Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-11-02 13:09

Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?

Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?

Några andra uppslag?

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav ErikAndersson » 2020-11-02 13:15

Focal Grand Utopia kanske?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-02 13:15

Inte för att jag hört under mer kontrollerade former än mässa.... men Larsens nya stora lät bra om man vill ha Carlssonljudet någonstans.

Misstänker att Bremen-äggen är riktigt bra också - om de går att få tag på och placeras....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Stranne » 2020-11-02 13:17

Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?

Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?

Några andra uppslag?

[ Bild ]

[ Bild ]

Intressant frågeställning som även brukar poppa upp i mitt eget huvud då och då. Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...
Tyvärr har jag inte mycket att komma med eftersom jag i princip slutat intressera mig för prylarna sen jag fick till det här hemma med rätt grejer, men inför framtiden vore det trevligt att veta om det finns några bra alternativ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-11-02 13:29

ErikAndersson skrev:Focal Grand Utopia kanske?

Focal har jag egentligen aldrig gillat, kan dock hända att de blivit bättre nu. Har rätt många lyssningstimmar på JmLab Mini Utopia som ju har några år på nacken.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-11-02 13:30

Stranne skrev:Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...

Precis, det är lite så jag tänker!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-02 13:44

Jag tror att jag tycker att Revel hade legat nära tillhands att undersöka närmare. De Revel jag hört har låtit fint.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-02 14:06

Jättesvårt att hitta högpresterande högtalare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-02 14:08

Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
:roll:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav hifikg » 2020-11-02 14:11

Om inte Carlsson o Larsen fanns skulle jag jaga ett par MBL om det finns plats i budgeten, annars ett par ägg.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-11-02 14:19

Strmbrg skrev:Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
:roll:

Några speciella? 3.7i?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-02 14:21

Enklare att hitta riktigt dyra. Om de är värda sina $ är en annan femma.

https://www.whathifi.com/features/11-wo ... udspeakers

Lite löjligt egentligen att lista pris. Jag kan smacka ihop ett par lådor med element i som låter skit och försöka sälja dem för ofantligt många miljoner. Så hamnar jag högst upp på den där listan :D
Senast redigerad av Baffel 2020-11-02 14:27, redigerad totalt 1 gång.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MorganM » 2020-11-02 14:27

Wilson Audio’s stora högtalare tycker jag låtit bra dom gånger jag hört dom,dock några år sedan.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-02 14:34

Rydberg skrev:
Strmbrg skrev:Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
:roll:

Några speciella? 3.7i?

Ja, jag ”lyssnar inte runt” på högtalare alls. Så de är de enda jag har hört utöver 1.6 de senaste tio åren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-02 14:45

Revel, De stora JBL, K2 99000, DD66000

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2020-11-02 15:08

MorganM skrev:Wilson Audio’s stora högtalare tycker jag låtit bra dom gånger jag hört dom,dock några år sedan.

De ser lite amatörmässiga ut när man betraktar hur de mäter dock.
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-11-02 15:14

Finns många hembyggen som kvalar in.

ATC
Genelec
Amphion
Harbeth

Ang Focal så tycker jag det ser ut som att de fått ordning på de senare modellerna
Sopra tex:
https://www.stereophile.com/content/foc ... asurements
Senast redigerad av Kraniet 2020-11-02 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-02 15:14

Ja, dessutom finns ingen röd linje med avseende på frekvensgång på referensaxel och riktverkan i vertikal- samt horisontalplan.

Uttalanden i stil med "wilsons större modeller låter si eller så" saknar mot bakgrund av ovanstående relevans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-02 15:35

Wilsons alster från små till stora, brukar för storleken låta dynamiskt adekvat (via någorlunda låg distorsion och god maximal ljudtryckskapacitet), men vara tveksamma klangmässigt (svajig frekvensgång och spridning).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-11-02 15:46

Stranne skrev:
Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?

Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?

Några andra uppslag?

[ Bild ]

[ Bild ]

Intressant frågeställning som även brukar poppa upp i mitt eget huvud då och då. Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...
Tyvärr har jag inte mycket att komma med eftersom jag i princip slutat intressera mig för prylarna sen jag fick till det här hemma med rätt grejer, men inför framtiden vore det trevligt att veta om det finns några bra alternativ.


Stranne, om du vill ta det röda pillret, så kom hem till mig och lyssna lite!

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Goldfinger » 2020-11-02 16:00

Response Grand skulle vara klart tänkbara för mig.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-11-02 16:32

PSB tillverkar högtalare som ligger i linje med Revel/Harman Groups forskning.
Mvh
Magnus

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav jansch » 2020-11-02 17:16

Jag har under alla år haft Carlsson, alla varianter utom OA52. Detta ända tills jag blev mer eller mindre "påtvingad" att lyssna på Beolab5.

Innan följde jag den allmänna "pöbelns" åsikter om att B&O var mer design än HiFi........

Beolab5 låter fantastiskt bra och framför allt lättplacerade. Till skillnad från "traditionella" högtalare är spridningsvinkeln någorlunda jämn och bred.
Numera går det ju att få ett par till rimligt pris (begagnade).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav hifikg » 2020-11-02 19:42

De senaste Beolab imponerade på en mässa för några år sedan, tänkbar kandidat om OA52 går upp i rök, fast man får hyvla en hel del läder för att få hem dem.
Bilagor
beo90.jpg
beo90.jpg (51.68 KiB) Visad 4879 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-02 20:34

Strmbrg skrev:
Rydberg skrev:
Strmbrg skrev:Tja, vad förväntas man svara?
Magnepan kanske?
:roll:

Några speciella? 3.7i?

Ja, jag ”lyssnar inte runt” på högtalare alls. Så de är de enda jag har hört utöver 1.6 de senaste tio åren.


Hur stor är kapaciteten i basregistret hos tex 3.7?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-11-02 20:42

hifikg skrev:De senaste Beolab imponerade på en mässa för några år sedan, tänkbar kandidat om OA52 går upp i rök, fast man får hyvla en hel del läder för att få hem dem.

Lustigt, jag var inte ett dugg imponerad av skapelsen. Men lokalen var stor och det krävdes säkert stora resurser att fylla densamma. Kanske hade låtit bra hemma hos mig?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Stranne » 2020-11-02 21:08

rajapruk skrev:
Stranne skrev:
Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?

Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?

Några andra uppslag?

[ Bild ]

[ Bild ]

Intressant frågeställning som även brukar poppa upp i mitt eget huvud då och då. Jag tänker att om Ingvar av någon anledning skulle sluta med Ino Audio och vi Inoiter måste söka oss nån annanstans - var ska man börja leta då? Jag känner också att jag inte hittat hem ljudmässigt innan jag testade Ino och visst vore det fint med något alternativ som låter lika bra...
Tyvärr har jag inte mycket att komma med eftersom jag i princip slutat intressera mig för prylarna sen jag fick till det här hemma med rätt grejer, men inför framtiden vore det trevligt att veta om det finns några bra alternativ.


Stranne, om du vill ta det röda pillret, så kom hem till mig och lyssna lite!

:lol: 8)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav AlbertHall » 2020-11-02 21:27

Lyssna på Harbeth. De låter naturligt avseende röster och akustiska instrument.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav JM » 2020-11-02 21:30

Bill50x skrev:
hifikg skrev:De senaste Beolab imponerade på en mässa för några år sedan, tänkbar kandidat om OA52 går upp i rök, fast man får hyvla en hel del läder för att få hem dem.

Lustigt, jag var inte ett dugg imponerad av skapelsen. Men lokalen var stor och det krävdes säkert stora resurser att fylla densamma. Kanske hade låtit bra hemma hos mig?/ B


Hade förmånen att utvärdera högtalarna i ett mindre rum med egna låtar. Mitt intryck att den är en de bästa jag hört. Lät klart bättre än på mässan i Stockholm i stort rum. Nu är jämförelsen med mina Quad 989 + sub.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-02 21:34

AlbertHall skrev:Lyssna på Harbeth. De låter naturligt avseende röster och akustiska instrument.


Lyssnade på Harbeth i München för ett år sedan - lät hyggligt anständigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster