Bill50x skrev:Jag har svårt för Genelec. I mina öron låter de lite råa.
Har tex lyssnat på Anna-Lotta Larsson två gånger på Audio Concept, första gången genom MBL-högtalare, amdra gången via Genelec. Skillnaden var milsvid, men det är ju även priset. men ingen av kvaliteterna hos MBL fanns kvar i Genelec. I jämförelse lät det bara hårt och distat.
/ B
MBL:s högtalare kan knappast ens med bästa vilja anklagas för att vara neutrala återgivare. Om man gillar en krokig frekvensgång och rundspridning, så gör man, men oftast beror eventuella goda omdömen för svagt mätande högtalare på att de uppvisar inversen av klangbalansen för vissa favoritinspelningar. Att någonting anses låta rått och i vissa personers terminologi distat, beror oftast på överdrivna diskantnivåer, vilka förstås kan emanera från högtalaren, men tyvärr även alldeles för ofta från inspelningen.
Man bör hålla i minnet att Genelec inriktar sig mot den seriösa proffssidan och har minimalt intresse för hifi-flum. Jag minns att jag inte imponerades av Genelecs högtalare tidigare, men har inte hört några av deras senare alster. Dessa kan dock via granskning av mätdata med stor säkerhet antas låta bra, d.v.s. mer eller mindre neutralt. Om inspelningar låter "råa" med Genelecs bättre högtalare i en vettig uppställning så
är de också "råa".
För att kolla lyssnade jag snabbt på Anna-Lotta Larssons två senaste album på Spotify (Kärleken Förde Oss Samman och Saknad) och visst låter det, förutom den sedvanliga närmikningen och överkompressionen, presat och t.o.m. mycket presat på vissa låtar. Oftast gör man en sjabblig upptagning som sedermera inte anses låta tillräckligt "tydligt" och sedan försöker man kompensera genom att höja nivåerna ordentligt i större delen av diskanten, gärna med extra påtagligt pådrag runt öronovänliga 3-4 kHz. Urk, men det är precis därför man bör ekvalisera själv.