Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-18 17:36

petersteindl skrev:Det är mer intressant att se sådan mätning vid 20 v RMS och 4 ohm.


Vassego- 10 v och 30 v IMD distorsionsmätning 6+7 kHz för Aiyima a07 tpa3255 med 32 v 5 A nätdel. Mätt utan klass D filter.

Fråga till Peter : Hur många watt motsvarar 30 V ?

150 Watt ?

Ser det dåligt ut ?
Senast redigerad av Tangband 2020-11-18 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-18 17:42

Tangband skrev:med rätt nätdel.


Men jag då som köpte en svag nädel :cry:


Skojar. Kunde inte låta bli. :) Nu ska jag inte tramsa mer. Köpte en nätdel från en som vet vad det handlar om :wink:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav I-or » 2020-11-18 18:37

TPA3255 producerar ca 2x58 Wrms, 8 ohm vid 1 % THD med ett nätaggregat som lämnar 32 V. Man måste upp på 52 V innan man kan utnyttja maxeffekten om 2x150 W 8 ohm.

Mätningen ovan är utförd vid 30 Vp, vilket motsvarar 56 Wrms, 8 ohm och detta måste vara aningen under klippning (vi vet dock inte hur belastningen ser ut). Resultaten ser, inte oväntat, nästan precis ut som man kan förvänta sig av THD-data hämtade ur specen i diagrammet ovan.

Jag får med ögonmåttet IMD till ca -68 dB (0,04 %) 20 Hz-20 kHz, d.v.s. inte värdelöst, men inte heller bra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav petersteindl » 2020-11-18 18:56

I-or skrev:TPA3255 producerar ca 2x58 Wrms, 8 ohm vid 1 % THD med ett nätaggregat som lämnar 32 V. Man måste upp på 52 V innan man kan utnyttja maxeffekten om 2x150 W 8 ohm.

Mätningen ovan är utförd vid 30 Vp, vilket motsvarar 56 Wrms, 8 ohm och detta måste vara aningen under klippning (vi vet dock inte hur belastningen ser ut). Resultaten ser, inte oväntat, nästan precis ut som man kan förvänta sig av THD-data hämtade ur specen i diagrammet ovan.

Jag får med ögonmåttet IMD till ca -68 dB (0,04 %) 20 Hz-20 kHz, d.v.s. inte värdelöst, men inte heller bra.


Kunde inte sagt det bättre själv. Exemplariskt. Det är synd att de inte skriver ut vilken impedans/resistans lasten har.

@ Tangband. Jo, en sak till. Ökar man utspänningen till det dubbla, d v s med en faktor 2, över ett givet motstånd så kommer även strömmen genom motståndet att bli det dubbla. Eftersom P = Effekten i motståndet är spänningen multiplicerat med strömmen d v s P = U*I så kommer P öka kvadratiskt d v s 4 ggr.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-18 19:13

I-or skrev:TPA3255 producerar ca 2x58 Wrms, 8 ohm vid 1 % THD med ett nätaggregat som lämnar 32 V. Man måste upp på 52 V innan man kan utnyttja maxeffekten om 2x150 W 8 ohm.

Mätningen ovan är utförd vid 30 Vp, vilket motsvarar 56 Wrms, 8 ohm och detta måste vara aningen under klippning (vi vet dock inte hur belastningen ser ut). Resultaten ser, inte oväntat, nästan precis ut som man kan förvänta sig av THD-data hämtade ur specen i diagrammet ovan.

Jag får med ögonmåttet IMD till ca -68 dB (0,04 %) 20 Hz-20 kHz, d.v.s. inte värdelöst, men inte heller bra.


Det är lugnt . 36 V . Har inte tänkt att lira disco hemma så några 2x150 W finns inte på världskartan. Dessutom högtalarna KEF Cadenza (som är till låns) där kan det verkligen ställa till det. Cadenzarna har max effekt 30W, rekommenderad förstärkare 15-30 w. Jag vill ju inte bränna högtalarna. Finns det inte någon typ av säkerhetslösning man kan koppla in någonstans som stänger av signal till högtalarna ifall effekten ut till dem är för hög?

Dessutom , förstärkarvänliga högtalare med hög känslighet så behövs inte så många W, tror jag. Tycker än så länge att det går bra att driva Cadenzarna med en 2x5 W rörförstärkare. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-18 19:48

petersteindl skrev:
I-or skrev:TPA3255 producerar ca 2x58 Wrms, 8 ohm vid 1 % THD med ett nätaggregat som lämnar 32 V. Man måste upp på 52 V innan man kan utnyttja maxeffekten om 2x150 W 8 ohm.

Mätningen ovan är utförd vid 30 Vp, vilket motsvarar 56 Wrms, 8 ohm och detta måste vara aningen under klippning (vi vet dock inte hur belastningen ser ut). Resultaten ser, inte oväntat, nästan precis ut som man kan förvänta sig av THD-data hämtade ur specen i diagrammet ovan.

Jag får med ögonmåttet IMD till ca -68 dB (0,04 %) 20 Hz-20 kHz, d.v.s. inte värdelöst, men inte heller bra.


Kunde inte sagt det bättre själv. Exemplariskt. Det är synd att de inte skriver ut vilken impedans/resistans lasten har.

@ Tangband. Jo, en sak till. Ökar man utspänningen till det dubbla, d v s med en faktor 2, över ett givet motstånd så kommer även strömmen genom motståndet att bli det dubbla. Eftersom P = Effekten i motståndet är spänningen multiplicerat med strömmen d v s P = U*I så kommer P öka kvadratiskt d v s 4 ggr.

MvH
Peter


Aha :)
Tack för svaren I-or och Peter.
Det som Peter skriver om strömmen torde väl innebära att om en nätdel ger ett sorts resultat i watt med drivning= 32 v och 5 A , och man höjer till 64 V ( vilket inte tpa 3255 klarar ) så blir strömbehovet istället 10 A ?

Det är ju dessutom bara en kanal som mätts, så jag antar att det behövs dubbla strömstyrkan kontinuerligt med två kanaler aktiva ? Alltså dubbla kanaler kontinuerlig effekt för Aiyima a07 med 32 volt drivning = 10 A ?

Sedan har vi det där med crestfaktorn och då kanske man är tillbaka till 32 V och 5 A igen.... eller tänker jag fel ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav I-or » 2020-11-18 19:53

Baffel skrev:
I-or skrev:TPA3255 producerar ca 2x58 Wrms, 8 ohm vid 1 % THD med ett nätaggregat som lämnar 32 V. Man måste upp på 52 V innan man kan utnyttja maxeffekten om 2x150 W 8 ohm.

Mätningen ovan är utförd vid 30 Vp, vilket motsvarar 56 Wrms, 8 ohm och detta måste vara aningen under klippning (vi vet dock inte hur belastningen ser ut). Resultaten ser, inte oväntat, nästan precis ut som man kan förvänta sig av THD-data hämtade ur specen i diagrammet ovan.

Jag får med ögonmåttet IMD till ca -68 dB (0,04 %) 20 Hz-20 kHz, d.v.s. inte värdelöst, men inte heller bra.


Det är lugnt . 36 V . Har inte tänkt att lira disco hemma så några 2x150 W finns inte på världskartan. Dessutom högtalarna KEF Cadenza (som är till låns) där kan det verkligen ställa till det. Cadenzarna har max effekt 30W, rekommenderad förstärkare 15-30 w. Jag vill ju inte bränna högtalarna. Finns det inte någon typ av säkerhetslösning man kan koppla in någonstans som stänger av signal till högtalarna ifall effekten ut till dem är för hög?

Dessutom , förstärkarvänliga högtalare med hög känslighet så behövs inte så många W, tror jag. Tycker än så länge att det går bra att driva Cadenzarna med en 2x5 W rörförstärkare. :)


KEF Cadenza har låg känslighet som det verkar, ca 83 dB 2,83 V 1 m såg jag nämnas någonstans, vilket nog är rimligt eftersom baselementen ser ut att vara KEF B200. M.a.o. kan du behöva dra på en del.

Så länge som du inte spelar testsignaler med hög effekt behöver du inte vara rädd att elda upp högtalarna. Med ett nätaggregat på 36 V får du ut ca 2x70 W i 8 ohm. Med denna toppeffekt kommer du inte upp i mer än ca 10 W (8 ohm) per högtalare i medeleffekt ens på riktigt illa komprimerade inspelningar. Högtalarna överlever lätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-18 20:04

Tackar för att du sa det. Pust.

Kef Cadenza uppgivet enligt datablad 96dB en meter 15W känslighet. Helt hundra på att de ligger på minst 90 dB 2.83 V 1m (placerade i varsitt hörn av rummet) . Jämfört med andra högtalare jag vet känsligheten på.

Ähä nu skippar vi att tala om mig och mina (lånade) högtalare och återgår till ämnet :)
Senast redigerad av Baffel 2020-11-18 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav I-or » 2020-11-18 20:07

Tangband skrev:Aha :)
Tack för svaren I-or och Peter.
Det som Peter skriver om strömmen torde väl innebära att om en nätdel ger ett sorts resultat i watt med drivning= 32 v och 5 A , och man höjer till 64 V ( vilket inte tpa 3255 klarar ) så blir strömbehovet istället 10 A ?

Det är ju dessutom bara en kanal som mätts, så jag antar att det behövs dubbla strömstyrkan kontinuerligt med två kanaler aktiva ? Alltså dubbla kanaler kontinuerlig effekt för Aiyima a07 med 32 volt drivning = 10 A ?

Sedan har vi det där med crestfaktorn och då kanske man är tillbaka till 32 V och 5 A igen.... eller tänker jag fel ?


Dina 5 A att räcker till att driva förstärkaren utan strömbegränsning ned till 6 ohms last, där TPA3255 ger ca 2x75 W. (Verkningsgraden är drygt 90 %.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav I-or » 2020-11-18 20:12

Baffel skrev:Tackar för att du sa det. Pust.

Kef Cadenza uppgivet enligt datablad 96dB en meter 15W känslighet. Helt hundra på att de ligger på minst 90 dB 2.83 V 1m (placerade i varsitt hörn av rummet) . Jämfört med andra högtalare jag vet känsligheten på.

Ähä nu skippar vi att tala om mig och mina högtalare och återgår till ämnet :)


96 dB, 15 W (8 ohm) motsvarar 84 dB, 1 W (8 ohm) eller annorlunda uttryckt 84 dB, 2,83 V.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-18 20:31

Fullständigt omöjligt. Jag växlar mellan dem och dessa

http://www.hifi-review.com/153343-tdl-rtl2.html
Sensitivity was better than specified: 90 dB SPL at 1 meter with a 2.83-volt input of pink noise. At that input level, the woofer distortion averaged about 1 percent (with overall variations from 0.6 to 1.5 percent) from 55 Hz to 2 kHz and reached only 3 percent at 40 Hz.

Kefen spelar bra mycket högre . Svårt att tro att tdln har lägre känslighet än 84 1W .

......ha ha vänta nu är det den förbannade disten som ställer till det?! Kan det vara så att de distar så pass mycket så jag upplever en högre volym pga det? Fast jag kan ju lyssna på de under en längre tid utan att bli lyssningstrött . Då borde jag väl bli lyssningstrött om de distar mycket?

Hoppas de som läser här överseende med fokus på just de högtalarna . Se det utifrån ett övergripande perspektiv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav petersteindl » 2020-11-18 22:22

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
I-or skrev:TPA3255 producerar ca 2x58 Wrms, 8 ohm vid 1 % THD med ett nätaggregat som lämnar 32 V. Man måste upp på 52 V innan man kan utnyttja maxeffekten om 2x150 W 8 ohm.

Mätningen ovan är utförd vid 30 Vp, vilket motsvarar 56 Wrms, 8 ohm och detta måste vara aningen under klippning (vi vet dock inte hur belastningen ser ut). Resultaten ser, inte oväntat, nästan precis ut som man kan förvänta sig av THD-data hämtade ur specen i diagrammet ovan.

Jag får med ögonmåttet IMD till ca -68 dB (0,04 %) 20 Hz-20 kHz, d.v.s. inte värdelöst, men inte heller bra.


Kunde inte sagt det bättre själv. Exemplariskt. Det är synd att de inte skriver ut vilken impedans/resistans lasten har.

@ Tangband. Jo, en sak till. Ökar man utspänningen till det dubbla, d v s med en faktor 2, över ett givet motstånd så kommer även strömmen genom motståndet att bli det dubbla. Eftersom P = Effekten i motståndet är spänningen multiplicerat med strömmen d v s P = U*I så kommer P öka kvadratiskt d v s 4 ggr.

MvH
Peter


Aha :)
Tack för svaren I-or och Peter.
Det som Peter skriver om strömmen torde väl innebära att om en nätdel ger ett sorts resultat i watt med drivning= 32 v och 5 A , och man höjer till 64 V ( vilket inte tpa 3255 klarar ) så blir strömbehovet istället 10 A ?

Det är ju dessutom bara en kanal som mätts, så jag antar att det behövs dubbla strömstyrkan kontinuerligt med två kanaler aktiva ? Alltså dubbla kanaler kontinuerlig effekt för Aiyima a07 med 32 volt drivning = 10 A ?

Sedan har vi det där med crestfaktorn och då kanske man är tillbaka till 32 V och 5 A igen.... eller tänker jag fel ?


Det exemplet jag gav ovan var med ett motstånd som belastning d v s med resistiv last. Vid resistiv belastning ligger ström och spänning i fas med varandra. Om man ansluter en dynamisk högtalare blir belastningen reaktiv d v s impedansen varierar med frekvens. Där impedanskurvan sluttar uppåt mot högre frekvens d v s impedansen ökar med frekvens så är lasten induktiv. Där kurvan sluttar nedåt mot högre frekvens d v s impedansen minskar med frekvens är lasten kapacitiv. Vid reaktiv last är inte ström och spänning i fas med varandra så som de är över ett motstånd/resistans. Då blir effektuttaget i lasten varierande med frekvens. Det kan möjligtvis ställa till en del problem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur, sammel och 11 gäster