingmonitorerna är redan relegerade till subbar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Harryup » 2020-11-08 12:25

MacBruce skrev:
RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?


P.S. missade detta.

Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...


JBL har genom åren haft olika produktlinjer i olika länder men också att olika distributörer har satsat på olika linjer. Går man i en hifi-butik i Japan hittar man deras studiomonitorer med en del modeller byggda för enbart Japan. JBL har även byggt lite mindre bra högtalare för europa i Danmark. I Sverige hittar du först sen några år tillbaka en del monitorer i hifi-butiker.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Harryup » 2020-11-08 12:28

JM skrev:
RJohan skrev:
MacBruce skrev:
Ja, år 1979 drabbades jag av Ménières sjukdom och har sedan dess bl.a haft ständigt öronsus av varierande styrka. Efter min pensionering hittade jag en drös med HiFi-relaterade grejor i gömmorna... Tycker fortfarande att det är kul att knepa och knåpa — och kolla om resultatet åtminstone mäter som jag har tänkt mig... :-)


Du, det var trist! Jag har själv fått tinnitus på gamla dar, jag vet hur det är. Men som du säger, man kan ju pyssla med apparaterna. För mej är det inte värre än att jag kan höra på lite mässjazz på måttliga nivåer. Och så kan man tjata på forum som det här :wink:

Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.

JM


Tack för tipset. Känner igen problemet och undrar varför så många på faktiskt verkligen vill spela så högt hemma. Även om det inte uppfattas som högt när det är rätt så distfritt så tycker nog hörselmekanismen att det inte är bra i längden.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-08 13:43

Harryup skrev:
MacBruce skrev:
RJohan skrev:[...]
Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?


P.S. missade detta.

Under 40+ år hinner det att hända både det ena och det andra — även så gällande företags-policier. Har tyvärr inte "hängt med" i hifi-sektorn under tiden...


JBL har genom åren haft olika produktlinjer i olika länder men också att olika distributörer har satsat på olika linjer. Går man i en hifi-butik i Japan hittar man deras studiomonitorer med en del modeller byggda för enbart Japan. JBL har även byggt lite mindre bra högtalare för europa i Danmark. I Sverige hittar du först sen några år tillbaka en del monitorer i hifi-butiker.


LX-serien från 80-talet, ja de var förskräckliga :evil: Men även 250-varianter byggdes i Danmark.

På den gamla goda tiden (alltså 70-talet) fanns samma modeller, lika, eller nästan lika, paralellt i HiFi-sortimentet och studiosortimentet:
L19 = 4301
L100 = 4311
L200 = 4331
L300 = 4333

L300 fanns på demo i HiFibutiken i min hemstad Västervik! Inte svårt att få innehavaren att dema heller.

Jag antar att man köpte studiovarianterna genom att gå in i den lokala musikaffären och peka i en katalog och säga 'dom vill jag ha'.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-08 13:47

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 13:48

RJohan skrev:...
Jag antar att man köpte studiovarianterna genom att gå in i den lokala musikaffären och peka i en katalog och säga 'dom vill jag ha'.


Så brukar jag göra fortfarande. Provlyssning brukar inte låta sig göras av butikslagermässiga skäl, och att be om att de ska ta hem bara för att jag vill provlyssna brukar inte heller låta sig göras.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-08 13:50

Harryup skrev:Tack för tipset. Känner igen problemet och undrar varför så många på faktiskt verkligen vill spela så högt hemma. Även om det inte uppfattas som högt när det är rätt så distfritt så tycker nog hörselmekanismen att det inte är bra i längden.


Nä, även klassiska musiker kan vad jag förstår drabbas. Tänk att sitta med ett bläckblåsinstrument några decimeter bakom örat!

Själv fick jag det av en kombination av att ha sovit med öronproppar som klämde mot käkleden och orsakade artros och på det några gånger med oönskat buller.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-08 14:08



Vill ha!

Men med min tinnitus fick jag nöja mej med att typ bara titta på dem. Tjut i öronen får jag redan av mina 4331B på halvvolym.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-08 14:25

Strmbrg skrev:
RJohan skrev:...
Jag antar att man köpte studiovarianterna genom att gå in i den lokala musikaffären och peka i en katalog och säga 'dom vill jag ha'.


Så brukar jag göra fortfarande. Provlyssning brukar inte låta sig göras av butikslagermässiga skäl, och att be om att de ska ta hem bara för att jag vill provlyssna brukar inte heller låta sig göras.


Jag med. Senaste inköpet, för några veckor sen bara, var på postorder. Hmm, inte många tusenlappar och KEF brukar man kunna lita på.
Innan dess? Rätt många år sedan, begagnat, var inte lönt att provlyssna 'seriöst', gubben hade en gammal Fisher rörstärkare som distade. Bara att kolla att allt fungerade.
Innan dess? Ännu fler år sen, polare kom hem och ville provlyssna Naimelektronik som jag hade då, han hade med sej egna stativare. De var bra, jag beställde ett par.
Sen var det en gång hos han i Vimmerby, ett par halvdyra Amerikanska i hans dåvarnde oförstörda STORA lyssningsrum. Med den här:

https://open.spotify.com/album/7MuzAiLcnZkifmwJyaZ9Mk (Robben Ford Live. Fantastisk)

lät det som om musikerna stod där i rummet! hemma hos mej funkade de inte alls.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 17:57

JM skrev:Ett tips är förutom att lyssna på gles musik vid måttlig ljudnivå är att öka direktljudet dvs minska reflexerna. Lättast att göra detta är att flytta högtalarna närmare lyssningspositionen eller omvänt. Vid skadad frekvens försvinner förmågan gradvis att integrera reflexerna med direktljudet. Reflexerna har inte längre en spaial effekt utan maskerar direktljudet. Reflexerna kan i vissa lägen uppfattas som ett separat ljud vilket maskerar direktljudet. Tidsspeparationen av "komplext/tätt" ljud försvinner gradvis vid tinnitus och även normalt åldrande.
"Han hör bara det han vill" är ofta ett exempel på detta. Snabbt tal är svårare att förstå än långsamt trots samma ljudnivå.
Många men inte alla kan på detta sätt bättre njuta av musik trots sitt handikapp.

JM


Vet inte om det hänger samman, men jag noterar att mitt tinnitus, som är kombinerat med ett visst "skrammel" är som mest påtagligt - skramlet alltså - när jag sitter på passagerarsidan i bilen och lyssnar på radion. Det är höger öra som är drabbat, och det blir ju en påtaglig högerreflex när man sitter där.
Yttermera så verkar det som att det där skramlet påverkas av renheten i ljudet. Det kan ju verka lite flummigt kanske, men någon form av samband verkar det finnas.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2020-11-08 19:13

Här har ni något, ni som gillar att spela starkt. https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 113046.htm Revel ultima studio 36000kr Säljaren skriver: volymen
man kommer upp i utan distortion är ofattbar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-08 19:41

Tack för alla sympatiyttringar! Dessbättre gick min "egentliga" sysselsättning på fullvarv vid tillfället, så jag hade inte tid att gräma mig så mycket. Dessutom var/är mitt musikintresse huvudsakligen lagrat på mer eller mindre raspiga stenkakor, vilket hjälper till. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 11:09

FBK skrev:Här har ni något, ni som gillar att spela starkt. https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 113046.htm Revel ultima studio 36000kr Säljaren skriver: volymen
man kommer upp i utan distortion är ofattbar.

Jag har ju efterföljaren till dessa, men det stämmer bara delvis. Man kan spela starkt, men inte jättestarkt med riktigt bastung musik (eller film) får då börjar basarna komprimera. De har ju faktiskt bara två 8" per sida. Jag har kompletterat mina med fem 12or med eget förstärkeri för de lägsta frekvenserna och då kommer man ganska långt även om man älskar extremt mycket bas.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2020-11-09 12:49

Okej, nu börjar det bli lite otydligt om hur starkt egentligen är. Jag var med när vi körde mycket starkt enligt mig med ett par B&W N802, de har ju "bara" två 8-tummare också. Men när vi stod utanför huset så skakade hela fasaden på huset :mrgreen: , och det var en vanlig villa ifrån 70 talet skulle jag gissa på. Ja. och det var det högsta jag hört någonsin och det välinspelad bastung musik. Dvs bor man i lägenhet så skulle man bli vräkt direkt för tavlorna hos grannarna skulle nog ramla ner vid sådant pådrag. Söker man sådana volymer är det ju bara att köpa PA högtalare, finns ljudligt bra sådana också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 13:42

FBK skrev:Okej, nu börjar det bli lite otydligt om hur starkt egentligen är. [...]


Ja du har helt rätt. Begreppet "starkt" är ju inte entydigt på något sätt. Det den ene tycker är jättestarkt kan en annan tycka vara ganska starkt, osv. För 99% av den musik jag lyssnar på och för 80% av de filmer jag ser - med önskad ljudnivå - behövs inte mina subbar. Men jag har dem för 20% av filmerna (bullrande actionrökare) och får 1% av musiken som bonus.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 14:21

Personligen tycker jag det är starkt när jag snittar 95dB i lyssningsposition - speciellt om det är dB(A).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav sprudel » 2020-11-09 14:25

Njae, allt är relativt. I morse var det 115 dB på lyssningsplats, försteget stod på hälften!!

Fransk disco att spela HÖGT!!!

https://tidal.com/album/3694851
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav PerStromgren » 2020-11-09 14:59

sprudel skrev:Njae, allt är relativt. I morse var det 115 dB på lyssningsplats, försteget stod på hälften!!

Fransk disco att spela HÖGT!!!



(L'autre... av Mylène Farmer)

Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.

Men det är härlig musik, precis i min smak!
... tycker jag!

Per

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav gcs » 2020-11-09 14:59

Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 15:12

PerStromgren skrev:Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.


Det behöver ju inte vara musiken som är huvudboven där..... Ess-ljuden vid högre volymer försvann i ett trollslag hos mig när jag slutade med 100W-förstärkare och gick upp på större slutsteg. Det var "the tipping point" för min del att lyssna lite mer noga på vad folk här på forumet faktiskt erbjöd för visdom och tips. Alltså... i mitt fall förvärrades ess-ljud när slutsteget blev pressat eller i värsta fall klippte... men fram tills jag fick motsatsen bevisad så var jag övertygad om att "det är så det blir när man skruvar upp högt"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav sprudel » 2020-11-09 15:14

gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284


Det var IÖ som skötte mätningen, vet ej vägningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-09 15:29

gcs skrev:Jag lyssnar kanske med 85dBC medelnivå men topparna kan ligga på 110-115dBC. Om man mäter ljudnivån med C kurva får man även med basen jämfört med A kurvan som rullar av i basen.
Min mätare som jag använder just nu är den här från Kjelle.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284


Beror också på vilken integrations tid mätaren har. 115 dBC kan vara "overshot" från mätaren. 115 dB på lyssningsplats är väldigt högt och det krävs antingen lättdrivna högtalare eller duktigt med effekt. 115 dB i lägenhet brukar inte vara grannvänligt. Är nog bara Komorok som har haft så döva grannar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2020-11-09 15:30

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.


Det behöver ju inte vara musiken som är huvudboven där..... Ess-ljuden vid högre volymer försvann i ett trollslag hos mig när jag slutade med 100W-förstärkare och gick upp på större slutsteg. Det var "the tipping point" för min del att lyssna lite mer noga på vad folk här på forumet faktiskt erbjöd för visdom och tips. Alltså... i mitt fall förvärrades ess-ljud när slutsteget blev pressat eller i värsta fall klippte... men fram tills jag fick motsatsen bevisad så var jag övertygad om att "det är så det blir när man skruvar upp högt"...

Samma här. Men det gäller inte dem som är övertygade att det inte gäller deras anläggning, eftersom de har mer än tillräckligt av effekt eftersom det gör ont i öronen när de vrider upp. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-09 16:48

Käre nån!

När jag var frisk i öronen mätte jag i topparna upp ett par watt in i mina Lansinglådor med känslighet på 94dB, borde blivit sisådär 100 dB i peak, alltså. Det tyckte jag lät rätt starkt! Inte hårdrockskoncert (tack och lov).

Tyvärr la min B&K rörvoltmeter av så vad det är nu vet jag inte, men säkert minst 10dB mindre.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav PerStromgren » 2020-11-09 17:50

Almen skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Här hemma kan jag inte spela detta högt. Kanske främst för att jag inte har kapacitet i anläggningen, men även långt innan den tar slut är det obehagligt mycket dist i sångspåret. Det hörs mest på ess-ljuden, som får åtminstone mig att skruva ned.


Det behöver ju inte vara musiken som är huvudboven där..... Ess-ljuden vid högre volymer försvann i ett trollslag hos mig när jag slutade med 100W-förstärkare och gick upp på större slutsteg. Det var "the tipping point" för min del att lyssna lite mer noga på vad folk här på forumet faktiskt erbjöd för visdom och tips. Alltså... i mitt fall förvärrades ess-ljud när slutsteget blev pressat eller i värsta fall klippte... men fram tills jag fick motsatsen bevisad så var jag övertygad om att "det är så det blir när man skruvar upp högt"...

Samma här. Men det gäller inte dem som är övertygade att det inte gäller deras anläggning, eftersom de har mer än tillräckligt av effekt eftersom det gör ont i öronen när de vrider upp. :)


Har ni lyssnat på skivan? Innan jag skrev inlägget lyssnade jag med mina Staxlurar och upplevde samma obehagliga dist i dem också.

Prova skivan ni också! Den låter ungefär lika i Tidal och Spotify (premium). Om det låter fint hos er, ger jag mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-09 18:04

Har lyssnat snabbt på Spotify och vissa låtar har verkligen hemska s-ljud, men graden av hemskhet varierar mycket mellan låtarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster