Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-03 12:34

Morello skrev:Jättesvårt att hitta högpresterande högtalare.


Håller med. Ambisionsnivån är lindrigt sagt låg hos många tillverkare. Har du någon koll på ATCs proffs-burkar? Jag kollade deras Hifi-avdelningen, men gillade inte den.
Jag tänkter på
http://atcloudspeakers.co.uk/profession ... 00asl-pro/
http://atcloudspeakers.co.uk/profession ... scm150asl/

Annars kanske JBL har något? Här i Norge har JBL slutat sälja Hifi-högtalare och deras websida har skrivits av ekorrar så den skickar en automastiskt till det norska utbudet, så det går inte att se direkt vad dom säljer i t.ex. USA. Fann dock denna burk på gôggle:

https://www.absolutehifi.com.au/product ... io-monitor

Ser lovande ut. Stora och feta. Spridningen borde vara kontrollerad också, till skillnad från nästan alla Hifi-högtalare som är för smala och sprider för mycket för att bli bra i hemmiljö. Hittar ingen adekvat info om dessa, kanske prislappen gör att antal tester/testare hålls litet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav shifts » 2020-11-03 13:02

Morello skrev:
shifts skrev:Av de högtalare jag på senare tid (inom ett år eller så) lyssnat på och som verkat lovande finns faktiskt Martens nya Parker Trio på listan.


Det måste bero på kabeln


Raljerar du över min åsikt? Det kan ju låta bra trots kabeln.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav shaft » 2020-11-03 14:43

Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig.... ;-)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav sprudel » 2020-11-03 14:46

Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-03 15:07

Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.


Nu blir det ännu mer OT: Vårt gruppbetende är minsann väldigt likt chimpansernas. Även där finns det tydligen en och annan fri ande som väljer att stå vid sidan av.

Nå, högtalare? För mej skulle det antagligen handla om något stort Brittiskt. alltså, ATC (det finns ett par maffiga med dubbla 15") eller KEF (Blade ser lite spinkiga ut :wink: ) Harbeth eller Spendor. Inte B&W, har jag egna dåliga erfarenheter av. Naim DBL har inte tillverkats på åratal, tyvärr.
Sen är jag ju gammal god vän med JBL, så Everest skulle säkert smaka.

Om nu om skulle inträffa och jag blev med en massa pengar skulle jag hur som helst 'lyssna runt' ordentligt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2020-11-03 15:25

RJohan skrev:
Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.


Nu blir det ännu mer OT: Vårt gruppbetende är minsann väldigt likt chimpansernas. Även där finns det tydligen en och annan fri ande som väljer att stå vid sidan av.

Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 16:18

Almen skrev:Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?

Man kan ju tillhöra gruppen som inte vill vara en del av en grupp. Som en anti-modegrupp där alla ser likadana ut fast tvärtemot rådande mode.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-03 17:43

Almen skrev:
RJohan skrev:
Strmbrg skrev:Jääävli’t OT, men det är nog därför jag ogillar grupper. De hämmar, begränsar och låser tanken.
Är man trygg i sig själv behöver man inte positionera sig.


Nu blir det ännu mer OT: Vårt gruppbetende är minsann väldigt likt chimpansernas. Även där finns det tydligen en och annan fri ande som väljer att stå vid sidan av.

Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?


Ja och njä. Det ligger ett visst värde i att betrakta företeelser på lite håll. Det är inte bara fördelar med det, men det är åtminstone vissa fördelar.
Ytterligare OT är att undertecknad av naturen är lite av en "ensamvarg" och trivs bra med det. Hade jag inte varit det så kanske jag hade haft en annan attityd till det hela.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-03 17:49

sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?


Under den senare delen av 70-talet fick jag — pga mina fåtal skriverier i R&T — en massa "fin-element" mig tillskickade "för utvärdering". Bl.a några element från JBL:s distributör. Min "favorit" bland 10-tummare blev, efter lite mätningar, JBL:s LE10A — den med den vita kantupphängningen. Tyvärr torkade ju den upphängningen ut efter ett par år — jag vet inte, hur mätningarna skulle ha sett ut då. Upphängningen byttes senare ut mot något som såg ut som en "vanlig" skumplastupphängning.

Hur som helst fick jag chansen att skicka ett antal högtalare med gratis frakt till och från SPA:s akustik-mätlabb i Borås, tack vare en bekant som var lasbilschaufför. Mätningarna kostade inte så mycket, men SPA tyckte tydligen att återförpackning och återsändandet av mätobjekten var "besvärligt", så fakturorna ökade betänkligt om sådant involverades i uppdraget.

Erbjudandet kom lite oförhappandes, så i de flesta fall stoppade jag helt enkelt in elementen, som jag var intresserad av, i lådor som jag bedömde vara i häradet av vad som var optimalt för dem. Så även för den "delmängd" av en "distorsionsmätning med förhöjd insignal" som bilden nedan visar. Har ännu inte hittat originalprotokollen efter mina senaste två "flytt" till nya lägenheter...

Jag skickade två lådor med JBL-element: LE10A och LE8T. Bilden visar, som sagt, en mätning på LE10A. Båda JBL-elementen visade dock betydligt lägre distorsionssiffror än de andra "fin-element" som ingick i mätserien. Hoppas att JBL har behållit den traditionen. ;-)
Bilagor
SPLS6501.jpeg
SPLS6501.jpeg (272.77 KiB) Visad 2536 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-03 17:55

Det verkar svårt att hitta välfungerande högtalare om man kräver "riktigt höga ljudtryck och låg dist".
Min rekommendation om Magnepan baserar sig enbart på det sätt som jag själv lyssnar på musik. Ganska moderata nivåer och inga stora krav på lågbas.
Många med andra krav och värderingar får nog söka på annat håll.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-03 17:57

Bill50x skrev:
Almen skrev:Sedan kan man ju begränsa sig själv i en desperat önskan att på inga villkor ingå i en "grupp" också. Eller ligger det ett egenvärde i att "tycka tvärtom" eller "inte tycka lika"?

Man kan ju tillhöra gruppen som inte vill vara en del av en grupp. Som en anti-modegrupp där alla ser likadana ut fast tvärtemot rådande mode.

/ B


Mah-jong-gänget typ?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-03 18:28

shaft skrev:Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig.... ;-)


Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...

Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-04 10:18

MacBruce skrev:
sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?


Under den senare delen av 70-talet fick jag — pga mina fåtal skriverier i R&T — en massa "fin-element" mig tillskickade "för utvärdering". Bl.a några element från JBL:s distributör. Min "favorit" bland 10-tummare blev, efter lite mätningar, JBL:s LE10A — den med den vita kantupphängningen. Tyvärr torkade ju den upphängningen ut efter ett par år — jag vet inte, hur mätningarna skulle ha sett ut då. Upphängningen byttes senare ut mot något som såg ut som en "vanlig" skumplastupphängning.

Hur som helst fick jag chansen att skicka ett antal högtalare med gratis frakt till och från SPA:s akustik-mätlabb i Borås, tack vare en bekant som var lasbilschaufför. Mätningarna kostade inte så mycket, men SPA tyckte tydligen att återförpackning och återsändandet av mätobjekten var "besvärligt", så fakturorna ökade betänkligt om sådant involverades i uppdraget.

Erbjudandet kom lite oförhappandes, så i de flesta fall stoppade jag helt enkelt in elementen, som jag var intresserad av, i lådor som jag bedömde vara i häradet av vad som var optimalt för dem. Så även för den "delmängd" av en "distorsionsmätning med förhöjd insignal" som bilden nedan visar. Har ännu inte hittat originalprotokollen efter mina senaste två "flytt" till nya lägenheter...

Jag skickade två lådor med JBL-element: LE10A och LE8T. Bilden visar, som sagt, en mätning på LE10A. Båda JBL-elementen visade dock betydligt lägre distorsionssiffror än de andra "fin-element" som ingick i mätserien. Hoppas att JBL har behållit den traditionen. ;-)


Du har alltså inte de andra kurvorna sparade? Vi vill se ALLT!

Jag jämförde med HiFi handboken -76, det enda jag hittade med någorlunda likvärdig dist var KEF 104.

Nä, varför skulle JBL börjat slarva med det?

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-04 10:46

RJohan skrev:
MacBruce skrev:
sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?


Under den senare delen av 70-talet fick jag — pga mina fåtal skriverier i R&T — en massa "fin-element" mig tillskickade "för utvärdering". Bl.a några element från JBL:s distributör. Min "favorit" bland 10-tummare blev, efter lite mätningar, JBL:s LE10A — den med den vita kantupphängningen. Tyvärr torkade ju den upphängningen ut efter ett par år — jag vet inte, hur mätningarna skulle ha sett ut då. Upphängningen byttes senare ut mot något som såg ut som en "vanlig" skumplastupphängning.

Hur som helst fick jag chansen att skicka ett antal högtalare med gratis frakt till och från SPA:s akustik-mätlabb i Borås, tack vare en bekant som var lasbilschaufför. Mätningarna kostade inte så mycket, men SPA tyckte tydligen att återförpackning och återsändandet av mätobjekten var "besvärligt", så fakturorna ökade betänkligt om sådant involverades i uppdraget.

Erbjudandet kom lite oförhappandes, så i de flesta fall stoppade jag helt enkelt in elementen, som jag var intresserad av, i lådor som jag bedömde vara i häradet av vad som var optimalt för dem. Så även för den "delmängd" av en "distorsionsmätning med förhöjd insignal" som bilden nedan visar. Har ännu inte hittat originalprotokollen efter mina senaste två "flytt" till nya lägenheter...

Jag skickade två lådor med JBL-element: LE10A och LE8T. Bilden visar, som sagt, en mätning på LE10A. Båda JBL-elementen visade dock betydligt lägre distorsionssiffror än de andra "fin-element" som ingick i mätserien. Hoppas att JBL har behållit den traditionen. ;-)


Du har alltså inte de andra kurvorna sparade? Vi vill se ALLT! [...]


Jodå, de finns -- någonstans. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav gcs » 2020-11-04 15:15

Jag har ett par JBL W15GT i sina kartonger. 800 watt RMS och 5000 watt peak. De fungerar just nu som bord under min skivtvätt. Var tänkta från början till ett par subwoofrar men ersattes av en annan sub.
I mina golvare sitter det enbart element från JBL och basarna är LE15A som tål minst 150 watt men slutsteget för varje LE15 är på 320 watt och som har fungerat problemfritt sedan 70-talet. Kan man begära mer
en så.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2020-11-04 16:47

FBK skrev:
music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.

Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.


För att?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2020-11-04 17:18

music4ever skrev:
FBK skrev:
music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.

Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.


För att?

Den som är så intresserad av att jag tror det får söka på forumet på ditt tidigare namn som du använde. Men du har blivit äldre som alla andra så du kanske har ändrat din uppfattning om hur högtalare skall låta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav PerStromgren » 2020-11-04 22:18

:?
music4ever skrev:
FBK skrev:
music4ever skrev:Tänkt köpa nya som har högre SPL förmåga än de jag har. Ino i64s ligger bra till men finns det något vettigt alternativ så är det intressant.

Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.


För att?


Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.

Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2020-11-04 22:34

PerStromgren skrev::?
music4ever skrev:
FBK skrev:Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.


För att?


Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.

Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses! 8O

+1
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-04 23:32

PerStromgren skrev::?
music4ever skrev:
FBK skrev:Du kommer aldrig köpa något annat än Ino.


För att?


Jag är ju inte FBK, men jag har fått intrycket att du starkt förordar Ino. Dessutom är ju de billigare än konkurrenterna med samma TK, eftersom du handlar direkt av Ino.

Men jag tycker att det är kul att du kollar alternativ! "Högre SPL"? Jösses! 8O


Sådär medelnivå på 115dB i lyssningsposition borde väl vara en lämplig målsättning? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav gcs » 2020-11-05 01:28

Senast spelade jag musik med en toppnivån på 112dBC. Mina högtalare är ett par JBL + en Velodyne DD18. Det märkliga är att nivån inte är ansträngande stark.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 08:53

Jag har ett par Revel Studio2 som jag tycker är jättebra. De räcker dock inte till när jag ser på actionfilm, eller vid enstaka tillfällen vill spela basrik musik på vansinnesnivåer. Därför har jag 5 stycken 12"-or med eget förstärkeri som hjälper mig vid dessa tillfällen.

Jag har även tyckt att de större Dynaudio jag lyssnat på har låtit mycket bra.

Wilson Sofia 2 imponerades jag av när jag hörde.

QUAD 989 tyckte jag mycket om, men de är inget för actionfilm!

Jag blev även förtjust i en brittisk större aktiv högtalare. Jag minns inte vilken, men det var ett av de stora märkena (typ Wharfedale).

Och så har gillade jag Beolab 9 när jag hörde dessa för flera år sedan. Jag blev väldigt förvånad över hur bra jag tyckte dessa lät, då jag dömt ut B&O som högtalartillverkare efter att ha hört några illaljudande skapelser som då kostade typ 30 Tkr. När jag så efter mycket om och men fick lyssna till ett par frekvenskorrigerade Beolab 90, så konstaterar jag att dessa låter mycket bra. Fast med en prislapp som heter duga!

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav shaft » 2020-11-05 12:50

Nattlorden skrev:
shaft skrev:Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig.... ;-)


Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...

Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten... :lol:



Just tusan - du hade ju sådana Cantons!

Numera är det väl den digitala styrdelen med akustiktillfixningen som gör att de blev en "återvändsgränd" och inte kan uppgraderas väl?
Men jag skall sent glömma (eller aldrig) när de blev demade för mig i Stockholm med en Copland CD-drive samt med ett större Dynamic Precision slutsteg.
Oförglömligt för mig (och min fru).

Men det är ju såklart möjligt att jag hade tyckt annorlunda idag - kanske allt stämde just den dagen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 12:56

Var du på hotellet intill Globen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-05 13:10

shaft skrev:
Nattlorden skrev:
shaft skrev:Canton Digital 1.1 kanske - gav ett fantastiskt intryck när det begav sig.... ;-)


Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...

Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten... :lol:



Just tusan - du hade ju sådana Cantons!

Numera är det väl den digitala styrdelen med akustiktillfixningen som gör att de blev en "återvändsgränd" och inte kan uppgraderas väl?
Men jag skall sent glömma (eller aldrig) när de blev demade för mig i Stockholm med en Copland CD-drive samt med ett större Dynamic Precision slutsteg.
Oförglömligt för mig (och min fru).

Men det är ju såklart möjligt att jag hade tyckt annorlunda idag - kanske allt stämde just den dagen?


Ja.... dels jobbar den ju (A/D -) DSP - D/A i 44.1 kvalité, så Canton insåg nog att de inte skulle kunna hänge med att bygga ny hårdvara efter hand som folk ville köra högre format än så, dels var mjukvaran för inställningen för DOS, så de skulle också behöva vidareutveckla mjukvaran också.... Så det blev nog mer för dem att bita över än vad de var medvetna om... Så återvändsgränd eller så hade det fått vara en full investeringsväg framåt för dem. När hade du en RS232-port i datorn senast?

Vet att mitt par spelats på någon mässa, fast om de var i Stockholm vet jag inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav shaft » 2020-11-05 13:14

Nattlorden skrev:
shaft skrev:
Nattlorden skrev:
Jo, fast mina samlar mest damm numera... parkerades efter jag fick hem Ino piP. Men om någon är seriöst intresserad kan jag säkert hitta andra piedestaler åt fruns prydnader...

Skulle dock vara typiskt om någon ville ha dem NU... jag tog ned och kastade kartongerna samtidigt som jag tog ned Halloweenpynten... :lol:



Just tusan - du hade ju sådana Cantons!

Numera är det väl den digitala styrdelen med akustiktillfixningen som gör att de blev en "återvändsgränd" och inte kan uppgraderas väl?
Men jag skall sent glömma (eller aldrig) när de blev demade för mig i Stockholm med en Copland CD-drive samt med ett större Dynamic Precision slutsteg.
Oförglömligt för mig (och min fru).

Men det är ju såklart möjligt att jag hade tyckt annorlunda idag - kanske allt stämde just den dagen?


Ja.... dels jobbar den ju (A/D -) DSP - D/A i 44.1 kvalité, så Canton insåg nog att de inte skulle kunna hänge med att bygga ny hårdvara efter hand som folk ville köra högre format än så, dels var mjukvaran för inställningen för DOS, så de skulle också behöva vidareutveckla mjukvaran också.... Så det blev nog mer för dem att bita över än vad de var medvetna om... Så återvändsgränd eller så hade det fått vara en full investeringsväg framåt för dem. När hade du en RS232-port i datorn senast?

Vet att mitt par spelats på någon mässa, fast om de var i Stockholm vet jag inte.


Detta var på Hifi-affären som en gång låg i Hötorgshusen. Var det HIFI-Art?? Säkert 15+ år sedan...Tiden går!

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Prozac » 2020-11-05 14:58

shaft skrev:
Detta var på Hifi-affären som en gång låg i Hötorgshusen. Var det HIFI-Art?? Säkert 15+ år sedan...Tiden går!


Pause kanske? Som nu ligger på Norrlandsgatan.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav shaft » 2020-11-05 15:14

Prozac skrev:
shaft skrev:
Detta var på Hifi-affären som en gång låg i Hötorgshusen. Var det HIFI-Art?? Säkert 15+ år sedan...Tiden går!


Pause kanske? Som nu ligger på Norrlandsgatan.


Precis "Pause" låter bekant!

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Goldfinger » 2020-11-05 23:48

Pause ljud o bild låg i en av hötorgsskraporna med ingång från Sveavägen, en liten mysig butik med dedikerat lyssningsrum längst in. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2020-11-06 02:25

FBK skrev:Den som är så intresserad av att jag tror det får söka på forumet på ditt tidigare namn som du använde. Men du har blivit äldre som alla andra så du kanske har ändrat din uppfattning om hur högtalare skall låta.


Har du inget att komma med när du påstår något som jag ska göra, så bör du faktiskt hålla igen kakhålet.
Jag har haft 5 st högtalare under min hifi karriär, endast EN av dem har varit Ino.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster