Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Empa » 2022-05-19 22:26

Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-19 23:41

Almen skrev:Lite sjuttiotal över designen, eller...?
[ Bild ]


Snygga!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-20 08:28

Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.

Aha, det visste inte jag. Vem har sagt det, och med vilka argument?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-20 08:28

music4ever skrev:
Almen skrev:Lite sjuttiotal över designen, eller...?
[ Bild ]


Snygga!

Japp, tycker också de är snygga.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-20 08:43

Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.

Bild

Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
Bild

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav KarlXII » 2022-05-20 08:44

När jag kikade på bilden fick jag en flashback till 1981 när vi på rasten smög in på Hifiklubben mellan Norra Real och Odengatan, för att kika på Fostex och Jamohögtalare. Lite i den häraden är de, designmässigt. De låter dock betydligt bättre. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-20 08:51

Kraniet skrev:Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.

[ Bild ]

Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
[ Bild ]

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/

"Site blocked" för mig, tyvärr.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-20 08:59

KarlXII skrev:När jag kikade på bilden fick jag en flashback till 1981 när vi på rasten smög in på Hifiklubben mellan Norra Real och Odengatan, för att kika på Fostex och Jamohögtalare. Lite i den häraden är de, designmässigt. De låter dock betydligt bättre. :)

Ja, det var nog Jamos modeller från den tiden jag associerade till. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-20 11:57

En fråga man kan ställa sig är vilken begränsningar man har för en "riktigt bra högtalare"?
Det är ju lika absurt att räkna 30% av marknadens hifihögtalare (dvs över vad man hittar på ICA mm) som "riktigt bra högtalare" som att bara räkna med 0,001% av marknadens högtalare.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-20 20:42

music4ever skrev:En fråga man kan ställa sig är vilken begränsningar man har för en "riktigt bra högtalare"?
Det är ju lika absurt att räkna 30% av marknadens hifihögtalare (dvs över vad man hittar på ICA mm) som "riktigt bra högtalare" som att bara räkna med 0,001% av marknadens högtalare.


Ja går du den helt subjektiva vägen så är alla högtalare potentiellt "riktigt bra" :D 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-21 00:22

Kraniet skrev:Ja går du den helt subjektiva vägen så är alla högtalare potentiellt "riktigt bra" :D 8)


Nja, inte det jag säger. Men om jag hittar ett par slutsteg som mäter lite bättre än mitt Sybarite No 1200, blir då det slutsteget medioker?
Vart gränsen går och vad man värderar hos en riktigt bra högtalare är helt klart subjektivt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-21 01:36

Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.

Man kan ju inte lita på sina öron utan det måste till en massa data för att man ska våga börja njuta av musiken.... :wink: Jag vet att jag skulle kunna leva med många olika JBL. 1400 har jag hört på mässa och det lät JBL = kanon bra i mina öron. Jag är inte så kräsen utan jag tycker många olika dyrare högtalare låter bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-21 02:28

Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.

viewtopic.php?f=9&t=66831 :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-21 12:28

Almen skrev:
Kraniet skrev:Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.

[ Bild ]

Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
[ Bild ]

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/

"Site blocked" för mig, tyvärr.

Tack!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-21 12:32

Kraniet skrev:Erins data på 4367 visar bättre hur pass bra högtalare det är.

Bara lite hög energi genom mellanregister/diskantområdet men det går ju EQ ner
[ Bild ]

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/

Det är väl delningen mellan/diskant som är problematisk (och som är än tydligare för 1400).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2022-05-23 09:40

I-or skrev:I denna svamliga videorecension har man åtminstone mätt LTAS-frekvensgång (vid 7:51) och här framgår att högtalaren uppvisar vissa spridningsproblem runt delningsfrekvensen, 1-2,5 kHz, med en dal som uppgår till ca 3-4 dB:

https://www.youtube.com/watch?v=UoEzbo2BkOM

Sannolikt kommer klangbalansen inte sällan att uppfattas som aningen odistinkt och bakåtlutad p.g.a. detta. Hyggligt låg undre gränsfrekvens, medioker känslighet och relativt låg uppgiven distorsion vid medelhöga ljudtrycksnivåer, men I mitt tycke bör man kunna förvänta sig bättre prestanda för den väl tilltagna prislappen.

Lyssnade på Finkteam Borg på mässan München i helgen, gav den några låtar varav ett par i sötpunkten (duktigt va Morello :wink:). Måste säga att det var en riktig besvikelse, säkert inte optimala förutsättningar men kan inte tänka mig att denna högtalare kan vara det jag letar efter. Jag måste säg att jag var klart mer imponerad av TAD Evolution Two (som dessutom kostar mindre än Finkteam Borg).

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-24 00:08

Ja, det hade förvånat storligen om Borgerna hade låtit bra."Resistance is futile, opposition meaningless - you will be assimilated.":

review-star-trek-picard-209-hide-and-seek borg queen anne wersching.jpg
review-star-trek-picard-209-hide-and-seek borg queen anne wersching.jpg (29.83 KiB) Visad 2687 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-24 01:38

Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Empa » 2022-05-24 15:36

Almen skrev:
Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.

Aha, det visste inte jag. Vem har sagt det, och med vilka argument?


Almen skrev:[
Ganska mycket fissel 150-500 Hz på 1400 enligt Stereophiles mätningar.

Ser inte jätteroligt ut totalt - lite loudnesskurva, där...


Jag tolkar inte det som att du är positiv baserat på mätningarna du länkar in? Har du hört 1400?

Jag tycker de var väldigt trevliga att lyssna på, fint också med loudnesskurvan, precis vad jag vill ha.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-24 15:44

Empa skrev:
Almen skrev:
Empa skrev:Oj glömde att det måste mätas perfekt för att låta bra.

Aha, det visste inte jag. Vem har sagt det, och med vilka argument?


Almen skrev:[
Ganska mycket fissel 150-500 Hz på 1400 enligt Stereophiles mätningar.

Ser inte jätteroligt ut totalt - lite loudnesskurva, där...


Jag tolkar inte det som att du är positiv baserat på mätningarna du länkar in? Har du hört 1400?

Jag tycker de var väldigt trevliga att lyssna på, fint också med loudnesskurvan, precis vad jag vill ha.

Nej jag har inte hört 1400 och har därmed inga som helst synpunkter på hur de låter. Att någon tycker att de i ett specifikt avseende inte "mäter bra" står naturligtvis inte i motsats till att någon (även samma person) kan tycka att de "låter bra".
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-24 18:29

Ja, man kan förstås tycka om precis vad man vill, åtminstone ett tag till i detta land. (MSB, d.v.s. Sanningsministeriet, varnar nu för... humor!) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det är inte helt enkelt att mäta på så pass stora högtalare som Synthesis 1400 eftersom de egentligen kräver ett större mätavstånd än JA:s (för att undvika diverse reflektions-/diffraktionsproblem), men det framgår tydligt även i rumsmätningarna att toppoktaven är väl prominent. Tillsammans med den väl tilltagna basen ca 60-200 Hz blir det mycket riktigt ett "loudness-" eller hängmatteljud. För övrigt en ovanligt låg känslighet för en hornkonstruktion, vilket gör att man tappar en av de största fördelarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Rydberg » 2022-05-24 21:53

FBK skrev:Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)

Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-24 23:03

"Slank" återgivning är inte direkt det jag tänker på när det gäller TAD, snarare nästan tvärtom, d.v.s. överlag ett neutralt mellanregister och relativt djup bas. De allra största modellerna har åtminstone tidigare presterat ganska imponerande höga ljudtrycksnivåer med låg distorsion och har, i likhet med många andra stora högtalare, en klar tendens att producera lite väl rikligt med bas i normalstora rum.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-29 00:41

Rydberg skrev:
FBK skrev:Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)

Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.

Annars måste det varit kul att gå på denna mässan då den hade mycket godis att lyssna på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-29 14:42

FBK skrev:
Rydberg skrev:
FBK skrev:Finkteam Borg har många hyllat på olika mässor av det jag läst. TAD är väl i den "korrekta" skolan ljudmässigt, dvs. slankt och korrekt. (Blir oftast tråkigt återgivning då)

Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.


Annars måste det varit kul att gå på denna mässan då den hade mycket godis att lyssna på.


Har velat åka dit men det är trist musik när man ser youtube-inslagen därifrån. Varför spela musak på de riktigt fina anläggningarna som ställs upp där? TAD har jag aldrig upplevt som slanka.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-29 17:10

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:
Rydberg skrev:Det är möjligt men i München lät Finkteam Borg inte bra alls. TAD lät verkligen inte tråkigt i mina öron, kan ju hända att nya TAD Evo 2 låter annorlunda än de andra TAD-högtalarna för slanka upplevde jag de absolut inte som. Var tillbaka i rummet en andra gång och fick samma fina intryck.


Annars måste det varit kul att gå på denna mässan då den hade mycket godis att lyssna på.


Har velat åka dit men det är trist musik när man ser youtube-inslagen därifrån. Varför spela musak på de riktigt fina anläggningarna som ställs upp där? TAD har jag aldrig upplevt som slanka.

Är det samma musik val som på Svenska mässor ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-29 17:13

FBK skrev:Är det samma musik val som på Svenska mässor ?


Av youtube-klippen att döma, ja. Nu gör det förmodligen det enklare att spela in dessa videos när det är lite dynamikbefriad musik.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-06-02 02:47

Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?


Ett alternativ vore ju något som låter bra men är olika det du har i andra anläggningen. Peter Steindl, Carlsson eller liknande högtalare? Så blir det lite olika ljud mellan riggarna.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav juanth » 2022-06-02 05:15

Rydberg skrev:Hej! Den del i kedjan som är den allra viktigaste, högtalaren, är också den som är svårast att finna kan jag tycka. Jag spelar på mina pi60s sedan ca 15 år tillbaka och är nöjd med dem men skulle vilja testa ett par andra också som eventuellt skulle stå i en andra anläggning (nog elektronik för tre separat riggar har jag redan). Vad har ni lyssnat på som ni funnit bra (förutom Ino/Guru?). Vad tror ni skulle vara fina högtalare?

Själv har jag nästan inte hört något som jag tycker låter bra nog för att går vidare med. Under okontrollerade former tyckte jag TAD Reference 1 lät riktigt fint dock och en högtalare som också verkar riktigt trevlig är Revel Studio 2. Det jag hört från Rockport och Magico har väl varit helt ok men tillräckligt bra?

Några andra uppslag?

[ Bild ]

[ Bild ]


Om du tar dig över sundet tex i sommar så försök att få till en lyssning på OA51.Purifi. (Inkl. Basstöd i stativet)
De element som ingår är i särklass de mest lågdistande som går att finna. Purifi och Bliesma.
Kan nog provlyssnas i Trollhättan och möjligen i Stockholm.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-06-21 00:12

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Är det samma musik val som på Svenska mässor ?


Av youtube-klippen att döma, ja. Nu gör det förmodligen det enklare att spela in dessa videos när det är lite dynamikbefriad musik.

Vi får hoppas att inte hifikg ser detta att vi sågar mäss musiken, är ju ofta Jazz :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster