Gammalt vs nytt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Gammalt vs nytt

Inläggav Baffel » 2020-11-03 17:55

Toppsystem från 1970 . Behåll vinylskivorna som spelades då och hoppa fram ett halvt sekel . Nytt toppsystem 2020. Samma vinylskivor spelas men nu med en helt ny utrustning av skivspelare, förstärkare och högtalare. Vari ligger ljudskillnaderna mellan dessa system ? Har tekniken gått framåt så vi har bättre ljud nu? Eller har vi numera andra preferenser kring hur det ska låta och det är de preferenserna som moderna ljudsystem är konstruerade kring ? Alltså egentligen varken bättre eller sämre än 1970 utan enbart fråga om tycke och smak.

Säg att vi dessutom tar med oss den person som lirade på toppsystemet 1970 in i tidsmaskinen till våra dagar . Tror ni denne skulle tycka det moderna systemet låter bättre eller sämre än det från 1970?

Användarvisningsbild
peterh

Re: Gammalt vs nytt

Inläggav peterh » 2020-11-03 17:56

Baffel skrev:Toppsystem från 1970 . Behåll vinylskivorna som spelades då och hoppa fram ett halvt sekel . Nytt toppsystem 2020. Samma vinylskivor spelas men nu med en helt ny utrustning av skivspelare, förstärkare och högtalare. Vari ligger ljudskillnaderna mellan dessa system ? Har tekniken gått framåt så vi har bättre ljud nu? Eller har vi numera andra preferenser kring hur det ska låta och det är de preferenserna som moderna ljudsystem är konstruerade kring ? Alltså egentligen varken bättre eller sämre än 1970 utan enbart fråga om tycke och smak.

Säg att vi dessutom tar med oss den person som lirade på toppsystemet 1970 in i tidsmaskinen till våra dagar . Tror ni denne skulle tycka det moderna systemet låter bättre eller sämre än det från 1970?

Inte mycket har ändrats. Det som var riktigt bra 1970 är bra i dag. Det som är uselt i dag var uselt 1970
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-03 18:06

Vilket i så fall ger följdfrågan . Vad tusan ska man då köpa nytt dyrt för när det finns så mycket bra gammalt billigt som funkar?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-03 18:09

Utan att alls veta så skulle jag säga att de övre nivåerna avseende upplösning och klarhet är betydligt högre idag än förr.
Gemene-man-anläggningen är emellertid troligen dassigare idag än förr.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-03 18:24

Det borde väl rimligtvis vara så kan man åtminstone tro.

Själv ska jag snart testa vintage 1988 trisse vs digitalt 2020. Ska bli intressant att se om en förstärkare för några hundralappar kan ge Aiyima tpa3255 en match.

Denna hämtade jag ut idag :
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-03 23:04

Baffel skrev:Vilket i så fall ger följdfrågan . Vad tusan ska man då köpa nytt dyrt för när det finns så mycket bra gammalt billigt som funkar?

Jag skulle nog inte säga bra utan fungerande. Med gammal kommer en tanke på nostalgi ofta. Mycket äldre var rent skräp redan då och går för fantasipengar idag. Många har svårt att skilja vintage ifrån retro. Av äldre grunkor ifrån Japan skulle jag undvika allt utom Luxman, Sansui, Accuphase och nått mer kanske.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-03 23:48

Strmbrg skrev:Utan att alls veta så skulle jag säga att de övre nivåerna avseende upplösning och klarhet är betydligt högre idag än förr.

Man påstår ofta att alla hem hade en hifi-anläggning på 60- o 70-talet, men var det verkligen så? Vi hade ingen i föräldrahemmet o de skaffade aldrig någon heller. Jag blev med min första setup, med externa högtalare, när jag flyttade hemifrån runt 77.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 00:47

Harryup skrev:
Baffel skrev:Vilket i så fall ger följdfrågan . Vad tusan ska man då köpa nytt dyrt för när det finns så mycket bra gammalt billigt som funkar?

Jag skulle nog inte säga bra utan fungerande. Med gammal kommer en tanke på nostalgi ofta. Mycket äldre var rent skräp redan då och går för fantasipengar idag. Många har svårt att skilja vintage ifrån retro. Av äldre grunkor ifrån Japan skulle jag undvika allt utom Luxman, Sansui, Accuphase och nått mer kanske.

Ojo vars mycket skräp har såklart producerats .

https://youtu.be/u-v5EwzkKWg

Men om man jämför bra gammalt vs bra nytt...

Sen så ska man ju inte glömma bort att gamla elekronikkomponenter kan ställa till det ,vara dåliga och behövas bytas ut .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-04 09:40

Strmbrg skrev:Utan att alls veta så skulle jag säga att de övre nivåerna avseende upplösning och klarhet är betydligt högre idag än förr.

Håller med. Goda anläggningar från 1970 kan fortfarande hänga med men just det du nämner kan vara vad som skiljer. Idag är det ofta en bluetooth-ansluten monogrunka som står för ljudet hos många.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-04 09:57

+1

Din första tes har jag precis verifierat. Jag har nyligen gått från en mycket hajpad Brittisk s.k. minimonitor som kom ut på markanden runt 1975 till en ny med element från samma tillverkare och snarlik frekvensgång. Kortversionen: De senare låter nästan som ett par bra hörlurar, det gör inte de förra.

Din andra tes. Ja, möjligen. Min bror köpte 1970 en begad Duxanläggning med Philipsskivspelare med keramisk pickup, kanske 2*7 watt (låtsas/riktiga?) ett par pyttiga högtalare med bredbandare där kanterna redan var trasiga. Hur står sej en modern sån där microanläggning mot detta? Rätt bra, gissar jag.
Däremot hade vänner till familjen 1968 en HiFi-anläggning med (tror jag) Tandberg-grejer, kan nog stå sej hyfsat.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-04 09:59

RogerGustavsson skrev: Idag är det ofta en bluetooth-ansluten monogrunka som står för ljudet hos många.

Så som allmänheten genom åren placerat högtalarna hör jag nog hellre på mono...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 10:08

Högtalarelementen är betydligt bättre idag. Tror även det finns betydligt fler goda förstärkare med extremt låg distorsion.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 10:09

När i tiden kom insikten brett till högtalartillverkare överlag att hur det mäter off-axis är viktigt? 80-talet?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 10:17

Det vill jag inte uttala mig om, men jag konstaterar att B&W Matrix 801 mäter MYCKET snyggare utanför huvudlinjen än efterföljaren B&W Nautilus 801!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 10:28

Det tror jag ändå var en generell positiv utveckling över tid gällande högtalare, från säg 70-talet och framåt under 1900-talet. Mer genomtänkt hur de sprider ljudet i olika riktningar. En större utveckling än av själva högtalarelementen, skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 10:37

Moderna programvaror för beräkningar av högtalare borde väl underlättat konstruktionen med.
Har för mig att Stig Carlsson fick mycket skit pån 70-talet inom Engelsk Hifi , ang detta med hans idéer om spridning. Vem fick sedan rätt.... :wink:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-11-04 10:40

Högtalarelement har blivit bättre, särskilt diskanter. Sedan har mätmöjligheter och it-verktyg för filterdesign blivit bättre idag jämf med på 70-80 talen.

(edit: såg att Baffel skriver samma sak)
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 10:52

Sen en annan sak som man bör göra med äldre högtalare är att verkligen lyssna på hur pass väl lirar elementen ihop. Placera dem tätt ihop. Sitt nära och lyssna. Växla mellan höger och vänster kanal och verkligen lyssna om man hör skillnad på diskanterna. Lättare att upptäcka än om man har dem placerade i vanlig lyssningsposition och lirar dem båda samtidigt. Det är ett enkelt litet knep. :) Helst om man kan vrida upp diskanten och sänka basen. Eller täcka för basarna.

Det gamla enkla bonnatestet känner väl i och för sig alla till. Gäller bara att det inte är obalans i stärkaren mellan kanalerna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 13:02

Okej men säg så här . Visa mig någon ny tvåkanals trisse förstärkare i prisklassen runt 1700 kr som tar denna från 1988. 1988 får väl räknas som vintage.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v650.shtml

Technics underdrev effekten i den . Den levererar uppåt det dubbla innan den klipper.
2x163 W RMS i 8 ohm, 2x222 W RMS i 4ohm

https://youtu.be/5fS0lIaGiOo

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 14:24

Baffel skrev:Okej men säg så här . Visa mig någon ny tvåkanals trisse förstärkare i prisklassen runt 1700 kr som tar denna från 1988. 1988 får väl räknas som vintage.

Technics underdrev effekten i den . Den levererar uppåt det dubbla innan den klipper.

Var kommer siffran 1700 kr från? Är det vad du betalade för en gammal enhet?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 16:02

Jag har inte köpt någon Technics SU-V650

Tog bara första bästa och kollade vad den gick för på Tradera

https://www.tradera.com/item/170613/407 ... orstarkare

Men mina frågor kvarstår. Ny förstärkare trisse två kanal för runt 1700 kr som kan matcha en gammal Technics SU-V650.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 16:36

Baffel skrev:Okej men säg så här . Visa mig någon ny tvåkanals trisse förstärkare i prisklassen runt 1700 kr som tar denna från 1988. 1988 får väl räknas som vintage.

Många av de äldre Japanska förstärkarna som såldes när jag började min hobby 1990 var klart sämre än modeller ifrån Harman/Kardon och Nad. Det var rena bluff siffrorna när vi pratar om Watt. De var inte bara sämre med siffrorna de lät också sämre än de två märkena som jag nämnde. Jag minns tex att en kompis som på den tiden hade en större Technics och när vi jämförde emot min första riktiga förstärkare som jag köpte som var en Harman Kardon H/K6100 på 2x30 Watt så fick Technics stryk. Och det var likadant med Pioneer och andra märken. Det var då som man lärde sig att de som hade lite mer strömstyrka var mycket bättre och på den tiden fanns det bara 3 märken som hade lite pulver i sig när vi pratar om förstärkare som låg under 10.000kr på den tiden och det var H/K, Nad och Rotel. H/K största på den tiden Harman/Kardon HK6900 var en våt dröm som man drömde om att äga. Och även serien innan den som jag hade som hette PM siffror och VXI på slutet var klart bättre än Japanska förstärkare i samma prisklass.
En bild på min första riktiga förstärkare och efter den så blev det slutsteg och försteg ifrån Nad på runt 2x100 watt och då jäklar kunde man spela högt. Körde tex Nad ihop med en JBL högtalare som var mina första riktigt bra högtalare Jbl XPL140. Minsta golvaren på bilden. Kompisen köpte modellen efter XPL160 och körde med dubbla Nad steg. Och på den tiden var det riktigt bra ljud och man kunde spela party högt utan några problem.
Bild
Bild
Senast redigerad av distad 2020-11-04 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 16:44

FBK skrev:

Många av de äldre Japanska förstärkarna som såldes när jag började min hobby 1990 var klart sämre än modeller ifrån Harman/Kardon och Nad. Det var rena bluff siffrorna när vi pratar om Watt. De var inte bara sämre med siffrorna de lät också sämre än de två märkena som jag nämnde. Jag minns tex att en kompis som på den tiden hade en större Technics och när vi jämförde emot min första riktiga förstärkare som jag köpte som var en Harman Kardon H/K6100 på 2x30 Watt så fick Technics stryk. Och det var likadant med Pioneer och andra märken. Det var då som man lärde sig att de som hade lite mer strömstyrka var mycket bättre och på den tiden fanns det bara 3 märken som hade lite pulver i sig när vi pratar om förstärkare som låg under 10.000kr på den tiden och det var H/K, Nad och Rotel. H/K största på den tiden Harman/Kardon HK6900 var en våt dröm som man drömde om att äga. Och även serien innan den som jag hade som hette PM siffror och VXI på slutet var klart bättre än Japanska förstärkare i samma prisklass.
En bild på min första riktiga förstärkare.
[ Bild ]

Tycker man kan ta med Marantz också. Eller vad säger du?
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 16:51

mp3flac skrev:
FBK skrev:

En bild på min första riktiga förstärkare.
[ Bild ]

Tycker man kan ta med Marantz också. Eller vad säger du?

Marantz på den tiden lät så snällt att man saknade både bas,dynamik och driv, men deras CD-spelare tillhörde de bästa jämte Technics som också lät mycket bra. Min första CD-spelare var en Technics. Skulle vilja säga att det var klart större skillnader på den tiden jämfört emot idag, särskilt på förstärkarsidan.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 17:02

Du har säkert rätt. Kommer ihåg min kompis hade en Marantz 2270 om mitt minne inte svikit mig. Den var där ett ruskigt bra drag i.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 17:17

FBK skrev:

Många av de äldre Japanska förstärkarna som såldes när jag började min hobby 1990 var klart sämre än modeller ifrån Harman/Kardon och Nad. Det var rena bluff siffrorna när vi pratar om Watt. De var inte bara sämre med siffrorna de lät också sämre än de två märkena som jag nämnde. Jag minns tex att en kompis som på den tiden hade en större Technics och när vi jämförde emot min första riktiga förstärkare som jag köpte som var en Harman Kardon H/K6100 på 2x30 Watt så fick Technics stryk.

g]

Technics får skylla sig själva . De producerande ganska dåliga förstärkare slutet 80 början 90 talet som de kallade för klass A. Men även modeller som verkligen var klass A dist, kraftig nätdel och mer pulver än på pappret . Som sagt denna. Du kan ju kolla mätningarna som görs i Youtubelänken för det mäts det upp hur mycket den modellen verkligen ger .

Technics SU-V650

Det var precis av den anledningen jag köpte en

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml

För en knapp femhundring. Låg dist. Kraftig nätdel, 420 W . För att jämföra den med den digitala tpa3255. Och lugn. Reparatören jag känner lite tyckte det verkade kul så han kommer mäta upp hur många RMS W den verkligen ger . Ska bli kul att se nästa vecka.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-04 17:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 17:21

Jag minns inga modell namn och så utan jag vet bara att den som kompisen hade var klen även om den hade mer Watt på pappret än min H/K.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 17:25

Jovisst du har säkert helt rätt men Technics var så mysko med så stor skillnad i kvalité mellan deras olika modeller.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 17:25

mp3flac skrev:Du har säkert rätt. Kommer ihåg min kompis hade en Marantz 2270 om mitt minne inte svikit mig. Den var där ett ruskigt bra drag i.

Hur mycket drag det var i Marantz överlag vet jag inte något om, men de som jag lyssnade på i butik lät allt för snällt. Det saknades framförallt dynamik och driv i ljudet. Därför höll jag mig till H/K och Nad.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 17:32

Vi får samla ihop ett gäng och alla tar med sig sina gamla grejer så kan vi jämföra. Hade varit kul och nostalgiskt . Eller det kanske hade blivit en skräckupplevelse. :D

Om bara den där satans coronan ger sig. Hoppas på vaccin inom en snar framtid.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi