Heltäckningsmatta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav hcl » 2020-11-13 19:53

Tangband skrev:
jonasp skrev:Ursäkta om jag är fyrkantig. Men jag reagerade på att bästa sättet att lära sig akustik är att kliva in i badrummet. (Åtminstone så länge man ej medtager en akustikbok!)

Trevlig helg! :)


Vad skriver du jonasp ? - självklart kan man bedöma vad bra ljud är utan att kunna allting inom akustik !

Kommer just från badrummet och känner mig både upplyst och lättad på något sätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav goat76 » 2020-11-13 20:00

hcl skrev:
Tangband skrev:
jonasp skrev:Ursäkta om jag är fyrkantig. Men jag reagerade på att bästa sättet att lära sig akustik är att kliva in i badrummet. (Åtminstone så länge man ej medtager en akustikbok!)

Trevlig helg! :)


Vad skriver du jonasp ? - självklart kan man bedöma vad bra ljud är utan att kunna allting inom akustik !

Kommer just från badrummet och känner mig både upplyst och lättad på något sätt.


Den akustiska händelse jag nyss upplevde under mitt toalettbesök måste även ha hörts till grannarna, är det en bra ide med en dämpande heltäckningsmatta i badrummet?

Vad skriver jag?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav Tangband » 2020-11-13 20:02

goat76 skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:
Vad skriver du jonasp ? - självklart kan man bedöma vad bra ljud är utan att kunna allting inom akustik !

Kommer just från badrummet och känner mig både upplyst och lättad på något sätt.


Den akustiska händelse jag nyss upplevde under mitt toalettbesök måste även ha hörts till grannarna, är det en bra ide med en dämpande heltäckningsmatta i badrummet?


I vissa fall får man helt enkelt dela ut öronproppar till grannarna , för att de ska stå ut :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav jonasp » 2020-11-13 20:03

goat76 skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:
Vad skriver du jonasp ? - självklart kan man bedöma vad bra ljud är utan att kunna allting inom akustik !

Kommer just från badrummet och känner mig både upplyst och lättad på något sätt.


Den akustiska händelse jag nyss upplevde under mitt toalettbesök måste även ha hörts till grannarna, är det en bra ide med en dämpande heltäckningsmatta i badrummet?

Vad skriver jag?


:lol:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav distad » 2020-11-13 20:07

jonasp skrev:Ursäkta om jag är fyrkantig. Men jag reagerade på att bästa sättet att lära sig akustik är att kliva in i badrummet. (Åtminstone så länge man ej medtager en akustikbok!)

Trevlig helg! :)

Jo men för dem som inte har någon erfarenhet alls inom Hifi eller akustik så är det ett övertydligt exempel som inte går att ta miste på därför brukar jag säga till folk som tex frågar på jobbet om vad de skall köpa och då brukar jag dra det exemplet för det är det lättaste sättet att förstå var inredning, mattor och tyg betyder för ljudet. Jag vill inte rekommendera något förrän jag har en liten bild av hur miljön är som grejerna ska stå i då det kan bli riktigt galet.
Och trevlig helg själv!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav distad » 2020-11-13 20:08

goat76 skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:
Vad skriver du jonasp ? - självklart kan man bedöma vad bra ljud är utan att kunna allting inom akustik !

Kommer just från badrummet och känner mig både upplyst och lättad på något sätt.


Den akustiska händelse jag nyss upplevde under mitt toalettbesök måste även ha hörts till grannarna, är det en bra ide med en dämpande heltäckningsmatta i badrummet

Vad skriver jag?

Testa :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav Baffel » 2020-11-14 00:00

Det är ju ganska behändigt om det är så att ett rum blir bättre ur lyssningshänseende om det ska bryta ljudvågor och dämpas. Då slipper men städa. Ju mer bråte desto bättre.. :)

Slänga ut mattor kan man ju alltid testa . Har dock även fastnat för denna bespottade 70-tals företeelse, heltäckningsmatta.

https://www.byggmax.se/inredning/mattor ... ingsmattor

Tycker en del är riktigt snygga. :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav E » 2020-11-14 18:42

Fritt ur minnet: "Ryamatta ovanpå heltäckningsmattan är extra bra".

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav MacBruce » 2020-11-15 03:12

FBK skrev: [...]
Du behöver inte försöka idiot förklara mig, JAG VET ALLT DETTA :!: Har liksom hållit på med denna hobby i 30år och jag vet exakt vad som påverkar mest och mindre då jag flyttat några gånger och då lär man sig hur olika möbler, mattor,tavlor osv påverkar ljudet. Det enklaste sättet att förstå akustik är att gå in badrummet och klappa händerna och sedan plocka bort alla handukar och göra om samma sak igen. Förstår man inte då vad tyg gör för ljudet så bör man bytta hobby ifrån denna. Men kala väggar är inte bra för akustiken om man har det. Och lösa problemet med att lägga mattor längs med nerkanten på väggen är ingen lösning till ett klart bättre ljud. Det behövs att man inreder rummet på ett klokt sätt. Sedan om man har ett dåligt rum med basproblem så behövs det mer påtagliga lösningar. Sedan är jag inget fan av rum som är täckta med tyg, då blir det överdämpat i mina öron. Utan ett rejält möblerat rum med massor av tavlor och en stor tjock matta är bäst i mina öron.


Det där är dina privata erfarenheter, som Moder Natur inte bryr sig ett skit om. (Vi har ju andra, liknande uttalanden i faktiskt,io som visar, att ju längre någon har "propagerat" sina erfarenheter utan att någon har "orkat/brytt sig/ansett det mödan värt" att korrigera henom, desto hårdare har hens åsikter "satt sig" inom henom). Om det funkar för dig, så är det OK — för dig.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Chris71, tandren och 14 gäster