"Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggningen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-08 14:41

goat76 skrev:Nejdå, jag jobbar inte med musikproduktion, bara intresserad och gör egna inspelningar på amatörnivå där elgitarr utgör en väsentlig del av musiken. :)

Gitarren är i stora drag obehandlad med ytterst små justeringar för att passa in bättre i mixen med övriga instrument, men i det stora hela är det en väldigt rå inspelning. Signalen har dock gått igenom diverse flaskhalsar som mikrofoner, mikrofonförstärkare, A/D-omvandlare och bråka med andra instrument ihoppackat i ett stereospår, sedan ska den spelas upp genom ungefär lika många steg där ytterligare flaskhalsar finns och musiken spelas sedan knappast upp i full styrka i de flestas hem. Det blir därför svårt att förvänta sig att det ska bli något riktigt live-tryck. :)


Mer erfarenhet än vad jag har. Okej, jag har haft en porta, men där är det ju garanterad ljudkvalleförlust.

Intressant med din erfarenhet att varje led i inspelningen försämrar kvaliten.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-08 15:12

sportbilsentusiasten skrev:
RJohan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:+1
Med tillägget att detta gäller alla delar i en anläggning.
Alla musik blir givetvis mer njutningsfullt återgiven i en bättre anläggning. Annars är anläggning inte bättre, möjligtvis suboptimerad. Det kan vara ok det med såklart om man mest lyssnar på en typ av musik.


Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.

Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.

Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.


Betvivlar jag inte. Min favorit har alltid varit Dynaudio i Volvo C70 från sent 90-tal. Eftersom jag jobbat åt dem var jag på fabriken i U-valla och kollade. Jo, det var 'riktiga' hemmaelement på mellan och diskant, basar var 8" runt om. Byt ut elektroniken till modern med fördröjning, dämpa upp dörrarna ordentligt och lådor till basarna bak. Pro logicvarianten med en extra högtalare i instrumentbrädan lät fullständigt apa, dock, men det måste man ju inte använda.
Synd att bilen var så kass, tysta är de ju knappast heller. Men nu kanske de har slutat sjunka i pris och blivit en investering?

Fast som sportbilsentasiuast har jag hellre kass ljud i min mittmotorvagn. Bilar ska köras.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-08 23:15

RJohan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
RJohan skrev:
Jo, dålig anläggning har jag i bilen. Det som låter bra hemma låter (förhållandevis) bra i bilen. Det som låter skit hemma, låter absolut inte plötsligt bra i bilen. ALLT låter bättre hemma, men skillnaden blir större.

Naturligtvis ska en bra anläggning klara all musik.

Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.


Betvivlar jag inte. Min favorit har alltid varit Dynaudio i Volvo C70 från sent 90-tal. Eftersom jag jobbat åt dem var jag på fabriken i U-valla och kollade. Jo, det var 'riktiga' hemmaelement på mellan och diskant, basar var 8" runt om. Byt ut elektroniken till modern med fördröjning, dämpa upp dörrarna ordentligt och lådor till basarna bak. Pro logicvarianten med en extra högtalare i instrumentbrädan lät fullständigt apa, dock, men det måste man ju inte använda.
Synd att bilen var så kass, tysta är de ju knappast heller. Men nu kanske de har slutat sjunka i pris och blivit en investering?

Fast som sportbilsentasiuast har jag hellre kass ljud i min mittmotorvagn. Bilar ska köras.

Ja Volvo runt 1998-2000 hade duktigt bra stereo! Hade en V70GLT

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav hifikg » 2020-11-09 00:45

sportbilsentusiasten skrev:
RJohan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kan rekommendera Bumester HIFI i Merca E-klass. Valde bilen mycket tack vare den och akustikpaketet som genom tjocka rutor och 2cm extra isolering i dörrar/golv gör bilen tyst upp till 140 där det börjar susa svagt från sidorutorna.
Skitbra stereo, men du får testa flera och köpa den som låter bäst. De är lite olika bra.


Betvivlar jag inte. Min favorit har alltid varit Dynaudio i Volvo C70 från sent 90-tal. Eftersom jag jobbat åt dem var jag på fabriken i U-valla och kollade. Jo, det var 'riktiga' hemmaelement på mellan och diskant, basar var 8" runt om. Byt ut elektroniken till modern med fördröjning, dämpa upp dörrarna ordentligt och lådor till basarna bak. Pro logicvarianten med en extra högtalare i instrumentbrädan lät fullständigt apa, dock, men det måste man ju inte använda.
Synd att bilen var så kass, tysta är de ju knappast heller. Men nu kanske de har slutat sjunka i pris och blivit en investering?

Fast som sportbilsentasiuast har jag hellre kass ljud i min mittmotorvagn. Bilar ska köras.

Ja Volvo runt 1998-2000 hade duktigt bra stereo! Hade en V70GLT


Hade just en sån som skrotades 2018... stereon borde jag lyft ur o satt i nuvarande V70, men orka... den pressades väl ihop med resten av bilen (som gick som en klocka i både växellåda o motor, men AC´n hade lagt av o sommaren 2018... ja...)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav petersteindl » 2020-11-09 03:32

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.

Såklart handlar det om musikvalet om man ska gå in eller inte.
Vad är din erfarenhet avseende vad som ska spelas för att locka in besökare?
Skiljer det sig i olika länder?


Det skiljer sig i olika länder. Det är lite beroende på vilka högtalare man använder.

I Tyskland funkar en del Klassisk musik. Tysk pop funkar. ECM-skivor. Pop med sångerskor vars röst låter rent och snyggt.
Då besökarna väl är inne kan man spela ett och annat spår som Bertil Alving har spelat in.

I USA är det mer amerikansk pop om man vill attrahera publiken som står utanför rummet. Även Mäss-jazz med kvinnliga sångerskor.

I Japan så kan man gärna använda Japanska skivor med japanska trummor och diskantrika instrument med mycket energi i diskanten. De har andra öron än vi. Även pianomusik i fff går utmärkt. Jazztrios funkar alltid.

Sedan beror det på om det är en ren High-End mässa eller inte. Det fiffiga med popmusik, där det finns kvinnlig soloröst med, är att man då kan välja skivor där rösten går fram naturligt. Då finns det i alla fall något att känna igen. Ren elektronisk musik är ok efter ett tag om det är spännande klanger som spelas.

På franska mässor är det förvånansvärt lite fransk chanson som spelas. Det är lite synd för ofta är det bra ljud och bra artister. Däremot kan man lira Jazz och klassiskt, nästan hursomhelst, bara det är Miles Davis. 8) Inte fullt så. De är allätare men tycks skämmas lite för deras egen chansonkultur, vilket jag tycker är konstigt. Harry Belafonte är helt ok. Även i USA. Leonard Cohen funkar överallt.

OBS! Nu svarar jag på om man vill få in publik i rummet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 10:53

Jag tillhör dem som faktiskt gillar s.k. mässjazz. Lättlyssnad, trevlig musik med fint ljud. Och inte alls nödvändigtvis slätstruken, eller utan musikaliska kvaliteter. Dock är den ju inte särskilt utmanande och jag lyssnar i princip aldrig aktivt på sådan musik hemma. Däremot har jag ofta på det i bakgrunden när jag gör annat, exempelvis läser. Därför har jag ju aldrig problem på mässor där det ju faktiskt spelas ganska mycket mässjazz. Men jag tycker nog att några av er är litet orättvisa mot flera utställare. Jag tycker nog att typ 25-30% av utställarna (normalt) faktiskt är måna om att spela musik som innebär olika utmaningar för de produkter som demas. Visst, det kanske inte alltid är den musik som jag skulle valt, men det är ändå musik med såväl musikaliska som ljudtekniska kvaliteter och utmaningar. Och det räcker för att jag ska njuta och vara glad! :D

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-09 13:23

MichaelG skrev:Jag tillhör dem som faktiskt gillar s.k. mässjazz. Lättlyssnad, trevlig musik med fint ljud. Och inte alls nödvändigtvis slätstruken, eller utan musikaliska kvaliteter. Dock är den ju inte särskilt utmanande och jag lyssnar i princip aldrig aktivt på sådan musik hemma. Däremot har jag ofta på det i bakgrunden när jag gör annat, exempelvis läser. Därför har jag ju aldrig problem på mässor där det ju faktiskt spelas ganska mycket mässjazz. Men jag tycker nog att några av er är litet orättvisa mot flera utställare. Jag tycker nog att typ 25-30% av utställarna (normalt) faktiskt är måna om att spela musik som innebär olika utmaningar för de produkter som demas. Visst, det kanske inte alltid är den musik som jag skulle valt, men det är ändå musik med såväl musikaliska som ljudtekniska kvaliteter och utmaningar. Och det räcker för att jag ska njuta och vara glad! :D


Håller jag med, förutom att jag aktivt diggar jazz i mindre sättningar (tre, fyra snubbar som blundar när de spelar :wink: ), om det nu är det som avses med 'mässjazz''? Mässor går jag ju aldrig på, däremot.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Morello » 2020-11-09 13:30

Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 13:33

Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.


Det beror enbart på om man själv associerar det så. Varför anser du det är skymfande att folk väljer ens musik att demonstrera med på mässor? Varför anser du inte att det är en stor ära?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 13:36

Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.


Jag kan hålla med, men menar egentligen bara den förhållandevis lättillgängliga och välproducerade jazzmusik som ofta spelas på mässor. Jag ser absolut inget fel, eller negativt i detta. Däremot förstår jag att det finns forumkamrater som använder detta begrepp som något negativt. Men det får stå för dem.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-09 14:29

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:I normala fall, och då gäller det c:a 80 % av mässbesökarna, så är musikvalet helt avgörande för hur många besökare som dels går in i rummet för att lyssna, dels stannar kvar i rummet en tid för att fortsätta lyssna.
Det är i princip 80/20-regeln och 90/10-regeln som gäller. Att spela gles låg stråkmusik innebär att man tappar med 80-90 % sannolikhet tappar 80-90 % av publiken. Likaså gäller för avant garde jazz.

Såklart handlar det om musikvalet om man ska gå in eller inte.
Vad är din erfarenhet avseende vad som ska spelas för att locka in besökare?
Skiljer det sig i olika länder?


Det skiljer sig i olika länder. Det är lite beroende på vilka högtalare man använder.

I Tyskland funkar en del Klassisk musik. Tysk pop funkar. ECM-skivor. Pop med sångerskor vars röst låter rent och snyggt.
Då besökarna väl är inne kan man spela ett och annat spår som Bertil Alving har spelat in.

I USA är det mer amerikansk pop om man vill attrahera publiken som står utanför rummet. Även Mäss-jazz med kvinnliga sångerskor.

I Japan så kan man gärna använda Japanska skivor med japanska trummor och diskantrika instrument med mycket energi i diskanten. De har andra öron än vi. Även pianomusik i fff går utmärkt. Jazztrios funkar alltid.

Sedan beror det på om det är en ren High-End mässa eller inte. Det fiffiga med popmusik, där det finns kvinnlig soloröst med, är att man då kan välja skivor där rösten går fram naturligt. Då finns det i alla fall något att känna igen. Ren elektronisk musik är ok efter ett tag om det är spännande klanger som spelas.

På franska mässor är det förvånansvärt lite fransk chanson som spelas. Det är lite synd för ofta är det bra ljud och bra artister. Däremot kan man lira Jazz och klassiskt, nästan hursomhelst, bara det är Miles Davis. 8) Inte fullt så. De är allätare men tycks skämmas lite för deras egen chansonkultur, vilket jag tycker är konstigt. Harry Belafonte är helt ok. Även i USA. Leonard Cohen funkar överallt.

OBS! Nu svarar jag på om man vill få in publik i rummet.

Mvh
Peter

Tack Peter!
Du glömde sverige. :D

PS
Då man googlar JBL-anonser får man upp en HEL del japanska annonser med videos. Otroligt märkligt diskantrik musik med skumma trummor...så det var iof ingen nyhet. Men med tanke på deras papphus fattar man att basrik musik inte går hem direkt :mrgreen:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-09 14:32

MichaelG skrev:
Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.


Jag kan hålla med, men menar egentligen bara den förhållandevis lättillgängliga och välproducerade jazzmusik som ofta spelas på mässor. Jag ser absolut inget fel, eller negativt i detta. Däremot förstår jag att det finns forumkamrater som använder detta begrepp som något negativt. Men det får stå för dem.

Skulle tro att begreppet "mässjazz" står för ALL musik som inte alls anstränger en anläggning. Behöver alltså inte vara jazz. Spelat jazz en hel del själv så gillar det mycket - men mycket som spelas på mässa ÄR utvalt för att inte visa en anläggnings begränsningar.
De som KAN dema, kör givetvis ALL musik och gärna det som utmanar anläggningen. Samt låter besökarna välja musik. Är SÅ man imponerar på de lyssnare med KOLL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav PerStromgren » 2020-11-09 14:38

sportbilsentusiasten skrev:Skulle tro att begreppet "mässjazz" står för ALL musik som inte alls anstränger en anläggning. Behöver alltså inte vara jazz.


Jag är av motsatt uppfattning; mässjazz menar jag är en typ av jazz som är relativt lättsmält och kan gillas av många. Diana Krall är ett bra exempel på vad jag menar.

Morello har rätt i princip att det är en skymf mot musikerna med etiketten, men när de inte lyssnar tycker jag att det är ett behändigt uttryck! Jag gillar genren väldigt mycket själv, ska tilläggas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav I-or » 2020-11-09 15:27

Morello skrev:Jag tycker folk kanalen skall upphöra med att tala om "mässjazz" - det är en skymf mot de musiker som avses.


Äh, hästjazz eller mässjazz (eller varför inte jazztobak?) är bara roliga pejorativa epitet och ska inte tolkas alltför bokstavligt. Mässjazz har ofta en hel del gemensamt med riktig jazz, men kan också syfta på allmänt utslätad musik.

Ibland lyssnar jag med stor behållning på den typen av musik också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-09 16:34

Kan man då kalla de som går på HiFi-mässor för mässjazzare?

Men visst, Diana Krell låter väl trevligt spelat genom ungefär vad som helst. Och om jag demade (eller för den delen om jag har HiFi-kompisar hemma) så spelar jag ju sånt som jag tycker låter bra på min anläggning/den apparat jag ska dema och i längden sälja. Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande? Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 16:40

RJohan skrev:[...]Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!


En mindre jazzgrupp spelandes i en mindre lokal, som återges på ett naturtroget sätt kräver verkligen sin anläggning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 16:56

RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?


Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 17:16

Jazztrio med sågtand - det är grejor det! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 17:20

MichaelG skrev:Jazztrio med sågtand - det är grejor det! :)

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-09 17:37

Nattlorden skrev:
RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?


Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?


Det vet jag inte. Har du något bra exempel, kunde ju vara kul att prova.Men då tar vi väl några 'elektrofoniska' verk med enligt min mening extra krävande karaktär. Jag brukar avsluta mina nutida lyssningssejourer med Michael Ruff i rockartagen:

https://www.youtube.com/watch?v=GUaCu0nqsS8

Sen vill mitt tinnitusöra inte vara med längre...

Den här kan jag inte spela längre, men den går i princip aldrig att spela för högt, alla anläggningar har kroknat, GRP live in session:

https://www.youtube.com/watch?v=LP1-4zC9FH0

Elgitarr har jag också 'spelat', och jodå, det är väl så krävande. Alla instrument är på något sätt krävande. All musik är på något sätt krävande, riktigt skränig punk är också krävande. Eller det kanske var det du menade? Kul att tjata lite, hur som helst.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav I-or » 2020-11-09 18:24

Kul! Två, i termer av modern musik, huvudsakligen bra inspelningar som jag är väl bekant med.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-09 18:40

I-or skrev:Kul! Två, i termer av modern musik, huvudsakligen bra inspelningar som jag är väl bekant med.


Och jag som tänkte jag skulle överraska... Men förgäves :wink:

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav RJohan » 2020-11-09 20:28

Nattlorden skrev:
RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?


Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?


Eller kanske du menar nåt i stil med: En triangelvåg från en synt innehåller många övertoner som kan ge upphov till en hel del dist när det blandas med övrig musik, resultat att en hel del av musiken döljs i bland och övertonerna? Det köper jag. Ha! Då kan vi ju bli av med den gamla iden med 'det måste vara riktiga instrument' (underförstått från en symfoniorkester).

Okej, jag missförstod nog dej i första svaret, men som sagt, alltid kul att tjata.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Bill50x » 2020-11-09 20:45

RJohan skrev:Elgitarr har jag också 'spelat', och jodå, det är väl så krävande. Alla instrument är på något sätt krävande. All musik är på något sätt krävande, riktigt skränig punk är också krävande.

Skränig punk är mycket mer krävande en mässjazz!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-09 21:08

Nattlorden skrev:
RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?


Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?

Exakt.
Distat ljud återgiven korrekt är svårt. Lyssna på Madonnas Music-album. Väldigt njutbart om anläggningen kan återge all dist. Metallicas Death Magnetic likaså.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-11-09 21:09

RJohan skrev:Kan man då kalla de som går på HiFi-mässor för mässjazzare?

Men visst, Diana Krell låter väl trevligt spelat genom ungefär vad som helst. Och om jag demade (eller för den delen om jag har HiFi-kompisar hemma) så spelar jag ju sånt som jag tycker låter bra på min anläggning/den apparat jag ska dema och i längden sälja. Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande? Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!

Diana Krell är bra grejer!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav jonasp » 2020-11-09 22:09

sportbilsentusiasten skrev:
RJohan skrev:Kan man då kalla de som går på HiFi-mässor för mässjazzare?

Men visst, Diana Krell låter väl trevligt spelat genom ungefär vad som helst. Och om jag demade (eller för den delen om jag har HiFi-kompisar hemma) så spelar jag ju sånt som jag tycker låter bra på min anläggning/den apparat jag ska dema och i längden sälja. Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande? Jag har en gång haft ett trumsätt hemma, j****r vad det låter!

Diana Krell är bra grejer!


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Frågan är om det avses ett styck Sentec Diana plus ett styck kralligt Krell-steg, eller om det är någon som döpt sitt älskade Krell-steg till Diana, eller...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 23:16

RJohan skrev:
Nattlorden skrev:
RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?


Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?


Eller kanske du menar nåt i stil med: En triangelvåg från en synt innehåller många övertoner som kan ge upphov till en hel del dist när det blandas med övrig musik, resultat att en hel del av musiken döljs i bland och övertonerna? Det köper jag. Ha! Då kan vi ju bli av med den gamla iden med 'det måste vara riktiga instrument' (underförstått från en symfoniorkester).

Okej, jag missförstod nog dej i första svaret, men som sagt, alltid kul att tjata.


Ja, dessutom är den första sättningen en sådan som troligen inte mår jätteilla av jämntonsdist, tvärt om kan det upplevas positivt med lite grand. Blanda in lite udda övertoner dessutom... så kanske högtalarna "bekänner färg" som inte var lika uppenbar. På mer än ett sätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 23:17

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:
RJohan skrev:Men varför skulle sättningen trummor, ståbas, piano och sax INTE vara krävande?


Det kan mycket väl vara dynamiskt krävande. Däremot kan det vara skillnad på hur bra just den musiken överlever i dina högtalare om du dessutom lägger på en distad elgitarr och en synt med sågtandsljud... Bibehåller de sin separation och klang, eller bli det en gröt?

Exakt.
Distat ljud återgiven korrekt är svårt. Lyssna på Madonnas Music-album. Väldigt njutbart om anläggningen kan återge all dist. Metallicas Death Magnetic likaså.


Hmm.... där får nog jag hissa vit flag med min anläggning också! :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: "Enklare musik" kräver nog inte så mycket av anläggninge

Inläggav hcl » 2020-11-10 23:14

I-or skrev:
hcl skrev:Bl.a. detta har jag velat göra sedan vi startade vår verksamhet, men vi har faktiskt inte stött på något band som vill det. Alla verkar vilja att det låter som andra inspelade band. :|


Keep tryin'! Kanske kan du smålura på dem ett lite mer ursprungstroget sound i alla fall. Någonstans måste revolutionen börja. :D

Yep. Ingen poäng att ge upp :-)

Någon gång borde man träffa någon som vågar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster