Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-05 20:38

Vad tror ni om dessa diffusorer?

https://www.lifewire.com/make-your-own- ... er-3134903

Jag har en tanke om en alternativ tillverkningsmetod som skulle vara både enkel, billig, och lite kul :)

Men man vill ju gärna tro på att principen är bra först...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-05 20:40

IMG_20201105_192205_copy_800x661.png
IMG_20201105_192205_copy_800x661.png (382.71 KiB) Visad 1138 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Large » 2020-11-06 01:01

Jag kommer göra såna, fast något längre/högre, i mitt IÖ-ritade rum.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 07:44

Jag har placerat en IKEA-golvlampa av hög, cylindrisk typ bakom varje Magneplanar.
Det ser ut som att storleken på de där halvcylindrarna är snarlik mina lampor.

Eftersom mina kan placeras fritt på golv, så är min tanke att de - om de ställs ganska nära baksidan på högtalaren - ger en "tidig" diffusion av de hyfsat korta våglängder som kan påverkas av kurvaturen.
Yttermera så kan jag ju få ett trevligt ljus bakom högtalarna utan att själva direktljuset syns.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-06 08:47

Självklart får man en spridande funktion av dem. Inte lika randomiserad som vissa andra principer. Hur ser de ut "inuti" ? Är det bara tomt eller är där dämpmaterial också? Om ifall de fungerar som helmholz-resonator så får man i så fall se upp så de inte är avstämda till något som är destruktivt för just rummet i fråga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav STDI » 2020-11-06 08:53

Strmbrg skrev:Jag har placerat en IKEA-golvlampa av hög, cylindrisk typ bakom varje Magneplanar.
Det ser ut som att storleken på de där halvcylindrarna är snarlik mina lampor.

Eftersom mina kan placeras fritt på golv, så är min tanke att de - om de ställs ganska nära baksidan på högtalaren - ger en "tidig" diffusion av de hyfsat korta våglängder som kan påverkas av kurvaturen.
Yttermera så kan jag ju få ett trevligt ljus bakom högtalarna utan att själva direktljuset syns.

Vad är det för material i lampan? Om det är ljusgenomsläppligt (och det antar jag) så är det kanske även ljudgenomsläppligt. Åtminstone om det är t ex tyg. Är det ett hårt material, t ex glas, är det inte ljudgenomsläppligt. Jag menar att även om formen "är rätt" så kan materialet "vara fel".

Obs. Detta är ingen kritik utan en genuin undran. För idén är ju bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 09:09

STDI skrev:
Strmbrg skrev:Jag har placerat en IKEA-golvlampa av hög, cylindrisk typ bakom varje Magneplanar.
Det ser ut som att storleken på de där halvcylindrarna är snarlik mina lampor.

Eftersom mina kan placeras fritt på golv, så är min tanke att de - om de ställs ganska nära baksidan på högtalaren - ger en "tidig" diffusion av de hyfsat korta våglängder som kan påverkas av kurvaturen.
Yttermera så kan jag ju få ett trevligt ljus bakom högtalarna utan att själva direktljuset syns.

Vad är det för material i lampan? Om det är ljusgenomsläppligt (och det antar jag) så är det kanske även ljudgenomsläppligt. Åtminstone om det är t ex tyg. Är det ett hårt material, t ex glas, är det inte ljudgenomsläppligt. Jag menar att även om formen "är rätt" så kan materialet "vara fel".

Obs. Detta är ingen kritik utan en genuin undran. För idén är ju bra.


Det är en plasthylsa med ett textinmaterial på.
Sannolikt enbart effektivt för högre frekvenser. Man kan kanske roa sig med att försöka lyssna på ljudet som finns inne i cylindern. Då hör man ju åtminstone det ljud som finns där inne, menar jag.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Baffel » 2020-11-06 09:48

Men uppnås inte samma effekt av en stor bokhylla ? En bokhylla fylld med div. Behöver ju inte enbart vara böcker. . Det kan dessutom både bli både praktiskt och snyggt. Sen in med lite mer möbler i rummet. Om det går att hitta någon snygg lättskött heltäckningsmatta. Då borde väl det bli ett hyfsat ljudmässigt lyssningsrum , eller ?
Senast redigerad av Baffel 2020-11-06 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 09:50

Jag tror på bokhyllor. På möbler överhuvudtaget. Dvs på allt möjligt sådant som många kanske tycker är både belamrande, omodernt och osnyggt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Baffel » 2020-11-06 10:04

Faktum är att jag hörde att den senaste trenden är att murra till det i vardagsrummet. Folk har väl tröttnat på stirilt anemiskt möblerade vardagsrum. Så nu är du med din tid igen Strmbrg :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 10:38

Baffel skrev:Faktum är att jag hörde att den senaste trenden är att murra till det i vardagsrummet. Folk har väl tröttnat på stirilt anemiskt möblerade vardagsrum. Så nu är du med din tid igen Strmbrg :D


Fan också! Då måste jag sopa undan allt och måla hela skiten i ljusgrått och skaffa en stor jävla bilderbok att lägga på glasbordet i vardagsrummet. Resten av böckerna ska omgående slängas.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Baffel » 2020-11-06 11:55

Ha ha nej tvärt om ska det ju vara :D Om man får tro de hetaste trendexperterna . Många möbler. Bokhyllor. Murrigt med rundade soffor . Olika färger . Lite miss match . Typ så här :
https://youtu.be/F6DFcw-jOv0

Är nog bra för ljudet :D

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav MichaelG » 2020-11-06 12:19

Strmbrg skrev:
Baffel skrev:Faktum är att jag hörde att den senaste trenden är att murra till det i vardagsrummet. Folk har väl tröttnat på stirilt anemiskt möblerade vardagsrum. Så nu är du med din tid igen Strmbrg :D


Fan också! Då måste jag sopa undan allt och måla hela skiten i ljusgrått och skaffa en stor jävla bilderbok att lägga på glasbordet i vardagsrummet. Resten av böckerna ska omgående slängas.

Bra där! Så att inte vi andra får för oss att Strmbrg plötsligt blivit mainstream. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 12:21

Baffel skrev:Ha ha nej tvärt om ska det ju vara :D Om man får tro de hetaste trendexperterna . Många möbler. Bokhyllor. Murrigt med rundade soffor . Olika färger . Lite miss match . Typ så här :
https://youtu.be/F6DFcw-jOv0

Är nog bra för ljudet :D

Ja men just därför tänker jag göra det avskalat, ljust å freescht.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav bootstrap » 2020-11-06 12:54

Knuttebaloa skrev:Vad tror ni om dessa diffusorer?

https://www.lifewire.com/make-your-own- ... er-3134903

Jag har en tanke om en alternativ tillverkningsmetod som skulle vara både enkel, billig, och lite kul :)

Men man vill ju gärna tro på att principen är bra först...


Poly-diffusor är bra. Mitt intryck är att de fungerar bättre om man sitter längre ifrån dem, dvs inte direkt bakom soffan.

Läst mer på sida 206ff i Master handbook och acoustics:
https://www.academia.edu/19969070/Master_Handbook_of_Acoustics

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Baffel » 2020-11-06 12:56

Jag hatar verkligen avskalat och dött som ett laboratorium i vardagsrummet.. Rum nr 2 i klippet från tuben gillar jag. Ljudmässigt är nog rummet väl ok för ljudåtergivning?

Varför inte skapa ett sådant murrmysigt vardagsrum? . Sitta i soffan med sin pipa och puffa på. Istället för fula diffusor. Fast de är väl skräddarsydda för att skapa bra ljudåtergivning kan jag tänka mig?

Fast Knuttebaloas var ganska coola. :) Går nog att möblera ihop med någon stor bokhylla tex.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-06 20:08

Nattlorden skrev:Självklart får man en spridande funktion av dem. Inte lika randomiserad som vissa andra principer. Hur ser de ut "inuti" ? Är det bara tomt eller är där dämpmaterial också? Om ifall de fungerar som helmholz-resonator så får man i så fall se upp så de inte är avstämda till något som är destruktivt för just rummet i fråga.


De ska inte vara fyllda med något, enligt dessa anvisningar. Också jag tänkte göra dem tomma

Just det där med korrekt randomiserat är väl inte helt självklart lätt att få till om jag förstått det rätt. Vilket som är bäst vet jag inte.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-06 20:12

Large skrev:Jag kommer göra såna, fast något längre/högre, i mitt IÖ-ritade rum.


Spännande, hur tillverkar du dem?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-06 20:15

Även randomiserade hyllor funkar fint hos knutte :)

Vänster andrareflex!

IMG_20201106_185606_copy_600x827.jpg
IMG_20201106_185606_copy_600x827.jpg (185.53 KiB) Visad 947 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Large » 2020-11-06 21:39

Knuttebaloa skrev:
Large skrev:Jag kommer göra såna, fast något längre/högre, i mitt IÖ-ritade rum.


Spännande, hur tillverkar du dem?

Nuvarande plan är att göra dem precis som i exemplet du länkade till, fast med lite stadigare upphängning. Jag har övervägt andra tillverkningssätt, men inte kommit på något som tilltalat mig tillräckligt för att byta.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 21:49

Knuttebaloa skrev:Även randomiserade hyllor funkar fint hos knutte :)

Vänster andrareflex!

IMG_20201106_185606_copy_600x827.jpg


En gammal stege, eller en nytillverkad som ska se ut som en gammal stege?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-06 21:57

Large skrev:
Knuttebaloa skrev:
Large skrev:Jag kommer göra såna, fast något längre/högre, i mitt IÖ-ritade rum.


Spännande, hur tillverkar du dem?

Nuvarande plan är att göra dem precis som i exemplet du länkade till, fast med lite stadigare upphängning. Jag har övervägt andra tillverkningssätt, men inte kommit på något som tilltalat mig tillräckligt för att byta.


För optimal diffusion av mellersta och övre registret ska tydligen diametern vara ganska stor, typ 60 cm. Hur stora blir dina?
Senast redigerad av Knuttebaloa 2020-11-06 22:00, redigerad totalt 1 gång.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-06 21:59

Strmbrg skrev:
Knuttebaloa skrev:Även randomiserade hyllor funkar fint hos knutte :)

Vänster andrareflex!

IMG_20201106_185606_copy_600x827.jpg


En gammal stege, eller en nytillverkad som ska se ut som en gammal stege?


Lite av båda, tror jag :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-06 22:14

Så kallad "Shabby Chic")
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Frisk » 2020-11-06 22:24

Har inte bassman förstareflex-absorbenter i liknande form, dock fyllda? Tror även Öhman ritade det som ett alternativ på min ritning, tillsammans med hjälar, dock valde han raka fack i mitt rum, minns inte om han förklarade orsaken.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav distad » 2020-11-06 23:13

Baffel skrev:Jag hatar verkligen avskalat och dött som ett laboratorium i vardagsrummet.. Rum nr 2 i klippet från tuben gillar jag. Ljudmässigt är nog rummet väl ok för ljudåtergivning?

Varför inte skapa ett sådant murrmysigt vardagsrum? . Sitta i soffan med sin pipa och puffa på. Istället för fula diffusor. Fast de är väl skräddarsydda för att skapa bra ljudåtergivning kan jag tänka mig?

Fast Knuttebaloas var ganska coola. :) Går nog att möblera ihop med någon stor bokhylla tex.

Här har du en anledning att besöka mig,(inte hos mig på bilden) jag har möblerat med möbler och framförallt tavlor och du kommer inte klaga på ljudet. Kommer i mitt nästa boende satsa på något sådant som Rydberg har här på bilden. snyggt tycker jag.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-11-07 08:44

Baffel skrev:Rum nr 2 i klippet från tuben gillar jag. Ljudmässigt är nog rummet väl ok för ljudåtergivning?


Sådär ser det ur hemma hos mormor. Hon har tyvärr inte mycket till anläggning dock.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Baffel » 2020-11-07 09:57

FBK skrev:
Baffel skrev:Jag hatar verkligen avskalat och dött som ett laboratorium i vardagsrummet.. Rum nr 2 i klippet från tuben gillar jag. Ljudmässigt är nog rummet väl ok för ljudåtergivning?

Varför inte skapa ett sådant murrmysigt vardagsrum? . Sitta i soffan med sin pipa och puffa på. Istället för fula diffusor. Fast de är väl skräddarsydda för att skapa bra ljudåtergivning kan jag tänka mig?

Fast Knuttebaloas var ganska coola. :) Går nog att möblera ihop med någon stor bokhylla tex.

Här har du en anledning att besöka mig,(inte hos mig på bilden) jag har möblerat med möbler och framförallt tavlor och du kommer inte klaga på ljudet. Kommer i mitt nästa boende satsa på något sådant som Rydberg har här på bilden. snyggt tycker jag.
[ Bild ]


Det ser ju bra ut :)
Jag måste fixa mer hembonat hemma hos mig. Har urkasst vardagsrum sett ur ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Baffel » 2020-11-07 10:33

Knuttebaloa skrev:
Baffel skrev:Rum nr 2 i klippet från tuben gillar jag. Ljudmässigt är nog rummet väl ok för ljudåtergivning?


Sådär ser det ur hemma hos mormor. Hon har tyvärr inte mycket till anläggning dock.


Visst gör det . Murrigt gammaldags . Jag funderar på att gå all in med den typen av stil. Rörförstärkare har jag redan. Börja köra med vintage högtalare och vinylsvarv. Min digitala förstärkare bygger jag in i något vintage gammalt förstärkarchassi :)

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Diffusorer - vad tror forumet om de här?

Inläggav Large » 2020-11-08 13:41

Knuttebaloa skrev:
Large skrev:
Knuttebaloa skrev:
Spännande, hur tillverkar du dem?

Nuvarande plan är att göra dem precis som i exemplet du länkade till, fast med lite stadigare upphängning. Jag har övervägt andra tillverkningssätt, men inte kommit på något som tilltalat mig tillräckligt för att byta.


För optimal diffusion av mellersta och övre registret ska tydligen diametern vara ganska stor, typ 60 cm. Hur stora blir dina?

Typ 10, 20 resp. 30 cm i diameter.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster