Moderator: Redaktörer
JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.
JM
JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.
JM
jansch skrev: [...]Val av bil är ett utmärkt exempel.
mp3flac skrev:JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.
JM
Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster.
mp3flac skrev:Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster.
Prozac skrev:mp3flac skrev:Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster.
Det är väl något fördomsfullt (men jag tolkar det iofs som ett skämt)?
Flera som skriver här är även medlemmar där tex. Finns det några skäl att börja tänka i "vi och dem" mellan olika forum?
MichaelG skrev:jansch skrev: [...]Val av bil är ett utmärkt exempel.
Jag har haft en väldigt väl utarbetad kravspec på mina bilar de senaste 25 åren. "...och så ska det stå BMW på ratten".
JM
MichaelG skrev:JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.
JM
Fast då har vi olika definitioner. För mig betyder ordet audiofil någon som har ett stort intresse i hur det låter och då gärna att det ska låta bra/rätt. Det finns kanske (?) en korrelation mellan detta och vetenskapssyn, men jag ser inte att det ena skulle vara en förutsättning för det andra. HiFi-entusiast är inte ett ord jag har någon relation till, men tänker mig en person som kanske är lika (eller mer) intresserad av prylarna som av själva ljudet. Och även här ser jag inget samband till vetenskapssyn.
Jag tror snarast att en person som inte gör ovetenskapliga val, snarast har en diagnos inom autismspektrat. Obs det är ingen värdering i detta, utan bara en hypotes som bygger på att sådana personer generellt har större förmåga att inte koppla på massa irrelevanta känslor i olika valsituationer. Ibland är det dåligt, men i andra sammanhang är det jättebra.
FBK skrev:mp3flac skrev:JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.
JM
Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster.
Herregud...Kan tillägga att du är totalt ute och cyklar. Sök och se hur mycket kabellyftare och stenar du hittar där innan du kommer med sådana påhopp.
Jag har varit medlem där i en evighet så jag VET. Och sedan så söker du på ALLA Hififorum.
Max_Headroom skrev:Det är på samma avdelning som New Age, tomtar och troll och sånt. Folk tror på allt möjligt och dom flesta människor baserar hela sin världsbld på saker som det inte finns någon som helst grund för, tvärtom. Men det liksom normalt mänskligt beteende, verkar det som.
Inom Hifi är det nog flera samer som samverkar, åt fel håll:
- Kundgruppen består av "specialintresserade".
- Dom facktidskrifter som finns innehåller noll eller mycket lite av relevant information och inget av granskning av olika tillverkares uppenbart lögnaktiga marknadsföring. Dom lyssnignsintryck som redovisas är i många fall nonsensartade, kraftigt överdrivna, misstänkt uppdiktade och inte sällan fysiskt omöjliga.
- Det finns ett stort mått av snobberi i branchen.
- Folk är intresserade av asklig kritik eftersom det omkullkastar mycket av hobbyn. Många tykcer helt enkelt att det är kul att byta apparater och prova att finna matchningen mellan produker med olika (verkliga eller inbillad) egenskaper.
- Branchen har till stor del gått från en ambsion om verklig återskapande av en aukustik händelse till "ballt ljud".
Edit: En gång läste jag själv dessa Hifi-balskor och tog det som stog där på allvar. Jag började senare läsa mer om elektronik, akustik och laborera med ljud. Jag förstod då hur mycket av det som står i tidningarna (och tillverkarnas marknadsföring) som är rent humbug. Lögn, helt enkelt. Men för en som bara får sin "information" fårn det hållet så är det kanske inte så lätt att veta att det som står där är helt fel. Dom får ju ingen riktig information.
Max_Headroom skrev:
Inom Hifi är det nog flera samer som samverkar, åt fel håll:
MichaelG skrev:jansch skrev: [...]Val av bil är ett utmärkt exempel.
Jag har haft en väldigt väl utarbetad kravspec på mina bilar de senaste 25 åren. "...och så ska det stå BMW på ratten".
MichaelG skrev:Strmbrg; vi har helt enkelt olika kravspec!
Strmbrg skrev:MichaelG skrev:Strmbrg; vi har helt enkelt olika kravspec!
Har du ingen kravspec på styrningsegenskaper?
JM skrev:Många gör ovetenskapliga och/eller osanna val inom hifi och i livet?
Ex kabellyftare, magiska stenar, förhäxade platser mm.
Dessa strömningar verkar öka.
Internet tycks ha påverkan.
Är det vissa människor eller kulturer vilka är mer benägna att anamma dessa strömningar.
Historiskt har ovetenskapliga och/eller osanna val eller världsuppfattningar genomsyrat människans historia.
Är detta okunskap, revolt mot etablissemanget eller annat?
Är detta ett fundamentalt behov?
Inom ekonomin är alternativhandlingen styrande i de val vi gör. Är det även så med detta fenomen?
JM
https://genius.com/Rotersand-war-on-error-new-lyrics-lyrics skrev:This is not my world
This is not my vision
This is not my life
It' s not my decision
This is not my future
This is not my past
It's not my reality
It's not my reality
JM skrev:Många gör ovetenskapliga och/eller osanna val inom hifi och i livet?
Ex kabellyftare, magiska stenar, förhäxade platser mm.
Dessa strömningar verkar öka.
Internet tycks ha påverkan.
Är det vissa människor eller kulturer vilka är mer benägna att anamma dessa strömningar.
Historiskt har ovetenskapliga och/eller osanna val eller världsuppfattningar genomsyrat människans historia.
Är detta okunskap, revolt mot etablissemanget eller annat?
Är detta ett fundamentalt behov?
Inom ekonomin är alternativhandlingen styrande i de val vi gör. Är det även så med detta fenomen?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 22 gäster