Många gör ovetenskapliga o även osanna val i livet. Varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Många gör ovetenskapliga o även osanna val i livet. Varför?

Inläggav JM » 2020-11-05 09:13

Många gör ovetenskapliga och/eller osanna val inom hifi och i livet?
Ex kabellyftare, magiska stenar, förhäxade platser mm.
Dessa strömningar verkar öka.
Internet tycks ha påverkan.
Är det vissa människor eller kulturer vilka är mer benägna att anamma dessa strömningar.
Historiskt har ovetenskapliga och/eller osanna val eller världsuppfattningar genomsyrat människans historia.
Är detta okunskap, revolt mot etablissemanget eller annat?
Är detta ett fundamentalt behov?
Inom ekonomin är alternativhandlingen styrande i de val vi gör. Är det även så med detta fenomen?

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-05 09:28, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Många gör ovetenskapliga och även osanna val i livet. Hu

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:22

Bra frågor. Även om även jag ibland gör orationella val, så försöker jag ändå vara öppen för goda argument (vilket räddat mig - och min plånbok - många gånger). Men jag stöter ofta på personer som så uppenbart inte VILL höra goda argument. Både inom HiFi, men också i andra sammanhang. Och jag funderar ofta på vilka drivkrafter som ligger bakom att INTE lyssna på logiska, eller rationella infallsvinklar. Uppenbarligen är vi människor mer eller mindre känslostyrda och vi är nog alla mindre rationella än vad vi själva tror. Somliga av oss kallar vissa val som feelgood för att markera att vi inser att vi inte är fullt rationella.

Användarvisningsbild
mp3flac

Re: Många gör ovetenskapliga o även osanna val i livet. Varf

Inläggav mp3flac » 2020-11-05 09:22

Intressant frågeställning. Tror många köper ovanstående ormolja helt enkelt för att dom tycker det är snyggt. Dom flesta jag känner förstår mycket väl at det inte fungerar. Men det fyller en funktion som statushöjare. Plus i många fall t.ex. kabellyftae ser det helt enkelt lyxigt ut.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

JM

Inläggav JM » 2020-11-05 09:41

Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-05 09:46

JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.

JM

Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster. :D

Rollo

Inläggav Rollo » 2020-11-05 09:46

Dan Arielys bok Predictably Irrational tar upp många roliga irrationella beteenden (och fantastiska experiment för att påvisa dem och, bitvis, förklara hur beteendet uppstått).

Bra bok för att bygga upp ett litet immunförsvar mot marknadsföringsknep.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:51

JM skrev:Enligt min definition gör en sann audiofil inga ovetenskapliga val. Hifi-entusiasten är inte lika vetenskaps trogen.

JM

Fast då har vi olika definitioner. För mig betyder ordet audiofil någon som har ett stort intresse i hur det låter och då gärna att det ska låta bra/rätt. Det finns kanske (?) en korrelation mellan detta och vetenskapssyn, men jag ser inte att det ena skulle vara en förutsättning för det andra. HiFi-entusiast är inte ett ord jag har någon relation till, men tänker mig en person som kanske är lika (eller mer) intresserad av prylarna som av själva ljudet. Och även här ser jag inget samband till vetenskapssyn.

Jag tror snarast att en person som inte gör ovetenskapliga val, snarast har en diagnos inom autismspektrat. Obs det är ingen värdering i detta, utan bara en hypotes som bygger på att sådana personer generellt har större förmåga att inte koppla på massa irrelevanta känslor i olika valsituationer. Ibland är det dåligt, men i andra sammanhang är det jättebra.

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-05 09:55

Det är helt normalt att göra känslostyrda val om det handlar om "privata" val, alltså beslut som påverkar mej eller familjen. Dessa beslut motiveras dock, både innan och efter, oftast med rationella och logiska argument.
Det är också vanligare än man tror att även företag upphandlar varor och tjänster känslostyrt även om det finns en kravspecifikation/upphandlingsunderlag.

Även vid stora (ekonomiskt stora) beslut styr känslor och irrationella eller oviktiga egenskaper mycket av valet och efteråt motverar vi beslutet med logiska argument.
Givetvis finns det människor som är helt logiska i sina val men det är ovanligt.

Hur går det till då? Enkelt uttryckt, man lurar sig själv genom att inte ha en "genomarbetad kravspec" som man strikt följer. Val av bil är ett utmärkt exempel.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 10:02

jansch skrev: [...]Val av bil är ett utmärkt exempel.

Jag har haft en väldigt väl utarbetad kravspec på mina bilar de senaste 25 åren. "...och så ska det stå BMW på ratten". :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 10:21

Det handlar nog mycket om en psykologisk effekt . Har man köpt det absolut bästa som ekonomin tillåter så vill man ju, om det finns en liten möjlighet, förbättra ljudet i sitt system. Då är man nog mer mottaglig för att att gå på myter, falla för ormolja även om man till vardags inte är en person som går på bullshit. En gissning bara.

Några exempel från rörvärlden
https://youtu.be/ZyqJp_anLeg

Allmänt några fler exempel
https://youtu.be/WVD7wg3UX2Q

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 10:51

mp3flac skrev:

JM

Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster. :D

Herregud... :roll: Kan tillägga att du är totalt ute och cyklar. Sök och se hur mycket kabellyftare och stenar du hittar där innan du kommer med sådana påhopp. :x Jag har varit medlem där i en evighet så jag VET. Och sedan så söker du på ALLA Hififorum.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-11-05 12:03

mp3flac skrev:Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster. :D

Det är väl något fördomsfullt (men jag tolkar det iofs som ett skämt)?

Flera som skriver här är även medlemmar där tex. Finns det några skäl att börja tänka i "vi och dem" mellan olika forum?
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-05 12:21

Prozac skrev:
mp3flac skrev:Det köper jag rakt av. Då kan man konstatera att "Hififorum.nu" inte har några medlemmar som är audiofiler utan det är bara Hifi-entusiaster. :D

Det är väl något fördomsfullt (men jag tolkar det iofs som ett skämt)?

Flera som skriver här är även medlemmar där tex. Finns det några skäl att börja tänka i "vi och dem" mellan olika forum?

Givetvis var det skämtsamt menat. Tack för att du förtydligade det Prozac.
FBK Visst är jag ute och cyklar. Nästan varje dag då jag sysslar med Triathlon.

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-05 12:21

MichaelG skrev:

Jag har haft en väldigt väl utarbetad kravspec på mina bilar de senaste 25 åren. "...och så ska det stå BMW på ratten". :)

........och du har sannolikt fullt med logiska argument som "försvarar" valet i sin helhet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-11-05 13:04

Det är så enkelt att det är för många variabler inblandade för att kunna utvärderas, och då tar känslorna eller intuitionen över för att man överhuvudtaget ska komma framåt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-05 13:46

JM

Min är nog snarare den omvända....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-05 14:06

Det är på samma avdelning som New Age, tomtar och troll och sånt. Folk tror på allt möjligt och dom flesta människor baserar hela sin världsbld på saker som det inte finns någon som helst grund för, tvärtom. Men det liksom normalt mänskligt beteende, verkar det som.

Inom Hifi är det nog flera saker som samverkar, åt fel håll:

- Kundgruppen består av "specialintresserade".
- Dom facktidskrifter som finns innehåller noll eller mycket lite av relevant information och inget av granskning av olika tillverkares uppenbart lögnaktiga marknadsföring. Dom lyssnignsintryck som redovisas är i många fall nonsensartade, kraftigt överdrivna, misstänkt uppdiktade och inte sällan fysiskt omöjliga.
- Det finns ett stort mått av snobberi i branchen.
- Folk är ointresserade av saklig kritik eftersom det omkullkastar mycket av hobbyn. Många tykcer helt enkelt att det är kul att byta apparater och prova att finna matchningen mellan produker med olika (verkliga eller inbillad) egenskaper.
- Branchen har till stor del gått från en ambsion om verklig återskapande av en aukustik händelse till "ballt ljud".

Edit: En gång läste jag själv dessa Hifi-balskor och tog det som stog där på allvar. Jag började senare läsa mer om elektronik, akustik och laborera med ljud. Jag förstod då hur mycket av det som står i tidningarna (och tillverkarnas marknadsföring) som är rent humbug. Lögn, helt enkelt. Men för en som bara får sin "information" fårn det hållet så är det kanske inte så lätt att veta att det som står där är helt fel. Dom får ju ingen riktig information.
Senast redigerad av Max_Headroom 2020-11-05 15:14, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-11-05 14:18

MichaelG skrev:

JM

Fast då har vi olika definitioner. För mig betyder ordet audiofil någon som har ett stort intresse i hur det låter och då gärna att det ska låta bra/rätt. Det finns kanske (?) en korrelation mellan detta och vetenskapssyn, men jag ser inte att det ena skulle vara en förutsättning för det andra. HiFi-entusiast är inte ett ord jag har någon relation till, men tänker mig en person som kanske är lika (eller mer) intresserad av prylarna som av själva ljudet. Och även här ser jag inget samband till vetenskapssyn.

Jag tror snarast att en person som inte gör ovetenskapliga val, snarast har en diagnos inom autismspektrat. Obs det är ingen värdering i detta, utan bara en hypotes som bygger på att sådana personer generellt har större förmåga att inte koppla på massa irrelevanta känslor i olika valsituationer. Ibland är det dåligt, men i andra sammanhang är det jättebra.

+1
Seriöst... Måste man gå genom livet och göra vetenskapliga analyser innan varje beslut? Det låter definivt som något som är behäftat med någon slags diagnos.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-11-05 14:21

FBK skrev:
mp3flac skrev:

JM

Herregud... :roll: Kan tillägga att du är totalt ute och cyklar. Sök och se hur mycket kabellyftare och stenar du hittar där innan du kommer med sådana påhopp. :x Jag har varit medlem där i en evighet så jag VET. Och sedan så söker du på ALLA Hififorum.

+1
Måste dock erkänna att jag för länge sedan målade cd-kanter... :oops:

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-05 14:30

Max_Headroom skrev:Det är på samma avdelning som New Age, tomtar och troll och sånt. Folk tror på allt möjligt och dom flesta människor baserar hela sin världsbld på saker som det inte finns någon som helst grund för, tvärtom. Men det liksom normalt mänskligt beteende, verkar det som.

Inom Hifi är det nog flera samer som samverkar, åt fel håll:

- Kundgruppen består av "specialintresserade".
- Dom facktidskrifter som finns innehåller noll eller mycket lite av relevant information och inget av granskning av olika tillverkares uppenbart lögnaktiga marknadsföring. Dom lyssnignsintryck som redovisas är i många fall nonsensartade, kraftigt överdrivna, misstänkt uppdiktade och inte sällan fysiskt omöjliga.
- Det finns ett stort mått av snobberi i branchen.
- Folk är intresserade av asklig kritik eftersom det omkullkastar mycket av hobbyn. Många tykcer helt enkelt att det är kul att byta apparater och prova att finna matchningen mellan produker med olika (verkliga eller inbillad) egenskaper.
- Branchen har till stor del gått från en ambsion om verklig återskapande av en aukustik händelse till "ballt ljud".

Edit: En gång läste jag själv dessa Hifi-balskor och tog det som stog där på allvar. Jag började senare läsa mer om elektronik, akustik och laborera med ljud. Jag förstod då hur mycket av det som står i tidningarna (och tillverkarnas marknadsföring) som är rent humbug. Lögn, helt enkelt. Men för en som bara får sin "information" fårn det hållet så är det kanske inte så lätt att veta att det som står där är helt fel. Dom får ju ingen riktig information.

+42
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-05 14:32

Vi människor balanserar alltid mellan känsla och logik i princip allt vi gör i livet. Det knepiga är ju dock att känslan ibland kan vara så stark o styra ens val trots att logiken säger tvärt om, nåt som man ändå ganska ofta kan se när det handlar om kärlek, men även när det kommer till lite mer basala grej så som hifi. Vi människor kan ju vara bra på att ljuga för oss själva när känslan tar över så vi hittar på ursäkter som gör att det ologiska blir logiskt. Plus också att stoltheten kan vara riktigt stark om det senare visade sig att man rent logiskt hade fel att vi rakt av förnekar det på ett eller annat sätt. Det är fan inte alltid lätt att erkänna att man haft fel!
Kort o gott; man skall inte underskatta the power of the mind :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-05 14:42

Max_Headroom skrev:

Inom Hifi är det nog flera samer som samverkar, åt fel håll:

Du får nog förklara detta påstående inför tinget! ;-)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 16:31

MichaelG skrev:

Åfan!
Jag har haft en BMW. Den hette 318d och var av kanske 2016 års modell eller så.
Den ofta omtalade BMW-körkänslan begrep jag mig inte alls på. Maken till simmig styrning har jag nog inte varit med om, även om just simmig styrning är ganska normalt numera. Minsta lilla blick bort från vägbanan och bilen var på väg åt sidan. Konstant parering krävdes för att bilen skulle hålla sig på rätt kurs. Extra besvärligt på flerfiliga, högtrafikerade vägar och såklart på alla mina långkörningar i tjänsten.
Oavsett sommar- eller vinterhjul och oavsett vilket lufttryck jag provade med så var beteendet detsamma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 16:42

Strmbrg; vi har helt enkelt olika kravspec! :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 16:54

MichaelG skrev:Strmbrg; vi har helt enkelt olika kravspec! :)

Har du ingen kravspec på styrningsegenskaper? 8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 17:05

Strmbrg skrev:
MichaelG skrev:Strmbrg; vi har helt enkelt olika kravspec! :)

Har du ingen kravspec på styrningsegenskaper? 8O

Jag har inte kört din bil - du har inte kört min. Det låter som om du antingen har haft fel däck, trasiga krängningshämmare, eller andra fel på styrning/hjulupphängning. Enda gången jag varit missnöjd med styrningen har varit när jag haft för breda däck. Då spårar bilen litet för mycket. Nu kör jag visserligen 5-seriebilar, men det skulle förvåna om skillnaden är så stor.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-11-05 18:40

JM skrev:Många gör ovetenskapliga och/eller osanna val inom hifi och i livet?
Är det vissa människor eller kulturer vilka är mer benägna att anamma dessa strömningar.
Historiskt har ovetenskapliga och/eller osanna val eller världsuppfattningar genomsyrat människans historia.
Inom ekonomin är alternativhandlingen styrande i de val vi gör. Är det även så med detta fenomen?

JM

8O Jag antar att JM själv är den felande länken, Strikt logisk och rationell.
Inte riktigt mänsklig utan snarare mellan ting mellan dator och maskin, Fast förstås med känslorna i behåll.
En fusion mellan Gud och Cyborg men av kött och blod :wink:

Nej problemen börjar när "Vetenskaps-män/-kvinnor" mestadels inom medicin fältet proklamerar att likriktning är vetenskap :?
Och fotfolket, Som fortfarande tror att "Häxor" finns får vittring om att de höga herrarna svängt och numera tycker detsamma :roll:
När man sedan belönar uppfinnaren av lobotomeringen med vetenskapens högts aktade pris :? Så är det liksom kört :evil:
Att vetenskaps föraktet sedan spiller över på de seriösa vetenskaperna, Det är bara tidens gång :wink:

https://genius.com/Rotersand-war-on-error-new-lyrics-lyrics skrev:This is not my world
This is not my vision
This is not my life
It' s not my decision
This is not my future
This is not my past
It's not my reality
It's not my reality

Det är mänskligt att fela!
Och perfekt varje gång är enformigt även det :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-11-05 20:24

JM skrev:Många gör ovetenskapliga och/eller osanna val inom hifi och i livet?

Det ligger väl i så fall helt i linje med den intellektuella mittfåran i vår postmodernistiska samtid (allt är upp till var och ens upplevelser - fakta däremot saknar relevans utan fakta och vetenskapliga metoder är ett medel som förs fram av av en företrädesvis vit medelålders- och manligt centrerad skara förtryckande mot övriga förtryckta individgrupper), men när det gäller hifi vet jag inte om det är värre än tidigare? Jag trodde nog det lugnat ner sig på den fronten, men jag besöker mycket sällan hifi-butiker (de få som nu finns kvar...).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Återgå till Generellt om hifi