Goldfinger skrev:goat76 skrev:Goldfinger skrev:
Det är inte i mottagandet felen sker, ser man till högtalare så glider alla högtalare mer eller mindre i tidsdomänen, problemet är störst runt delningar där det ofta uppstår impedans/fas-svingar, det är inte ovanligt med högtalare där enstaka frekvenser bryter upp och blir skitjobbiga, sker oftast under komplex musik där flera ljudslingor ligger ovanpå varandra, där kan man sålla sämre filter från bättre, fenomenet syns inte i en vanlig mätning med endimensionellt frekvenssvep.
Däremot kan man höra det med varierande musik, en högtalare som ligger närmare konstant grupplöptid än en annan kommer att ha mindre maskeringseffekter eftersom frekvensgången hålls mer kontrollerad.
Det finns en anledning till att de flesta utställare använder glesa inspelningar med få aktörer/källor i musiken, det går oftast inte fel då, när högtalarna slipper provokation.
Mycket intressant!
Jag har vid flera tillfällen tagit upp frågan varför och vad det är som orsakar att vissa högtalare klarar av tät och intensiv musik bättre än andra, det här var nog det mest konkreta jag hittills läst om detta.
De utvecklare av högtalare som inte har tagit detta på allvar och kanske mest har testat sina konstruktioner med diverse frekvenssvep och inte med mer komplexa signaler med tvära täta kast vad gäller transienter, samt med ständigt varierande och slumpartad styrka för olika frekvensområden, dessa utvecklare verkar helt enkelt inte förstått att en musiksignal är mycket mer komplex och de verkar ha glömt bort att högtalarens slutgiltiga uppgift är att klara av just en sådan komplex signal som musiken kan bestå av.
En högtalare som inte klarar av all typ av musik är helt enkelt en dålig musikförmedlare, man märker det bara olika mycket beroende på vilket programmaterial som spelas.
Precis, jag har haft exempel på högtalare som jag upplevt legat väldigt nära varandra i sättet att återge, med en speciell genre av musik, där skillnaden blivit högst tydlig vid annat material, här menar jag skillnader som varken har med ljudtryckskapacitet eller frekvensomfång att göra, kan närmast beskrivas som ett tydligt informationstapp.
Jag hänger inte alls med i detta resonemang.......
Citat: "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra" Citat: "......och inte med komplexa signaler..." Citat: "Utvecklare verkar helt enkelt inte förstått...osv" Citat: "tvära täta kast....osv".
Detta är för mej resonemang där komplexiteten ligger hörselsinnets tolkning av informationen. Kan någon visa en oscilloscopbild på "en komplex signal" eller där "flera ljudslingor ligger ovanpå varandra"?
Är vitt brus den mest komplexa signalen för en högtalare???
Jag antar utifrån resonemanget att det är den mest komplicerade signalen av alla - slumpartad fördelning av oändligt antal frekvenser presenterade under väldigt kort tid och extremt "tätt"?! Snacka om MÅNGA ljudslingor ovanpå varandra!
Jag TROR (vet, men kan egentligen inte bevisa) att vi lättare kan höra bristerna med viss musik, inte att det egentligen är "svårare" för högtalaren att producera ljudet.
OBS! Såklart att t.ex ett musikstycke kan vara frekvensmässigt eller effektmässigt begränsat och därmed lättare att återge eller sakna energi i vårt känsligaste område. Vidare kan "tät musik" lättare ge termisk kompression osv.... Men för en högtalare finns inte "komplex musik" i form av t.ex symfoniorkester contra "mässjazz" som då är "enkel".