Blindtest streamingtjänster

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Blindtest streamingtjänster

Inläggav Baffel » 2020-11-16 11:33

https://feber.se/webb/the-verge-kor-bli ... al/330535/

Det var intressant. Kontentan . Det ska nog till hyfsad utrustning för att höra skillnad . Frågan är då hur pass bra? Obs givetvis då bättre system och jämförelse med blidtestet så det inte bara blir frågan om bias och förutfattade meningar.

Fyll gärna på med mer blindtester kring detta om du hittar några.

Edit: hittade en bute sk blindtester på Youtube men de var tämligen värdelösa . Ungefär samma upplägg i dem. En person som testar Tidal och Spotify. Växlar mellan dem själv och vet därmed vilken lösning som spelas , så de gav såklart inte ett smack.

Edit 2: Tillägg , upptäckte nu länken där de beskriver vad de använde för hörlurar . Finns en länk längre ned på sidan


The methodology was straightforward: subjects listened to the same segment of the same song back-to-back on all three services set to their maximum streaming bitrates. We used Sony's MDR-7506 headphones — selected for their popularity, neutral sound, and non-outrageous price tag — paired to an iPhone 6 Plus. Subjects judged a total of three songs covering a spectrum of genres and audio characteristics: Kendrick Lamar's "Complexion (A Zulu Love)," St. Vincent's "Digital Witness," and Aaron Copland's "Fanfare for the Common Man" off the Copland Conducts Copland compilation. After listening to each song, we asked them to just say whatever was on their mind — if one service sounded notably better, notably worse, or if all three were about the same.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-16 16:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav miaber » 2020-11-16 13:56

Baffel skrev:https://feber.se/webb/the-verge-kor-blindtest-med-spotify-apple-music-och-tidal/330535/

Det var intressant. Kontentan . Det ska nog till hyfsad utrustning för att höra skillnad . Frågan är då hur pass bra? Obs givetvis då bättre system och jämförelse med blidtestet så det inte bara blir frågan om bias och förutfattade meningar.

Fyll gärna på med mer blindtester kring detta om du hittar några.

Edit: hittade en bute sk blindtester på Youtube men de var tämligen värdelösa . Ungefär samma upplägg i dem. En person som testar Tidal och Spotify. Växlar mellan dem själv och vet därmed vilken lösning som spelas , så de gav såklart inte ett smack.

jo, men som redaktören själv säger, att testet gjordes med telefon och enklare lurar. Jag tror inte det representerar medelfaktisianens finlyssnande.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Baffel » 2020-11-16 14:07

Säkerligen inte. Jag la in en brasklapp om just det. Varför ska det vara så svårt att hitta blindtester gjorda på bättre system ? Det är ju ta mig tusan himla mysko. Borde väl vid det här laget gjorts massvis som man kan hitta på nätet /Youtube, men jag hittar ta mig fan inget vettigt.

Någon som kan lurar som kan se vad de lyssnar med för några i testet?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav PerStromgren » 2020-11-16 14:17

Svårigheten med att jämföra streamingtjönster är att det är svårt att vara tvärsäker på att det är samma original man jämför! Jag har själv provat och kan inte leta upp en endaste skiva som jag kan vara säker på inte finns i flera utgåvor.

PS. Jag har kollat din länk, det borde jag så klart göra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav PerStromgren » 2020-11-16 14:23

Nu har jag lyssnat, och de kommenterar inte problemet med olika utgåvor. Testet faller.

Å andra sidan, slutkommentaren är viktig: om man lyssnar med lurar utanför hemmet spelar det nog ingen roll.
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Tangband » 2020-11-16 14:58

Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.

Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.
Senast redigerad av Tangband 2020-11-16 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav PerStromgren » 2020-11-16 15:00

Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant.


Jag vill se en test som visar att Spotify inte duger för en kräsen lyssnare, till exempel du...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Fostex » 2020-11-16 15:01

Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.
Senast redigerad av Fostex 2020-11-16 15:09, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Tangband » 2020-11-16 15:03

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant.


Jag vill se en test som visar att Spotify inte duger för en kräsen lyssnare, till exempel du...


Jag kan göra en sådan men jag orkar inte. Detta har varvats om och om igen. Såhär är det : en väljudande CD skiva eller FLAC/NAS fil låter vid en första lyssning ganska bra även på Spotify.

Men vid längre lyssning är det ingen contest. Snålkodning ger alltid viss lyssningströtthet i längden ( tycker jag ) :)

Jag kan njuta av musik via bluetooth och Spotify på promenader med mina Sony 1000 xm3 lurar. Men lyssnar jag sedan hemma på samma musik med FLAC och trådad Sony 1000xm3 eller genom mina högtalare med musik från NASen så blir det klart bättre.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Baffel » 2020-11-16 15:11

PerStromgren skrev:Svårigheten med att jämföra streamingtjönster är att det är svårt att vara tvärsäker på att det är samma original man jämför! Jag har själv provat och kan inte leta upp en endaste skiva som jag kan vara säker på inte finns i flera utgåvor.

PS. Jag har kollat din länk, det borde jag så klart göra!


Det är ju ett problem såklart. Man kan ju inte jämföra smaken på olika spagettisorter om man vräker på olika typer av tomatsåser. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Baffel » 2020-11-16 15:12

Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.

Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.


Jag ska testa själv. Hör jag inga skillnader äter jag upp min hatt och kastar förstärkaren i papperskorgen.

Skämt å sido. Är du verkligen säker på att du hör skillnader pga ljudkvalite eller hör du skillnader för att du vill höra skillnader mellan olika streamingtjänster? Ibland är det lättare att lura sig själv än man tror . Har en kompis till dig bytt streamingtjänst utan att du vet vad som spelas upp och du då prickar rätt? Det är därför jag försökte få tag i blidtestet gjorda på bättre system. Men jag gick bet på det.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav PerStromgren » 2020-11-16 15:27

Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.


Har du någon källa på att Spotify dynamikreducerar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav distad » 2020-11-16 15:33

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant.


Jag vill se en test som visar att Spotify inte duger för en kräsen lyssnare, till exempel du...

Spotify duger för mig. Så jag är inte en kräsen lyssnade då enligt vad en del "tycker" här. Finns väl någon tråd där det var en omröstning om hur Spotify duger eller inte.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Conan » 2020-11-16 15:37

Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.

Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.


1. Ja jo kanske... men en skillnad borde dom nog kunnat höra ändå. Så jäkla mediokra är väl inte lurarna? Lyssnarna klagade väl inte på lurarna vad som framgick av klippet?

2. Det där vet vi ju inte så mycket om. Var det inte nån av testdeltagarna som sa sig vara "audiofil"? Fattade jag fel?

3. Jag skulle vilja säga att det troligaste är att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan streamingtjänsterna ljudkvalitetsmässigt. Och skulle det skilja så kan det lika gärna (eller troligast) vara olika mastring på låtarna.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Conan » 2020-11-16 15:45

Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.


Spotify streamar väl fortfarande med Ogg Vorbis q9 som högsta kvalitet dvs 320 kbps, eller har nåt ändrats? Och dom lägger inte alltid på en dynamikreducering, men beroende på vilken normalisering som väljs så kan det komma till komprimering. Välj normaliseringsläget "Tyst" eller helt avstängt. På Spotify Connect är det aldrig "extra" komprimering från Spotifys sida.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav goat76 » 2020-11-16 15:47

PerStromgren skrev:
Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.


Har du någon källa på att Spotify dynamikreducerar?


Beroende på vald normalisering så reduceras dynamiken på all musik som understiger den nivån. De som inte själva aktivt väljer annan normalisering än standardläget så reduceras dynamiken till att rymmas inom läget -14 LUFS.


Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks. https://artists.spotify.com/faq/masteri ... is-it-used

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Baffel » 2020-11-16 15:54

Conan skrev:
Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :

1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.

Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.

Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.


1. Ja jo kanske... men en skillnad borde dom nog kunnat höra ändå. Så jäkla mediokra är väl inte lurarna? Lyssnarna klagade väl inte på lurarna vad som framgick av klippet?

2. Det där vet vi ju inte så mycket om. Var det inte nån av testdeltagarna som sa sig vara "audiofil"? Fattade jag fel?

3. Jag skulle vilja säga att det troligaste är att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan streamingtjänsterna ljudkvalitetsmässigt. Och skulle det skilja så kan det lika gärna (eller troligast) vara olika mastring på låtarna.


Kollar du en bit ned på sidan finns det en länk , såg den nu :


The methodology was straightforward: subjects listened to the same segment of the same song back-to-back on all three services set to their maximum streaming bitrates. We used Sony's MDR-7506 headphones — selected for their popularity, neutral sound, and non-outrageous price tag — paired to an iPhone 6 Plus. Subjects judged a total of three songs covering a spectrum of genres and audio characteristics: Kendrick Lamar's "Complexion (A Zulu Love)," St. Vincent's "Digital Witness," and Aaron Copland's "Fanfare for the Common Man" off the Copland Conducts Copland compilation. After listening to each song, we asked them to just say whatever was on their mind — if one service sounded notably better, notably worse, or if all three were about the same.

Inga värstinglurar men säkert inte helt kattskit heller

https://www.soundguys.com/sony-mdr-7506-review-16336/

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Fostex » 2020-11-16 16:05

PerStromgren skrev:
Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.


Har du någon källa på att Spotify dynamikreducerar?


Det var visst inte så illa som jag läst i den ursprungliga artikeln (som jag tyvärr inte hittar), se utdrag ur Spotify's FAQ:

Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.

https://artists.spotify.com/faq/masteri ... is-it-used

Edit: Precis som goat76 sade ovan.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav JonasB » 2020-11-16 19:01

Angående kvalitet på Spotify så finns en ordentlig skala och jag tror inte att det endast har med vilken version eller hastighet som streamas. I dag sitter ju folk i en egen skrubb och spelar in musik.
När jag lyssnade på några låtar som i mina öron låter bra på Tidal lät dessa lika bra via Spotify. Men jag kanske skulle letat efter musik som låter "illa" på Spotify och sedan testa dessa via Tidal.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav MichaelG » 2020-11-17 09:12

Att mycken musik låter illa via Spotify, hindrar inte att det som låter bra, kan låta riktigt bra.

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav Solveit » 2020-11-17 09:51

Man får också vara uppmärksam på inställningarna för musikkvalitet i Spotify när man installerar om för
då hoppar dom tillbaka till default läge.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Blindtest streamingtjänster

Inläggav MichaelG » 2020-11-17 19:24

När jag körde Spotify via PC så lät goda inspelningar bra ibland, men ofta var det något som gnagde. Förmodligen ändrades inställningarna vid Windowsuppdateringar, etc i PCn. Nu sedan jag kör via NVidia Shield, låter goda inspelningar alltid bra. Jag har aldrig jämfört mot exempelvis Tidal (eftersom jag inte har denna tjänst) men jag reagerar aldrig på att "oj vad bra det låter med CD" eller "nja något är inte som det ska riktigt i Spotify" som jag kunde göra tidigare. NVidia Shield är helt enkelt en väldigt bra mediaspelare tycker jag.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster