Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.
music4ever skrev:I-or skrev:Exakt, du kanske tycker att B&W CDM1 har bäst klangbalans tills musiken börjar bli komplex och då föredrar du Audio Physic Scorpio. Detta kan bero på frekvensgång/spridning och/eller distorsion. Man kan tolerera ett något framhävt frekvensområde mellan kanske 3-7 kHz vid lägre komplexitet, men när musiken blir mer stökig och innehåller mer effekt i området i fråga låter det inte bra längre. Det kan också vara så att dalen i Audio Physic Scorpios frekvensgång överensstämmer med en likaledes lägre nivå i distorsionsprodukterna här.
Vilket också är en bra anledning att ha med "stökiga" låtar när man testar högtalare. Det är ganska ofta som högtalare kollapsat när jag spelat musik som är stökig/dynamiskt komprimerad/har "jobbig" höjning kring 2-4 kHz.
Baffel skrev:Några förslag , generellt för att testa högtalarna:
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/b ... o-engineer
https://www.whathifi.com/features/10-be ... r-speakers
Baffel skrev:Nej. Allmänt bara.
Men pröva de trudelutterna om du känner för det.
goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.
PerStromgren skrev:Baffel skrev:Nej. Allmänt bara.
Men pröva de trudelutterna om du känner för det.
Visst, men jag var på jakt efter det som kallas komplex musik, som är besvärligare än enkel musik.
Baffel skrev:Några förslag , generellt för att testa högtalarna:
https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/b ... o-engineer
https://www.whathifi.com/features/10-be ... r-speakers
PerStromgren skrev:Har du lust att ge ett exempel som jag kan prova på min anläggning, vilken normalt används för att avnjuta just enklare musik? Ge gärna också tips på vilka kollapseffekter jag ska lyssna efter.
goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.
music4ever skrev:goat76 skrev:Det problem jag beskriver har då inte att göra med några avvikelser i frekvensgången, sådana fel artar sig på helt andra vis, inte att det grötar ihop sig.
Antagligen dist.
Baffel skrev:Nice. . Den ska spisas ikväll. Har aldrig hört den själv.
Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?
RogerGustavsson skrev:Lyssnar på Max Roach nu. Lite bullrig bas, bred ljudbild. Kan nog reta gallfeber på hustrun med detta album. Lite antingen eller när det gäller musiken, jag tar in den men förmodligen inte alla.
petersteindl skrev:Baffel skrev:Nice. . Den ska spisas ikväll. Har aldrig hört den själv.
Vad tycker du annars Peter om de förslag för utvärdering som What hifi rekommenderar? För basic?
De hade många skivor som jag själv gärna lyssnar på. Dock är det så att jag lyssnar inte på musik för att höra vissa saker. Jag bedömer helheten och vilken entertainmentfaktor det har för mig.
Så, det är de skivor med musik i första rummet som är det gemensamma mellan mitt lyssnande på musik och deras musikval.
Exempel:
Sergei Prokofiev Romeo & Juliet med Previn. Jag spelade versionen med Lorin Maazel oftare. Båda var bra.
Arvo Pärt - Tabula Rasa
Pink Floyd - Money
Carl Orff - Carmina Burana: O Fortuna
Tom Waits - I Hope That I Don't Fall In Love With You
Nina Simone - I Put A Spell On You
Bruce Springsteen - Terry's Song
Igor Stravinsky - The Rite of Spring
Gershwin’s Rhapsody in Blue.
Jag kan i min profession variera från att lyssna på musik kontra att lyssna efter vissa saker i musiken. Dessa saker kan variera. Det kan antingen vara en melodislinga eller röstläge eller cymbaltillslag eller annat, såsom exempelvis inspelningslokalens storlek. Instrumentplacering i rummet. Det beror på vad jag för stunden är ute efter.
Då jag lyssnar under utvecklingsarbete så kan jag lyssna efter olika saker.
Då jag lyssnar som musikkonsument så blir det entertainmentfaktorn som sätter lyssningen och det är den grundläggande avgörande faktorn för mig. Music is entertainment. The more entertainment - the better. Detta gäller under förutsättning att man vill ha entertainment. Man skulle faktiskt kunna tänka sig motsatsen d v s att det musikaliska budskapet inklusive soundet skall vara så fult och uselt som möjligt och då blir braighetsfaktorn högre desot uslare och fulare det är. Ändamålet helgar medlen.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster