Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-10 13:09

Baffel skrev:Gissningsvis är detta med digitala förstärkare till bra hifi i sin linda. I dagsläget verkar det mest vara DIYare som fått upp ögonen. Säkerligen några entusiaster på tex Texas Instruments som tycker det är kul att utveckla och prova dig fram. Så fort allmänheten , den icke DIYande allmänheten , som är intresserade av bra ljud får upp ögonen så kommer det ta riktig skruv. Efterfrågan kommer att öka markant. Det kommer skapas färdiga nätdelar som är anpassade Nätdelar som är skräddarsydda för optimal prestanda. Plug and play. TI och andra skyfflar in ner pengar till RnD . Utvecklingen av de digitala förstärkarna exploderar . Sen blir det bara nostalgikerna som pysslar med trisseförstärkare kvar. Ungefär som de som nu håller på med vinyl. Framtiden är digital. Det är oundvikligt
Ger mig tusan på att det inom några år kommer ut något billigt digitalt som på ALLA punkter slår de bästa trisseförstärkarna , oavsett prisklass .

Gissningsvis....



Är det inte redan så att många hembioförstärkare kör med klass D? Transistorer är det väl även för klass D? Du menar antagligen konventionellt konstruerade transistorsteg. Flera företag som varit etablerade namn med konventionella slutsteg har ju sedan länge gått över till att köpa in moduler från ICEpower, Hypex, Purifi m.fl.

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav mp3flac » 2020-11-10 13:10

jansch skrev:
Baffel skrev:
jonasp skrev:Klass-D-förstärkaren uppfanns på 1950-talet. Lyngdorf TaCT, Icepower var väl tidiga kommersiella audioprodukter med klass D och stor spridning. Dessa är nu rätt gamla. Har funnits kommersiellt sedan 90-talet, om jag inte snurrar ihop det helt. Så klass-D är absolut inget nytt.


Inget nytt men utveckling mot de riktigt högre hifisfärerna gissar jag de digitala kommer utvecklas till. Eller vad tror du? Om du spekulera fritt. Kanske läge för en ny tråd.


Icepower startade verksamheten 1999 men Bang Olufsen hade redan innan tillverkat aktiva högtalare med klass D teknik för bashögtalarelement.
Mina Beolab5 högtalare innehåller 4st Icepower förstärkare vardera (2st 1kW och 2st 250W). Beolab 5 introducerades i början av 2000 talet (kommer inte ihåg exakt men det var nog 2003? Nån som vet?)

Som jonasP skriver - det är ju inte direkt någon ny teknik inom hifi världen.....

Dom högtalarna lyssnade jag på när Bang & Olufsen hade lokal i Göteborg. Tror Efva Attling har den lokalen nu. Dom hade nog den mest fasta bas jag någonsin har hört.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-10 13:41

jansch skrev:
Baffel skrev:
jonasp skrev:Klass-D-förstärkaren uppfanns på 1950-talet. Lyngdorf TaCT, Icepower var väl tidiga kommersiella audioprodukter med klass D och stor spridning. Dessa är nu rätt gamla. Har funnits kommersiellt sedan 90-talet, om jag inte snurrar ihop det helt. Så klass-D är absolut inget nytt.


Inget nytt men utveckling mot de riktigt högre hifisfärerna gissar jag de digitala kommer utvecklas till. Eller vad tror du? Om du spekulera fritt. Kanske läge för en ny tråd.


Icepower startade verksamheten 1999 men Bang Olufsen hade redan innan tillverkat aktiva högtalare med klass D teknik för bashögtalarelement.
Mina Beolab5 högtalare innehåller 4st Icepower förstärkare vardera (2st 1kW och 2st 250W). Beolab 5 introducerades i början av 2000 talet (kommer inte ihåg exakt men det var nog 2003? Nån som vet?)

Som jonasP skriver - det är ju inte direkt någon ny teknik inom hifi världen.....



Okej men är inte de här tpaerna vi talar om här på forumet nu , 3251 och 3255 , en utveckling ? Eller fanns det liknande att köpa med samma typ av pris och prestanda för tjugo år sedan ? Om inte är det utveckling (teknisk låter jag vara osagt, men i alla fall tillgänglighetsmässigt ) . Är så fallet borde man kunna estimera, eller göra någon typ av gissning, om att än bättre prestanda , lägre pris osv kommer komma i framtiden .
Senast redigerad av Baffel 2020-11-10 13:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-10 13:44

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Gissningsvis är detta med digitala förstärkare till bra hifi i sin linda. I dagsläget verkar det mest vara DIYare som fått upp ögonen. Säkerligen några entusiaster på tex Texas Instruments som tycker det är kul att utveckla och prova dig fram. Så fort allmänheten , den icke DIYande allmänheten , som är intresserade av bra ljud får upp ögonen så kommer det ta riktig skruv. Efterfrågan kommer att öka markant. Det kommer skapas färdiga nätdelar som är anpassade Nätdelar som är skräddarsydda för optimal prestanda. Plug and play. TI och andra skyfflar in ner pengar till RnD . Utvecklingen av de digitala förstärkarna exploderar . Sen blir det bara nostalgikerna som pysslar med trisseförstärkare kvar. Ungefär som de som nu håller på med vinyl. Framtiden är digital. Det är oundvikligt
Ger mig tusan på att det inom några år kommer ut något billigt digitalt som på ALLA punkter slår de bästa trisseförstärkarna , oavsett prisklass .

Gissningsvis....



Är det inte redan så att många hembioförstärkare kör med klass D? Transistorer är det väl även för klass D? Du menar antagligen konventionellt konstruerade transistorsteg. Flera företag som varit etablerade namn med konventionella slutsteg har ju sedan länge gått över till att köpa in moduler från ICEpower, Hypex, Purifi m.fl.


Spot on. Konventionellt konstruerade transistorsteg menar jag. Så om du får gissa, konventionellt konstruerade transistorsteg är den eran förbi inom en snar framtid?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-10 16:05

Baffel skrev:Spot on. Konventionellt konstruerade transistorsteg menar jag. Så om du får gissa, konventionellt konstruerade transistorsteg är den eran förbi inom en snar framtid?


Förbi och förbi. Det finns fortfarande nytillverkade rörsteg för enorma belopp. Den stora massan kommer inte att bry sig, bara det är billigt, litet och strömsnålt.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tell » 2020-11-10 17:13

Det "nya" är väl ändå just att det har blivit ganska enkelt att bygga nånting som låter så gott som perfekt i den normala människans öron. Jag menar ett par såna här tillsammans med en random gammal laptopadapter kostar så gott som nada, tar försvinnande lite plats, ger tillräckligt med effekt för ganska hyfsade nivåer, drar mindre ström ifrån väggen för samma effekt som AB-stärkare, behöver inte alls samma mängd kylning o låter ändå mer än tillräckligt bra för dom flesta. Eller så kan man gå steget upp o lägga mindre arbete själv till den väl nämnda Aiyima A07 o få ljud som enligt många är jämförbart med mer rediga highend-stärkare.
Så njä inget nytt, men det har väl inte förrens typ nu kommit ifatt o på vissa sätt långt sprungit om dom äldre AB-prylarna :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-11 06:53

Så är det nog. Här en kille som testar olika små digitala

https://youtu.be/UvECrWs7XF4

Och kommer fram till att denna mäter bra (se en bit in när han börjar mäta). Kostar tja knappt inget. Om man bara är i behov av något enklare 2x20 w.

https://youtu.be/d9O7oZEYALI

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav jansch » 2020-11-11 10:37

Baffel skrev:Så är det nog. Här en kille som testar olika små digitala

https://youtu.be/UvECrWs7XF4

Och kommer fram till att denna mäter bra (se en bit in när han börjar mäta). Kostar tja knappt inget. Om man bara är i behov av något enklare 2x20 w.

https://youtu.be/d9O7oZEYALI


Notera...... LM1875, som visas i Youtubeklippet, är väl ett klass AB steg.....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-11 11:02

Och det är en nackdel därför? Det är väl inget finhifi , mer en kul grej bara :)

Jag tycker det var intressant det han sa på slutet att det finns så många fake chips som han beställt på eBay. Gäller väl att se upp när man , eller för den som, beställer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-11 16:32

jansch skrev:
Baffel skrev:Så är det nog. Här en kille som testar olika små digitala

https://youtu.be/UvECrWs7XF4

Och kommer fram till att denna mäter bra (se en bit in när han börjar mäta). Kostar tja knappt inget. Om man bara är i behov av något enklare 2x20 w.

https://youtu.be/d9O7oZEYALI


Notera...... LM1875, som visas i Youtubeklippet, är väl ett klass AB steg.....


Menar du detta med att den då behöver kylas? Det verkar ju finnas kort som säljs med kylflänsar.

Inte så pjåkiga mätvärden , sett till priset. Googla TI LM1875
Sen gäller det väl att inte köpa någon dålig variant , som det varas för i youtubeklippet. Tpa3251 och Tpa3255 har bättre mätvärden och prestanda .

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav jansch » 2020-11-11 18:44

Baffel skrev:
jansch skrev:
Baffel skrev:Så är det nog. Här en kille som testar olika små digitala

https://youtu.be/UvECrWs7XF4

Och kommer fram till att denna mäter bra (se en bit in när han börjar mäta). Kostar tja knappt inget. Om man bara är i behov av något enklare 2x20 w.

https://youtu.be/d9O7oZEYALI


Notera...... LM1875, som visas i Youtubeklippet, är väl ett klass AB steg.....


Menar du detta med att den då behöver kylas? Det verkar ju finnas kort som säljs med kylflänsar.

Inte så pjåkiga mätvärden , sett till priset. Googla TI LM1875
Sen gäller det väl att inte köpa någon dålig variant , som det varas för i youtubeklippet. Tpa3251 och Tpa3255 har bättre mätvärden och prestanda .


Näe, jag uppfattar att denna tråd handlar om klass D och de senare inläggen om klass D:s utveckling och om de kan betraktas som hifi på högsta nivå....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-11 18:56

Just det var ju den lilla detaljen :oops:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Michael » 2020-11-13 00:38

Digital förstärkare tror jag det dröjer länge innan det blir stort. Finns väl inte så många. Var i och för sig reklam från Hifiklubben om en Lyngdorf som var digital.

Klass-D däremot har ju funnits rätt länge och finns i många förstärkare på marknaden. De börjar väl låta rätt bra nu, sägs det :) Jag är dock fortfarande tveksam till allt skräp de slänger ur sig. Mycket märkligt att detta 'hemlighålls'. Även oberoende testare håller tyst om det och även visar 'tillrätta fixade' signalkurvor. Kanske omedvetet, men extremt irriterande med bilder som får läsaren att tro något som inte är sant.

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-13 00:53

Michael skrev:Digital förstärkare tror jag det dröjer länge innan det blir stort. Finns väl inte så många. Var i och för sig reklam från Hifiklubben om en Lyngdorf som var digital.

Klass-D däremot har ju funnits rätt länge och finns i många förstärkare på marknaden. De börjar väl låta rätt bra nu, sägs det :) Jag är dock fortfarande tveksam till allt skräp de slänger ur sig. Mycket märkligt att detta 'hemlighålls'. Även oberoende testare håller tyst om det och även visar 'tillrätta fixade' signalkurvor. Kanske omedvetet, men extremt irriterande med bilder som får läsaren att tro något som inte är sant.

//Michael


Det är ju det tpa 32xx serien är bra på - väsentligt mindre HF skräp än tidigare konstruktioner.

Det finns bra och dåligt ljudande klass D steg. Precis som det var med transistorkonstruktioner på 70-talet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Michael » 2020-11-13 10:18

Mätningar! Jag vill se mätningar. Råa mätningar, inget fiffel. Gärna utförda på samma sätt på tex. TPA32xx, NC400 och Purifi. Jag satt för någon vecka sedan och letade, men gav upp. Såg en mätning på en av de, men sedan upptäckte jag att samma mätning på en annan var inte alls samma - då hade han kopplat in ett filter. Jag hittade dock en siffra på att ett av de bästa klass-D stegen har störningar bara 20dB ner. Alltså S/N på bara 20dB. Säg det och analogkonstruktörer skrattar!

Vad gäller klass-D får man se upp med omgivningen. Jag tror att med de steg som finns så kan saker som kablar påverka mer än vad man tror. Då kanske inte bara vilken kabel det är, utan var och hur den ligger. Vi pratar ju om kraftiga störsändare. Så jag skulle inte alls bli förvånad om en klass-D förstärkare låter bra i en anläggning, men mindre bra i en annan.

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-13 22:48

Michael skrev:Mätningar! Jag vill se mätningar. Råa mätningar, inget fiffel. Gärna utförda på samma sätt på tex. TPA32xx, NC400 och Purifi. Jag satt för någon vecka sedan och letade, men gav upp. Såg en mätning på en av de, men sedan upptäckte jag att samma mätning på en annan var inte alls samma - då hade han kopplat in ett filter. Jag hittade dock en siffra på att ett av de bästa klass-D stegen har störningar bara 20dB ner. Alltså S/N på bara 20dB. Säg det och analogkonstruktörer skrattar!

Vad gäller klass-D får man se upp med omgivningen. Jag tror att med de steg som finns så kan saker som kablar påverka mer än vad man tror. Då kanske inte bara vilken kabel det är, utan var och hur den ligger. Vi pratar ju om kraftiga störsändare. Så jag skulle inte alls bli förvånad om en klass-D förstärkare låter bra i en anläggning, men mindre bra i en annan.

//Michael


Det finns ju 15 mätningar som du kan titta på som killen mätt upp på diy forumet angående Aiyima a07 tpa3255.
Det enda som krävs för att du ska se dem är att du reggar dig på diy audio forumet. :)
Sedan får du själv ta ställning om de säger något öht.
Det finns nog inga förstärkare för 1000:- som mäter lika bra, om de inte är begagnade .

Läs här :
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ments.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-17 13:16

IMD dist 5+7 kHz Aiyima a07 tpa 3255. 32 V, 5 A strömförsörjning . 3 V ut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav petersteindl » 2020-11-17 15:05

Det är mer intressant att se sådan mätning vid 20 v RMS och 4 ohm.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav I-or » 2020-11-17 16:16

Och dessutom gärna med åtminstone en av frekvenskomponenterna vid 10 kHz eftersom olinjäriteterna ökar snabbt med frekvensen i detta frekvensområde för TPA 3255.

Alla som är intresserade bör slänga ett öga på TI:s spec för deras evaluation board för denna komponent, där framgår det mesta. Vid 100 W i 8 ohm och utan oskälig filtrering ligger THD strax under 0,2 % vid 10 kHz. Eventuellt kan man slipa bort en aning distorsion här med bättre switchfilterdrosslar, men det skulle förvåna om inte TI redan har jobbat ganska hårt för att hitta bra komponenter.

Nedan visas TPA3255 i BTL-konfiguration (d.v.s. stereokonfiguration) med 80 kHz analysbandbredd och AUX-0025-filter som har en -3 dB-punkt omkring 50 kHz och sedan mycket flackt rullar av upp mot 100 kHz. Man ser dessutom på kurvformen att mätningen är giltig upp till ca 17 kHz, där AUX-0025-filtret börjar skära bort tredjetonen.

TPA3255-1.jpg
TPA3255-1.jpg (134.2 KiB) Visad 940 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav rajapruk » 2020-11-17 16:43

Jag trodde BTL betyder bryggat, dvs mono. Men jag har bara skummläst TI-specen väldigt fort/slarvigt, och det var ett tag sedan.
Senast redigerad av rajapruk 2020-11-17 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav I-or » 2020-11-17 16:44

Steget har 4 kanaler i sitt mest grundläggandet skick (SE). BTL ger två kanaler och PBTL en kanal.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav jonasp » 2020-11-17 17:29

Alltså TPA3255 är helt ok för att vara ett klass-d steg. Men jag förstår inte det stora intresset för denna billiga krets här i kanalen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-17 17:48

I-or skrev:Och dessutom gärna med åtminstone en av frekvenskomponenterna vid 10 kHz eftersom olinjäriteterna ökar snabbt med frekvensen i detta frekvensområde för TPA 3255.

Alla som är intresserade bör slänga ett öga på TI:s spec för deras evaluation board för denna komponent, där framgår det mesta. Vid 100 W i 8 ohm och utan oskälig filtrering ligger THD strax under 0,2 % vid 10 kHz. Eventuellt kan man slipa bort en aning distorsion här med bättre switchfilterdrosslar, men det skulle förvåna om inte TI redan har jobbat ganska hårt för att hitta bra komponenter.

Nedan visas TPA3255 i BTL-konfiguration (d.v.s. stereokonfiguration) med 80 kHz analysbandbredd och AUX-0025-filter som har en -3 dB-punkt omkring 50 kHz och sedan mycket flackt rullar av upp mot 100 kHz. Man ser dessutom på kurvformen att mätningen är giltig upp till ca 17 kHz, där AUX-0025-filtret börjar skära bort tredjetonen.

TPA3255-1.jpg


Det är möjligt att den effektsvagare tpa3251 uppvisar en aning bättre resultat än tpa 3255 angående IMD i diskantområdet. Detta helt utan externt motkopplingsfilter och AUX-0025 filter.
Såhär ser det ut med Aiyima a04 tpa 3251 med en nätdel på 19,5 volt, IMD 13+14 KHz , 3 V.

Jag tycker resultatet ser betydligt bättre ut än 0,2% THD ? Men det är klart, 3 V är förstås mycket mindre än 100 W men kanske den nivå man praktiskt aldrig överskriver ?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav gflar » 2020-11-17 17:56

jonasp skrev:Alltså TPA3255 är helt ok för att vara ett klass-d steg. Men jag förstår inte det stora intresset för denna billiga krets här i kanalen.


För egen del vill jag inte ha en sådan i huvudanläggningen. Men kan mycket väl tänka mig en i en andra eller tredje anläggning, till exempel i ett kök.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-17 18:10

gflar skrev:
jonasp skrev:Alltså TPA3255 är helt ok för att vara ett klass-d steg. Men jag förstår inte det stora intresset för denna billiga krets här i kanalen.


För egen del vill jag inte ha en sådan i huvudanläggningen. Men kan mycket väl tänka mig en i en andra eller tredje anläggning, till exempel i ett kök.


Några anledningar:

1. Det är intressant eftersom det är en modern klass D krets som har intern feedback och som adresserar vissa problem som billigare kretsar förut dragits med.

2. Det är också intressant eftersom dessa kretsar med stor sannolikhet kommer att ersätta äldre chip-ampar i klass A/B som tex lm3886 och tda7293.

3. Samt intressant pga att de med stor sannolikhet i framtiden kommer att ersätta kretsarna i mid-fi hifi apparater .

4. De är superbilliga och resultatet kan trots detta bli rätt bra :D

5. De är väldigt behändiga att använda internt i aktiva högtalare.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav gflar » 2020-11-17 18:22

Visst, men i huvudanläggningen vill jag inte nöja mig med ”rätt bra” :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav jonasp » 2020-11-17 18:40

gflar skrev:Visst, men i huvudanläggningen vill jag inte nöja mig med ”rätt bra” :)


Exakt. Och det har ju visats nu om och om igen att den är ”rätt bra” men inte mer. Och någon ny mätning kommer knappast att som genom ett trollslag visa på att den blir särskilt mycket bättre. Hur mycket man än vill...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-18 16:04

gflar skrev:Visst, men i huvudanläggningen vill jag inte nöja mig med ”rätt bra” :)


Det har jag full förståelse för. :)

Med ” rätt bra ” så menar jag i fallet Aiyima a04 tpa3251 att den är ljudmässigt bättre än många av de transistorsteg som används för exempelvis PA i prisklassen upp till omkring 3500 :- .
Så länge man inte spelar vrålstarkt förstås :) .

Jag har inte hittat något transistorsteg som låter lika bra i den prisklassen som Aiyima, men jag har bara jämfört med 5 olika slutsteg, varav ett var de inbyggda stegen i en billigare Denon avr maskin, och ett annat var mitt egna Crown xli1500.

..och för mig som kör aktivt innebär det med Aiyima bra ljudkvalitet för lite pengar, eftersom det ju behövs 3 slutsteg till en aktiv 3-vägare. :)

Naturligtvis finns det slutsteg som låter bättre. Närmar vi oss steg för 5000 :- styck och mycket mer, så blir klass A/B stegen i många fall bättre och bättre.

Aiyima a04tpa3251 är så pass väljudande att jag absolut inte skulle kunna köpa ett välrenommerat slutsteg i klass D eller A/B för 15000:- och helt förutsättningslöst VETA att det steget skulle låta bättre. Det finns det inga garantier för. Jag skulle jämföra först.
———————————————————————————
4 personer på forumet: jag , Radelius, avr7000 och mp3flac har uttalat sig om ljudet och alla är mycket positiva. :)

Såhär skriver tex AVR7000 om Aiyima a04 :
viewtopic.php?f=9&t=70688&start=360

”Jag har lyssnat lite ikväll hos Magnus som jag utvecklade OA51.N med.
I Magnus rum som jag känner väl vid detta lag och på OA51.N.

Förstärkaren vi jämförde mot var Magnus Rotel RA-1592

https://www.hifiexperience.se/produkter ... oup%20%231

Den gjorde inte alls bort sig!

Skillnaderna jag/vi noterade (ett fåtal låtar) var den klassiska "class-D give-away" stramare och "potentare" basåtergivning men oxå en ökad "tydlighet" genom hela registret....
Jag skulle säga (med en viss bias för att gilla class D sedan mer är 15 år) att jag vid en första lyssning föredrog Aiyima A04.
Det kan mycket väl hända att man skulle föredra Rotel efter lite längre lyssning men det är ändå fantastiskt att en så billig produkt (500+500 kr) kan ge Rotel en match.
Allt var öppen lyssning och nivåmatchning endast via dB app i telefonen.

Aiyima var "moddad" med 2604 op ampar.

Stefan ”

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Baffel » 2020-11-18 17:26

....men jag då som beställde en 3255 :cry:

Skojar bara. Ser fram som tusan att den ska komma fram och jag har ett ess i rockärmen . Jag har lite erfarenhet så jag kommer säkerligen inte detektera några ljudmässiga felaktigheter. Tvärt om tror jag att jag kommer bli positivt överraskad över ljudet :D

Dessutom för dryga 500 kr (plus kostnad för nätdel) , kom igen ,vad tusan kan man få förstärkeri för de slantarna. . Obs inte begagnat. Dessutom begagnat vet man ju inte hur det är med gammal elektronik så det i sig är ju också en faktor att kasta in i ekvationen. Se det positivt istället , se inte problem. Andrahandsanläggning i sommarstugan. Lätt och smidig att ta med sig. Eller . ....osv .

Klart man ska vara eftertänksam och undersöka men ibland måste man agera med. Annars händer det ju inget. Och som sagt 500 kr . Dessutom om, obs OM, man känner för att säja den beg så lär inte det vara svårt. Den lär gå för inköpspriset. I värsta fall så förlorar man väl en hundralapp, typ. Inget krångligt att packa in och tungt att bära. Lätt att skicka som paket. Kanske någon annan forumist är nyfiken , sälj /byt mot annat. Jag ser ingen som helst anledning att inte pröva på. Det är ju kul . :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-18 17:33

Baffel skrev:....men jag då som beställde en 3255 :cry:

Skojar bara. Ser fram som tusan att den ska komma fram och jag har ett ess i rockärmen . Jag har lite erfarenhet så jag kommer säkerligen inte detektera några ljudmässiga felaktigheter. Tvärt om tror jag att jag kommer bli positivt överraskad över ljudet :D

Dessutom för dryga 500 kr (plus kostnad för nätdel) , kom igen ,vad tusan kan man få förstärkeri för de slantarna. . Obs inte begagnat. Dessutom begagnat vet man ju inte hur det är med gammal elektronik så det i sig är ju också en faktor att kasta in i ekvationen. Se det positivt istället , se inte problem. Andrahandsanläggning i sommarstugan. Lätt och smidig att ta med sig. Eller . ....osv .

Klart man ska vara eftertänksam och undersöka men ibland måste man agera med. Annars händer det ju inget. Och som sagt 500 kr . Dessutom om, obs OM, man känner för att säja den beg så lär inte det vara svårt. Den lär gå för inköpspriset. I värsta fall så förlorar man väl en hundralapp, typ. Inget krångligt att packa in och tungt att bära. Lätt att skicka som paket. Kanske någon annan forumist är nyfiken , sälj /byt mot annat. Jag ser ingen som helst anledning att inte pröva på. Det är ju kul . :)


Personligen tror jag att ljudmässigt är det ingen skillnad på tpa3255, tpa3245 och tpa 3251 :wink:
Med fördelen att tpa3255 har dubbla effekten med rätt nätdel.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], PerStromgren och 21 gäster