Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav olaume » 2020-11-14 22:21

Någon som har erfarenhet av Last Record Preservative? http://vinylcenter.se/rengoring-skydd/s ... ative-2oz/
Finns det ens någon teoretisk möjlighet att det fungerar? Kan denna svindyra vätska kemiskt förena sig med vinylen, så att skivan både konserveras och låter bättre? Det låter väldigt mycket hokus pokus. Rent förnuftsmässigt tycker jag att det borde krävas väldigt mycket mer vätska än några droppar som man fuktar en dyna med för att det ska tränga ned i spåren. Literpriset på vätskan blir astronomiskt om man verkligen ska dränka in skivorna. Finns det egentligen någon kemisk möjlighet att det fungerar? Och finns det i så fall något billigare sätt att åstadkomma samma sak?

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav olaume » 2020-11-17 12:43

Nähä. Ingen som har åsikter om detta? Finns ingen kemist som kan svara på om det är möjligt att det fungerar? :-(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-17 13:01

Hur säkerställer man att något mer än rengöring verkligen händer? Vem vill betala ett labb att testa? Tipsa en tidning som kanske har budgeten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav Emrik » 2020-11-17 13:02

"Förbättringen av ljudet är anmärkningsvärd, fler detaljer dyker upp som du inte visste fanns. Allt blir klarare, från bas till diskant. Det är inget krav att skivan är helt ren, men det gör ju inget."

Jag är tveksam. Den kanske kan motverka degradering av skivan men om den får fram nya detaljer och dylikt verkar det skumt. Köp och testa eller skit i det och var glad ändå! :)
Röstar på humbug men reserverar till att det nog kan vara bra på något vis.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav olaume » 2020-11-17 13:12

Jag har faktiskt testat och tycker mig höra en förbättring, men det kan mycket väl vara inbillning eller resultatet av att skivan blir ytterligare rengjord. Dock kör jag alltid mina skivor i en avancerad vinyltvätt, så jag har svårt att tro att det skulle handla om att de blir renare. Vad jag har svårt att förstå, är hur några droppar på en dyna som man ska smeta ut över hela skivan skulle kunna tränga ned i alla spår. Jag skulle gärna vilja dränka in skivorna, men då blir kostnaden totalt orimlig.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-11-17 16:31

Det luktar ormolja lång väg.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav Bill50x » 2020-11-17 16:33

Jag är lätt skeptisk. Enligt utsago så handlar det inte om ett smörjmedel utan något som reagerar med vinylen och skapar en annan tåligare yta. Om jag förstått det rätt. Men med tanke på hur vindlingarna ser ut i de högre frekvenserna så känns det tveksamt om några droppar som smetas ut på ytan medelst en dyna skulle kunna åstadkomma det som hävdas.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav darkg » 2020-11-17 21:03

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav RJohan » 2020-11-18 10:24

För många år sedan fanns det något som hette Permostat som skulle ta bort den statiska elektrisiteten hos skivorna. Det gjorde det. För sent upptäckte jag att det blev ett extra fnassligt skivbrus av eländet, ett antal skivor förstörda.

Sedan dess kommer INGA medel i närheten av mina skivor.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav MacBruce » 2020-11-19 01:19

Ja ... drar mig till minnes när en potentiell kund, tillika dansbandsmusiker, ville provspela en av sina favoritskivor på ett par av mina högtalare. Det lät "för dj*vl*gt", kort sagt. När jag lyfte av pickupen upptäckte jag, att nålen hade lagrat en stor klump av tobakstjära...

Ny provspelning efter att varsamt ha behandlat skivan med YES diskmedel och en mjuk diskborste: "OJ", utbrast musikern, "det finns en trumpet i bakgrunden. Den hörde jag inte ens när skivan var ny!" (Det visade sig när han kom hem, att hans pickup också hade en stor klump med tjära på nålen...)

Sense moral - och kanske lite "blandade metaforer". För att citera flygkonstruktören William Bushnell Stout: "Tillgrip inte högre matematik förrän du har uttömt alla möjligheter med två gem och en gummisnodd!"
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav I-or » 2020-11-19 01:28

:D

"Two paper clips and a rubber band? Enough to build a nuclear reactor." Angus MacGyver
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav MacBruce » 2020-11-19 02:14

I-or skrev::D

"Two paper clips and a rubber band? Enough to build a nuclear reactor." Angus MacGyver


Ja, den ansatsen erbjuder onekligen möjligheter att tidigt upptäcka, och avverka, hinder på vägen till målet. Risken är, som för yours truly, att man "fastnar" i ett sidospår som är "roligare"... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vinylkonservering - Kan det fungera, eller humbug?

Inläggav olaume » 2020-11-19 13:41

MacBruce skrev:Ja ... drar mig till minnes när en potentiell kund, tillika dansbandsmusiker, ville provspela en av sina favoritskivor på ett par av mina högtalare. Det lät "för dj*vl*gt", kort sagt. När jag lyfte av pickupen upptäckte jag, att nålen hade lagrat en stor klump av tobakstjära...

Ny provspelning efter att varsamt ha behandlat skivan med YES diskmedel och en mjuk diskborste: "OJ", utbrast musikern, "det finns en trumpet i bakgrunden. Den hörde jag inte ens när skivan var ny!" (Det visade sig när han kom hem, att hans pickup också hade en stor klump med tjära på nålen...)

Sense moral - och kanske lite "blandade metaforer". För att citera flygkonstruktören William Bushnell Stout: "Tillgrip inte högre matematik förrän du har uttömt alla möjligheter med två gem och en gummisnodd!"

Instämmer till fullo i detta. För mig är det en gåta att personer med anläggningar som kostar som en bättre bil spelar sina vinyler otvättade eller i bästa fall tvättade under kökskranen. Min skivtvätt med vakuumsug och rotationsborste är den enskilt absolut största ljudförbättringen i huset. Det behöver man inte ägna några djuplodande analyser och blindtester för att höra. Dessutom är det högst troligt att den förlänger livet på både skivor och nål Men det är ändå lite kul att fundera över om det går att komma ytterligare ett snäpp vidare. I sammanhanget kan jag nämna att jag tycker mig höra en viss skillnad även mellan olika tvättvätskor, vilket strängt taget borde vara omöjligt eftersom vätskorna ändå sugs bort med vakuum. Men den skillnaden är dock så liten att det mycket väl kan handla om placebo.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster