Vad är man ute efter som hifi-snubbe ijenklien?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Vad är man ute efter som hifi-snubbe ijenklien?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 09:50

Nu gör jag en liten fuling och klistrar in en grej från en annan tråd, eftersom jag tycker att det blev alltför intressant för att ligga som en liten skvätt i en kilometerlång tråd om egentligen andra saker. (Fasen vad kul det är med Faktiskt ibland! :) )

FBK skrev:
music4ever skrev:Inom pop och rock så verkar det nästan vara omöjligt med album som har riktigt hög ljudkvalité samtidigt som de är roliga att lyssna på. Personligen så är mina "krav" lägre, dvs hellre någon som är bra/kul musik som går att spela hyfsat starkt utan att det låter allt för illa.

Tycker jag också. Det här med att leta musik som låter bra och inte njuta av annat än det som låter bra ser jag som konstigt. Därför avskyr jag mässor. Många utställare vågar inte spela sådant som inte låter riktigt bra därför att det visar hur högtalaren klarar olika sorters musik och de vill de inte utan det blir Jazz :x

Det kan ju handla om feghet från säljsidans sida. Det kan handla om många olika saker.
Det kan handla om ett väl begränsat musikintresse. 8O
Jag menar: Att någon säger att han är väldigt musikintresserad behöver väl (för fan) inte betyda att han är musikintresserad.

Man kan ju säga precis vad som helst. 8O

Vissa saker blir det liksom "rätt" att säga. Andra saker blir det liksom "fel" att säga. Sådant utvecklar sig i alla möjliga sammanhang. Man (kanske tror att man) ska säga att man är genuint musikintresserad, gärna en såndär musikalisk vegan.
Nä, musikalisk allätare ska det kanske vara.
Helst ett musikaliskt ROVDJUR kanske? En sådan som utan pardon - ens mot sig själv - med berått våld, vrider upp Schönbergs pianokonsert till öronbedövande nivåer och säger sig digga loss som bara järnet!
Man kanske verkligen diggar loss av bara järnet. Eller så vill man kunna digga loss av bara järnet till det där, utan att lyckas. Eller så kanske man bara säger det. Eller så var exemplet bara fånigt...
Vi säger det.

Men om vi lugnar ner det hela lite nu och åter reflekterar över skillnaden mellan säga och vara. Eller kanske snarare skillnaden mellan säga och tänka:
Jag kan ju som sagt säga precis vad som helst om mig, utan att det behöver ha någon större korrelation med sanningen om mig, där inne i mig.

Och övar jag flitigt, så minskar risken säkert att jag försäger mig om det jag brukar säga om mig.

Jag kan ju dessutom tro själv, på det jag säger om mig.
Om det är "rätt" att vara en riktigt genuint musikälskande människa i hifikretsarna, ja då ligger det kanske väldigt nära tillhands att säga att man är just det.
Och eftersom man kanske - utöver denna inför andra signalerade självframställan - även vill vara en riktigt genuint musikälskande människa, eftersom det är det man (tror att man) förväntas vara. Jag då börjar man säkert tycka att man är det också.

Ovanstående har såklart ingen som helst bevisambition i att ingen, eller ens bara några få, hifisnubbar skulle vara genuint musikintresserade. De flesta - eller allihop - kanske är just genuint musikintresserade. (Begreppet är ju dessutom hyfsat fritt för individuell definition...)
Så, ingen behöver ju betrakta sig som påhoppad nu. (Vad det nu skulle vara bra för...)

Jag har själv varit ett - kanske extremt ovanligt? - exempel på en hifi-/apparat-/teknik-/konsumtionsintresserad snubbe, som tyckte att det var "sådär bara liksom halvroligt" att sitta och lyssna på musik.

Jag var väldigt upptagen av hur det lät, och spelade därför lite vad sjutton som helst som renderade i ett låtande som jag imponerades av.
Eller som jag ville bli imponerad av, fast jag inte blev det.
Ibland spelade jag därför vissa spår för att jag frustrerades av att vissa ljud på dessa spår INTE lät så imponerande som jag ville att de skulle göra.

Det blev inte det önskade "ka-doff-doff-doff-stampet i parketten" som jag ville att det skulle bli i den där passagen i den där - egentligen ganska trista - låten som jag spelade om och om igen. Förvisso med lite rattande på och flyttande av subban som förväntades göra underverk med det jag ville imponeras av.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Vad är man ute efter som hifi-snubbe ijenklien?

Inläggav hifikg » 2020-11-07 11:58

Att gå på mässa är gefundenes fressen för oss som gillar jazz :)
Den största behållningen av mässor är precis det som jag "ijenklien" är ute efter som "hifi-snubbe" nämligen att hitta ny musik :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 12:06

hifikg skrev:Att gå på mässa är gefundenes fressen för oss som gillar jazz :)
Den största behållningen av mässor är precis det som jag "ijenklien" är ute efter som "hifi-snubbe" nämligen att hitta ny musik :)

Okay, om det är den största behållningen - är det dessutom en stor behållning? Eller är det en rätt liten behållning - fast det är den största?

Jag tycker att det är superenkelt och kul, men förstås lite förvirrande också, att använda Tidal (eller liknande) för att söka och hitta ny musik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 12:21

Vad det gäller mässor för min del, så hade jag ett långt uppehåll. Numera går jag av helt andra skäl än förr.

Nu går jag för att få en liten uppfattning om vad det är som promotas i dagens läge - jag prenumererar inte på några tidningar, så får inte info den vägen.
Nu går jag för att träffa de jag känner eller "känner (till)" eller att de som känner (till) mig skall komma och säga hej.
Senast på Sweetspot så gick jag även för att bidra med lite reklam för faktiskt (gjorde en liten "namnbricka").
Men får också säga att jag kommit därifrån med en diger lista i min Shazam på för mig ny musik.

Fast det som fick mig upp ur fåtöljen då var huvudsakligen möjligheten att höra OA51.N

Något intresse för att köpa något har jag väl inte om det är en hifi-mässa - är det en hemmabiomässa så har jag ju mer kvar att göra på den fronten, så då är den delen fortfarande (små-)intressant. Fast kanske mest för att veta vad som kan bli intressant på begmarknaden om 5 år då, typ....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 12:36

Nattlorden skrev:... Shazam ...

Vad är det?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 12:37

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:... Shazam ...

Vad är det?

En app som på några sekunder berättar vilken låt som spelas :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 12:42

Strmbrg skrev:

Okay, om det är den största behållningen - är det dessutom en stor behållning? Eller är det en rätt liten behållning - fast det är den största?

Jag tycker att det är superenkelt och kul, men förstås lite förvirrande också, att använda Tidal (eller liknande) för att söka och hitta ny musik.

Fast där "måste" du leta o lyssna själv, på mässorna serveras du material som du kanske inte ens skulle komma på att leta efter annars. Därefter kan streamingtjänster vara bra när man vill gräva sig vidare. Själv upptäckte jag t ex Bob Dylan ganska sent i livet, även om det är 35 år sedan nu, he he, o då fanns det en hel del material att botanisera i :)

Jag tänker t ex på när Peter lirade Jackie Evancho (reservation för stavningen) på Sheraton.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 12:47

Du menar som någotslax variant på att sätta på P2?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 12:53

Strmbrg skrev:Du menar som någotslax variant på att sätta på P2?

Ja, eller lyssna på radio i allmänhet, man får musik presenterad för sig. Ibland upptäcker åtminstone jag ny musik/nya artister på det viset. Tror inte jag hittat Billie Eilish t ex med mindre. Det är för övrigt den största behållningen av att hänga på Faktiskt också :) Många musiktips blir det och en del verkar vara "musikaliska tvillingar" o då är det lätt att hitta nytt örongodis. Och det är vad jag är ute efter som "hifi-snubbe". Hade jag reggat mig på Faktiskt idag hade jag nog valt att kalla mig musik-kg :) Hifi i form av apparater är ändå överspelat, jag gick i mål för många år sedan. Nu letar jag efter en skön rörfärgning, men det är mest på skoj.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 13:03

Fast va-fan?

Om man har den där referensplattan med Dire Straits (kommer aldrig ihåg vad den heter) och lite Norah Jones och kanske åtminstone introt till Jacksons Billie Jean, så är man ju hemma ju.

Varför krångla till det?

:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 13:35

Strmbrg skrev:Fast va-fan?

Om man har den där referensplattan med Dire Straits (kommer aldrig ihåg vad den heter) och lite Norah Jones och kanske åtminstone introt till Jacksons Billie Jean, så är man ju hemma ju.

Varför krångla till det?

Ja, egentligen är det väl så, fast några hundra plattor till vill jag addera ifall jag hamnar på en öde ö där mina OA52 på något magiskt sätt fungerar :)
O ändå är det spännande med nytt även om jag kanske inte breddar mina fåror lika mycket som under tidigare decennier. Djupare blir de emellertid.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-07 13:39

Det kan ju handla om feghet från säljsidans sida. Det kan handla om många olika saker.
Jag menar: Att någon säger att han är väldigt musikintresserad behöver väl (för fan) inte betyda att han är musikintresserad.

Man kan ju säga precis vad som helst.

Strmbrg!
Du ägnar för mycket tid här, lyssna på musik istället. Om du nu är musikintresserad på "riktigt". Hajjar du?
Du vrider och vänder på det man skriver så det ska bli osanningar, varför?
Första meningen: Visst handlar det om feghet ifrån säljarens sida, det är ju uppenbart. :o Det får ju inte låta dåligt, då säljer vi ju inget. Ungefär.
Andra meningen: Knappast. :roll:
Tredje meningen: Man måste ju tro på det folk skriver och ha det som utgångspunkt , men kan ju inte gå och tro det motsatta. 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 13:41

hifikg skrev:Ja, egentligen är det väl så, fast några hundra plattor till vill jag addera ifall jag hamnar på en öde ö där mina OA52 på något magiskt sätt fungerar :)
O ändå är det spännande med nytt även om jag kanske inte breddar mina fåror lika mycket som under tidigare decennier. Djupare blir de emellertid.

Jag gjorde en rejäl själsrannsakan för en flock år sedan över vilken den enda skivan vore för mig om jag bara kunde ha en.... och då blev det:
Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 13:44

FBK skrev:

Man kan ju säga precis vad som helst.

Strmbrg!
Du ägnar för mycket tid här, lyssna på musik istället. Om du nu är musikintresserad på "riktigt". Hajjar du?
Du vrider och vänder på det man skriver så det ska bli osanningar, varför?
Första meningen: Visst handlar det om feghet ifrån säljarens sida, det är ju uppenbart. :o Det får ju inte låta dåligt, då säljer vi ju inget. Ungefär.
Andra meningen: Knappast. :roll:
Tredje meningen: Man måste ju tro på det folk skriver och ha det som utgångspunkt , men kan ju inte gå och tro det motsatta. 8O

Du har nog rätt. Jag funderar "för" mycket. Det är ett av mina intressen som jag borde lägga av med.
Nu kör vi några olika remastringar av Billie Jean och lägger undan laptopen.
Snart så ska vi åka till Drottningholm och fika istället.
:D
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-07 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 13:44

Nattlorden:
Så brukar jag tänka ibland, men vilken skiva jag skulle välja varierar från gång till gång, he he. Vore trevligare att få med sig en skönsjungande sångerska till ön.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-07 14:11

Men för oss andra då? :? Kan du inte förstå att det är en plåga :?: Tänk om de bara skulle köra med Infected Mushroom och liknande musik i varje rum, hur skulle du uppleva den mässan :?:
Tycker det är en STOR misslyckande av branschen att inte lyssna på kunderna. Men jag har samtidigt sett att medelåldern på mässor har stigit kraftigt under en längre period. Så vad gör branschen när alla 55-65åringar slutar gå på mässor om 10-15 år ? Eller kommer vi bara se en massa gubbar med rollator på mässorna om 10-15år :mrgreen: För det är inte så att bara för man kommer upp i en viss ålder så är det bara Jazz som gäller. Jag är övertygad över att branschen biter sig själv i svansen och resultat av det kommer bli en klart sämre försäljning i framtiden och många kommer gå i konkurs. Framtiden är att locka nya yngre till denna hobby på alla möjliga sätt för att Hifi och High-End ska leva vidare, särskilt nu när musik är så lätt att konsumera nu. Har haft många i min omgivning genom de 30år som jag haft denna hobby som jag påverkat till att intressera sig för ljudet också och inte bara musiken. Dvs jag har påverkat så butikerna har fått nya kunder och jag är den enda kvar som tycker att ljudkvalite är viktigt 8O Nu är det ljudlimpor nedanför Tv:n som gäller :roll: Jag har en klart mer påkostad datorstereo än de har lagt på en ljudlimpa :roll: Förstår verkligen du och andra inte hur illa det är :?: Det är på väg utför med bra ljud och det gör mig ledsen att då branschen gör som de gör, de gräver sin egen grav. :( Upplys alla yngre som ni känner så mycket ni kan annars har inte Hifi någon framtid snart.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 15:46

När jag försökte diskutera ljudkvalitet och Billie Eilish i samma andetag slutade det med att en hel högstadieskola i kommunen slutade lyssna på henne, ooops! Lyssnar den där gamle stöten på henne så kan inte vi dela henne i våra hörlurar ;)
Annars är ungdom väldigt musikintresserad och mycket ombytlig. Det som är inne på måndagen kan vara helt ute när helgen närmar sig. Där gäller det att hänga med i svängarna, sätta sig ner o fundera på HUR det låter hinner de inte med. De har ett hektiskt liv på sociala medier och så påstår någon snubbe att de ska ta sig an Pythagoras sats också. Unikum finns, så klart, men jag gissar att de är färre idag än på 70- 80- o 90-talet när hifi var något som nästan alla hade en synpunkt på, om inte hemma så i bilen. Sen kom iPod o resten är historia. Ljudkvaliteten i min Airpods Pro är så bra att hade jag haft dem på 80-talet hade jag kanske inte ens brytt mig om att kolla upp Carlsson. En iPhone må vara dyr, men ser man den som en nästan komplett ljudanläggning, med skivbutik o allt så är det väldigt mycket värde i den, de påstår att man kan se film i den o fotografera med den och t o m prata med folk dessutom.

Nä, hifimässor o stora anläggningar dör nog bort med oss, ungefär som radioamatörernas skara tunnas ut för varje säsongsinfluensa. Det e ju samma gubbar man möter på Sheraton 2019 som man mötte ute i Älvsjö 1979!

Vad gäller musiken så får ni väl ta med er egna alster o mata anläggningarna med, så kanske vi andra upptäcker dem, mångfald är bra!
Och infekterade svampar lirar jag själv så väggarna bågnar emellanåt :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-11-07 16:08

För *vissa* verkar den stora behållningen med hifi-intresset vara att starta diskussionstrådar som handlar om vad man är ute efter som hifi-intresserad. :D Jag har inga synpunkter om det, för det håller kanske liv i Faktiskt.

Vad jag är ute efter som hifi-snubbe är själva utmaningen att plocka ihop (och bygga) en ljudanläggning och ett lyssningsrum som ger mig och min familj mysiga stunder där vi lyssnar på musik. Jag njuter av låg dist, god artikulation och stora dynamiska resurser, min fru är väldigt noga med att diskant och mellanregister inte får lida av lavindistorsion, och min dotter verkar nöjd hur det än låter, så länge hon får spela sån där ny popmusik som jag inte begriper.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 16:32

"lavindistorsion" = massor av plötslig distorsion?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-11-07 16:37

hifikg skrev:"lavindistorsion" = massor av plötslig distorsion?

Ja, distorsion som kommer plötsligt när en viss gräns överskrids. Förstärkarklippning är ett enkelt exempel. I högtalare är det mer komplext, men det kan exempelvis handla om ett bas/mellanregisterelement som har en mjuk dammkåpa som mycket plötsligt börjar deformeras när insignalen överstiger 40 watt i ett visst frekvensområde. Den typen av dist framgår inte av ts-parametrar, men blir mycket tydlig i en mätning där man pressar systemet lite.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 16:39

Morgan skrev:

Ja, distorsion som kommer plötsligt när en viss gräns överskrids. Förstärkarklippning är ett enkelt exempel. I högtalare är det mer komplext, men det kan exempelvis handla om ett bas/mellanregisterelement som har en mjuk dammkåpa som mycket plötsligt börjar deformeras när insignalen överstiger 40 watt i ett visst frekvensområde. Den typen av dist framgår inte av ts-parametrar, men blir mycket tydlig i en mätning där man pressar systemet lite.

Aha, kanske något jag kan ställa till med med rörhäcken, fast jag lirar sällan så starkt att jag tangerar några gränser. Då lärde jag mig ett nytt ord idag med :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-11-07 16:47

120 minuter in mitt lyssnade idag drabbade det mig :roll:
Jag fick starta om det digitala delningsfiltret för att det skulle försvinna.
Troligtvis var det någon form av "buffer underrun" i uppspelningskedjan som ställde till det :oops:

Fast den typen av distorsion kallas kanske något annat?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 16:59

dewpo skrev:

120 minuter in mitt lyssnade idag drabbade det mig :roll:
Jag fick starta om det digitala delningsfiltret för att det skulle försvinna.
Troligtvis var det någon form av "buffer underrun" i uppspelningskedjan som ställde till det :oops:

Fast den typen av distorsion kallas kanske något annat?

Du menar när det helt utan förvarning låter som myrornas krig upphöjt till 1,78? Det är läskigt. Jag har aldrig förstått varför det händer då det händer så sällan att jag inte lyckats klura ut något samband. Hände häromdagen när jag kopplade mellan tv-ljud o Musik, sicket brus!

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-11-07 17:21

Det jag är ute efter med mina hifi pryttlar är att kunna njuta av musik och även serier/filmer med ett väldigt bra ljud och låg dist så man inte behöver fundera något över hur det låter, man funderar bara på vad som spelas och njuter av det tills man funderar på vad man ska slå på efter det.

Andra delen av hifi intresset för mig kan vara och leka runt med olika prylar och elektronik, för det är juh kul.

Tredje delen för min del är att hitta ny musik, där tycker jag Spotify är överlägset alla andra med väldigt smarta algoritmer som skapar åtminstone två bra spellistor åt en varje vecka baserat på vad man har lyssnat på och vad man "likat/gillat". "Skapat för dig" heter dessa under Spotify och listorna heter "Release Radar" och "Discovery Weekly", högst rekommenderat och enda anledningen jag inte kan byta ut Spotify trots lägre ljudkvalité än många konkurrenter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-07 17:35

pontareee skrev:Det jag är ute efter med mina hifi pryttlar är att kunna njuta av musik och även serier/filmer med ett väldigt bra ljud och låg dist så man inte behöver fundera något över hur det låter, man funderar bara på vad som spelas och njuter av det tills man funderar på vad man ska slå på efter det.

Andra delen av hifi intresset för mig kan vara och leka runt med olika prylar och elektronik, för det är juh kul.

Tredje delen för min del är att hitta ny musik, där tycker jag Spotify är överlägset alla andra med väldigt smarta algoritmer som skapar åtminstone två bra spellistor åt en varje vecka baserat på vad man har lyssnat på och vad man "likat/gillat". "Skapat för dig" heter dessa under Spotify och listorna heter "Release Radar" och "Discovery Weekly", högst rekommenderat och enda anledningen jag inte kan byta ut Spotify trots lägre ljudkvalité än många konkurrenter.

Såna listor skapade iTunes för tio år sedan, då baserat på det egna innehållet. Apple Music är inte ett dugg sämre, tvärtom, fast jag orkar inte med att sätta mig in i alla förslag, blir mest frustrerad över att jag inte upptäckt all braig musik själv o att det finns så mycket att mina 4-6 dagliga timmar i lyssningsrummet inte förslår.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 16:37

Jag tror att vi här på Faktiskt delvis är ute efter olika saker. Dessutom tror jag att de av oss som ibland har en förkärlek för att spekulera över och ha synpunkter på vad ANDRA är ute efter, ofta är ute och cyklar.

Själv älskar jag att lyssna på musik. Och jag älskar särskilt att lyssna på musik när det låter bra. Och jag tycker inte särskilt mycket om att lyssna på musik när det inte låter bra. Och när jag inte lyssnar på musik, har jag huvudet fullt av musik ändå. Det funkar när jag cyklar till och från jobbet och det funkar sämre när jag sitter på vissa möten där detta distraherar mig (dvs att ha huvudet fullt av musik).

Även om jag oftast lyssnar på klassiskt, jazz och den artrock som gjordes på -70-talet, så kan jag njuta av de allra flesta genrer (åtminstone i små doser) om det låter riktigt bra. Och låter det dåligt så undviker jag att lyssna oavsett genre. Därför har jag under åren byggt mig en anläggning där jag kan spela musik från vilken genre som helst utan att musiken begränsas av anläggningen oavsett om det handlar om ljudtryckskapacitet, frekvensomfång, eller annat. Det är naturligtvis möjligt att återge ännu större del av frekvensomfånget med ännu större ljudtryck än vad som är möjligt hos mig, men för mig har jag good enough. Andra kan tycka att det är overkill och ytterligare andra kan tycka att de vill ha ändå mer.

Detta är vad jag är ute efter, men det är såklart varken bättre eller sämre än vad någon annan är ute efter. Möjligen annorlunda (om det inte är samma). Jag vet att det finns de som föredrar musik med texter som betyder något för dem, det finns de som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitén, det finns de som bara lyssna på några få genrer, det finns de som bara njuter om de blir utmanade av musiken, etc, etc. Det finns de som njuter extra mycket om anläggningen är för dem estetiskt tilltalande, det finns andra som njuter extra mycket av att VETA att de aldrig når begränsningarna. Så länge man njuter och åtminstone emellanåt uppnår det man själv är ute efter, så är man ju bara att gratulera.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-09 16:56

MichaelG skrev:Detta är vad jag är ute efter, men det är såklart varken bättre eller sämre än vad någon annan är ute efter. Möjligen annorlunda (om det inte är samma). Jag vet att det finns de som föredrar musik med texter som betyder något för dem, det finns de som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitén, det finns de som bara lyssna på några få genrer, det finns de som bara njuter om de blir utmanade av musiken, etc, etc. Det finns de som njuter extra mycket om anläggningen är för dem estetiskt tilltalande, det finns andra som njuter extra mycket av att VETA att de aldrig når begränsningarna. Så länge man njuter och åtminstone emellanåt uppnår det man själv är ute efter, så är man ju bara att gratulera.

Det blir mer än 1 plus på det.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 17:08

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 17:13

MichaelG skrev:Jag vet att det finns de som föredrar musik med texter som betyder något för dem, det finns de som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitén, det finns de som bara lyssna på några få genrer, det finns de som bara njuter om de blir utmanade av musiken, etc, etc. Det finns de som njuter extra mycket om anläggningen är för dem estetiskt tilltalande, det finns andra som njuter extra mycket av att VETA att de aldrig når begränsningarna. Så länge man njuter och åtminstone emellanåt uppnår det man själv är ute efter, så är man ju bara att gratulera.

Bravo!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 18:43

Är man "hifi-snubbe" om man egentligen är närmast totalt ointresserad av prylar o manicker o lysdioder o fiximojs - per se, så att säga?
Aldrig tycker att "pillande" har ett egenvärde.

Jag vill ha en så god återgivning som möjligt.
Hur - har jag själv ytterst små aningar om. Jag ber om hjälp av sakkunniga.

Det är BARA musiken som är intressant.
(ja, och en massa andra ljud då förstås - av yrkes- och nöjesskäl)
Jag lyssnar hela tiden väldigt medvetet på världen runt ikring mig. Hittar ofta en massa spännande ljud.
Plus att jag - utomhus, på resa etc. hellre lyssnar på musik i huvudet, än via nån bristfällig manick i störig miljö.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Nästa

Återgå till Generellt om hifi