Lyssning avslutad: NAD 3240 PE och Magneplanar 3.7i

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Lyssning avslutad: NAD 3240 PE och Magneplanar 3.7i

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 09:18

Hm?

Finns det något intresse för att jag gör mig omaket att flytta in den här stärkaren i musikrummet och kopplar den till ”finanläggningen”? Förhoppningsvis går det att sära på för- och slutstegsdelen på den.
Förmodligen har den bara klämanslutningar för högalarkabkar och då måste man ju rota efter lite lampsladd också. Det här kan ju bli hur jobbigt som helst...
:roll:
Jag är själv lite smått nyfiken på att göra det, men å andra sidan lär ju mina förutfattade meningar påverka upplevelsen negativt, så något trovärdigt utlåtande om låtandet kanske inte skall förväntas.

Bakgrunden är att finanläggningen saknar slutsteg en tid framöver och jag kom plötsligt på att den här låddan står i vardagsrummet.
Denna NAD är hitkånkad av en bekant som ville åt den stora NAD-receivern som fanns här tidigare. Vi har aldrig ens lyssnat på den...
:roll:
AC049CA5-AE36-4E33-9823-9F4F2C8F0B94.jpeg
AC049CA5-AE36-4E33-9823-9F4F2C8F0B94.jpeg (1.29 MiB) Visad 1534 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-04 18:11, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: NAD 3240 PE och Magneplanar 3.7i?

Inläggav jonasp » 2020-11-04 09:39

Testa! :D Jag vill minnas att den har byglar med pre-out / pwr-in.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-04 09:42

Givetvis ska du testa! Jag körde mina Magnepan 3.6 med Denons minireceiver under en tid.

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 09:46

De där mini-Denonsarna är så smutta!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-11-04 09:51

Det är klart att du ska använda den! Speciellt om alternativet är att vara utan musik, så tydde jag ditt inlägg.
Själv har jag använt slutstegs varianten av 3240, var det 2040 den hette? Nu har sonen den i sin anläggning.

Henrik

PS förutfattade meningar är dumt att ha.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 09:53

Okay, jag får börja med att fråga sambon om jag kan låna den. Om klartecken ges så blir nästa steg att rota fram passande sladdar, sprängtråd eller vad som kan stå till buds.
"Testet" kommer dock INTE bli av jämförelse-karaktär, dvs jag kommer bedöma hur det musikaliska resultatet ter sig i så absoluta termer det går och inte fokusera på en jämförelse med minnesbilden av hur det låtit tidigare.
Om det inte blir mycket påtagligt mysko i tonkurvehänseende så lär jag inte heller rapportera om "basådiskant", utan som jag brukar, ha fokus på realism, upplösning, distraktioner och sådant.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-04 10:42

jonasp skrev:De där mini-Denonsarna är så smutta!

"Smutt" - du menar "geschmeidig"? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 11:51

Jaha-ja.
Det gick att dela på för- och slutsteg.
Dessutom var det inte klämkontakter för högtalarkablarna.

Lite spontan-tyck:
Det låter riktigt fint. Inte den inbäddade klang jag hade förväntat mig utan öppet och klart.
Bra djup och väldigt realistiskt.
Jag spelar inte alls högt och tänker inte göra det heller. Jag är inte intresserad av vad som händer om man "pressar" förstärkaren, utan spelar på de nivåer jag vill spela på.

Jag föreställer mig att jag skulle kunna leva med det här ljudet. Möjligen skulle det toka till sig rejält på höga volymer, men det är oväsentligt för den som inte vill spela så högt. Det är inte apparatens "maxprestanda" som undersöks här utan det musikaliska utbytet på de nivåer jag vill lyssna.

Det är lite klent i botten och det låter lite "kallt" kanske man kan säga.
Violiner en masse är av erfarenhet inte så lätt att få till. Det blir lite färgat i det avseendet.

MScalarens samplingsnivåer är lätt urskiljbara.

Tillägg:
Det är nog ganska påtagligt färgat trots allt... Var nog lite snabb att skriva det ovanstående.
Nu har jag spelat lite olika klassiska verk och det blir ganska "same-same". Det låter lite som att det är samma orkester och samma inspelningsmetodik etcetera på plattorna. Framför allt lite väl "stickigt" och "tutigt", vilket jag minns så väl från anläggningar hos andra personer. (Fast, då handlade det oftast om betydligt sämre högtalare också.)

Nu spelar jag lite solopiano, Tjajkovski med Barry Douglas på Chandos. Den här klarheten jag surrar om här ovan tror jag är lite av en luring. Det ganska gällt klingande ljudet kan ge ett spontant intryck av klarhet och upplösning, men handlar nog snarast om en färgning.
Nu, mer solopiano: Beethoven med Bavouzet. Lite cembalo-känsla över karaktären.

Hm, "ljus klang" är det orsakat av övertonsdistortion måntro?

Åver änd äut så länge.

Tangband
Semesterfirare

Re: Lyssning pågår: NAD 3240 PE och Magneplanar 3.7i

Inläggav Tangband » 2020-11-04 13:32

Intressant lyssning strmbrg :) .

Det känns som att du tar för givet att accuphase förstärkaren ur minnet är bättre, eftersom du nämner de skillnader du hör som försämringar med NAD:en . Är du säker på att det inte är accuphase som färgar ?

Jag menar inte att det är så, självklart inte, men det är ingen naturlag att en förstärkare för 50000:- alltid låter bättre än en sådan för 5000:- . Det kan lika gärna vara tvärtom.
En ”ljus klang” kan vara en mera neutral klang, om den invanda referensen klingar ”mörkt”.

Jag tycker förövrigt, om du är intresserad av bättre ljud, att du borde testa lite moderna klass D förstärkare. Det finns många på DIY forumet som kör med dyra och bra högtalare ( i en del fall Magnepan ) som bytt till klass D.

Men det är bara mina egna råd, som du kan strunta i såklart :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-04 13:42

Om du bara lyssnat på ena halvan av den via slutstegsbyglingen så kanske det kan vara intressant att testa hela apparaten också.... om man balanserat ljust och mörkt mot varandra i för och slutsteg eventuellt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 14:37

Tangband skrev:Intressant lyssning strmbrg :) .

Det känns som att du tar för givet att accuphase förstärkaren ur minnet är bättre, eftersom du nämner de skillnader du hör som försämringar med NAD:en . Är du säker på att det inte är accuphase som färgar ?

Jag menar inte att det är så, självklart inte, men det är ingen naturlag att en förstärkare för 50000:- alltid låter bättre än en sådan för 5000:- . Det kan lika gärna vara tvärtom.
En ”ljus klang” kan vara en mera neutral klang, om den invanda referensen klingar ”mörkt”.

Jag tycker förövrigt, om du är intresserad av bättre ljud, att du borde testa lite moderna klass D förstärkare. Det finns många på DIY forumet som kör med dyra och bra högtalare ( i en del fall Magnepan ) som bytt till klass D.

Men det är bara mina egna råd, som du kan strunta i såklart :)

Jag försöker att undvika att jämföra, men det är inte helt enkelt att undvika det.
Jag vill hursomhelst komma bort från jämförandet av det enkla skälet att det inte är jämförelsen, vad som skiljer samt i vilken grad det skiljer som är relevant.
Det relevanta är hur realistiskt jag upplever musiken. Inte i termer av realism-skillnader utan enbart baserat på min värdering av det jag lyssnar på.

Som sagt, det är svårt att sluta upp att jämföra och jag kan mycket väl förstå om ni saknar förståelse för tillvägagångssättet jag försöker tillämpa. Detta eftersom jämförandet tycks dominera alla bedömningar närmast fullständigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 14:38

Nattlorden skrev:Om du bara lyssnat på ena halvan av den via slutstegsbyglingen så kanske det kan vara intressant att testa hela apparaten också.... om man balanserat ljust och mörkt mot varandra i för och slutsteg eventuellt...

Ska undersöka den saken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 14:52

Oj!

Nu kör jag hela förstärkaren, dvs både för- och slutsteg.
Vet inte varför - om det är något fel på den - men det blev VÄLDIGT dåligt. Upplösningen är riktigt dålig, det låter ganska instängt ingen lokalförnimelse att tala om, men förvisso utan gällhet och cembalo-upplevelse av pianot. Men det känns inte som att det finns någon anledning att spela vidare på det här viset.
Stereopanoramat är nästan obefintligt.
Hoppas inte att andra musikentusiaster sitter med ett motsvarande ljud och tycker att det är bra...
(Eller, det är väl bra om de tycker det, då är de ju nöjda.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-04 15:02

Då skall du självklart inte spela vidare så. Svårt att veta status självklart.

Inte för jag någonsin finlyssnat en, en gymnasiepolare hade radiovarianten 7240 med Technics-vinyl och JBL-högtalare på sitt "pojkrum" så slölyssnat har jag gjort massor och på den tiden och med den ambitionen var det förhållandevis bra mot vad de flesta hade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 15:17

Nattlorden skrev:Då skall du självklart inte spela vidare så. Svårt att veta status självklart.

Inte för jag någonsin finlyssnat en, en gymnasiepolare hade radiovarianten 7240 med Technics-vinyl och JBL-högtalare på sitt "pojkrum" så slölyssnat har jag gjort massor och på den tiden och med den ambitionen var det förhållandevis bra mot vad de flesta hade.

Visst! Men det är väl just det där:
Jämfört med mycket annat så är det vissa saker som är bättre. Kanske MYCKET bättre till och med.
Men, det betyder ju inte per automatik att det där som man tycker är mycket bättre är bra. Det kan ju vara dåligt trots att det är mycket bättre.
Låter man bara jämförandet styra så kan det ju eventuellt leda till att det aldrig blir särskilt bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 15:48

Hm, nu har jag ökat ljudtrycket en aning. Jag spelar Beethovens andra pianokonsert med Bavouzet på Chandos. Jag har aldrig lyssnat på den inspelningen tidigare skall sägas.
Redan på nivåer som många gissningsvis skulle betrakta som beskedliga så blir det ganska ansträngt i fortena.
Nej, det är inte alls illa, men det är tveklöst distraherande att det blir lite skrikigt och "trångt".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-04 15:53

Tänk vad du kommer att uppskatta din ordinarie anläggning när den blir komplett igen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 16:54

hifikg skrev:Tänk vad du kommer att uppskatta din ordinarie anläggning när den blir komplett igen :)

Du menar när jag jämför?
:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-04 16:56

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Tänk vad du kommer att uppskatta din ordinarie anläggning när den blir komplett igen :)

Du menar när jag jämför?

Det lär du väl inte aktivt behöva göra - den känslan borde väl skölja över dig utan att du behöver ens fundera?

Det räcker jag inte lyssnat på ett tag här hemma så kommer "fy f*n vad bra det låter!"-känslan när man väl sätter sig till att lyssna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 16:58

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:

Du menar när jag jämför?

Det lär du väl inte aktivt behöva göra - den känslan borde väl skölja över dig utan att du behöver ens fundera?

Det räcker jag inte lyssnat på ett tag här hemma så kommer "fy f*n vad bra det låter!"-känslan när man väl sätter sig till att lyssna.

Jag skojade lite och passade på att driva lite med min anti-jämförelse-attityd.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 17:07

Nä, nu orkar jag inte med det här längre.
Åter till lurlyssning. Nyansering, klarhet och klang är riktigt bra. Problemet är såklart att realismen perspektivmässigt uteblir.
headphones.jpg.648x460_q85.jpg
headphones.jpg.648x460_q85.jpg (55.15 KiB) Visad 1343 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-04 19:32

Strmbrg skrev:Nä, nu orkar jag inte med det här längre.
Åter till lurlyssning. Nyansering, klarhet och klang är riktigt bra. Problemet är såklart att realismen perspektivmässigt uteblir.

Och att du väl aldrig går på koncert med hörselkåpor på. :mrgreen: 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 19:34

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Nä, nu orkar jag inte med det här längre.

Och att du väl aldrig går på koncert med hörselkåpor på. :mrgreen: 8)

Alltså, just de här lurarna släpper in hur mycket väsen och oväsen somhelst! De skulle säkert inte sitta så väldigt ivägen på en konsert.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Lyssning avslutad: NAD 3240 PE och Magneplanar 3.7i

Inläggav hifikg » 2020-11-04 20:02

De som är avoga mot hörlurslyssning är lite speciella kan jag tycka. Det e hur perfekt som helst att ha ljudet med sig vart man än går. Fast, det finns en viss risk att man blir påkommen när man gör fåniga danssteg på stadens torg, eller går o ler fånigt o skakar huvudet på Systembolaget (påminn mig att jag måste in där imorgon!) :) Med mina Airpods Pro skulle jag nästan kunna downsiza min rigg till närapå ingenting utan att sakna någonting. Fast nästan räcker inte, så jag behåller min anläggning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 20:45

Den här lur-riggen hasar man inte omkring med hursomhelst.
Förvisso släpade jag med mig min tidigare Stax-rigg på tjänsteresorna. Det blev en extra väska för den.
Jag insåg emellertid att det var betydligt smidigare att gå och lägga sig och kvarta än att sitta på hotellrummet och spisa symfonier.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:06

Jag hade en 3240 på den tiden jag trodde att "NAD = jättebra" men den imponerade aldrig på mig. Jag blev till och med litet anti-NAD efter detta ett tag tills jag insåg att NAD (liksom många andra) gör ömsom vin och ömsom vatten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-05 15:36

MichaelG skrev:Jag hade en 3240 på den tiden jag trodde att "NAD = jättebra" men den imponerade aldrig på mig. Jag blev till och med litet anti-NAD efter detta ett tag tills jag insåg att NAD (liksom många andra) gör ömsom vin och ömsom vatten.

Har de gjort något riktigt bra utöver 208:an? Den lilla uppkäftiga 3020 var skoj på sin tid, alla hyllade den till Hifi-klubben startade o fick ensamrätt :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 15:55

hifikg skrev:
MichaelG skrev:Jag hade en 3240 på den tiden jag trodde att "NAD = jättebra" men den imponerade aldrig på mig. Jag blev till och med litet anti-NAD efter detta ett tag tills jag insåg att NAD (liksom många andra) gör ömsom vin och ömsom vatten.

Har de gjort något riktigt bra utöver 208:an? Den lilla uppkäftiga 3020 var skoj på sin tid, alla hyllade den till Hifi-klubben startade o fick ensamrätt :)

Det där med grupp-styrd uppfattning om prylar (och vadhelst annat) förekommer väl alltid. Befogad såväl som obefogad. Är det inte att vetenskapen är överens om att klimatet..., så är det en liten stärkare som är superbra, eller en politiker som på alla upptänkliga vis bara är genomdålig...

Jag brukar bli avig i omvänd proportion till "massans" uppfattning om saker. Inte av trots utan som en liten säkerhetsåtgärd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-05 15:58

hifikg skrev:

NAD 218 är väl ett hyggligt slutsteg. 218 är ett tämligen konventionellt slutsteg med komplementär, bipolär utgångsbestyckning - till skillnad mot 208:ans pseudokomplementära MOSFET-bestyckade utgångsteg av klass G-typ.
208 och 218 saknar helt likheter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-05 16:06

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:

Det där med grupp-styrd uppfattning om prylar (och vadhelst annat) förekommer väl alltid. Befogad såväl som obefogad. Är det inte att vetenskapen är överens om att klimatet..., så är det en liten stärkare som är superbra, eller en politiker som på alla upptänkliga vis bara är genomdålig...

Jag brukar bli avig i omvänd proportion till "massans" uppfattning om saker. Inte av trots utan som en liten säkerhetsåtgärd.

Vet inte vad du menar med det du skriver. Jag köpte min 208:a långt innan LTS "upptäckte" den och bara istället för ett Krell-steg som jag egentligen tänkt köpa. 3020 minns jag för att den hyllades av alla o man började tala om NAD-watt mm. Prisvärd för 995 kronor var den nog också. Mest minns jag den för att jag såg den nedstoppad i en toalettstol på en hifi-mässa. Det var "vanliga" handlares protest mot att de inte fick sälja den längre. Då började de sälja Proton istället. Såg nästan exakt likadan ut, så många trodde att det var samma maskin med annan logo. Fast det kanske det inte var.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi