Chromecast Audio - undran?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav Anders J » 2020-11-16 00:28

Ja, men jag vet inte om de skulle godkännas av ”Tidalpolisen”?

Men det är ju så vansinnigt mycket lättare att hitta när man slipper hela populärmusikanpassningen, dvs artist/album/låt, det är ju ofta en kombination av exekutör/dirigent/solist/etc som ofta blir helt fel.

När jag hittat ett verk i Primephonic kan jag väldigt smidigt plocka andra inspelningar av samma verk, samma kompositör, samma ensemble, samma dirigent etc.

Och så slipper jag ju populärmusik.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav goat76 » 2020-11-16 00:35

Vet inte vad du menar med Tidalpolisen, men jag förstår vad du menar i övrigt. Tidal har dessutom kanske den sämsta sökmotorn i hela branschen.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav Anders J » 2020-11-16 08:02

Det kanske var onödig ironi. Så fort man är kritisk mot Spotify så föreslås Tidal.

Jag provade och och fokuserade mest på sökfunktionen och insåg snabbt att så ville jag ju inte ha det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-16 08:58

goat76 skrev:Tidal har dessutom kanske den sämsta sökmotorn i hela branschen.


Ja, det är märkligt hur illa den fungerar. Finns en tråd om remastrade album med Kate Bush. Knappar man in hennes namn och klickar vidare på "visa allt" kommer verkligen inte allt med. När det gäller klassisk musik är det ännu värre. Ibland så försvinner sparade favoriter men vid lite utförligare sökande så finns de där men verkar ha fått någon annan taggning (eller vad det nu kallas).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav Tangband » 2020-11-16 09:48

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Tidal har dessutom kanske den sämsta sökmotorn i hela branschen.


Ja, det är märkligt hur illa den fungerar. Finns en tråd om remastrade album med Kate Bush. Knappar man in hennes namn och klickar vidare på "visa allt" kommer verkligen inte allt med. När det gäller klassisk musik är det ännu värre. Ibland så försvinner sparade favoriter men vid lite utförligare sökande så finns de där men verkar ha fått någon annan taggning (eller vad det nu kallas).


Tyvärr anledningen att jag inte har TIDAL. Trots att den klassiska musiken skulle dra högre fördel av bättre kvalitet än skräpify.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav goat76 » 2020-11-16 13:53

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Tidal har dessutom kanske den sämsta sökmotorn i hela branschen.


Ja, det är märkligt hur illa den fungerar. Finns en tråd om remastrade album med Kate Bush. Knappar man in hennes namn och klickar vidare på "visa allt" kommer verkligen inte allt med. När det gäller klassisk musik är det ännu värre. Ibland så försvinner sparade favoriter men vid lite utförligare sökande så finns de där men verkar ha fått någon annan taggning (eller vad det nu kallas).


Tyvärr anledningen att jag inte har TIDAL. Trots att den klassiska musiken skulle dra högre fördel av bättre kvalitet än skräpify.


Tidal har nog lika mycket klassisk musik som Spotify, det är bara det att ifall man inte skriver varenda bostav rätt i sökfältet så kan man felaktigt tro att just den musiken saknas, men försöker man leta mer noggrant så finns faktiskt det mesta.
En sak jag verkligen förundras över är när man letar en mindre artist med ett unikt namn som man skrivit in helt korrekt, då kan det bandet trots det hamna långt ner bland sökresultaten, så sökmotorn verkar vara viktat mot större artister och populära sökningar snarare än det som är ordagrant. Jag blir inte riktigt klok på hur olika denna sökmotor kan funka, eller inte funka.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav Ted_B » 2020-11-18 00:49

goat76 skrev:En sak jag verkligen förundras över är när man letar en mindre artist med ett unikt namn som man skrivit in helt korrekt, då kan det bandet trots det hamna långt ner bland sökresultaten, så sökmotorn verkar vara viktat mot större artister och populära sökningar snarare än det som är ordagrant. Jag blir inte riktigt klok på hur olika denna sökmotor kan funka, eller inte funka.


Ja, det där är verkligen konstigt. Hur kan det komma sig att sökmotorn inte utvecklas, det är ju likadant år efter år?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav Harryup » 2020-11-18 10:32

goat76 skrev: Tidal har dessutom kanske den sämsta sökmotorn i hela branschen.


Jag har kanske 5000 vinyler och ca 3000 cd, jag är faktiskt sämre att hitta bland dom än vad Tidal är om man jämför. Fast då får Tidal leta i sina skivor och inte i mina.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster