NAD 208 Anniversary Edition

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Nattlorden » 2020-11-10 10:28

mp3flac skrev:
Nattlorden skrev:Finns tekniska skillnader mot vanliga dioder, så gissningsvis passar någon av dem bättre i behövd funktion

Ett par skillnader exempelvis:

  • The diode has high reverse breakdown voltage while the LED has the low reverse breakdown voltage. The reverse breakdown voltage is the voltage that allows current to conducts in the reverse bias.
  • In the diode, the on-state voltage is 0.7v in case of silicon and 0.3v in case of germanium. Whereas in LED the on-state voltage is approximately lies between 1.2 to 2.0 V.

Har aldrig sett det innan så därför blev jag lite nyfiken.


Tror Sentec gjort det också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav mp3flac » 2020-11-10 10:32

Ok, viket fall så är det ett riktigt fint försteg. Trevlig fjärrkontroll också. Hur är det med priset. Ser ju ut att kosta minst 30.000kr.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Frisk » 2020-11-10 10:41

hifikg skrev:
Frisk skrev:
hifikg skrev:
Hörbart bättre? Jag är skeptisk.


Det är kanske läge att utvärdera!? Törs du? Vet ju hur det gick sist vi plockade in Sybarite audio i ditt system...

Måste verkligen få upp farten i mina byggen så jag får testa själv!


Kånkar du hit det så ska jag så klart lyssna :)
Bjussar på byns godaste pizza!
Jag tror inte så mycket på att slutsteg, alltså hyfsat bra sådana, gör skillnad. Att försteget gjorde skillnad är odiskutabelt, men då var det liksom inget försteg vs försteg. Skulle vi sätta upp dansken mot Sybarite så undrar jag om jag skulle gå i spinn på samma sätt. Nu kan vi dessutom jämföra med en komplett rör-rigg :)


Jag är också skeptisk till stora skillnader, men inte rädd för att prova. Låter som detta är något som måste utvärderas! Du har PM.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav goat76 » 2020-11-10 10:41

Varför är det alltid sånt hemlighetsmakeri bakom Faktiskt-medlemmars konstruktioner när det kommer till pris?

Det klankas ibland ner på diverse apparater och högtalare för sina ibland höga priser, men i fallen med Sybarite, Ino med fler kommer priserna på produkterna aldrig på tal. Jag föredrar öppenhet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Morello » 2020-11-10 10:42

hifikg skrev:
Morello skrev:Korrekt, han hade RS2000 serie ett. Senare exemplar hade högre effekt.


Ah, är det Sybarite? Fick för mig att det var Holographic. Men då har jag hört :)



Nej, O&G Engineering RS2000 Serie 1.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Morello » 2020-11-10 10:44

goat76 skrev:Varför är det alltid sånt hemlighetsmakeri bakom Faktiskt-medlemmars konstruktioner när det kommer till pris?

Det klankas ibland ner på diverse apparater och högtalare för sina ibland höga priser, men i fallen med Sybarite, Ino med fler kommer priserna på produkterna aldrig på tal. Jag föredrar öppenhet.



Det är inget som är hemligt: No 1200: 39 000 kr inkl moms, No 1622: 29 000 kr inkl moms.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav shifts » 2020-11-10 10:45

Nattlorden skrev:Fy dig, så'n trådtitel borde vara förbjudet att skriva i spekulativt syfte..... Här blev man ju glad först och sedan tokbesviken när det inte fanns någon substans för titeln... :evil:


Han har väl inte fått undertiteln utan anledning. :mrgreen:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav mp3flac » 2020-11-10 10:46

Då gissade jag ganska bra. Morello, Du har ingen DAC på gång i ditt sortiment.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav goat76 » 2020-11-10 10:48

Morello skrev:
goat76 skrev:Varför är det alltid sånt hemlighetsmakeri bakom Faktiskt-medlemmars konstruktioner när det kommer till pris?

Det klankas ibland ner på diverse apparater och högtalare för sina ibland höga priser, men i fallen med Sybarite, Ino med fler kommer priserna på produkterna aldrig på tal. Jag föredrar öppenhet.



Det är inget som är hemligt: No 1200: 39 000 kr inkl moms, No 1622: 29 000 kr inkl moms.


Tack så mycket, det var första gången jag sett priserna i klartext på forumet. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav jonasp » 2020-11-10 10:56

goat76 skrev:Det klankas ibland ner på diverse apparater och högtalare för sina ibland höga priser, men i fallen med Sybarite, Ino med fler kommer priserna på produkterna aldrig på tal. Jag föredrar öppenhet.


Priserna har skrivit ut tidigare i Morellos medlemspresentation, vill jag minnas. Ja, jag klankar ofta ner på apparater jag tycker är oprisvärda, men det är naturligtvis bara min åsikt.

Min uppfattning om Sybarite är att konstruktionerna är synnerligen prisvärda. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav goat76 » 2020-11-10 11:01

jonasp skrev:
goat76 skrev:Det klankas ibland ner på diverse apparater och högtalare för sina ibland höga priser, men i fallen med Sybarite, Ino med fler kommer priserna på produkterna aldrig på tal. Jag föredrar öppenhet.


Priserna har skrivit ut tidigare i Morellos medlemspresentation, vill jag minnas. Ja, jag klankar ofta ner på apparater jag tycker är oprisvärda, men det är naturligtvis bara min åsikt.

Min uppfattning om Sybarite är att konstruktionerna är synnerligen prisvärda. :)


Det har jag förstått att du tycker.

Om man ska kunna bedöma prisvärdhet så är det en bra förutsättning att man vet vad produkten kostar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav jonasp » 2020-11-10 11:09

Självfallet. Dessutom är ju prisvärdhet supersubjektivt. En Porsche 911 i specialutgåva för 1,5 MSEK är ju prisvärt för den som har råd och söker exakt det. Prisvärdhet relateras väl alltid till vad man själv är beredd att hosta upp eller kan relatera till, i någon mening.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-10 11:12

O(ld)T
Från nutid och framtid till dåtid

Är denna släkt med den engelska udda Fågeln?
(NA)Dunderklumpen fenix eller ej.
The Nad 208 THX was based on the Studer A68, a highly regarded monitor amp of its day.
Endast funnet på en sida
https://pinkfishmedia.net/forum/threads/nad-208-thx-resource.230526/


Studer i sin tur påstående,
endast funnit i en annons
"(Pro version of the famous & desirable Revox A740)"
https://www.canuckaudiomart.com/details/122405-pair_of_studer_a68_power_amps_pro_version_of_the_famous__desirable_revox_a740/images/134734/
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Nattlorden » 2020-11-10 11:14

Morello skrev:
goat76 skrev:Varför är det alltid sånt hemlighetsmakeri bakom Faktiskt-medlemmars konstruktioner när det kommer till pris?

Det klankas ibland ner på diverse apparater och högtalare för sina ibland höga priser, men i fallen med Sybarite, Ino med fler kommer priserna på produkterna aldrig på tal. Jag föredrar öppenhet.



Det är inget som är hemligt: No 1200: 39 000 kr inkl moms, No 1622: 29 000 kr inkl moms.


Det var ju positiv överraskning - hade gissat på minst det dubbla.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Nattlorden » 2020-11-10 11:23

ChristianAndersson skrev:O(ld)T
Från nutid och framtid till dåtid

Är denna släkt med den engelska udda Fågeln?
(NA)Dunderklumpen fenix eller ej.
The Nad 208 THX was based on the Studer A68, a highly regarded monitor amp of its day.
Endast funnet på en sida
https://pinkfishmedia.net/forum/threads/nad-208-thx-resource.230526/


Studer i sin tur påstående,
endast funnit i en annons
"(Pro version of the famous & desirable Revox A740)"
https://www.canuckaudiomart.com/details/122405-pair_of_studer_a68_power_amps_pro_version_of_the_famous__desirable_revox_a740/images/134734/


Både Studer och revox finns visst firma här i sverige som hanterar.
https://studersweden.se/page47.html

Fast jag tyckte nog kopplingen 208 <--> Studer kändes svag intill obefintlig, måste jag säga....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Wetterstad
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-02-01

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Wetterstad » 2020-11-10 11:43

Morello skrev:

Det är inget som är hemligt: No 1200: 39 000 kr inkl moms, No 1622: 29 000 kr inkl moms.


Finns det en spec för 1622 nånstans att ta del av?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav hifikg » 2020-11-10 12:06

Rydberg skrev:
hifikg skrev:
jonasp skrev:You wish osv.

Sybariten är bättre.


Hörbart bättre? Jag är skeptisk.

Ja, klart hörbart bättre, har båda stegen i racket!


Går det att beskriva skillnaden? Tänkte så vi vet vad vi ska "leta" efter om vi samlar ihop en liknande setup, eller är det så uppenbart o tydligt att alla tar det blint utan att tveka en sekund?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Fostex » 2020-11-10 12:39

mp3flac skrev:Försteget No1622 Sybarite Audio är riktigt trevligt och även slutsteget. Hade inte sagt nej till den kombinationen.
Såg en bild på nätet på försteget utan lock. Då såg man röda lysdioder på många ställen invändigt. Vad har dom för funktion.
http://bilder.hifi-forum.de/medium/8190 ... 019569.jpg


Vanligt är att lysdioder används som spänningsreferens i aktiva konstantströmkällor, exempelvis i vissa Sentec-apparater som Nattlorden nämnde. De är lämpliga till det, då lysdiodens Vf påverkas förhållandevis lite om strömmen igenom den ändras.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav mp3flac » 2020-11-10 13:02

Fostex skrev:
mp3flac skrev:Försteget No1622 Sybarite Audio är riktigt trevligt och även slutsteget. Hade inte sagt nej till den kombinationen.
Såg en bild på nätet på försteget utan lock. Då såg man röda lysdioder på många ställen invändigt. Vad har dom för funktion.
http://bilder.hifi-forum.de/medium/8190 ... 019569.jpg


Vanligt är att lysdioder används som spänningsreferens i aktiva konstantströmkällor, exempelvis i vissa Sentec-apparater som Nattlorden nämnde. De är lämpliga till det, då lysdiodens Vf påverkas förhållandevis lite om strömmen igenom den ändras.

Intressant. Har alltid haft ett gott öga till BAT ”BALANCED AUDIO TECHNOLOGY” och deras försteg med SuperTube. Men No1622 Sybarite Audio ligger inte lång efter på önskelistan.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Morello » 2020-11-10 14:43

Wetterstad skrev:
Morello skrev:

Det är inget som är hemligt: No 1200: 39 000 kr inkl moms, No 1622: 29 000 kr inkl moms.


Finns det en spec för 1622 nånstans att ta del av?


Hej

Om du skickar e-post-adress per PM så ordnar vi det.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Rydberg » 2020-11-10 16:12

mp3flac skrev:
Fostex skrev:
mp3flac skrev:Försteget No1622 Sybarite Audio är riktigt trevligt och även slutsteget. Hade inte sagt nej till den kombinationen.
Såg en bild på nätet på försteget utan lock. Då såg man röda lysdioder på många ställen invändigt. Vad har dom för funktion.
http://bilder.hifi-forum.de/medium/8190 ... 019569.jpg


Vanligt är att lysdioder används som spänningsreferens i aktiva konstantströmkällor, exempelvis i vissa Sentec-apparater som Nattlorden nämnde. De är lämpliga till det, då lysdiodens Vf påverkas förhållandevis lite om strömmen igenom den ändras.

Intressant. Har alltid haft ett gott öga till BAT ”BALANCED AUDIO TECHNOLOGY” och deras försteg med SuperTube. Men No1622 Sybarite Audio ligger inte lång efter på önskelistan.

Det enda apparat jag haft från BAT var en cd-spelare (VK-D5 SE) och det var ett riktigt mög. BAT lirar inte ens i samma division som SA rent objektivt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav mp3flac » 2020-11-10 18:10

Rydberg skrev:Det enda apparat jag haft från BAT var en cd-spelare (VK-D5 SE) och det var ett riktigt mög. BAT lirar inte ens i samma division som SA rent objektivt.

Det stämmer säkert att BAT är ”mög”. Kommer ihåg när du fick din VK-D5 SE. Var väl 2003. Det är 17 år sedan. Tror du inte BAT har blivit bättre eller är det fortfarande skräp. Kommer ihåg att en del hade problem med BAT-försteg som brusade. Att Sybarite Audio mäter och håller extremt hög kvalitet det tvivlar jag inte en sekund på.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav Rydberg » 2020-11-10 22:12

Ja du har rätt i att det var ett bra tag sedan men det känns inte som om de har blivit signifikant bättre. Förhoppningsvis har jag fel dock :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav hifikg » 2021-12-19 19:13

FBK skrev:
jonasp skrev:
hifikg skrev:
Hörbart bättre? Jag är skeptisk.


Har vi inte varit genom det här förut, du och jag? :D :wink:

Inte bara du :mrgreen: Jag ska visa hifikg att det går att höra skillnader på kablar, det blir en utmaning 8) Och det lär inte komma någon ny utgåva av Nad 208 bara för en del Svenskar är kär i det steget


Hur bra tyckte du att du lyckades? Fast jag har fått nytta av knopppenparet du lämnade :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD 208 Anniversary Edition

Inläggav distad » 2021-12-19 19:27

hifikg skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:
Har vi inte varit genom det här förut, du och jag? :D :wink:

Inte bara du :mrgreen: Jag ska visa hifikg att det går att höra skillnader på kablar, det blir en utmaning 8) Och det lär inte komma någon ny utgåva av Nad 208 bara för en del Svenskar är kär i det steget


Hur bra tyckte du att du lyckades? Fast jag har fått nytta av knopppenparet du lämnade :)

Jag hörde ingen skillnad, :oops: så dina kablar är tillräckligt bra så att säga. Du hade väl inte lagt mycket på dem om jag minns rätt, 150kr paret ? Angående Knoppen så ÄR det tillräckligt bra för min del då de släpper igenom allt utan någon betoning i mina öron och då är de bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster