"Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggningen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav I-or » 2020-11-20 13:55

Då menar du egentligen att detta skulle vara ett problem för förstärkaren, även om du inte formulerar det så. Högtalarens impedansegenskaper påverkar inte ljudåtergivningen om förstärkaren uppträder som en ideal spänningsgenerator. Detta är fallet, undantaget rena gökkonstruktioner, så länge som man håller sig inom det linjära området.

Filterkomponenterna distorderar försumbart om man håller sig till luftlindade drosslar. I övrigt står ingen magi att finna här, hörbarheten av avvikelserna i tidsplanet är för normala filter noll med musiksignaler i rum, vilket visats otaliga gånger i diverse vetenskapliga undersökningar och även här på Faktiskt.

För övrigt är det intressant att du föredrar en konstruktion som uppvisar en mycket kraftig dal on-axis (vilken delvis kompenseras ljudeffektmässigt off-axis) i frekvensgången just i stora delar av det hörselkänsliga område (ca 3-7 kHz) som jag nämnde ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav goat76 » 2020-11-20 14:57

Att han föredrar den mätmässigt sämre högtalaren tycker jag indikerar att det inte är frekvensgången som påverkar hur dessa hanterar den täta intensiva musiken vars produktion bestod av många överlappande signaler. Tonkurvan verkar alltså inte ha någon nämnvärd betydelse ur den aspekten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav I-or » 2020-11-20 15:06

Tvärtom, många lyssnare föredrar av olika skäl en högtalare med diverse avvikelser i frekvensgången eftersom det passar deras uppställning och uppfattning om hur det ska låta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Goldfinger » 2020-11-20 15:27

Jag har iofs aldrig nämnt huruvida jag föredrar den ena före den andra tonalt sett, det är bara den specifika upplevelsen om vilka jag bedömer klara variationen i olika typer av material bäst.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav I-or » 2020-11-20 16:44

Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav music4ever » 2020-11-20 16:52

I-or skrev:Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.


Vilket också är en bra anledning att ha med "stökiga" låtar när man testar högtalare. Det är ganska ofta som högtalare kollapsat när jag spelat musik som är stökig/dynamiskt komprimerad/har "jobbig" höjning kring 2-4 kHz.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav goat76 » 2020-11-20 17:17

Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav PerStromgren » 2020-11-20 17:22

music4ever skrev:
I-or skrev:Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.


Vilket också är en bra anledning att ha med "stökiga" låtar när man testar högtalare. Det är ganska ofta som högtalare kollapsat när jag spelat musik som är stökig/dynamiskt komprimerad/har "jobbig" höjning kring 2-4 kHz.


Har du lust att ge ett exempel som jag kan prova på min anläggning, vilken normalt används för att avnjuta just enklare musik? Ge gärna också tips på vilka kollapseffekter jag ska lyssna efter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Baffel » 2020-11-20 18:21


Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav PerStromgren » 2020-11-20 18:35



Det var inte ett svar till mig, va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Baffel » 2020-11-20 18:38

Nej. Allmänt bara. :)

Men pröva de trudelutterna om du känner för det.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav PerStromgren » 2020-11-20 19:00

Baffel skrev:Nej. Allmänt bara. :)

Men pröva de trudelutterna om du känner för det.


Visst, men jag var på jakt efter det som kallas komplex musik, som är besvärligare än enkel musik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav petersteindl » 2020-11-20 19:22

goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.


Jo, frekvensgångsavvikelser kan definitivt leda till att man subjektivt tycker att ljudet man hör grötar ihop sig.

Det man mäter i frekvensdomän syns även i tidsdomän. Det är 2 olika fysikaliska representationer av en och samma input.

Sedan kan det röra sig om ett system med linjär överföringsfunktion eller ett system med olinjär överföringsfunktion. Om olinjäriteten i ett system blir dominant så kan inte vanlig matematik för linjära system tillämpas i detta system.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Baffel » 2020-11-20 19:35

PerStromgren skrev:
Baffel skrev:Nej. Allmänt bara. :)

Men pröva de trudelutterna om du känner för det.


Visst, men jag var på jakt efter det som kallas komplex musik, som är besvärligare än enkel musik.


Okej . Så här står det :

And lastly, our favourite category, the ‘if you can listen to these tracks all the way through without switching them off you’re on to a winner’ test. These songs pack a lot in to each track and without capable audio equipment can sound, quite frankly, a mess. So when you get them right, that’s a whole heap of audio satisfaction (and a few smug engineers).

Sen vet inte jag om det är komplext så det räcker till. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav petersteindl » 2020-11-20 19:44



Wow, I What hifi rekommenderar de bl.a. Max Roach His Chorus And Orchestra ‎– It's Time. :D
Det har varit en av mina absoluta favoritskivor sedan 1970 då jag köpte den. Jag hade amerikanska originalutgåvan i stereo i tidig gravering och pressning.

Sedan den skivan har Max varit en av mina favvotrummisar alla kategorier. Den typen av jazz har därefter etsat sig in och representerar en form av jazz mood som är mitt ideal.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Baffel » 2020-11-20 19:57

Nice. . Den ska spisas ikväll. :D Har aldrig hört den själv.

Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav music4ever » 2020-11-20 20:18

PerStromgren skrev:Har du lust att ge ett exempel som jag kan prova på min anläggning, vilken normalt används för att avnjuta just enklare musik? Ge gärna också tips på vilka kollapseffekter jag ska lyssna efter.


Oj, det är över 10 år sedan, får försöka se om jag hittar CDR-skivan. Vet det var någon Queen låt från 70-talet som var jobbig för högtalare med problem i presensområdet, sen brukade jag köra Rage against the machine - Killing in the name of. Vill minnas jag även körde någon låt från Phrank. Jag återkommer. :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav music4ever » 2020-11-20 20:22

goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.


Antagligen dist.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-20 20:23

Lyssnar på Max Roach nu. Lite bullrig bas, bred ljudbild. Kan nog reta gallfeber på hustrun med detta album. Lite antingen eller när det gäller musiken, jag tar in den men förmodligen inte alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav goat76 » 2020-11-20 20:28

music4ever skrev:
goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.


Antagligen dist.


Ja, och kanske kompression av något slag då ljudinslagen tappar separation.

PerStromgren, jag har gjort mig av med de högtalare som inte klarar av tät och intensiv musik, så jag kan inte verifiera om följande förslag är ett bra exempel på musik som vissa högtalare inte klarar av utan att gröta ihop de olika ljudinslagen?
Testa och återkoppla. :)

Made In Mexico - Zodiac Zoo
https://tidal.com/album/111445487
Senast redigerad av goat76 2020-11-20 20:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav petersteindl » 2020-11-20 20:34

Baffel skrev:Nice. . Den ska spisas ikväll. :D Har aldrig hört den själv.

Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?


De hade många skivor som jag själv gärna lyssnar på. Dock är det så att jag lyssnar inte på musik för att höra vissa saker. Jag bedömer helheten och vilken entertainmentfaktor det har för mig.
Så, det är de skivor med musik i första rummet som är det gemensamma mellan mitt lyssnande på musik och deras musikval.
Exempel:
Sergei Prokofiev Romeo & Juliet med Previn. Jag spelade versionen med Lorin Maazel oftare. Båda var bra.
Arvo Pärt - Tabula Rasa
Pink Floyd - Money
Carl Orff - Carmina Burana: O Fortuna
Tom Waits - I Hope That I Don't Fall In Love With You
Nina Simone - I Put A Spell On You
Bruce Springsteen - Terry's Song
Igor Stravinsky - The Rite of Spring
Gershwin’s Rhapsody in Blue.

Jag kan i min profession variera från att lyssna på musik kontra att lyssna efter vissa saker i musiken. Dessa saker kan variera. Det kan antingen vara en melodislinga eller röstläge eller cymbaltillslag eller annat, såsom exempelvis inspelningslokalens storlek. Instrumentplacering i rummet. Det beror på vad jag för stunden är ute efter.
Då jag lyssnar under utvecklingsarbete så kan jag lyssna efter olika saker.
Då jag lyssnar som musikkonsument så blir det entertainmentfaktorn som sätter lyssningen och det är den grundläggande avgörande faktorn för mig. Music is entertainment. The more entertainment - the better. Detta gäller under förutsättning att man vill ha entertainment. Man skulle faktiskt kunna tänka sig motsatsen d v s att det musikaliska budskapet inklusive soundet skall vara så fult och uselt som möjligt och då blir braighetsfaktorn högre desot uslare och fulare det är. Ändamålet helgar medlen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav petersteindl » 2020-11-20 20:55

RogerGustavsson skrev:Lyssnar på Max Roach nu. Lite bullrig bas, bred ljudbild. Kan nog reta gallfeber på hustrun med detta album. Lite antingen eller när det gäller musiken, jag tar in den men förmodligen inte alla.


Spelar du via Magneplanar? 1970 hade jag OA6 typ1.

En annan skiva i samma gengre är Freddie Hubbard: The body and the soul. Båda är tidiga klassiska Impulse!

Bild



En favvolåt.


En senare spelning live.


Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-11-20 20:59, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Baffel » 2020-11-20 20:58

petersteindl skrev:
Baffel skrev:Nice. . Den ska spisas ikväll. :D Har aldrig hört den själv.

Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?


De hade många skivor som jag själv gärna lyssnar på. Dock är det så att jag lyssnar inte på musik för att höra vissa saker. Jag bedömer helheten och vilken entertainmentfaktor det har för mig.
Så, det är de skivor med musik i första rummet som är det gemensamma mellan mitt lyssnande på musik och deras musikval.
Exempel:
Sergei Prokofiev Romeo & Juliet med Previn. Jag spelade versionen med Lorin Maazel oftare. Båda var bra.
Arvo Pärt - Tabula Rasa
Pink Floyd - Money
Carl Orff - Carmina Burana: O Fortuna
Tom Waits - I Hope That I Don't Fall In Love With You
Nina Simone - I Put A Spell On You
Bruce Springsteen - Terry's Song
Igor Stravinsky - The Rite of Spring
Gershwin’s Rhapsody in Blue.

Jag kan i min profession variera från att lyssna på musik kontra att lyssna efter vissa saker i musiken. Dessa saker kan variera. Det kan antingen vara en melodislinga eller röstläge eller cymbaltillslag eller annat, såsom exempelvis inspelningslokalens storlek. Instrumentplacering i rummet. Det beror på vad jag för stunden är ute efter.
Då jag lyssnar under utvecklingsarbete så kan jag lyssna efter olika saker.
Då jag lyssnar som musikkonsument så blir det entertainmentfaktorn som sätter lyssningen och det är den grundläggande avgörande faktorn för mig. Music is entertainment. The more entertainment - the better. Detta gäller under förutsättning att man vill ha entertainment. Man skulle faktiskt kunna tänka sig motsatsen d v s att det musikaliska budskapet inklusive soundet skall vara så fult och uselt som möjligt och då blir braighetsfaktorn högre desot uslare och fulare det är. Ändamålet helgar medlen.

Mvh
Peter


Låter vettigt.

Undras om studiotekniker som hela dagarna i ända lyssnar på , antar jag, den mest exakt återgivna musik strömmande ur högtalarna på jobbet om de har samma typ av system/högtalare hemma när de lyssnar för att njuta av musik. Hum . ..

Shysst lista by the way :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster