USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-09 20:49

I denna mapp finns fem olika överföringar från Tidal: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/

Tycker ni de låter olika?

Kommer att avslöja hur jag gjort senare.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav sammel » 2020-11-09 21:30

Hej Roger det var trevligt att träffa dig i Mölnlycke :)
Jag har laddat ner filerna men jag hör ingen skillnad
fast det är inte så konstigt, det finns säkert dom med
guldöron här som kan vaska fram olikheter om det finns :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 21:30

RogerGustavsson skrev:I denna mapp finns fem olika överföringar från Tidal: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/

Tycker ni de låter olika?

Kommer att avslöja hur jag gjort senare.



Det var inte lätt att höra skillnad.
Ska ge det några vändor till...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav CODY » 2020-11-09 22:21

Intressant! Sen hag skaffade mig TIDAL ich faktiskt hörde en skillnad till det bättre jämfört med Spotify har jag undrar om det finns vinster med att köra AirPort optiskt till en dac av bättre slag. Tack!
Oh, by jingo!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav Tangband » 2020-11-10 07:07

CODY skrev:Intressant! Sen hag skaffade mig TIDAL ich faktiskt hörde en skillnad till det bättre jämfört med Spotify har jag undrar om det finns vinster med att köra AirPort optiskt till en dac av bättre slag. Tack!


Om du har en senare AirPort så har den problem med dropouts med vissa dacar via Toslink, tex med min egen Yamaha wxc50.
Tidigare AirPort ska inte ha det problemet.

Sedan är ljudet från AirPort ganska bra analogt ut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-10 08:54

Jag ska kanske berätta hur jag gjort? Har alltså spelat det där spåret från Tidal Hifi (16/44.1) eller CD och spelat in den analoga utsignalen från min DAC/försteg på en digitalinspelare (Edirol R-44). Signalen in till DAC är hämtad från antingen Apple Airport Express (Airplay), Chromecast Audio (Tidal Cast) eller USB-kabel. Ännu en variant är tagen internt från en PC med Windows 10 via mjukvaran Total Recorder.

Tänkte inte på att köra Tidal i webbläsaren Chrome, det ska ju vara en dålig implementation enligt https://www.audiosciencereview.com/foru ... tput.4544/

Hade jag haft Roon hade även deras lösning körts via Chromecast Audio som enligt ASR är helt utan Chromes problem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-10 20:23

Någon som hör skillnad på de olika spåren?

Så här ser det ut i MasVis:

Freedom.gif
Freedom.gif (147.64 KiB) Visad 869 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav sprudel » 2020-11-10 22:28

RogerGustavsson skrev:Jag ska kanske berätta hur jag gjort? Har alltså spelat det där spåret från Tidal Hifi (16/44.1) eller CD och spelat in den analoga utsignalen från min DAC/försteg på en digitalinspelare (Edirol R-44). Signalen in till DAC är hämtad från antingen Apple Airport Express (Airplay), Chromecast Audio (Tidal Cast) eller USB-kabel. Ännu en variant är tagen internt från en PC med Windows 10 via mjukvaran Total Recorder.

Tänkte inte på att köra Tidal i webbläsaren Chrome, det ska ju vara en dålig implementation enligt https://www.audiosciencereview.com/foru ... tput.4544/

Hade jag haft Roon hade även deras lösning körts via Chromecast Audio som enligt ASR är helt utan Chromes problem.


Kul grej! :)
Jag förstår inte riktigt hur du gått tillväga, behöver lite hjälp där. Antingen från CD eller Tidal via olika mediaöverföringar.
Är det inte bättre att variera en faktor i taget? Alltså att hålla alla spår från Tidals utgåva?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-11 09:22

Eftersom det förekommit artiklar om hur olika sätt att överföra musiken från Tidal till DAC:en ger olika resultat på hur det låter, något som jag själv också kunnat konstatera, gjorde jag därför ett eget test med några metoder.

Jag hade ursprungligen en Windows Tablet-PC kopplad med en USB-kabel till min DAC (vilket även innehåller försteg och CD-spelare). Hade då en önskan om en trådlös överföring för att slippa en lång USB-kabel. Införskaffade en Apple Airport Express som anslöts till DAC:en och så körde jag Tidal från en iPad via Airplay. Paddan har jag aldrig tyckt om och den är förmodligen för gammal (fast Tablet-PC:n var äldre men en kraftfullare dator), många hängningar och så.

Tidal hade själva ingen annan lösning för trådlöst via PC än att köra via webbläsaren Chrome, vilket inte var någon vidare lösning. Det fanns ett tredjepartsprogram som kunde användas att koppla trådlöst mot Airporten, Airfoil. Körde det rätt länge men det var något skumt med ljudet ibland, distorsion, USB-kabel var att föredra. Annars bjöd den mjukvaran på några DSP-funktioner som EQ, klart användbart.

Skaffade en Chromecast Audio som skulle kunna vara ett vara ett alternativ tillsammans med Roon. Så helt plötsligt hade Tidal efter sommaren en en "Cast"-lösning och den har jag provat en tid tillsammans med Chromecast Aduio. Har tyckt ljudet blev liiite tunnare men det är renare än via Airfoil.

Nu blir det lätt placebo när man kopplar själv. Därför gjorde jag dessa olika uppkopplingar och tog ut signalen från mitt försteg och spelade in den på min digitalinspelare. Det är alltså den signalen som annars går till mina slutsteg. Om jag hade haft möjlighet till att tappa signalen digitalt till inspelaren hade jag gjort det men jag saknar omvandlare optiskt-till-RCA.

Nu finns det fem olika spår från samma CD som jag antar inte är remastrad på Tidal. När jag köpte CD:n från artisterna för många år sedan fanns bara ett fåtal kvar. Jag upplever ingen skillnad på de olika spåren även om MasVis indikerar att ett spår har lite mera nivå i basen runt 35 Hz. Jag har de olika spåren i samma fil och när jag kör det i mitt inspelningsprogram kan man hoppa fram- och tillbaka utan tidslucka. Ni som har riktigt bra anläggningar och lyssningsrum kanske kan komma fram till en skillnad på spåren?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav Tangband » 2020-11-11 10:11

Kul test !

Drar ingen slutsats av det förutom att jag ser det som ytterligare bevis för att AirPlay duger bra för high end bruk :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-11 16:43

Tangband skrev:Kul test !

Drar ingen slutsats av det förutom att jag ser det som ytterligare bevis för att AirPlay duger bra för high end bruk :)


Kanske det men så är det tydligen även för Tidal's egna Cast också. Roon säger förstås något annat att deras är bäst.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav CODY » 2020-11-12 13:06

Tack för testet!

Jag har inte möjlighet att på något meningsfullt sätt lyssna och jämföra genom datorn. Om du skulle vilja redogöra för din intryck när det passar vore det mumma!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav E » 2020-11-12 13:45

Måste man inte klippa spåren till samma längd för att de skall gå att jämföra riktigt bra i MasVis?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB, Chromecast Audio, Apple Airport Express till DAC?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-12 17:43

E skrev:Måste man inte klippa spåren till samma längd för att de skall gå att jämföra riktigt bra i MasVis?

Mvh E*


Jo, det kan ge en liten skillnad men knappast på topp- och medelnivåerna. Jag har alla spåren i en gemensam fil här hemma och jag hör ingen skillnad om jag hoppar i den filen. Varken tonalt, distorsion- eller ljudbildsmässigt. Jag kan lägga upp hela filen med de fem alternativen.

Den finns här: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... reedom.wav


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster