Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:https://feber.se/webb/the-verge-kor-blindtest-med-spotify-apple-music-och-tidal/330535/
Det var intressant. Kontentan . Det ska nog till hyfsad utrustning för att höra skillnad . Frågan är då hur pass bra? Obs givetvis då bättre system och jämförelse med blidtestet så det inte bara blir frågan om bias och förutfattade meningar.
Fyll gärna på med mer blindtester kring detta om du hittar några.
Edit: hittade en bute sk blindtester på Youtube men de var tämligen värdelösa . Ungefär samma upplägg i dem. En person som testar Tidal och Spotify. Växlar mellan dem själv och vet därmed vilken lösning som spelas , så de gav såklart inte ett smack.
Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :
1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.
Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant.
PerStromgren skrev:Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :
1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.
Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant.
Jag vill se en test som visar att Spotify inte duger för en kräsen lyssnare, till exempel du...
PerStromgren skrev:Svårigheten med att jämföra streamingtjönster är att det är svårt att vara tvärsäker på att det är samma original man jämför! Jag har själv provat och kan inte leta upp en endaste skiva som jag kan vara säker på inte finns i flera utgåvor.
PS. Jag har kollat din länk, det borde jag så klart göra!
Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :
1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.
Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.
Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.
Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.
PerStromgren skrev:Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :
1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.
Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant.
Jag vill se en test som visar att Spotify inte duger för en kräsen lyssnare, till exempel du...
Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :
1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.
Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.
Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.
Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.
PerStromgren skrev:Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.
Har du någon källa på att Spotify dynamikreducerar?
Conan skrev:Tangband skrev:Testet gav 0 resultat och det beror nog på :
1. De som lyssnade lyssnade med hörlurar, vilket ju är sämre än högklassiga högtalare.
2. De som lyssnade var inte så kräsna. Tillhör man dessa så duger Spotify som enda källa.
Har du en bra anläggning så är det nästan alltid bättre med högre upplösning. Sitter du med medioker anläggning så låter allting likadant, dvs det blir svårt att höra skillnad på TIDAL eller CD/FLAC från NAS och mp3 256 kBit.
Men det finns en skillnad om du har en bra anläggning.
1. Ja jo kanske... men en skillnad borde dom nog kunnat höra ändå. Så jäkla mediokra är väl inte lurarna? Lyssnarna klagade väl inte på lurarna vad som framgick av klippet?
2. Det där vet vi ju inte så mycket om. Var det inte nån av testdeltagarna som sa sig vara "audiofil"? Fattade jag fel?
3. Jag skulle vilja säga att det troligaste är att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan streamingtjänsterna ljudkvalitetsmässigt. Och skulle det skilja så kan det lika gärna (eller troligast) vara olika mastring på låtarna.
PerStromgren skrev:Fostex skrev:Förutom att de inte kan säkerställa samma källmaterial faller "testet" när de bara pratar om bitrate. De olika tjänsterna hanterar dynamik på olika sätt också, har t.ex. läst att Spotify alltid lägger på viss dynamikreducering på källmaterialet. Om så är fallet så är inverkan troligtvis mycket större än skillnaden mellan MP3@320 kbit/s vs AAC@256 kbit/s.
Har du någon källa på att Spotify dynamikreducerar?
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster