Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkning?

Inläggav JM » 2020-11-11 09:31

1.Öronproppar i yttre hörselgången dämpar yttre ljud men förstärker inre egna ljud typ tuggande eller egen röst.

Ocklusion effekten uppstår när ett föremål fyller den yttre delen av en persons hörselgången och den personen uppfattar "ihåliga" eller "blomstrande" eko-liknande ljud från sin egen röst. Det orsakas av benledda ljudvibrationer som återspeglar av föremålet som fyller öronkanalen . När man pratar eller tuggar, slipper dessa vibrationer normalt genom en öppen hörselkanal; de flesta människor är omedvetna om deras existens. När hörselgången är blockerad reflekteras vibrationerna tillbaka mot trumhinnan. Jämfört med en helt öppen yttre hörselkanal kan ocklusionseffekten öka lågfrekvens (vanligtvis under 500 Hz) ljudtryck i hörselgången med 20 dB eller mer.

2.Nu är det så att örontrumpeten, tuba auditiva (the Eustachian tube, also known as the auditory tube or pharyngotympanic tube), förbinder mellanörat med svalget och är normalt stängd. Vid dykning och snabb förflyttning till annat lufttryck vid tex start och landning med flyg hinner inte alltid mellanörat tryckutjämna via örontrumpeten.
Vid vissa sjukdomar är örontrumpeten alltid öppen och luftförbindelsen till svalget stängs inte samt skapar en icke avstängd kavitet. Detta leder till förstärkt upplevelse av egna inre ljud - likt vid ocklusionseffekten.

Går båda fallen att förklara akustiskt? Om så - hur?

3.Hur kommer det sig att vi normalt inte upplever de egna inre ljuden vid tuggande och tal?

https://en.wikipedia.org/wiki/Occlusion_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Eustachian_tube
https://sv.qaz.wiki/wiki/Occlusion_effect

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-11 21:46, redigerad totalt 3 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav I-or » 2020-11-11 13:43

1. När hörselgången är igentäppt har vi en sluten kavitet framför trumhinnan. Tryckförändringar (ljudvågor) som skapas i denna kavitet via vibrationer i väggarna kommer då att kopplas mycket effektivt till trumhinnan, vilket gör att kroppsljud blir mycket märkbara. Jämför med de extrema ljudtryck man kan mäta upp med en mikrofon (trumhinna) inuti en högtalarlåda (hörselgång), vilket akustiskt sett är samma situation.

2. Det är rimligt att anta att vibrationer från tal eller blodflöden i området runt trumhinnan alltid driver denna och hörselbenen direkt (mekaniskt), men att den normalt slutna kaviteten som utgörs av mellanörats volym och tuba auditiva då begränsar rörelsen och därmed upplevelsen av ljud. Jämför med den begränsning av konrörelsen (trumhinnan) som man får via luftfjädern i en sluten låda.

3. Vi registrerar normalt dessa ljud, dock med en lägre nivå än om man täpper igen hörselgången. Att kroppsljuden finns där blir tydligt när man befinner sig i ett mycket tyst rum med ljudnivåer under 20 dBA. Benledning är ganska ineffektivt, men det är detta fenomen som gör att vi uppfattar våra egna röster helt annorlunda än hur de låter för andra.

En gång hade jag i uppdrag att bedöma benledningsljudnivåer för patienter i en s.k. strålknivssäng (där skallbenet skruvas fast vid cancerbehandling med joniserande strålning 8O) och denna teknik var mycket intressant ur både akustisk, men framför allt medicinsk synvinkel.


ear-anatomy-1red.jpg
ear-anatomy-1red.jpg (44.11 KiB) Visad 1047 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav I-or » 2020-11-11 14:09

Vilket trams. Jag har spenderat många dagar i ekofria rum och det är förstås en lite annorlunda miljö, men inte fasen är det så illa.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav Baffel » 2020-11-11 14:15

Är väl en dramaqueen som skrev den artikeln :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-11 14:39

Baffel skrev:https://www.vice.com/sv/article/8x8dmg/hur-lange-klarar-man-av-absolut-tystnad-innan-man-blir-galen

"hur-lange-klarar-man-av-absolut-tystnad-innan-man-blir-galen"


Den mentala hälsan innan man går in i rummet har förståss en stor inverkan på resultatet.

Själv har jag upplevt detta med att höra den här typen av effekter även utanför ekofritt rum, till fjälls på vår-vintern då det kan vara helt, absult tyst. Sällen det händer, det är nästan alltid lite vind eller annat som "brusar".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav JM » 2020-11-11 15:20

I-or skrev:En gång hade jag i uppdrag att bedöma benledningsljudnivåer för patienter i en s.k. strålknivssäng (där skallbenet skruvas fast vid cancerbehandling med joniserande strålning 8O) och denna teknik var mycket intressant ur både akustisk, men framför allt medicinsk synvinkel.

Intressant det där med strålknivsbehandling av hjärntumörer och benledning. Hur blev resultaten? Skruvarna i Z-ramen på KS där jag behandlat hundratals hjärntumörer med Lexells Gammaknife satt i pannan lateralt och baktill parietalt dvs inte helt optimalt för benledning. Främre skruvarna borde ge bäst resultat. Men detta var några år sedan,
Delfiner har om jag minns rätt högfrevenskänsliga hörselorgan i käken med direktkontakt med mellanörat. Inre hårcellerna hos människan kan om jag minns rätt kan reagera på frekvenser kring 100 000 Hz vid benledning.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav JM » 2020-11-11 15:37

Baffel skrev:https://www.vice.com/sv/article/8x8dmg/hur-lange-klarar-man-av-absolut-tystnad-innan-man-blir-galen

Sensorisk deprivation kräver lite mer för att skapa hallucinationer. Får vi inte sensorisk information från omvärlden skapar vi egna.
Short-term sessions of sensory deprivation are described as relaxing and conducive to meditation; however, extended or forced sensory deprivation can result in extreme anxiety, hallucinations,[2] bizarre thoughts, temporary senselessness, and depression.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_deprivation

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav Baffel » 2020-11-11 15:45

Ja just det en sådan där flotation REST ser jag i wikilänken. Det var väl de som var så poppis för några år sedan .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav Baffel » 2020-11-11 15:49

Max_Headroom skrev:
Baffel skrev:https://www.vice.com/sv/article/8x8dmg/hur-lange-klarar-man-av-absolut-tystnad-innan-man-blir-galen

"hur-lange-klarar-man-av-absolut-tystnad-innan-man-blir-galen"


Den mentala hälsan innan man går in i rummet har förståss en stor inverkan på resultatet.

Själv har jag upplevt detta med att höra den här typen av effekter även utanför ekofritt rum, till fjälls på vår-vintern då det kan vara helt, absult tyst. Sällen det händer, det är nästan alltid lite vind eller annat som "brusar".


Släkt med en uggla? :)

https://youtu.be/9cBHTDTSnMM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav I-or » 2020-11-11 17:00

JM skrev:
I-or skrev:En gång hade jag i uppdrag att bedöma benledningsljudnivåer för patienter i en s.k. strålknivssäng (där skallbenet skruvas fast vid cancerbehandling med joniserande strålning 8O) och denna teknik var mycket intressant ur både akustisk, men framför allt medicinsk synvinkel.

Intressant det där med strålknivsbehandling av hjärntumörer och benledning. Hur blev resultaten? Skruvarna i Z-ramen på KS där jag behandlat hundratals hjärntumörer med Lexells Gammaknife satt i pannan lateralt och baktill parietalt dvs inte helt optimalt för benledning. Främre skruvarna borde ge bäst resultat. Men detta var några år sedan,
Delfiner har om jag minns rätt högfrevenskänsliga hörselorgan i käken med direktkontakt med mellanörat. Inre hårcellerna hos människan kan om jag minns rätt kan reagera på frekvenser kring 100 000 Hz vid benledning.

JM


Jag vill minnas att ramen var densamma för den nya och gamla modellen (åtminstone under utvecklingsarbetet), så det är nog samma som du har arbetat med.

Man höll på att ta fram en ny generation av strålkniven som inte fick vara värre benledningsmässigt än den gamla. Tanken var att patienten är stressad nog som det är med a) en hjärntumör, b) skruvar rätt in i skallbenet och c) en halvsfär med joniserande material runt huvudet. Diverse motorljud och smällar under behandlingen gör inte saken bättre. Det visade sig dock att den nya maskinen totalt sett var oerhört mycket bättre än den gamla och att luftljudet efter vissa modifieringar dominerar över benledningsljudet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ocklusions effeken - akustisk förklaring till förstärkni

Inläggav jansch » 2020-11-11 19:20

I-or skrev:Vilket trams. Jag har spenderat många dagar i ekofria rum och det är förstås en lite annorlunda miljö, men inte fasen är det så illa.


Jag anser att journalistens sätt att beskriva upplevelsen är bra, om än lite dramatiserad.
Personligen tog det mej ett par arbetsveckor att inte få ökad puls och i början var jag klart svettig efter 15 - 20 minuter. Det som "spädde på" obehagskänslan var gungandet när man rörde sig - lite känsla av att man var yr i huvudet och höll på att svimma.
Även efter "tillvänjning" hade jag då o då fobier om att någon kunde stänga/låsa dörren ( vilket inte var möjligt). Jobbade nästan alltid med öppen dörr (såklart!) men skillnaden upplevelsemässigt är marginell jämfört med stängd dörr.
När vi gjorde test med hörade av riktning och dess undre gränsfrekvens var det flera personer som valde att avbryta testserien p g a psykisk stress, ändå hade vi introducerat testpersonerna (studenter i åldern 22 - 30 år) och låtit dom bekanta sig med musik och frekvenssvep i frifältsmiljö under en eftermiddag.

Jag tror du är ovanligt "tålig" med tanke på vad du skriver.
Gemene man är ganska "lättskrämd" i ett frifältsrum.... framförallt om man släcker ner och stänger dörren. Det behövs inte många minuter förrän pulsen är klart över 100/minut och andningen blir forcerad.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav I-or » 2020-11-11 20:04

Ptja, någon gnällspik eller fegis har man väl aldrig varit. Ingen av mina kolleger gnällde dock heller och jag har träffat många kineser som veckovis spenderar stora delar av dagarna i helekofria rum.

Det är, precis som Max_Headroom skriver, inte helt ovanligt att uppleva den tystnaden och reflektionsfriheten en vindstilla vinterdag en bit från civilisationen med ett par dm nysnö på marken. De flesta har nog varit med om något liknande i fjällen åtminstone. Man vänjer sig ganska fort.

Det mest irriterande i helekofria rum tycker jag är de där dj-vla gungande metallnäten som man måste gå på. Det är likadant överallt även om vissa är mer svajiga än andra - de kinesiska är värst. Semiekofria rum är liknande upplevelsemässigt akustiskt sett, men är mycket mer praktiska eftersom man har fast golv under fötterna.

En gång tävlade vi fem man om vem som kunde skrika högst i ett efterklangsrum (motsatsen till ekofritt) för att simulera skrikande tonårstjejer i attraktionerna på Gröna Lund, vilket vi beräkningsmässigt kunde visa var det största "bullerproblemet" för omgivningen. Jag vann med ett riktigt kärringskrik. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav Almen » 2020-11-11 20:10

Första gången jag var inne i ekofritt tyckte jag enbart det var skitcoolt. Jag tror jag skulle kunna lägga mig och sova utan problem. Men då älskar jag å andra sidan tystnaden i en snötäckt skog, när man hör sin egen puls och suset i öronen.

Det är kanske genetiskt betingat? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav JM » 2020-11-11 20:28

Människan är bra på adaptera till tystnad eller buller. Jag brukade ofta sova i magnetkameran under aktiva testundersökningar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav JM » 2020-11-11 21:44

3.Hur kommer det sig att vi normalt inte upplever de egna inre ljuden vid tuggande och tal?

Hjärnan verkar i olika kontexter aktivt undertrycka vissa ljud. McGurk effekten är ett exempel där synen hämmar vad vi hör.
https://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect

Råttan kan aktivt undertrycka ljudet av sina egna steg. Sannolikt av evulotionära skäl. Människan kan aktivt hörandet av tuggande och tal på lite olika sätt.

To ensure that a mouse hears the sounds of an approaching cat better than it hears the sounds its own footsteps make, the mouse's brain has a built-in noise-cancelling circuit.
https://medicalxpress.com/news/2018-09- ... rcuit.html

The human auditory cortex appears to have a specific topography of self-speech suppression that is stable across time, suggesting an intertwined mosaic of neuronal populations with suppressed and nonsuppressed auditory responses.
https://www.jneurosci.org/content/30/49/16643

Conclusions and significance: Chewing is known to cause a stapedius reflex which suppresses internal sounds to optimize audition of external sounds.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... ode=ioto20

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav Almen » 2020-11-11 22:55

JM skrev:3.Hur kommer det sig att vi normalt inte upplever de egna inre ljuden vid tuggande och tal?


I-or skrev:3. Vi registrerar normalt dessa ljud, dock med en lägre nivå än om man täpper igen hörselgången. Att kroppsljuden finns där blir tydligt när man befinner sig i ett mycket tyst rum med ljudnivåer under 20 dBA. Benledning är ganska ineffektivt, men det är detta fenomen som gör att vi uppfattar våra egna röster helt annorlunda än hur de låter för andra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav JM » 2020-11-11 23:40

Almen skrev:
JM skrev:3.Hur kommer det sig att vi normalt inte upplever de egna inre ljuden vid tuggande och tal?


I-or skrev:3. Vi registrerar normalt dessa ljud, dock med en lägre nivå än om man täpper igen hörselgången. Att kroppsljuden finns där blir tydligt när man befinner sig i ett mycket tyst rum med ljudnivåer under 20 dBA. Benledning är ganska ineffektivt, men det är detta fenomen som gör att vi uppfattar våra egna röster helt annorlunda än hur de låter för andra.


Förväntat svar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav jansch » 2020-11-12 05:31

I-or skrev:Ptja, någon gnällspik eller fegis har man väl aldrig varit. Ingen av mina kolleger gnällde dock heller och jag har träffat många kineser som veckovis spenderar stora delar av dagarna i helekofria rum.

Det är, precis som Max_Headroom skriver, inte helt ovanligt att uppleva den tystnaden och reflektionsfriheten en vindstilla vinterdag en bit från civilisationen med ett par dm nysnö på marken. De flesta har nog varit med om något liknande i fjällen åtminstone. Man vänjer sig ganska fort.

Det mest irriterande i helekofria rum tycker jag är de där dj-vla gungande metallnäten som man måste gå på. Det är likadant överallt även om vissa är mer svajiga än andra - de kinesiska är värst. Semiekofria rum är liknande upplevelsemässigt akustiskt sett, men är mycket mer praktiska eftersom man har fast golv under fötterna.

En gång tävlade vi fem man om vem som kunde skrika högst i ett efterklangsrum (motsatsen till ekofritt) för att simulera skrikande tonårstjejer i attraktionerna på Gröna Lund, vilket vi beräkningsmässigt kunde visa var det största "bullerproblemet" för omgivningen. Jag vann med ett riktigt kärringskrik. :mrgreen:


Som alltid samarbetar våra sinnen, det är först när summan av intryck blir "fel" som stresspåslag normalt blir kännbara.
Helt enkelt en fundamental och viktig överlevnadsinstinkt.

Max_Headroom:s "fjällenupplevelse" blir mer sensationell i en positivt mening, sinnesintrycken harmonierar . Det är ingenting som är "fel" som kräver tillvänjning. Dock kan ju reaktionen bli stark, troligtvis med ökad puls men med ett leende på läpparna.

Såklart kineserna inte reagerade, det gjorde inte heller jag efter att "kroppen" hade lärt sig miljön.

En intressant reaktion efter en heldag med gungande steg i frifältsrum var att när man väl var hemma på kvällen var att fåtöljen framför tv:n gungade till när man slappnade av. Alltså samma känsla som efter en längre båttur med lite sjö.
Varför uppstår denna känsla utan någon retning från båggångarna? Kanske en fråga för JM?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav Almen » 2020-11-12 08:42

JM skrev:
Almen skrev:
JM skrev:3.Hur kommer det sig att vi normalt inte upplever de egna inre ljuden vid tuggande och tal?


I-or skrev:3. Vi registrerar normalt dessa ljud, dock med en lägre nivå än om man täpper igen hörselgången. Att kroppsljuden finns där blir tydligt när man befinner sig i ett mycket tyst rum med ljudnivåer under 20 dBA. Benledning är ganska ineffektivt, men det är detta fenomen som gör att vi uppfattar våra egna röster helt annorlunda än hur de låter för andra.


Förväntat svar.

JM

Varsågod. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav JM » 2020-11-12 08:59

Almen skrev:
JM skrev:
Almen skrev:


Förväntat svar.

JM

Varsågod. :)

Hur går det med vaden?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav Harryup » 2020-11-12 09:38

Jag har varit med om att stå vid Hornavan i absolut tysthet väldigt tidigt en morgon och skall starta en gammal Ockelbo. När ägaren till skotern precis drar i snöret så exploderar allt i en våldsam knall. Under en tiondels sekund tror vi att skotern exploderat och möjligen skadat/dödat varandra.Tills vi inser att ljudet kommer ifrån en Viggen på trädtoppshöjd över oss. Var absolut ingen svårighet att se varenda nit i plåtarna på planet. Hade det kommit en halvsekund tidigare eller senare så hade effekt av exploderande skoter uteblivit.

Harry

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav rajapruk » 2020-11-12 09:45

Harryup skrev:Jag har varit med om att stå vid Hornavan i absolut tysthet väldigt tidigt en morgon och skall starta en gammal Ockelbo. När ägaren till skotern precis drar i snöret så exploderar allt i en våldsam knall. Under en tiondels sekund tror vi att skotern exploderat och möjligen skadat/dödat varandra.Tills vi inser att ljudet kommer ifrån en Viggen på trädtoppshöjd över oss. Var absolut ingen svårighet att se varenda nit i plåtarna på planet. Hade det kommit en halvsekund tidigare eller senare så hade effekt av exploderande skoter uteblivit.

Harry


Hahahaha!
Jag har en liknande story med dålig timing. Vi kollar på fotbolls-EM hemma hos mig ett stort gäng, Sverige - Spanien tror jag det var. Barnen är instruerade att de bara får ta 1 chips åt gången ur skålen. En liten kille tar mod till sig och tar en hel näve chips när han tror att ingen ser. Precis i samma ögonblick så gör Spanien mål och alla skriker NEEEEEEJJ!!!! med full kraft. Lillkillen tror för ett kort ögonblick att det är honom som alla skriker åt och att hans sista stund är kommen :D

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav MichaelG » 2020-11-12 10:26

:lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav Almen » 2020-11-12 11:58

JM skrev:
Almen skrev:
JM skrev:
Förväntat svar.

JM

Varsågod. :)

Hur går det med vaden?

JM

Tack, så sakteliga bättre. Men jag får fortfarande inte springa något. :(
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav E » 2020-11-12 13:15

rajapruk skrev:[…] En liten kille tar mod till sig och tar en hel näve chips när han tror att ingen ser. Precis i samma ögonblick så gör Spanien mål och alla skriker NEEEEEEJJ!!!! med full kraft. Lillkillen tror för ett kort ögonblick att det är honom som alla skriker åt och att hans sista stund är kommen :D

Att fotboll leder till många skador vet väl alla som ger sig in i leken. Det är bara att betala och se glad ut (några år hos en bra psykoterapeut). :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav E » 2020-11-12 13:36

PS. Jag har inte varit i ekofritt rum, men jag älskar elavbrott och nysnö. Vid lugnt väder hamnar den akustiska störnivån mycket nära hörtröskeln. Visst kan man höra göken gala och dylikt, men det räknas inte riktigt – det är ju väsensskilt från den matta av tekniskt buller som blivit så utbredd/accepterad på den här planeten. :cry:
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav jonasp » 2020-11-12 15:54

Jag upplever inte heller ekofria kammare som speciellt obehagliga. Håller däremot med I-or om att golven kan vara obehagliga.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Ocklusions effekten - akustisk förklaring till förstärkn

Inläggav E » 2020-11-12 19:22

jonasp skrev:Håller däremot med I-or om att golven kan vara obehagliga.

Det gäller förvisso även många stabila golv i svenska hem! (Ett obehagligt, otäckt golv råder man bot på genom att o-otäcka det med en tät, tjock matta med hög lugghöjd över hela ytan.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster