Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-03 16:15

Har nämnts på annat ställe men. Monitor Audio Silver 500 7G verkar ju va väldigt bra högtalare. Både för pengarna men även jämfört med dyrare historier.

https://www.stereophile.com/content/mon ... oudspeaker
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-03 19:20

Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar 8O ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.

Magico.jpg
Magico.jpg (484.67 KiB) Visad 2276 gånger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2022-05-03 20:54

Liiiite över min budget :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-03 20:57

music4ever skrev:Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar 8O ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.

Magico.jpg


Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav jonasp » 2022-05-04 06:48

Johan_Lindroos skrev:
music4ever skrev:Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar 8O ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.

Magico.jpg


Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.


Medhåll. Redan de mindre modellerna lider av termisk kompression i diskanten.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Belker » 2022-05-04 08:28

Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav steveo1234 » 2022-05-04 09:14

Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Goldfinger » 2022-05-04 09:20

Dubbelmontage av diskanter för att vinna effekttålighet är inte särskilt vanligt, kan tänkas att det bottnar i svårigheter att uppbringa en jämn energirespons vertikalt?
Har tänkt tanken att laborera med detta själv.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2022-05-04 09:25

jonasp skrev:
Johan_Lindroos skrev:
music4ever skrev:Magico M9 får vi hoppas är en riktigt bra högtalare med tanke på priset (1,3 miljoner dollar 8O ).
Ser i alla fall rejält häftiga ut.

Magico.jpg


Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.


Medhåll. Redan de mindre modellerna lider av termisk kompression i diskanten.


Hur hög/låg delningsfrekvens har magico valt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-04 09:30

Magico S5 känns ju mer sansat
Mäter väldigt fint
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-04 09:52

steveo1234 skrev:
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..


Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-04 09:55

goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..


Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?


Låter som att du tänker att ljudkvalitet är det som driver branschen :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav steveo1234 » 2022-05-04 10:06

goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..


Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?


Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.

Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-04 10:34

steveo1234 skrev:
goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
Det skulle jag säga. Alla högtalare är begränsade någonstans..


Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?


Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.

Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.


Kanske är blir frågan lite mindre känslig om vi inriktar oss på fabrikatet Magico istället för Ino? :)

Magico M9 är deras största högtalare i serien följd av M6, M3 och M2. Alla dessa modeller verkar ha en liknande bestyckning när det kommer till mellanregister och diskantregister, så kanske kan vi anta att begränsningen i dessa register är hyfsat lika mellan dem när det kommer till ljudtryckskapacitet innan de börjar "vackla". Om vi då antar att vi har en potentiell köpare som vill kunna spela rejält starkt MEN utan att passera begränsningen där mellan och diskant registret tydligt börjar dista, vilken av dessa modeller tror du räcker till utan att det i övrig element-bestyckning "eldas för kråkorna"?

Förstår du frågan nu?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav steveo1234 » 2022-05-04 10:45

goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
goat76 skrev:
Så vad är syftet med dessa monster till högtalare om de inte kan leverera i de övre registren i paritet med den övriga kapaciteten?


Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.

Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.


Kanske är blir frågan lite mindre känslig om vi inriktar oss på fabrikatet Magico istället för Ino? :)

Magico M9 är deras största högtalare i serien följd av M6, M3 och M2. Alla dessa modeller verkar ha en liknande bestyckning när det kommer till mellanregister och diskantregister, så kanske kan vi anta att begränsningen i dessa register är hyfsat lika mellan dem när det kommer till ljudtryckskapacitet innan de börjar "vackla". Om vi då antar att vi har en potentiell köpare som vill kunna spela rejält starkt MEN utan att passera begränsningen där mellan och diskant registret tydligt börjar dista, vilken av dessa modeller tror du räcker till utan att det i övrig element-bestyckning "eldas för kråkorna"?

Förstår du frågan nu?


Den frågan förstår jag. Men. svaret beror på vilket material som spelas. Sen misstänker jag att det finns köpare som vill ha "det bästa" utan att ens närma sig gränsen för vad högtalaren klarar sig. Antagligen ett större problem bland kapitalstarka Magico-köpare än en typisk ino-köpare.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-04 11:23

Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


De är inte alls liknande, de har ett litet horn framför klotkalotten vilket höjer verkningsgraden strax över delningsfrekvensen. Detta medger att det går att mata elementet med mycket mindre nivå där. Inos filter är mycket branta just under arbetsområdet. Hur Magico har gjort sina filter får man nog spekulera om. Men det är en klotkalott som inte har någon annan akustisk hjälp än ett 180-graders horn, d.v.s. plan baffel.

Edit:
Du bör även jämföra mellanregistren. Om mellanregisterelementet är 5 - 6,5 tum är det inte stort för en så pass stor högtalare. Även direktivitetsegenskaperna hos högtalare med ett ensamt mellanregister kommer att bli frånåkta rejält av de stora Inotopparna. Detta gör sammantaget att det blir mycket större andel direktljud i förhållande till diffusljud om högtalarna har större direktivitet än med högtalare med enbart ett mellanregisterelement. Något åt det hållet fanns även från Duntech/Dunlavy, senare Snell, m.fl.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2022-05-04 11:34, redigerad totalt 1 gång.
//Johan Lindroos

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Goldfinger » 2022-05-04 11:31

Johan_Lindroos skrev:
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


De är inte alls liknande, de har ett litet horn framför klotkalotten vilket höjer verkningsgraden strax över delningsfrekvensen. Detta medger att det går att mata elementet med mycket mindre nivå där. Inos filter är mycket branta just under arbetsområdet. Hur Magico har gjort sina filter får man nog spekulera om. Men det är en klotkalott som inte har någon annan akustisk hjälp än ett 180-graders horn, d.v.s. plan baffel.


Vilken ordning har Inos filter på diskantsidan?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-04 11:35

Goldfinger skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Belker skrev:Inos stora toppar har ju liknande upplägg. Har inte de underdimensionerad diskant isf?


De är inte alls liknande, de har ett litet horn framför klotkalotten vilket höjer verkningsgraden strax över delningsfrekvensen. Detta medger att det går att mata elementet med mycket mindre nivå där. Inos filter är mycket branta just under arbetsområdet. Hur Magico har gjort sina filter får man nog spekulera om. Men det är en klotkalott som inte har någon annan akustisk hjälp än ett 180-graders horn, d.v.s. plan baffel.


Vilken ordning har Inos filter på diskantsidan?


Det är inget traditionellt filter med konstant avrullning i decibel per oktav.
//Johan Lindroos

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Goldfinger » 2022-05-04 11:51

Ok.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Morello » 2022-05-04 11:56

Filtret faller ganska brant ungefär vid delningsfrekvensen för att sedan nå en asymptotisk avrullning om 6dB/oktav.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-04 13:04

Skulle det inte potentiellt kunna vara större orsak till oro för mellanregistret?

Från Stereophiles mätningar på Magico M2:
Bild
Fig.3 Magico M2, [...] midrange unit (red) and woofers (blue) respectively plotted below 350Hz and 7 00Hz.

En rejäl nivå vid 55 Hz, så...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-04 13:14

Det är tydligt att Magico föredrar bredspridande högtalare, därav frånvaron av horn/vågledare och MTM-arrangemang m.m (MTM- och BMTMB-konstruktioners tydliga nackdelar för den vertikala spridningen har diskuterats ganska många gånger i tidigare trådar). Deras konstruktioner uppvisar trots detta låg distorsion vid höga ljudtrycksnivåer, ibland rekordlåg sådan, p.g.a. mycket hög linjäritet för de specialutvecklade elementen. För distorsionsmästaren Magico S5 kan man dock notera en ganska omfattande termisk kompression för diskantelementet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-04 15:01

I-or skrev:Det är tydligt att Magico föredrar bredspridande högtalare, därav frånvaron av horn/vågledare och MTM-arrangemang m.m (MTM- och BMTMB-konstruktioners tydliga nackdelar för den vertikala spridningen har diskuterats ganska många gånger i tidigare trådar). Deras konstruktioner uppvisar trots detta låg distorsion vid höga ljudtrycksnivåer, ibland rekordlåg sådan, p.g.a. mycket hög linjäritet för de specialutvecklade elementen. För distorsionsmästaren Magico S5 kan man dock notera en ganska omfattande termisk kompression för diskantelementet.



Bara för att det har diskuterats "ganska många gånger" tidigare behöver det inte råda konsensus i sakförhållandena. Högtalarna står vanligtvis i ett rum också, och det är högtalare + rum som man hör. Det kan vara lämpligt att resonera kring det som når lyssnaren, och det är inte entydigt att det är "tydliga nackdelar för den vertikala spridningen" som är det rätta svaret.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-04 15:42

Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-04 15:47

FBK skrev:Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.


Det absolut viktigaste är att de mäter bra! :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-04 15:49

FBK skrev:Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.


Jag hörde ett par Magico i Göteborg för några år sedan, det måste ha varit före pandemin. Där lät de bra tyckte jag. Det var de och Revel som hade bästa totalljudet tyckte jag. Jag minns i grova drag hur de såg ut och jag tror att det var modell M6.

Edit:
Och ett par rätt stora Dynaudio lät bra där också. Confidence 50 var det tror jag.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-04 18:16

Johan_Lindroos skrev:
Bara för att det har diskuterats "ganska många gånger" tidigare behöver det inte råda konsensus i sakförhållandena. Högtalarna står vanligtvis i ett rum också, och det är högtalare + rum som man hör. Det kan vara lämpligt att resonera kring det som når lyssnaren, och det är inte entydigt att det är "tydliga nackdelar för den vertikala spridningen" som är det rätta svaret.


Vad gäller den grundläggande problematiken så finns det nog inte så mycket utrymme för konsensusdiskussioner. Fysiken är som vanligt vad den är.

Man erhåller flera problem när källor är separerade med ett avstånd som överstiger ca en halv våglängd, a) frekvensgången för den utstrålade ljudeffekten erhåller en ganska bred dal, d.v.s. LTAS-frekvensgången blir något krokig i ett normalt rum, b) frekvensgången speciellt för första takreflektionen erhåller en mycket djup dal och c) frekvensgången för stående lyssnare erhåller en tydlig dal, allt naturligtvis under förutsättning att frekvensgången på referensaxeln är konstant. Att rummet utgör en stor del av systemegenskaperna är enligt a) och b) ovan ingen fördel för MTM/WMTMW-konstruktioner, tvärtom.

För lyssnare placerade i sötpunkten kan slutresultatet fortfarande bli mycket bra, men man har åtminstone skapat sig ett par potentiella problem som under vissa förutsättningar kan vara ganska omfattande. Detta är sannolikt anledningen till att arrangemanget har blivit betydligt ovanligare de senaste två decennierna eller så.

Nedan följer ett litet exempel för illustration. Dunlavy SC-1, notera den djupa dalen i den vertikala spridningen runt 700 Hz och JA:s kommentar "Don't listen to this speaker standing up!":

wassada4a0ccb1985e46@5[1][1].jpg
wassada4a0ccb1985e46@5[1][1].jpg (38.93 KiB) Visad 1903 gånger


1294SCIfig05 (1).jpg
1294SCIfig05 (1).jpg (31.24 KiB) Visad 1903 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-05 00:28

steveo1234 skrev:Jag förstår inte frågan.
Såvida du inte accepterar att alla världens existerande högtalare är begränsade i något register så förstår jag inte. Vill du ha en högtalare helt utan begränsningar? Om inte, var vill du ha begränsningen? För inos toppsystem skulle jag säga att det är i övre registret.

Inos toppsystem (varav jag äger två modeller) är mycket kapabla.


Ja, diskanten är nog det som har svårast när man matar den komprimerad musik.
Själv så siktar jag på basstöd till mina i64s. Bör sänka distorsionen rejält runt 80-400 hz (basstöden har 4 st 10tums per basstöd). Ska bli intressant att testa. :P

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Belker » 2022-05-05 07:36

Behöver du extra basstöd till i64s? 8O
Hur högt spelar du egentligen? Och blir det verkligen ett balanserat system? Inte minst map det vi talar om ang förhållande boomer-diskant (4-1)? Trodde halva poängen med banantopparna var att slippa separata basstöd.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav shifts » 2022-05-05 16:59

music4ever: Gissar att du inte vill tillåta Trentemøller - Chameleon äta all tillgänglig slaglängd. 8)
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster